2050: Helsinky bez aut

09.12.2015 14:21 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Demografický růst se má spojit s trvalým rozvojem: Helsinky, jedno z nejvíce zelených měst v Evropě, si přejí, aby tu po roce 2050 byly automobily zbytečné, aniž by je zakazovaly, a aby město produkovalo jen tolik emisí oxidu uhličitého, kolik zvládnou absorbovat jeho stromy. Píše o tom agentura AFP.

Foto: Public Domain

 

 

Obyvatelé finské metropole si váží kvality života v tomto městě lidských rozměrů, kde žije něco přes 600.000 lidí a stále více jich je sem přitahováno. Jestliže si však Helsinky chtějí zachovat svou dobrou pověst i přesto, že do 35 let vzroste jejich populace o 40 procent, musejí hledat ambiciózní řešení.

Aby radní zachovali čistotu ovzduší a zelené plochy, které tvoří 47 procent rozlohy města, připravili plán na omezený automobilový provoz, znamenající méně emisí oxidu uhličitého, a na vyčlenění čtvrtí, kde se bude chodit pouze pěšky.

Rodiny se budou moci obejít bez automobilu, protože budou mít v blízkosti obchody, školy a další služby, a zaměstnanci budou moci k cestě do práce využívat vlaky, metro a tramvaje.

Radní Rikhard Manninen, který je odpovědný za urbanismus, hovoří o přeměně šedých hlavních tříd s automobilovými zácpami v zelené bulváry nabízející místním obyvatelům obchody a vše potřebné, aby nemuseli cestovat do centra.

Při úsilí radnice zabránit dopravní přesycenosti prý nepřipadají v úvahu žádná donucovací opatření, jaká se objevují v jiných velkých evropských městech. Spíše jde o to umožnit lidem žít bez automobilu.

"Zachováme zeleň tím, že většinu stavebních projektů orientujeme do zón, kde jsou nyní silnice nebo dálnice," vysvětluje Manninen.

Město chce dosáhnout vyrovnaných emisí oxidu uhličitého: bude vypouštět do ovzduší jen tolik oxidu uhličitého, kolik absorbují jeho stromy.

"V Helsinkách se již podařilo značně snížit emise, ale abychom v roce 2050 dosáhli vyrovnaných emisí, musíme přidat," vysvětluje jeden z městských urbanistů Alpo Tani.

Prioritní tu je doprava, neboť ta vypouští do vzduchu 20 procent emisí oxidu uhličitého, a pokud se nic neudělá, v roce 2050 to bude 30 procent. Nejde jen o to, aby veřejná doprava byla praktičtější a přitažlivější, ale také o to, aby se omezila potřeba cestovat tím, že každý bude mít obchody a služby na dosah.

Ve městě, jehož centrum leží na poloostrově, který by se mohl dusit, kdyby tu byl intenzivní automobilový provoz, nejsou opatření, která mají zamezit používání automobilů, všem po chuti.

"Není to dobrý nápad. Nemám nic proti veřejné dopravě, ale není nad moje auto," tvrdí padesátiletý Johan. Dvacet minut jízdy mezi Helsinkami a sousedním městem Espoo, kam se přestěhoval, mu vyhovuje.

Obchodní komora soudí, že projekt je odsouzen k nezdaru. "Cíl omezit veškerý růst dopravy na jiné prostředky, než je automobil, je v době, kdy se město rozšiřuje, nereálný," prohlašuje šéf jejího dopravního odboru Heikki Kovanen.

Jiní obyvatelé se však radují z perspektivy lepší dopravní sítě, včetně protažení metra až do Espoo v roce 2016.

Další diskuse se týkají výšky staveb. Helsinští obyvatelé jsou tradičně nepřátelští vůči projektům mrakodrapů. Město však ujišťuje, že to nenaruší harmonii krajiny. "Vysoké stavby budou povoleny jen na některých místech, nikoli v centru," zdůrazňuje Manninen.

To je případ čtvrti Kalasatama, kde se dnes kladou základy pro první finské mrakodrapy. Čtvrť, kde má žít v roce 2030 20.000 obyvatel a kde má vzniknout 8000 pracovních míst, má využívat přitažlivosti mořského pobřeží, má být vyhrazena pěším a rekreačním aktivitám a má se stát příkladem dynamiky metropole.

Zdroj:ČTK
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Philip Morris za rok 2016 představil lepší výsledky oproti očekávání, dividendu zvyšuje na 1000 Kč

Tabáková společnosti Philip Morris ČR představila výsledky za rok 2016 a návrh dividendy, které překonaly očekávání.

Akzo Nobel zveřejní nový strategický plán 19. dubna

Nizozemský výrobce barev a nátěrových hmot Akzo Nobel (AKZO.AS) dnes uvedl, že 19. dubna zveřejní svou strategii týkající se dalšího vývoje jako samostatné společnosti bez účasti amerického konkurenta PPG Industries (PPG.N).

Ilustrační foto

Šéfové BMW a Daimleru věří v dlouhodobý růst automobilového sektoru

Celosvětový prodej automobilů bude podle ředitelů německých automobilek Daimler a BMW nadále pokračovat v růstu, a to navzdory stoupajícímu zájmu o systémy pro sdílení vozů. Informovala o tom agentura DPA.

Německé společnosti se potýkají s úbytkem velkých průmyslových zakázek

Důvodem jsou slabé ceny ropy, které zbrzdily poptávku na Blízkém východě, a také posun Německa k obnovitelným zdrojům energie, který se promítl do oslabení jeho tradiční výroby.

Bankrot americké jaderné divize japonského konglomerátu Toshiba se uskuteční již v úterý 28. března

Chystaný bankrot americké jaderné divize japonského konglomerátu Toshiba se oproti původním zprávám uskuteční již v úterý 28. března.



Čti více

Sberbank vykázala za loňský rok rekordní zisk

Ruský bankovní gigant Sberbank vykázal za loňský rok rekordní zisk v přepočtu 9,5 miliardy dolarů (236 miliard Kč) a z hlediska tržní kapitalizace se stal největší ruskou společností. Nyní hodlá proniknout i do sféry nebankovních služeb, napsala agentura Reuters.

Aviva chce údajně prodat Friends Provident International

Podle zdrojů obeznámených se situací hodlá britská pojišťovna Aviva PLC prodat svou divizi Friends Provident International Ltd., která poskytuje služby vysoce movitým klientům v Asii a na Blízkém východě.

Skupina Wolseley zveřejnila výsledky hospodaření

Přední světový dodavatel stavebních materiálů Wolseley PLC (WOS.LN) oznámil pokles předběžného čistého zisku v důsledku vyšších provozních nákladů.

Ilustrační obrázek

Vi3 – taxislužba v barvách VB expanduje po ČR, tři její vozy zapálila konkurence

I když v rámci ČR mají špatnou pověst hlavně pražští taxikáři, nejinak tomu je v dalších velkých českých městech. Zatímco v Praze bojují se zavedenými pořádky například taxislužby Tick Tack a Green Prague majitele Student Agency Radima Jančury, taxislužba Vi3 zatím funguje v Liberci, Jablonci, Hradci Králové, v Českých Budějovicích a Havířově.

Ilustrační obrázek

Finanční roboti bývají označováni za vysoce ziskové, vyvolávají však i silnou kritiku

Vítejte ve světě algoritmického obchodování, které přetváří svět financí, jak jsme jej dosud znali, a otevírá ho matematickým a technickým koumákům.

Ericsson zvýšil odhad nákladů na restrukturalizaci

Švédský telekomunikační gigant Ericsson (NASDAQ:ERIC) upřesnil, že náklady na restrukturalizaci budou dvakrát vyšší, než původně předpokládal (6-8 mld. SEK, tj. 680-910 mil. USD).

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.