Český byznys ultralehkých letadel: U nás si každý hraje na svém písečku, jsme spíše oborem individualistů

15.12.2016 13:01 | Ivo Horváth | Diskuze

S Petrem Volejníkem ze společnosti Atec v.o.s. z Libice nad Cidlinou, která se zabývá výrobou ultralehkých letadel, jsme hovořili o létání, výrobě letadel, a také o celém odvětví, které se dá označit jako český fenomén.

Foto: Atec v.o.s.

Česká republika je známá díky tomu, že je v ní hned celý cluster firem specializujících se na segment nejmenších letadel… Čemu za to vděčíme?

Jedná se o společnosti, které mají v některých případech až stovky zaměstnanců, některé menší firmy z oboru operují v podstatě z garáže. Toto vzniklo už historicky a základní kámen položila Masarykova letecká liga někdy po 1. světové válce, když Masaryk vyhlásil program „Tisíc pilotů vlasti“. Bylo zde mnoho průkopníků letectví včetně pana Kašpara a dalších.

Protože jako vnitrozemský stát nemáme moře, se za první republiky razilo heslo „Vzduch je naše moře“. Od této doby se začalo letectví dále rozvíjet a vyvinul se celkem velký letecký průmysl v období ještě před 2. světovou válkou. Toho později využili Němci, kteří potřebovali československý průmysl pro válečné účely.

Po válce se vyráběla takzvaná „kořistní“ letadla. Ještě o něco později pak už v éře komunismu probíhala například licenční výroba stíhačky MIG 21. Tato kapitola skončila v letech 1989 – 1990, kdy došlo ke konverzi zbrojního průmyslu. Některé firmy se rozpadly a skončily, bylo zde ale mnoho lidí se zkušenostmi z leteckého průmyslu, navíc zkušených a kreativních – řada z nich proto nakonec našla uplatnění v malých společnostech, které se zabývají výrobou ultralightů.

 

Kolik stojí vaše nejlevnější letadlo a jak je náročné získat pilotní oprávnění?

Ceny začínají na 1,5 milionu korun bez DPH a letadlo je možné koupit i jako stavebnici v jakékoli fázi rozpracování. Pro získání pilotního průkazu je nutné nalétat minimálně 22 hodin, a kurz stojí asi 50 - 60 tisíc korun. S ultralehkým letadlem se také chodí na technické kontroly podobně jako s autem jednou za dva roky.

Zajímavé je, že letadla mají poměrně malou spotřebu a pokud bychom porovnali například let do Francie – spotřeba paliva je menší u ultralehkého letadla, než v případě, pokud bychom cestovali autem. Na hodinu letu se potřebuje asi 12 litrů při rychlosti 200 kilometrů za hodinu. Do Francie je možné dostat se zhruba za 5 hodin letu, letadlo samozřejmě letí po přímce a také se nemůže dostat například do dopravní zácpy. Ultralight nepotřebuje povolení ke vzletu a stačí pouze nahlásit letovou trasu. S Polskem a Německem máme také mezistátní dohodu, že tyto lety se vnímají jako vnitrostátní a vztahují se pro ně jednodušší pravidla. Při letu do Francie je nutné hodinu před odletem podat letový plán. Jde ale čistě o oznamovací povinnost, nikoli schvalovací. Pilot se také musí seznámit s pravidly jednotlivých zemí.

 

Petr Volejník, nar. 1968, konstruktér a výrobce letadel se nejprve zabýval leteckou modelařinou, po revoluci v roce 1989 postavil se svým otcem první ultralight s motorem z Trabanta. Společnost ATEC v.o.s. byla do obchodního rejstříku zapsaná v roce 1992, aktuální modelová řada nabízí 5 typů letadel.

 

Jsou mezi jednotlivými státy velké odlišnosti?

Například ve Španělsku je povolený provoz do 300 metrů nad zemí, u nás je možné lítat do výšky 3000 metrů, v Rakousku dokonce 4000 metrů. Vzdušný prostor má vertikální i horizontální třídění na které je nutné dát si pozor. Nestačí ale nastoupit do letadla a letět, pilot si musí nejprve udělat přípravu a nastudovat trasu. Ultralight je také choulostivý na počasí. Vadí silný vítr – smí se létat do rychlosti větru 12 m/s, je nutné dát si pozor na dohlednost či oblačnost.

Majitelé letadel od nás letěli například na Kanárské ostrovy, byli v Izraeli či na severu Norska. Já osobně jsem letěl nejdále do norského Trondheimu. Větší vzdálenosti se ale pochopitelně létají na etapy. Letadla mají dolet asi 2000 kilometrů, to je ale deset hodin letu. Pilot se v letadle nemůže hýbat, jíst ani pít. Proto se dělají poměrně časté přestávky – zhruba každé 4 hodiny. Na jeden zátah se zpravidla uletí 800 – 1000 kilometrů.

Zdroj:Redakce

Podobná témata
letecká doprava, letecký průmysl, rozhovory

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Kaipan: Chtěli jsme koupit Škoda Auto, ale nakonec se to nepovedlo

Velkým automobilkám se Michal Hradský nemůže rovnat, ale jeho kabriolety mění jízdu v zážitek a přihlížející přivádí v úžas. Rozhovor s největším automobilovým nadšencem a výrobcem vozů Kaipan.

České koruně bude škodit celý únor. První týden v červenci 2017 se odehrají důležité situace, díky kterým koruna poskočí kupředu. Předpověď astroložky jak na investice v roce 2017

Co říkají planety na investice v roce 2017? Je možné využít astrologii také v oblasti obchodování měnových párů, komodit, akcií či na investice do zlata? Zeptali jsme se astroložky Daniely Hannah.

AAA AUTO: Lidé chtějí bezpečnější a novější vozy. Náš zákazník je zkušený řidič, který dokáže ocenit přednosti dobře vybaveného ojetého vozu

Nejen o trendech v prodeji ojetých vozů jsme mluvili s Karolínou Topolovou, generální ředitelkou AAA AUTO.

Český byznys ultralehkých letadel: U nás si každý hraje na svém písečku, jsme spíše oborem individualistů

S Petrem Volejníkem ze společnosti Atec v.o.s. z Libice nad Cidlinou, která se zabývá výrobou ultralehkých letadel, jsme hovořili o létání, výrobě letadel, a také o celém odvětví, které se dá označit jako český fenomén.

Další krize určitě přijde, ale asi ne v příštím roce. Největší obavy mám z vývoje v Číně, rozhovor s hlavním ekonomem Poštovní spořitelny

S Janem Burešem, hlavním ekonomem Poštovní spořitelny jsme hovořili o prognózách na příští rok.

Lidé nejsou nemyslící stádo, rozhovor s mentorem nové politické strany Realisté

Petr Robejšek – spoluzakladatel nové politické strany Realisté, dříve poradce pro strategické otázky, komentátor a publicista, poskytl serveru Web4Trader.cz exkluzivní rozhovor.



Čti více

Rosněfť začíná dodávat ropu také do Maďarska a na Slovensko

Rosněfť proniká za pomoci svého nového akcionáře, švýcarské společnosti Glencore na nové trhy. Svou ropu bude dodávat ropovodem Družba již tento měsíc na Slovensko a do Maďarska.

Cena ropy na světových trzích dnes roste. Investoři věří v dodržování dohody OPEC o snížení objemu těžby

Ceny ropy na světových trzích dnes pokračují v růstu, a smazaly tak již ztráty z první poloviny týdne, kdy klesly na týdenní minima. Investoři čekají, že víkendové zasedání zástupců předních světových těžařských zemí ukáže dodržování loňské dohody o omezení těžby.

Bristol-Myers Squibb oznámila, že nebude usilovat o zrychlené schválení kombinace léků. Akcie prudce klesají

Společnost Bristol-Myers Squibb oznámila, že nebude usilovat o zrychlené schválení kombinace léků Opdivo a Yervoy na rakovinu plic.

Akcie American Express odepisují před trhem 2%

American Express ve 4Q zklamala analytiky, zejména kvůli vyšším výdajům. Výsledky byla prezentovány už včera po trhu.

Akcie IBM před otevřením trhu ztrácejí 1,4%

Technologická legenda IBM včera večer prezentovala výsledky hospodaření.

Ilustrační foto

Robert Redford: Očekávané rozpočtové škrty ze strany nové americké vlády vyvolají protestní lidové hnutí

Je o tom alespoň přesvědčený americký herec Robert Redford. Při zahájení tradičního filmového festivalu Sundance krátce před dnešní inaugurací nového prezidenta Donalda Trumpa žijící legenda světové kinematografie uvedla, že se sníží i státní financování kultury a celkově bude "chmurněji".

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.