Budoucnost letecké dopravy patří nadzvukovým rychlostem, tvrdí v NASA

11.03.2016 15:00 | wa pe | Diskuze

Odborníci z americké NASA věří, že po více jak půl století nadešel čas k revoluci v letecké dopravě. Dočkáme se brzy nástupce slavného nadzvukového Concorde?

Foto: Public Domain

V první polovině 20. století platila letecká doprava a letectví obecně za jednu z nejrychleji se rozvíjejících se odvětví lidské činnosti. Takřka každý další rok přinášel rekordy v počtech pasažérů, vzdálenosti i rychlosti přepravy.  Od padesátých let kdy se do vzduchu dostaly první letouny Boeing 707 se toho však změnilo až překvapivě málo, stále létáme rychlostí kolem 950 km/h ve výšce 41 000 stop.  Ano, na konci 60. let sice vnesl do letecké dopravy svěží vítr nadzvukový Concorde, jeho provoz však nikdy nebyl ziskový a hluk spojený s překonáním zvukové bariéry také představoval značné omezení. Když poté přestal po leteckém neštěstí v roce 2003 Concorde létat, uzavřela se sice zajímavá, ale s ohledem na celkové počty pasažérů jen okrajová epizoda letecké dopravy.

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku v USA vydal prohlášení, ve kterém tvrdí, že technologický pokrok brzy umožní vývoj moderních nadzvukových dopravních letounů, které se vyvarují nehospodárnosti i technickým mouchám svého předchůdce. Hlavním problém v případě nadzvukových rychlostí je sonický třesk, který vzniká když se zdroj zvuku začne pohybovat rychleji, než kolik činí rychlost zvuku samotná. Z toho důvodu měl Concorde svého času v mnoha zemích zakázáno létat  nad obydlenými oblastmi. Ostatně stejné omezení platí i pro armádní stroje.

Nyní však NASA vydala prohlášení, ve kterém nastínila možná technická řešení tohoto problému. Sonický třesk by se mohl zmírnit na mírné bouchnutí nebo úder srdce, píší doslova. Vypadá to, že vše je na nejlepší cestě, aby nezůstalo pouze u slov na papíře. V rámci rozpočtu na rok 2017 je 790 milionů USD vyčleněno na výzkum v oblasti aeronautiky a NASA již uzavřela kontrakty s vedoucími společnostmi v leteckém průmyslu, například s Lockheed Martin Corp., která by měla v rámci zakázky za 20 milionů USD navrhnout do 17 měsíců nový nadzvukový letoun.

 

zdroj: Bloomberg

 

V další fázi se počítá s konstrukcí testovacího stroje NASA X-plane, který umožní vyzkoušet nové tiché technologie supersonického letu v praxi (QueSST). S vývojem prototypu se začalo již před deseti lety díky pokroku ve výpočetní technice. Nové superpočítače umožňují mnohem podrobnější modelování chování stroje nežli pouze vertikální vzdušné tunely.  

Kromě vládní agentury vyvíjí svou vlastní verzi nadzvukového dopravního letounu také soukromá společnost Aerion, za kterou stojí texaský miliardář Robert Bass. Aerion v roce 2014 uzavřel smlouvu s Airbus Group SE o sdílení technologií, což by mu mělo pomoci v dosažení jeho cíle, uskutečnit první testovací let svého letounu AS2 v roce 2019. Ve srovnání s NASA se přeci jen jedná o skromnější osmimístnou koncepci osobního nadzvukového tryskového letounu, přičemž se počítá se zachováním omezení plynoucího ze sonického třesku.  

Prozatím žádný z velkých výrobců dopravních letadel v nadzvukových rychlostech nevidí budoucnost. V roce 2014 prohlásil prezident americké pobočky Airbusu, Allan McArtor, že nadzvukové letouny zůstanou v budoucnu jen okrajovou záležitostí pro nejbohatší byznysmeny, jelikož velké aerolinky prodávají levné letenky pro běžné cestující a luxus pro manažery, ne rychlost.

V konkurenčním Boeingu s nadzvukovými letouny krátce koketovali na přelomu tisíciletí, nakonec však dali přednost mnohem konzervativnější koncepci 787 Dreamliner, která je přeci jen ekonomicky úspornější. Peníze budou hrát v následujícím vývoji a využití nadzvukových dopravních letadel jako obyčejně hlavní roli. Aerion odhaduje cenu svého letounu na 120 milionů USD. Jen pro srovnání, jeden z nejdražších letounů společnosti Gulfstream Aerospace Corp v kategorii business jet, G650 se dá pořídit za „pouhých“ 65 milionů USD.

V případě projektu NASA, který počítá s řádově vyšším počtem pasažérů (100–110) nežli v Aerionu, by se tak cena letadla a jeho provozu mohla dostat do dnes těžko přijatelných výšin.   

 

 

 

Zdroj:bloomberg, redakce

Podobná témata
aerolinky, letecká doprava, technologie, výzkum a vývoj, letecký průmysl, lockheed martin corporation, usa, doprava, podnik a byznys, nasa, airbus group

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Nadzvuková letadla se vracejí. Budou je aerolinky kupovat?

Nový výrobce nadzvukových dopravních letadel Boom Technology čelí obrovskému množství výzev a překážek. Mnohé z nich jsou shodné s těmi, které před více než deseti lety poslaly na smetiště dějin legendární Concordy, píše agentura Bloomberg.

Český byznys ultralehkých letadel: U nás si každý hraje na svém písečku, jsme spíše oborem individualistů

S Petrem Volejníkem ze společnosti Atec v.o.s. z Libice nad Cidlinou, která se zabývá výrobou ultralehkých letadel, jsme hovořili o létání, výrobě letadel, a také o celém odvětví, které se dá označit jako český fenomén.

Přinášíme seznam nejbezpečnější aerolinek roku 2017

I když by se čtenáři kvůli záhadně zmizelým letadlům nebo letadlu, které bylo sestřeleno nad Ukrajinou, mohlo zdát, že svět letecké dopravy je nebezpečný, ve skutečnosti nebylo létání nikdy v minulosti bezpečnější než dnes.

Ilustrační foto

Počet autobusů na stlačený zemní plyn se v Česku za poslední dva roky zdvojnásobil na více než 1000 vozidel

Autobusy na CNG jezdí ve zhruba 50 městech. Na veletrhu Czechbus to oznámil Český plynárenský svaz.

Francouzský startup hodlá v Paříži a San Franciscu nabídnout „létající taxislužbu“

Zoufalou situaci s přetíženou automobilovou dopravou světových velkoměst chce francouzský startup SeaBubbles řešit netradičním způsobem. Jeho taxíky „létající“ těsně nad vodní hladinou mohou již brzy přepravovat zákazníky po Seině v Paříží či na pobřeží San Francisca.

Ilustrační foto

Lufthansa sčítá škody způsobené stávkou, další protesty pilotů nelze vyloučit

Německá letecká společnost Lufthansa dnes musela z organizačních důvodů zrušit 35 plánovaných letů, třebaže nakonec čtyřdenní stávka pilotů nespokojených s výší platů již nepokračuje.



Čti více

Americké akcie v den nástupu nového prezidenta USA mírně posílily

Americké akciové trhy v den inaugurace nového prezidenta Donalda Trumpa mírně zpevňovaly a během dne ztratily jen malou část počátečních zisků.

Gazprom zprovozní další dva ropné vrty za polárním kruhem

Zatímco západní energetické společnosti si stále nejsou jisté, zda se těžba ropy ve ztížených arktických podmínkách vyplatí, ruská společnost Gazprom zde navyšuje počty svých ropných plošin.

Počet aktivních ropných vrtů v USA v tomto týdnu vzrostl o 29

Poslední údaje společnosti Baker Hughes o těžbě ropy v USA vypovídají o skokovém navýšení počtu aktivních ropných vrtů.

Nejasná zpráva o dalším vývoji amerického dolaru podle forex analytiků BofA Merrill Lynch

Na jedné straně slova prezidenta Donalda Trumpa, na straně druhé výroky předsedkyně FEDu, Janet Yellenové. Forex obchodníci se tento týden museli smířit s rozporuplnými signály ohledně dalšího vývoje amerického dolaru, tvrdí analytici BofA Merrill Lynch.

Čínské společnosti zvyšují své investice do hollywoodské filmové produkce

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální skupiny Viacom přijme od dvou čínských filmových společnosti Shanghai Film Group (SFG) a Huahua Media miliardu dolarů (zhruba 25 miliard Kč).

Týdenní výhled pro měnový pár USD/JPY podle analytiků Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ

Forex analytici Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ předpokládají, že měnový pár USD/JPY zůstane i v příštím týdnu vysoce volatilní.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.