Air France hrozí, že vypadne ze skupiny největších leteckých společností. S nákupem akcií raději vyčkejte.

13.01.2016 09:24 | V Z | Diskuze

Skupina Air France-KLM, která je od svého vzniku v roce 2004 největší evropskou leteckou společností, hrozí, že po roce, kdy snahy o snížení nákladů narážely na odpor ze strany odborových organizací, bude muset opustit svou vedoucí pozici v letecké dopravě. Uvádí to agentura Bloomberg.

Foto: Public Domain

 

Čísla, která budou již brzy zveřejněna, pravděpodobně potvrdí, že francouzsko-nizozemská skupina zůstává regionálním leaderem v provozu, tj. násobku počtu pasažérů a nalétaných kilometrů, který je považován za průmyslový standard pro hodnocení úspěšnosti. Tento údaj však maskuje rostoucí krizi: podle mnoha jiných ukazatelů kvalita společnosti významně klesá.

Akcie Air France-KLM v loňském roce ztratily 12 % poté, co selhal restrukturalizační plán představený generálním ředitelem Alexanderem De Juniacem. Air-France KLM vykázala nižší tržby než evropská dvojka v celkovém provozu, německá Lufthansa, a její hodnota byla nižší než hodnota britské mateřské společnosti IAG SA. Air France-KLM vykázala ztrátu po čtyři po sobě jdoucí roky.

Tržní kapitalizace Air France-KLM dosahuje 2,3 miliardy euro, tj. jen třetiny hodnoty Lufthansy (7 miliard euro), jejíž akcie v roce 2015 vzrostly o 5,3 %, navzdory stávkám odborů, a méně než sedminy hodnoty společnosti IAG, která je po 26% nárůstu ceny akcií ohodnocována na 12,1 miliardy liber.

De Juniac čelí mnoha podobným výzvám jako ředitel Lufthansy Carsten Spohr a šéf IAG Willie Walsh. Nízkonákladové aerolinky, především Ryanair, který je po nárůstu ceny akcií o 50 % v roce 2015 nejcennější evropskou leteckou společností, útočí na trh letů na krátké vzdálenosti, a společnosti z Blízkého Východu, vedené dunajskou aerolinkou Emirates, si přetahují lukrativní zákazníky cestující do Asie a Oceánie přes Perský záliv.

Pařížská společnost se však odlišuje vyššími náklady na pracovní sílu ve své francouzské divizi a každoroční neschopností nejvyššího vedení vypořádat se s protesty a stávkami zaměstnanců, kteří dostanou kompenzace od francouzského státu – který v aerolince drží podíl 15,88 % - kdykoliv vedení zaujme pasivní pozici a spor se táhne.

„Walsh se s těmito problémy vypořádal nejprve v British Airways a potom v Iberii,” uvedl Jonathan Weber, analytik londýnského Centra pro letectví CAPA. „Spohr to ještě zcela nedokázal, ale je razantní a snaží se ze všech sil.”

Na druhou stranu, De Juniacovy nejnovější snahy o snížení nákladů byly zmařeny spory s odbory, které vyvrcholily, když byli manažeři nuceni opustit setkání s odboráři s šaty roztrhanými na cáry.

Analytici v průměru odhadují, že společnost Air France-KLM, která pro tento článek odmítla poskytnout komentář, vygenerovala v roce 2015 ztrátu 88 milionů euro, v porovnání se ziskem 1,38 miliardy v případě Lufthansy a 1,55 miliardy euro v případě IAG (International Consolidated Airlines Group SA).

Francouzská společnost zaostává v prodejích 20 % za Lufthansou. Air France-KLM vykázala za rok 2014 tržby 25 miliard euro, zatímco německá společnost vygenerovala 30 miliard. IAG měla tržby o 5 miliard nižší, ale od té doby získala irskou aerolinku Aer Limbus s tržbami 1,6 miliardy a rozšířila nízkonákladovou divizi Vueling.

 

Fúze a akvizice

Lufthansa, která v osmi letech v poslední dekádě byla zisková, je největší leteckou společností, co se týče počtu cestujících. V prvních 11 měsících roku 2015 přepravila 100 milionů osob, zatímco Air France-KLM 83 milionů, včetně nízkonákladové letecké společnosti, Transavia, jejíž aktivity chce De Juniac rozšířit.

IAG v pátek oznámila, že za celý uplynulý rok přepravila 88 milionů zákazníků, tj. o 14 % více než v předchozím roce, a že celkový provoz vzrostl o 10 % na 222 miliard osobokilometrů. Tento růst byl tažen společnostmi Vueling a Iberia. Air France-KLM za rok 2014 vykázala 229 miliard osobokilometrů a Lufthansa 215 miliard.

Air France, kterou trápila slabá bilance, musela zpovzdálí sledovat, jak Lufthansa rozšiřuje svou skupinou akvizicemi švýcarských, rakouských a belgických národních leteckých společností a British Airways vytváří skupinu IAG díky dohodě s španělskou aerolinkou Iberia. Walsh rovněž koupil společnost British Midland, čímž stvrdil nadvládu BA nad letištěm v Heathrow, které je největším leteckým přístavem v Evropě, převzal plnou kontrolu nad Vuelingem, a získal i Aer Lingus.

IAG zredukovala své aktivity na poli krátkých letů. Skupina se rozhodla omezit svou evropskou síť na přípojné lety k dálkovým letům do zámořských destinací. IAG se rovněž zaměřila na posílení pozice na severoamerickém trhu, který je v segmentu obchodních letů považován za největší na světě. Aliance s Qatar Airways poskytla IAG větší přístup na asijský trh.

Kolapsu Air France-KLM asi zabrání důležitost Paříže jakožto globální turistické destinace. De Juniac již oznámil, že pokud v tomto měsíci nebude dosaženo dohody s piloty, bude síť zredukována jen na nejvýnosnější trasy.

Pařížský analytik ze společnosti Oddo Securities, Yan Derocles, tvrdí, Air France by se mohla vydat podobnou cestou jako italská Alitalia, která je nyní ze 49 % vlastněna společností Etihad Airways, sídlící v Abu Dhabi, po letech neúspěšných pokusů o oživení.

„Francouzská vláda se může jednoduše rozhodnout, že už pokusy o záchranu Air France nestojí za to, a společnost se bude muset spojit s jinou, silnější aerolinkou,” uvedl.

Zdroj:Bloomberg
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Přední evropské aerolinky se zotavují, jejich akcie v prvním čtvrtletí posilovaly

Po letech, kdy přicházely o podíl na trhu ve prospěch nízkonákladových leteckých společností se přední evropské aerolinky v prvním čtvrtletí roku na burze zotavily.

Ilustrační foto

Pozůstalí po nehodě Germanwings neuspěli se žalobou na pilotní školu

Soud ve Spojených státech zamítl žalobu o odškodné, kterou na leteckou školu ve Phoenixu podali pozůstalí po obětech havárie letadla německé společnosti Germanwings z roku 2015. Dnes o tom informovala agentura DPA.



Čti více

Známí shortaři z Citron Research útočí na akcie online prodejce nábytku Wayfair. Brzy bude čelit konkurenci ze strany Amazon

Analytici Citron Research doporučují prodat akcie Wayfair Inc. již od roku 2015, nyní však jejich nápor nabral na intenzitě.

Chystají se Albertsons Companies Inc. nabídnout své akcie v rámci IPO?

Dnešní informace ohledně jednání o akvizici Whole Foods Market ze strany Albertsons Companies Inc. mohou naznačovat blížící se IPO, jsou přesvědčeni někteří analytici.

Akcie McDonald's se před zítřejším zveřejněním výsledků pohybují na svých historických maximech

Společnost McDonald's (MCD +0,6 %) zítra před otevřením trhu zveřejní své hospodářské výsledky za první čtvrtletí.

Tesla výrazně rozšiřuje svou síť „čerpacích stanic“ v USA

Společnost Tesla Inc. oznámila, že plánuje rozšířit svou síť dobíjecích stanic Supercharger v USA na více jak 10 000 lokací.

Telefonica údajně zvažuje nabídnout v rámci IPO akcie britské O2

Telefonica podle agentury Bloomberg zvažuje Telefonica nabídnout akcie britské O2 někdy ke konci tohoto roku.

Francouzská prokuratura vyšetřuje v souvislosti s aférou Dieselgate také automobilku PSA

Francouzská prokuratura zahájila vyšetřování domácí automobilové skupiny PSA, kterou podezírá z podvodů s testy emisí naftových vozů. Agentuře Reuters to dnes sdělil zdroj z justičních kruhů.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.