Alternativní paliva možná zastaví elektromobilovou revoluci

24.07.2016 07:39 | V Z | Diskuze

Zastánci elektromobilů často tvrdí, že budou posledním hřebíčkem do rakve tradičních benzinových či naftových automobilů. V rozvojovém světě však probíhá jiná palivová revoluce, která mění ekonomický pohled na elektřinou poháněná vozidla.

Foto: Kazuhisa OTSUBO

V těchto zemích stále častější probíhají přestavby konvenčních vozidel na duální, ať již s využitím stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného zemního plynu (LNG), propanbutanu či vodíkových paliv. Tento vývoj by mohl omezit šance elektromobilů v těchto regionech, píše server Oilprice.

 

Tesla a neexistující rychlonabíjecí stanice

Již zběžný pohled na mapu rychlonabíjecích stanic společnosti Tesla po celém světě vede k několika zajímavým zjištěním. Ve Střední a Jižní Americe je dobíjecích stanic velmi málo – jen jedna. Málo stanic najdeme i ve východní Evropě, Španělsku, Africe, na Blízkém východě, v Indii či v Oceánii. Četnost výskytu stanic přitom souvisí s hodnotou HDP na obyvatele, celkovým HDP, kvalitou infrastruktury, státními pobídkami ke koupi elektromobilů a rozšířením aut na duální paliva. Pro řadového spotřebitele je rozhodování jednoduché: místo, kde žije, ovlivňuje výběr paliva, které používá ve svém automobilu.

 

Ekonomika, energetika, emise

Rozhodnutí nainstalovat si do auta zařízení na duální palivo je v rozvojových zemích motivováno spíše ekonomicky než ekologicky, píše časopis Natural Gas Vehicle Journal. Podle časopisu používání duálního palivového systému snižuje náklady na pohonné hmoty o 40-60 %, což je v těchto zemích vzhledem k tomu, že pohonné hmoty se podílejí na nákladech obyvatel těchto zemí vyšším poměrným podílem než v rozvinutých zemích, velmi lákavý faktor.

Vozový park v těchto zemích je obvykle zastaralý a volba mezi elektrickým pohonem či pohonem na LPG/CNG se obvykle neváže na koupi nového vozu. Motoristé v rozvojových zemích často využívají směšovací duální palivový systém, jehož instalace stojí 300 až 1 000 dolarů a při jehož používání dochází v průměru ke ztrátě 25 % výkonu vozu, zatímco majitelé aut v rozvinutých zemích si obvykle instalují dražší vstřikovací systém, který výkon vozu naopak o něco zvyšuje, avšak stojí asi 6 000 dolarů. Zastánci elektromobilů obvykle argumentují náklady na pořízení nového auta, zatímco spotřebitelé v rozvojových ekonomikách spíše hledají cesty ke snížení nákladů svých současných vozů.

Všechny duální systémy však snižují emise oxidu uhličitého. Studie americké vládní Agentury pro ochranu životního prostředí uvádí, že emise CO2 poklesnou o 18-30 %, v závislosti na používaném sekundárním palivu. Díky značnému snížení nákladů na pohonné hmoty i emisí jsou výhody duálních palivových systémů v rozvojových zemích často srovnatelné s elektrickým pohonem.

 

Jednoduché úpravy, nestandardní paliva

Přestavba benzínových aut na duální pohon je poměrně jednoduchá. Je třeba nainstalovat následující nové díly: nové ústí palivové nádrže, nádrž, elektronickou řídící jednotu, vstřikovací ventil, redukční ventil, tlakový snímač a elektronický přepínač. Vozidla na duální pohon jsou vybavena přepínači, umožňujícími přepnutí z benzinového pohonu na plyn.

Přestavba na duální palivo je poměrně snadná. Větším problémem je standardizace paliva mezi různými zeměmi. Ve východní Evropě převažuje LPG, skládající se ze 60 % propanu a 40 % butanu, zatímco v Severní Americe je nejběžnější propan a v Jižní Americe dominuje CNG. Vynalézavost a spořivost zemí druhého světa však s sebou bohužel nese i problémy. Levnější systémy instalované v rozvojových zemích často vybuchují, částečně i kvůli nedostatečným zákonným normám a informovanosti.

 

Rozšíření po celém světě

Vozidla s duálním pohonem jsou využívána v mnoha zemích světa, nejvíce v Jižní Americe. Díky rapidnímu nárůstu počtu automobilů jezdících na plyn v Brazílii není žádným překvapením, že Sao Paulo je největším městem na světě, v němž není žádná dobíjecí stanice pro elektromobily. V Íránu, který je bohatý na ropu, jsou automobily na plyn rovněž hojně zastoupeny a plyn do nich je díky vládní podpoře o 75 % levnější než benzín.

 

Trend prolamuje Čína

Na mapě penetrace elektromobilů Tesla najdeme jednu zářivou výjimku ze vztahu mezi HDP a počtem elektromobilů – Čínu. Navzdory téměř čtyřem milionů aut na duální pohon loni prodeje elektromobilů v nejlidnatější zemi světa vzrostly čtyřnásobně na více než 330 000 kusů. Prodeje hnaly vzhůru především vládní pobídky a omezení počtu benzinových vozidel ve velkých městech, zejména v Pekingu. Elektromobily jsou často jedinou možností pro ty, kteří chtějí jezdit vlastním autem ve velkých čínských městech, kde se vláda snaží omezit znečištění.

Agentura Navigant Research odhaduje, že k největšímu rozvoji elektromobilů na Li-ion baterie dojde v následujícím desetiletí v oblasti Asie a Tichomoří. Bude sledovat, jak se změní dynamika na trhu např. v Číně, kde je významné zastoupení aut na CNG, poté, až začnou o tržní podíl bojovat tři různé technologie.

Ačkoliv elektromobily již v bohatších zemích dosáhly značného rozšíření, v méně rozvinutých zemích se potýkají s problémy. Důvody jsou především ekonomické, protože dlouhodobé úspory nabízené elektromobily nepřevyšují vliv nízkých nákladů vozů na duální palivo. Dalším faktorem je nedostatek infrastruktury, např. dobíjecích stanic Tesla.

Dlouhodobé plány na snížení emisí uhlíkových plynů, pařížská dohoda a související závazek na snížení emisí CO by mohly tyto země směřovat spíše k duálním palivovým systémům než k elektromobilům. Dřívější rozkvět automobilů na duální pohon v rozvinutých zemích omezovaly přísná nařízení týkající se instalace. V rozvojovém světě byly nainstalované duální systémy nebezpečné a lidé kvůli nim někdy i přicházeli o život. Jedno však mají elektromobily i vozidla s duálními palivovými systémy společné: zásadně ovlivní spotřebu ropy na světě.

Zdroj:Oilprice, Redakce

Podobná témata
elektromobily, zemní plyn, tesla motors, alternativní pohon, ropa, cng, lpg

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Těžaři ropy mimo kartel OPEC sníží objem těžby také

Těžařské státy stojící mimo Organizaci zemí vyvážejících ropu (OPEC) slíbily snížit svou produkci celkem o 562.000 barelů denně.

Ilustrační foto

Co se očekává od dnešního setkání kartelu OPEC s nečleny?

Představitelé Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dnes ve Vídni setkají se zástupci nečlenských zemí, aby dokončili jednání o globální dohodě na omezení těžby. Podle agentury Reuters půjde o první takovéto setkání od roku 2002.

Ukrajina a Rusko se blíží shodě v otázce dodávek plynu

Rusko a Ukrajina učinily pokrok při dnešním jednání o dodávkách a tranzitu zemního plynu. Třístranné jednání zprostředkované Evropskou unií bylo první od loňského listopadu, kdy Kyjev přestal kupovat ruský plyn, uvedla agentura Bloomberg.



Čti více
Ilustrační foto

Těžaři ropy mimo kartel OPEC sníží objem těžby také

Těžařské státy stojící mimo Organizaci zemí vyvážejících ropu (OPEC) slíbily snížit svou produkci celkem o 562.000 barelů denně.

Stříbrné mince American Eagle s letošním datem jsou vyprodány, zlaté mince míří k rekordu

Prodej stříbrných mincí American Eagle s letošním datem klesl z loňského rekordu o 20 procent na nejnižší hodnotu za čtyři roky a letošní zásoby jsou již vyprodány, uvedla americká mincovna.

Ilustrační foto

Co se očekává od dnešního setkání kartelu OPEC s nečleny?

Představitelé Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dnes ve Vídni setkají se zástupci nečlenských zemí, aby dokončili jednání o globální dohodě na omezení těžby. Podle agentury Reuters půjde o první takovéto setkání od roku 2002.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.