Český byznys ultralehkých letadel: U nás si každý hraje na svém písečku, jsme spíše oborem individualistů

15.12.2016 13:01 | Ivo Horváth | Diskuze

S Petrem Volejníkem ze společnosti Atec v.o.s. z Libice nad Cidlinou, která se zabývá výrobou ultralehkých letadel, jsme hovořili o létání, výrobě letadel, a také o celém odvětví, které se dá označit jako český fenomén.

Foto: Atec v.o.s.

Česká republika je známá díky tomu, že je v ní hned celý cluster firem specializujících se na segment nejmenších letadel… Čemu za to vděčíme?

Jedná se o společnosti, které mají v některých případech až stovky zaměstnanců, některé menší firmy z oboru operují v podstatě z garáže. Toto vzniklo už historicky a základní kámen položila Masarykova letecká liga někdy po 1. světové válce, když Masaryk vyhlásil program „Tisíc pilotů vlasti“. Bylo zde mnoho průkopníků letectví včetně pana Kašpara a dalších.

Protože jako vnitrozemský stát nemáme moře, se za první republiky razilo heslo „Vzduch je naše moře“. Od této doby se začalo letectví dále rozvíjet a vyvinul se celkem velký letecký průmysl v období ještě před 2. světovou válkou. Toho později využili Němci, kteří potřebovali československý průmysl pro válečné účely.

Po válce se vyráběla takzvaná „kořistní“ letadla. Ještě o něco později pak už v éře komunismu probíhala například licenční výroba stíhačky MIG 21. Tato kapitola skončila v letech 1989 – 1990, kdy došlo ke konverzi zbrojního průmyslu. Některé firmy se rozpadly a skončily, bylo zde ale mnoho lidí se zkušenostmi z leteckého průmyslu, navíc zkušených a kreativních – řada z nich proto nakonec našla uplatnění v malých společnostech, které se zabývají výrobou ultralightů.

 

Kolik stojí vaše nejlevnější letadlo a jak je náročné získat pilotní oprávnění?

Ceny začínají na 1,5 milionu korun bez DPH a letadlo je možné koupit i jako stavebnici v jakékoli fázi rozpracování. Pro získání pilotního průkazu je nutné nalétat minimálně 22 hodin, a kurz stojí asi 50 - 60 tisíc korun. S ultralehkým letadlem se také chodí na technické kontroly podobně jako s autem jednou za dva roky.

Zajímavé je, že letadla mají poměrně malou spotřebu a pokud bychom porovnali například let do Francie – spotřeba paliva je menší u ultralehkého letadla, než v případě, pokud bychom cestovali autem. Na hodinu letu se potřebuje asi 12 litrů při rychlosti 200 kilometrů za hodinu. Do Francie je možné dostat se zhruba za 5 hodin letu, letadlo samozřejmě letí po přímce a také se nemůže dostat například do dopravní zácpy. Ultralight nepotřebuje povolení ke vzletu a stačí pouze nahlásit letovou trasu. S Polskem a Německem máme také mezistátní dohodu, že tyto lety se vnímají jako vnitrostátní a vztahují se pro ně jednodušší pravidla. Při letu do Francie je nutné hodinu před odletem podat letový plán. Jde ale čistě o oznamovací povinnost, nikoli schvalovací. Pilot se také musí seznámit s pravidly jednotlivých zemí.

 

Petr Volejník, nar. 1968, konstruktér a výrobce letadel se nejprve zabýval leteckou modelařinou, po revoluci v roce 1989 postavil se svým otcem první ultralight s motorem z Trabanta. Společnost ATEC v.o.s. byla do obchodního rejstříku zapsaná v roce 1992, aktuální modelová řada nabízí 5 typů letadel.

 

Jsou mezi jednotlivými státy velké odlišnosti?

Například ve Španělsku je povolený provoz do 300 metrů nad zemí, u nás je možné lítat do výšky 3000 metrů, v Rakousku dokonce 4000 metrů. Vzdušný prostor má vertikální i horizontální třídění na které je nutné dát si pozor. Nestačí ale nastoupit do letadla a letět, pilot si musí nejprve udělat přípravu a nastudovat trasu. Ultralight je také choulostivý na počasí. Vadí silný vítr – smí se létat do rychlosti větru 12 m/s, je nutné dát si pozor na dohlednost či oblačnost.

Majitelé letadel od nás letěli například na Kanárské ostrovy, byli v Izraeli či na severu Norska. Já osobně jsem letěl nejdále do norského Trondheimu. Větší vzdálenosti se ale pochopitelně létají na etapy. Letadla mají dolet asi 2000 kilometrů, to je ale deset hodin letu. Pilot se v letadle nemůže hýbat, jíst ani pít. Proto se dělají poměrně časté přestávky – zhruba každé 4 hodiny. Na jeden zátah se zpravidla uletí 800 – 1000 kilometrů.

Zdroj:Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Vedoucí pobočky pojišťovny Allianz: Dokážeme pojistit i ještěrku

Pavel Drahotský

Ředitel Saxo Bank Pavel Drahotský: Čím více počítačů kolem nás, tím lépe pro uživatele

Jiří Tuška

Profesionální trader: Když jsem se v noci vzbudil, šel jsem kontrolovat pozice. Musel jsem něco změnit. Teď obchoduji v řádech minut

Tomáš Hykel

Tomáš Hykel – cesta profesionáního tradera. Tradingová strategie supportu a rezistence funguje

Jiří Pehe: Demokracie může být v ohrožení. Omezme pravomoci prezidenta. Už Václav Klaus si dělal co chtěl

Ilustrační obrázek

Davide Biocchi a investiční strategie: Pokud chcete v obchodování adrenalin, zvyšte velikost obchodované částky



Čti více

A. Hansson: Hlavní otázkou je, jak rychle lze omezit stimuly ECB

Reuters: Irák možná zváží zajištění produkce ropy

Stratégové Deutsche Bank se otočili zády k evropským bankovním titulům

JPMorgan zvyšuje rating pro britské akcie

Vietnamská firma VNG plánuje IPO v USA

Ilustrační foto

Rekordní pokuta pro Bank of Ireland za selhání v otázce AML

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.