Denverský start-up Boom chce obnovit civilní nadzvukové lety

24.03.2016 12:51 | V Z | Diskuze

Denverská start-upová společnost Boom Technology odtajnila svůj projekt na vývoj nadzvukového civilního letadla pro 40 pasažérů s cestovní rychlostí 2,2 Mach. Firma tvrdí, že její letadlo bude mít asi o 30 % nižší spotřebu paliva než legendární Concordy. Při rychlosti 2,2 Mach by let z New Yorku do Londýna trval 3,4 hodiny. Boom chce zahájit testovací lety v příštím roce, píše agentura Bloomberg.

Foto: Aero Icarus

 

Boom tvrdí, že můžete letět dvakrát rychleji než nyní za současnou cenu letenky do obchodní třídy.

Pokud jste někdy trčeli namačkaní v ekonomické třídě v letadle a nostalgicky vzpomínali na zlaté časy leteckého cestování, vyhledejte si na YouTube heslo „Concorde.” Vyjedou vám videa, na nichž lidé popíjejí šampaňské a pojídají kaviár, zatímco je titán minulého tisíciletí unáší rychlostí přes 2000 km za hodinu. Zaměřte se na radost, která se zračí v tvářích pasažérů ale mějte na paměti, že za letenku zaplatili i 20 000 dolarů, zatímco vy jste namačkáni na středním sedadle a pojídáte oschlý a předražený sendvič.

Nebo vás může utěšit informace, že denverský start-up Boom Technology plánuje obnovit nadzvukové civilní lety a zpřístupnit je masovým zákazníkům. Vývoj plánovaného nadzvukového letadla bude trvat ještě dlouhá léta, ale 22. března Boom představil návrh nadzvukového civilního letadla pro 40 pasažérů s letovou rychlostí 2 235 km za hodinu (Mach 2,2). Při této rychlosti by let z New Yorku do Londýna trval as 3 hodiny a 24 minut. Zakladatel a ředitel společnosti Boom, Blake Scholl, tvrdí, že zpáteční letenka na tuto trasu bude stát as 5 000 amerických dolarů. „Základní ideou je, že by náš model měl letět rychleji než jakékoli letadlo v minulosti, ale letenka by měla stát stejně jako běžná obchodní třída,” říká.

Odborníci z americké NASA ale věří, že po více jak půl století nadešel čas k revoluci v letecké dopravě. Budoucnost letecké dopravy bude podle NASA prostě patřit nadzvukovým rychlostem.

Pětatřicetiletý Scholl nevypadá jako typický ředitel začínající a vysoce rizikové firmy v leteckém průmyslu. Amatérský pilot a autor kódů s chlapeckým obličejem strávil pět let ve společnosti Amazon.com, kde pracoval např. na automatizovaných reklamních systémech. Poté založil společnost Kima Labs, vyvíjející aplikace pro mobilní nakupování. V roce 2012 společnost Kima Labs koupila firma Groupon. Scholl zinkasoval peníze a mohl začít uskutečňovat svou touhu po vybudování něčeho smysluplnějšího, než je software na distribuci slevových kuponů.

Před dvěma lety začali Scholl a jeho tým usilovně přemýšlet o projektu v leteckém průmyslu. Scholl byl amatérským pilotem již téměř let a byl přesvědčen, že kvalitu leteckého cestování je možné vylepšit. Nakoupil si tedy letecké učebnice a hovořil s desítkami expertů. „Lidé z oboru, s nimiž jsme náš plán diskutovali, dospěli k závěru, že je technicky realizovatelný,“ říká. „Nejde o žádné sci-fi.“

Po optimistické reakci na představené plány se Scholl přestěhoval ze Silicon Valley do Denveru a v září 2014 založil ve sklepě svého domu společnost Boom. Dokonce dokázal přesvědčit několik profesionálů z leteckého průmyslu, aby se k němu přidali.

V lednu Boom opustil sklep a přestěhoval se do hangáru na letišti Centennial Airport několik mil od tréninkového stadionu amerického fotbalového klubu Denver Broncos. Na tomto letišti mají svá letadla boháči a letečtí nadšenci v desítkách řad béžových hangárů. (Hangár využívaný společností Boom dříve patřil countryovému zpěvákovi Johnu Denverovi, který byl nadšeným pilotem a zahynul při leteckém neštěstí v roce 1997.) Vzduchem voní letecký benzín, zatímco vítr prohání po ranveji květy laskavce. Letiště je domovem několika start-upů, včetně společností pracujících na vojenských projektech, elektrických letadlech či komerčních tryskových letadlech s vertikálním startem. Jeho výhodou je blízkost rozlehlých prérií a otevřenost vedení letiště experimentálním a vývojovým projektům.

Nyní společnost Boom zaměstnává 11 lidí, včetně šesti pilotů, kteří sídlí v kanceláři nad hangárem. Na rozdíl od Scholla za sebou mají dlouhou historii v leteckém průmyslu. Spoluzakladatel a vedoucí technik Joe Wilding se podílel již na třech start-upech v leteckém průmyslu a navrhl několik letadel úplně od začátku. Šéf pohonu Andy Berryann dříve pracoval ve společnosti Pratt & Whitney, vyrábějící části motorů nadzvukových stíhacích letadel. Další zaměstnanci přišli např. z NASA, Lockheed Martin či divize skupiny Northrop Grumman Scaled Composites.

Odborníci z Boomu uvádějí, že vyrobit životaschopnou náhradu Concordů se stalo možným teprve v posledních deseti letech, díky novým materiálům a softwaru. Letadlo plánované Boomem by mělo být vyrobeno z uhlíkového kompozitu namísto hliníku, takže bude lehčí a bude možné s ním cestovat rychleji. (Kvůli horku vznikajícímu ze silného tření při rychlostech překračujících Mach 2 dochází k měknutí hliníku). Software Boomu rovněž dokáže provést miliony simulací denně, takže start-upová firma nemusí trávit měsíce pokusy ve větrném tunelu.

Ze simulací a pokusů zatím vyplývá, že model Boomu je tišší a potřebuje o 30 % méně paliva než Concorde. Celkově 40 sedadel bude rozděleno do dvou řad po jednom sedadle, takže každý cestující bude mít sedadlo jak u okna, tak u uličky. Ke snížení hmotnosti celého letadla Boom plánuje využít standardní sedadla využívaná pro vnitrostátní lety v USA v první třídě, nikoliv sklápěcí postele. Letadlo Boomu by mělo podle plánů letět v letové hladině 60 000 stop, tj. asi 18 300 m, odkud již pasažéři uvidí zakřivení zeměkoule. Cestovní rychlost bude 2,6x vyšší než u běžných civilních letadel. Scholl uvádí, že letoun bude schopen pokrýt asi 500 tras na současném trhu, včetně letu ze San Franciska do Tokya za 5 hodin a letu z Los Angeles do Sydney za šest hodin.

Po vstupu do hangáru rychle pochopíte, že vše je zatím jen ve zcela teoretické rovině. Odborníci z Boomu vystavěli napodobeninu kokpitu a trupu z lepenky a překližky. Černé kožené sedačky pocházely z prodejny levného nábytku. Scholl požádal členy svého týmu, aby v nich seděli několik hodin, aby si vyzkoušeli, jaké to bude za letu. (Pocit je trochu stísněný.) Na podlaze hangáru je vyznačen nalepenou páskou půdorys modelu v měřítku 1:3, který Boom plánuje vyrobit a vyzkoušet do konce příštího roku.

Concorde padl z několika různých důvodů, mj. kvůli drahým letenkám, aerodynamickému třesku při nadzvukové rychlosti a propadu letecké dopravy po 11. září. V následujících letech vyšumělo několik pokusů o vybudování nadzvukového komerčního letounu do ztracena, a obecný názor mezi odborníky v leteckém průmyslu je, že jsou tyto projekty příliš riskantní a nákladné. „Jen velmi málo lidí doopravdy nutně potřebuje se někam dostat za tři hodiny,“ říká Jeremy Conrad, někdejší důstojník amerického letectva, který nyní řídí hardwarovou firmu Lemnos Labs. „Letěli jste někdy v poslední době business třídou na mezinárodním letu? Je to skvělý zážitek,“ dodává.

Conrad říká, že draví vizionáři ze Silicon Valley často podceňují náročnost výroby hardwaru, který testuje fyzikální limity strojů. K výjimkám z poslední doby patří SpaceX Elona Muska a Blue Origin Jeffa Bezose. Scholl a jeho tým tvrdí, že start-upy mají pro podobné projekty nejlepší výchozí pozici, protože se mohou dát do práce bez nadbytečné byrokracie a s relativně málo prostředky. Společnost Boom zatím získala financování 2,1 milionu dolarů, což by jí mělo stačit na celý vývoj. Uvedení letadla na trh však bude stát desítky, možná i stovky, milionů dolarů.

Vzhledem k velikosti plánovaného letadla by Boom mohl uspět, říká Richard Aboulafia, konzultant skupiny Teal Group pro letecký průmysl. „Plánovaná kapacita 40 sedadel je zajímavá,“ říká. „Je možné, že by se našlo dost tras, na něž by byl o tyto lety zájem, který by ospravedlnil vývoj takového letadla.“ Zůstává však skeptický, co se týče vývojových nákladů. Boom hodlá využít existující motory upravené pro nadzvukovou rychlost, ale nechce prozradit, jak je upraví. “Letadlo je třeba navrhovat podle motoru, nikoliv naopak,“ říká Aboulafia. „Řekněte mi, až bude připravený motor.“

Kromě již oznámeného termínu zkušebního letu Scholl nechce upřesnit, kdy by mohl letoun poprvé vzlétnout ke komerčnímu lety s pasažéry. Tvrdí, však že nejmenovaná britská letecká společnost podepsala memorandum potvrzující její zájem o koupi letadel v hodnotě 2 miliardy dolarů, a že Boom bude nadále upravovat design letadla tak, aby se lety staly ještě dostupnějšími. „Chci žít ve světě, v němž bude možné se dostat kamkoli nejvýše za pět hodin za 100 dolarů,“ říká. „Bude to trvat ještě několik desetiletí, ale myslím, že to dokážeme.“

Zdroj:Bloomberg, Redakce

Podobná témata
analýzy, technologie, evropa, průmysl, letecký průmysl, usa, doprava, podnik a byznys, nadzvukové letadlo, boom technology

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Nadzvuková letadla se vracejí. Budou je aerolinky kupovat?

Nový výrobce nadzvukových dopravních letadel Boom Technology čelí obrovskému množství výzev a překážek. Mnohé z nich jsou shodné s těmi, které před více než deseti lety poslaly na smetiště dějin legendární Concordy, píše agentura Bloomberg.

Warren Buffett svou investicí zvyšuje důvěru v letecký průmysl. Akcie aerolinek posilují

Analytici stále hovoří o rozhodnutí Warrena Buffetta investovat do akcií čtyř hlavních leteckých společností najednou.

Česká republika má ve sporu o minimální mzdu řidičů v EU na své straně Evropskou komisi

Ve sporu o vynucování minimální mzdy v dopravě stojí Evropská komise na stejné straně jako Česká republika, řekla dnes v Lucemburku novinářům ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.



Čti více

Analytici Bernstein vidí ve fúzi General Electric a Baker Hughes dlouhodobý potenciál

Fúze divize ropy a zemního plynu General Electric (GE) a společnosti Baker Hughes má potenciál konkurovat firmě Schlumberger, jedná se však o běh na dlouhou trať, varují analytici Bernstein.

Ukrajina a Rusko se blíží shodě v otázce dodávek plynu

Rusko a Ukrajina učinily pokrok při dnešním jednání o dodávkách a tranzitu zemního plynu. Třístranné jednání zprostředkované Evropskou unií bylo první od loňského listopadu, kdy Kyjev přestal kupovat ruský plyn, uvedla agentura Bloomberg.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.