Budoucnost letecké dopravy patří nadzvukovým rychlostem, tvrdí v NASA

11.03.2016 15:00 | wa pe | Diskuze

Odborníci z americké NASA věří, že po více jak půl století nadešel čas k revoluci v letecké dopravě. Dočkáme se brzy nástupce slavného nadzvukového Concorde?

Foto: Public Domain

V první polovině 20. století platila letecká doprava a letectví obecně za jednu z nejrychleji se rozvíjejících se odvětví lidské činnosti. Takřka každý další rok přinášel rekordy v počtech pasažérů, vzdálenosti i rychlosti přepravy.  Od padesátých let kdy se do vzduchu dostaly první letouny Boeing 707 se toho však změnilo až překvapivě málo, stále létáme rychlostí kolem 950 km/h ve výšce 41 000 stop.  Ano, na konci 60. let sice vnesl do letecké dopravy svěží vítr nadzvukový Concorde, jeho provoz však nikdy nebyl ziskový a hluk spojený s překonáním zvukové bariéry také představoval značné omezení. Když poté přestal po leteckém neštěstí v roce 2003 Concorde létat, uzavřela se sice zajímavá, ale s ohledem na celkové počty pasažérů jen okrajová epizoda letecké dopravy.

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku v USA vydal prohlášení, ve kterém tvrdí, že technologický pokrok brzy umožní vývoj moderních nadzvukových dopravních letounů, které se vyvarují nehospodárnosti i technickým mouchám svého předchůdce. Hlavním problém v případě nadzvukových rychlostí je sonický třesk, který vzniká když se zdroj zvuku začne pohybovat rychleji, než kolik činí rychlost zvuku samotná. Z toho důvodu měl Concorde svého času v mnoha zemích zakázáno létat  nad obydlenými oblastmi. Ostatně stejné omezení platí i pro armádní stroje.

Nyní však NASA vydala prohlášení, ve kterém nastínila možná technická řešení tohoto problému. Sonický třesk by se mohl zmírnit na mírné bouchnutí nebo úder srdce, píší doslova. Vypadá to, že vše je na nejlepší cestě, aby nezůstalo pouze u slov na papíře. V rámci rozpočtu na rok 2017 je 790 milionů USD vyčleněno na výzkum v oblasti aeronautiky a NASA již uzavřela kontrakty s vedoucími společnostmi v leteckém průmyslu, například s Lockheed Martin Corp., která by měla v rámci zakázky za 20 milionů USD navrhnout do 17 měsíců nový nadzvukový letoun.

 

zdroj: Bloomberg

 

V další fázi se počítá s konstrukcí testovacího stroje NASA X-plane, který umožní vyzkoušet nové tiché technologie supersonického letu v praxi (QueSST). S vývojem prototypu se začalo již před deseti lety díky pokroku ve výpočetní technice. Nové superpočítače umožňují mnohem podrobnější modelování chování stroje nežli pouze vertikální vzdušné tunely.  

Kromě vládní agentury vyvíjí svou vlastní verzi nadzvukového dopravního letounu také soukromá společnost Aerion, za kterou stojí texaský miliardář Robert Bass. Aerion v roce 2014 uzavřel smlouvu s Airbus Group SE o sdílení technologií, což by mu mělo pomoci v dosažení jeho cíle, uskutečnit první testovací let svého letounu AS2 v roce 2019. Ve srovnání s NASA se přeci jen jedná o skromnější osmimístnou koncepci osobního nadzvukového tryskového letounu, přičemž se počítá se zachováním omezení plynoucího ze sonického třesku.  

Prozatím žádný z velkých výrobců dopravních letadel v nadzvukových rychlostech nevidí budoucnost. V roce 2014 prohlásil prezident americké pobočky Airbusu, Allan McArtor, že nadzvukové letouny zůstanou v budoucnu jen okrajovou záležitostí pro nejbohatší byznysmeny, jelikož velké aerolinky prodávají levné letenky pro běžné cestující a luxus pro manažery, ne rychlost.

V konkurenčním Boeingu s nadzvukovými letouny krátce koketovali na přelomu tisíciletí, nakonec však dali přednost mnohem konzervativnější koncepci 787 Dreamliner, která je přeci jen ekonomicky úspornější. Peníze budou hrát v následujícím vývoji a využití nadzvukových dopravních letadel jako obyčejně hlavní roli. Aerion odhaduje cenu svého letounu na 120 milionů USD. Jen pro srovnání, jeden z nejdražších letounů společnosti Gulfstream Aerospace Corp v kategorii business jet, G650 se dá pořídit za „pouhých“ 65 milionů USD.

V případě projektu NASA, který počítá s řádově vyšším počtem pasažérů (100–110) nežli v Aerionu, by se tak cena letadla a jeho provozu mohla dostat do dnes těžko přijatelných výšin.   

 

 

 

Zdroj:bloomberg, redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Ryanair začne od října létat z letiště v Pardubicích

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair začne od října létat z letiště v Pardubicích.

Ilustrační obrázek

VIDEO: Létající motorka Scorpion-3 v akci

Ruský startup HOVERSURF zveřejnil videoukázku svého prototypu létající motorky Scorpion-3. Na vývoji podobných strojů se však podílí celá řada dalších společností z celého světa nebo také armáda USA.

Ilustrační foto

Evropská letiště loni poprvé v historii odbavila dvě miliardy cestujících

Počet cestujících odbavených na evropských letištích v loňském roce stoupl o zhruba pět procent a poprvé pokořil dvoumiliardovou hranici. Oznámila to letištní asociace ACI Europe.

Ilustrační foto

Nefunkční letiště v Berlíně obsluhují desítky lidí, jeho otevření je v nedohlednu

Na berlínském letišti Willyho Brandta pracují desítky lidí. Na rozdíl od běžných vzdušných přístavů ale nikdo z nich neodbavuje cestující, nekontroluje pasy ani neprodává občerstvení a suvenýry.

Na opravy silnic nižších tříd by stát mohl letos vyčlenit čtyři miliardy korun, prohlásil dnes ministr financí Babiš

Stát by mohl dát letos na opravy silnic druhé a třetí třídy čtyři miliardy korun, oznámil dnes ministr financí Andrej Babiš (ANO) na tiskové konferenci v Rakovníku.

Elon Musk se chce stát tunelářem. Výroky, které Vám dnes neměly uniknout

Výkonný ředitel Tesla Inc., Elon Musk dnes v rozhovoru pro agenturu Bloomberg vysvětlil jaké má plány s jeho novou „nudnou“ společností.



Čti více

Goldman Sachs: Světové zásoby ropy budou nadále klesat

Analytici z Goldman Sachs uvedli, že zatímco se očekává nárůst zásob crude v USA, globální ropný trh naznačuje, že dojde poklesu světových zásob ropy.

Cena ropy dnes šla nahoru, jelikož americké zásoby se překvapivě ztenčily

Ceny ropy dnes rostly, příčinou jsou překvapivé zprávy o poklesu amerických zásob.

USD dnes oslabuje. Reformy prý nejdou dost rychle kupředu

Americký dolar dnes na devizových trzích oslaboval.

Odsouhlasí EU akvizici Mentor Graphics skrze Siemens?

Společnost Siemens by mohla získat nepodmíněný souhlas antimonopolního úřadu EU ve věci akvizice společnosti Mentor Graphics (MENT) za 4,5 miliard USD.

Zachovejte krátkou pozici na páru EUR/CHF – Deutsche Bank

Forex analytici z Deutsche Bank uvádějí důvody, proč zachovat krátkou pozici na páru EUR/CHF.

Akcie Uranium Energy přechodně posílily v reakci na dobrou zprávu o lithiu

Akcie Uranium Energy dnes výrazně přechodně posílily o cirka 10 procent v reakci na dobrou zprávu, týkající se lithia v Kolumbově pánvi (Columbus Basin) v Nevadě.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.