České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun

29.04.2016 18:20 | fa ra | Diskuze

České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun. V roce 2014 skupina, kam patří mimo jiné nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění. Důvodem loňského propadu jsou podle vedení drah zvýšené náklady způsobené mnoha opravami železničních tratí a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel, Škodou Transportation. Oba tyto faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun. V tiskové zprávě to dnes oznámily České dráhy.

Foto: Phil Richards

 

"Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření," uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Náklady na zavedení náhradní autobusové dopravy a další výdaje spojené s výlukami se podle něho během loňského roku vyšplhaly na půl miliardy korun. Zhruba dvojnásobek České dráhy musely vyplatit na základě prohraného sporu plzeňské škodovce jako doplatek za pozdní dodávku 20 lokomotiv. Do loňského hospodaření se tato transakce promítla 700 miliony korun.

Celkové tržby skupiny Českých drah se zvýšily o 47 milionů korun na 33,083 miliardy korun. V osobní dopravě tržby vzrostly o 352 milionů na 21 miliard korun. V této částce je započítaných i 13 miliard korun, kterými na provoz vlaků přispívá ministerstvo dopravy a kraje. Nákladní dopravě tržby klesly o zhruba 500 milionů korun na 13,1 miliardy korun.

Zatímco osobní doprava loni skončila se ztrátou 1,398 miliardy korun, nákladní doprava vykázala čistý zisk zhruba půl miliardy korun. I na výkonu nákladní dopravy se podle ČD Cargo odrazilo zvýšené množství oprav na železnici. Negativně segment železniční dopravy poznamenaly i nízké ceny nafty, které při přepravě zboží zvýhodňovaly kamionovou přepravu, uvedla společnost.

Objem přeprav zboží klesl o 2,2 milionu tun na 66,4 milionu tun a snížila se i průměrná přepravní vzdálenost o dva kilometry na 167 kilometrů. V osobní dopravě klesl o 400 tisíc na 169,7 milionu počet přepravených cestujících. O kilometr naopak vzrostla průměrná přepravní vzdálenost na 42 kilometrů. O procento se rovněž zvýšila průměrná obsazenost vlaků, která tak dosáhla 27 procent, uvedla společnost ve výroční zprávě.

Zhruba 40 milionů korun před zdaněním vydělal podle předběžných odhadů konkurenční RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Auditované výsledky žlutých vlaků, které působí v Česku na trase mezi Prahou a Ostravou, budou podle mluvčího společnosti Aleše Ondrůje k dispozici na přelomu května a června. Společnost loni přepravila přibližně tři miliony cestujících, o 620 tisíc meziročně víc.

Kromě osobního a nákladního dopravce patří do skupiny Českých drah například Výzkumný ústav železniční a poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina na konci loňského roku zaměstnávala téměř 24.000 zaměstnanců. Zadlužení společnosti, která nyní masivně investuje do obnovy vozidlového parku, se proti roku 2014 zvýšilo o téměř 500 milionů korun na 33,2 miliardy korun. Podle mluvčího společnosti Radka Joklíka by od příštího roku měl dluh začít postupně klesat.

Na konci loňského roku provozovaly České dráhy 2100 lokomotiv a elektrických a motorových jednotek. Flotilu dopravce rovněž tvořilo na 2300 osobních vozů. Průměrné stáří vozidel, do kterého se započítávají modernizovaná vozidla jako nová, je zhruba 20 let.

Zdroj:čtk

Podobná témata
české dráhy, vlaková doprava

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

RegioJet končí s dálkovými vlaky mezi Bratislavou a Košicemi

Soukromý železniční dopravce RegioJet českého podnikatele Radima Jančury končí s provozem svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi.

Slovensko se chystá modernizovat části své železniční sítě za 8,2 miliardy korun

Správce železniční infrastruktury na Slovensku, státní společnost ŽSR, vypsala tendr na modernizaci úseků železniční tratě z Bratislavy k hranicím s Českou republikou, oznámila dnes mluvčí ŽSR Martina Pavliková.

Leo Express za minulý rok vykázala 30% nárůst počtu cestujících

Soukromý dopravce Leo Express vloni svezl svými vlaky a autobusy celkem 1,4 milionu cestujících. Meziročně jde o téměř třetinový růst.

Ilustrační foto

Českým drahám loni vzrostl počet cestujících o téměř 1,8 milionu na 171,5 milionu

Nejvíce přibylo pasažérů v dálkových expresních linkách, příměstských spojích a mezistátních vlacích. V tiskové zprávě o tom dnes informovaly České dráhy.

Některé západní země EU zavedou kontroly cestujících v rychlovlacích

Francie, Británie, Belgie a Nizozemsko se dohodly na zavedení zkušebních kontrol cestujících v mezinárodních vlacích Thalys a Eurostar.

Ilustrační foto

Řecké dráhy TRAINOSE mohou koupit italské státní železnice

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah TRAINOSE italské státní železnici Ferrovie dello Stato (FS).



Čti více

Forex analytici ze SocGen udělují rady k párům EUR/GBP, GBP/USD a EUR/CAD

Forex analytici ze Societe Generale doporučují krátké pozice na páru EUR/CAD.

EUR: Podle forex analytiků TD euro otestuje úroveň 1,0340

Forex analytici z TD sázejí na pokles eura v horizontu příštích dvou měsíců.

USD: Zítřejší záznam zasedání Fed bude mít podle forex analytiků BTMU jestřábí tón

Zítra bude zveřejněn zápis z aktuálního únorového zasedání FOMC, který bude podle analytiků z BTMU hovořit o opětovném zvýšení sazeb v březnu či v květnu.

Ilustrační obrázek

Akcie Advanced Micro Devices by mohly po představení nového procesoru Vega dále růst

Akcie kalifornské společnosti Advanced Micro Devices Inc. (NASDAQ:AMD) za posledních 12 měsíců posílily o 587 % a nadále stoupají, především díky spekulacím investorů.

Ilustrační obrázek

Analytici z Amber Capital radí koupit italské akcie – proč?

Podle analytiků z investiční firmy Amber Capital UK LLP nabízejí italské akcie zajímavou příležitost - investoři by se proto neměli zabývat zdánlivě nekonečným bojem o politickou moc v zemi.

Ropní investoři se vracejí do Libye – nejnovější smlouvu podepsal ruský Rosněfť

Ropní investoři se vracejí do Libye – nejnovější smlouvu podepsal ruský Rosněfť

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.