Air France hrozí, že vypadne ze skupiny největších leteckých společností. S nákupem akcií raději vyčkejte.

13.01.2016 09:24 | V Z | Diskuze

Skupina Air France-KLM, která je od svého vzniku v roce 2004 největší evropskou leteckou společností, hrozí, že po roce, kdy snahy o snížení nákladů narážely na odpor ze strany odborových organizací, bude muset opustit svou vedoucí pozici v letecké dopravě. Uvádí to agentura Bloomberg.

Foto: Public Domain

 

Čísla, která budou již brzy zveřejněna, pravděpodobně potvrdí, že francouzsko-nizozemská skupina zůstává regionálním leaderem v provozu, tj. násobku počtu pasažérů a nalétaných kilometrů, který je považován za průmyslový standard pro hodnocení úspěšnosti. Tento údaj však maskuje rostoucí krizi: podle mnoha jiných ukazatelů kvalita společnosti významně klesá.

Akcie Air France-KLM v loňském roce ztratily 12 % poté, co selhal restrukturalizační plán představený generálním ředitelem Alexanderem De Juniacem. Air-France KLM vykázala nižší tržby než evropská dvojka v celkovém provozu, německá Lufthansa, a její hodnota byla nižší než hodnota britské mateřské společnosti IAG SA. Air France-KLM vykázala ztrátu po čtyři po sobě jdoucí roky.

Tržní kapitalizace Air France-KLM dosahuje 2,3 miliardy euro, tj. jen třetiny hodnoty Lufthansy (7 miliard euro), jejíž akcie v roce 2015 vzrostly o 5,3 %, navzdory stávkám odborů, a méně než sedminy hodnoty společnosti IAG, která je po 26% nárůstu ceny akcií ohodnocována na 12,1 miliardy liber.

De Juniac čelí mnoha podobným výzvám jako ředitel Lufthansy Carsten Spohr a šéf IAG Willie Walsh. Nízkonákladové aerolinky, především Ryanair, který je po nárůstu ceny akcií o 50 % v roce 2015 nejcennější evropskou leteckou společností, útočí na trh letů na krátké vzdálenosti, a společnosti z Blízkého Východu, vedené dunajskou aerolinkou Emirates, si přetahují lukrativní zákazníky cestující do Asie a Oceánie přes Perský záliv.

Pařížská společnost se však odlišuje vyššími náklady na pracovní sílu ve své francouzské divizi a každoroční neschopností nejvyššího vedení vypořádat se s protesty a stávkami zaměstnanců, kteří dostanou kompenzace od francouzského státu – který v aerolince drží podíl 15,88 % - kdykoliv vedení zaujme pasivní pozici a spor se táhne.

„Walsh se s těmito problémy vypořádal nejprve v British Airways a potom v Iberii,” uvedl Jonathan Weber, analytik londýnského Centra pro letectví CAPA. „Spohr to ještě zcela nedokázal, ale je razantní a snaží se ze všech sil.”

Na druhou stranu, De Juniacovy nejnovější snahy o snížení nákladů byly zmařeny spory s odbory, které vyvrcholily, když byli manažeři nuceni opustit setkání s odboráři s šaty roztrhanými na cáry.

Analytici v průměru odhadují, že společnost Air France-KLM, která pro tento článek odmítla poskytnout komentář, vygenerovala v roce 2015 ztrátu 88 milionů euro, v porovnání se ziskem 1,38 miliardy v případě Lufthansy a 1,55 miliardy euro v případě IAG (International Consolidated Airlines Group SA).

Francouzská společnost zaostává v prodejích 20 % za Lufthansou. Air France-KLM vykázala za rok 2014 tržby 25 miliard euro, zatímco německá společnost vygenerovala 30 miliard. IAG měla tržby o 5 miliard nižší, ale od té doby získala irskou aerolinku Aer Limbus s tržbami 1,6 miliardy a rozšířila nízkonákladovou divizi Vueling.

 

Fúze a akvizice

Lufthansa, která v osmi letech v poslední dekádě byla zisková, je největší leteckou společností, co se týče počtu cestujících. V prvních 11 měsících roku 2015 přepravila 100 milionů osob, zatímco Air France-KLM 83 milionů, včetně nízkonákladové letecké společnosti, Transavia, jejíž aktivity chce De Juniac rozšířit.

IAG v pátek oznámila, že za celý uplynulý rok přepravila 88 milionů zákazníků, tj. o 14 % více než v předchozím roce, a že celkový provoz vzrostl o 10 % na 222 miliard osobokilometrů. Tento růst byl tažen společnostmi Vueling a Iberia. Air France-KLM za rok 2014 vykázala 229 miliard osobokilometrů a Lufthansa 215 miliard.

Air France, kterou trápila slabá bilance, musela zpovzdálí sledovat, jak Lufthansa rozšiřuje svou skupinou akvizicemi švýcarských, rakouských a belgických národních leteckých společností a British Airways vytváří skupinu IAG díky dohodě s španělskou aerolinkou Iberia. Walsh rovněž koupil společnost British Midland, čímž stvrdil nadvládu BA nad letištěm v Heathrow, které je největším leteckým přístavem v Evropě, převzal plnou kontrolu nad Vuelingem, a získal i Aer Lingus.

IAG zredukovala své aktivity na poli krátkých letů. Skupina se rozhodla omezit svou evropskou síť na přípojné lety k dálkovým letům do zámořských destinací. IAG se rovněž zaměřila na posílení pozice na severoamerickém trhu, který je v segmentu obchodních letů považován za největší na světě. Aliance s Qatar Airways poskytla IAG větší přístup na asijský trh.

Kolapsu Air France-KLM asi zabrání důležitost Paříže jakožto globální turistické destinace. De Juniac již oznámil, že pokud v tomto měsíci nebude dosaženo dohody s piloty, bude síť zredukována jen na nejvýnosnější trasy.

Pařížský analytik ze společnosti Oddo Securities, Yan Derocles, tvrdí, Air France by se mohla vydat podobnou cestou jako italská Alitalia, která je nyní ze 49 % vlastněna společností Etihad Airways, sídlící v Abu Dhabi, po letech neúspěšných pokusů o oživení.

„Francouzská vláda se může jednoduše rozhodnout, že už pokusy o záchranu Air France nestojí za to, a společnost se bude muset spojit s jinou, silnější aerolinkou,” uvedl.

Zdroj:Bloomberg

Podobná témata
lufthansa, air france-klm, british airways

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Air France-KLM zvyšuje zisk díky nižším nákladům na palivo

Letecká společnost Air France-KLM SA ve čtvrtek oznámila, že její zisk vzrostl díky prudkému poklesu nákladů na palivo ze 118 milionů eur v roce 2015 na 792 milionů eur v roce minulém.

Lufthansa a její piloti dosáhli po letech dohody o platech

Německá letecká společnost Lufthansa a její piloti dosáhli po letech sporů a řadě stávek dohody o platech.

Ilustrační foto

Investiční doporučení a cílová cena pro akcie Lufthansa podle analytiků HSBC

Analytici HSBC se ve své aktuální výzkumné zprávě blíže zaměřili na akcie Lufthansa.

Lety z Hamburku hlásí zpoždění kvůli problému se servery

Lety na letišti v Hamburku hlásily ve středu ráno zpoždění kvůli částečnému výpadků serverů.

Aerolinky British Airways čeká příští týden další stávka

Část palubního personálu britského leteckého přepravce British Airways vstoupí příští týden do nové stávky.



Čti více

Tesla ve středu oznámí výsledky

Tesla Inc. ve středu oznámí své hospodářské výsledky za čtvrté čtvrtletí minulého roku. Wall Street určitě bude chtít slyšet detailní informace o Modelu 3, jehož výroby by měla začít v červenci.

Rusko přebralo po Saudské Arábii pozici největšího světového producenta ropy

Rusko přebralo po Saudské Arábii pozici největšího světového producenta ropy poté, co obě země omezily produkci kvůli dohodě o snížení těžby mezi členskými a nečlenskými zeměmi OPEC.

Závazek udržet stabilní výnosy by měl podle Deutsche Bank posunout pár JPY/USD výše

Podle forex analytiků Deutsche Bank by měl závazek udržení stabilních výnosů za situace, že americké krátkodobé a dlouhodobé výnosy rostou, posunout měnový pár JPY/USD výš, i když by Bank of Japan nedržela desetileté výnosy úplně na nule.

Americkým těžařům z břidlic rostou náklady. Přesto v minulém týdnu nasadili nejvíce vrtných souprav za 16 měsíců

Američtí producenti ropy z břidlic čelí v letošním roce prvnímu růstu nákladů na těžbu za pět let.

Snap sází na hardware

Snap Inc  při podpoře svého primárního úpisu akcií v Londýně oznámil, že je schopný vyrábět dobře se prodávající přístroje a software podporující reklamu tak rychle, že bude jeden krok před firmou Facebook.

Týdenní výhled: 20.-24.února; Zápis FOMC, CPI EU a britský HDP

K vrcholům nadcházejícího týdne bude nejprve zápis FOMC, který budou zveřejněn ve středu v 19:00 GMT, a druhým vrcholem bude zpráva o inflaci Eurozóny a Kanady, stejně jako růst HDP Velké Británie, také ve středu. Mezitím bude značná pozornost věnována úterku, dnu Markit PMI hned pro několik zemí, včetně USA, Eurozóny jako celku a Německa.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.