Ekologickou dopravu ve Francii zajišťuje plachetnice z roku 1914

10.09.2016 15:02 | fa ra | Diskuze

"Pomalu, pomalu!" Pět mužů na nábřeží přístavu Douarnenez na západě Francie vykládá ze staré plachetnice z roku 1914 deset tun biologického vína pocházejícího z Portugalska, které nese označení "Přepraveno plachetnicí". Píše o tom agentura AFP.

Foto: Judith van der Kraan

 

Toto označení je jediným dopravním certifikátem na světě, ujišťuje Guillaume Le Grand, zakladatel společnosti TransOceanic Wind Transport (TOWT). Podnik se sídlem v malém bretaňském přístavu pronajímá starou plachetnici Lun II a nabízí tuto značku, která poskytuje spotřebiteli údaje o tom, kde se produkt plavil.

"Neexistuje jiná značka dopravy zboží plachetnicí," ujišťuje čtyřiatřicetiletý podnikatel, který vykládá víno dovezené z Porta a určené pro distributora Biocoop, první síť bio obchodů ve Francii. Víno pochází z údolí řeky Douro a do Douarnenezu se plavilo tři a půl dne.

"Taková doprava skutečně dává smysl," tvrdí kapitán Ulysse Buquen, jehož norská galéra o délce 25 metrů již letos v létě dopravila biologickou kávu a rum z Antil pro TOWT.

Podnik založený v roce 2011 si pravidelně pronajímá osm plachetnic.

"Dáváme starým plachetnicím zase práci," říká Guillaume Le Grand, bývalý analytik v londýnské City. "Umožňují nám přepravu několika set tun zboží a zaměstnávat šest osob. Jde o skutečný ekonomický model," dodává.

Guillaume Le Grand není žádný bláhový snílek ani netrpí nostalgií po starých plachetnicích. Je přesvědčen, že jednoho dne nebude už žádná ropa, a pevně věří v budoucnost této ekologické dopravy.

V zimě chce postavit první nákladní plachetnici 60 metrů dlouhou a schopnou přepravit téměř 1000 tun nákladu.

Když je cena ropy nízká, dopravní náklady na balíček kávy o 250 gramech z Kolumbie do Francie jsou jen jeden centim (0,27 Kč). Jestliže však cena ropy vzroste a zdvojnásobí se či ztrojnásobí, může být doprava plachetnicí konkurenceschopná, zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Připomíná, že 90 procent zboží je přepravováno po moři.

Víno z Porta se bude prodávat za 10,60 až 10,80 eura (286 až 292 Kč) za lahev, zatímco v případě přepravy kamionem by to bylo asi deset eur (270 Kč).

"Dnes nás doprava stojí dvojnásobek oproti dopravě kamionem, ale znečišťování oxidem uhličitým se snižuje o 75 až 85 procent," zdůrazňuje Guillaume Le Grand. Odhaduje, že se tak uspoří 15 až 20 tun oxidu uhličitého.

"Uvědomujeme si, že jde zatím o okrajový jev, ale přinášíme tak skutečně životaschopnou alternativu klasické námořní dopravy," ujišťuje.

Ve Francii i jinde se rodí další projekty, jejichž cílem je využívat k přepravě nákladu sílu větru, na moderních plachetnicích, ale také na nákladních lodích vybavených sklopnými pevnými křídly nebo na kontejnerových lodích tažených drakem.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Malé děti na palubu letadel nepatří: Co byste měli vědět, než vezmete dítě do letadla

Americké ministerstvo zahraničí dnes varovalo své občany před cestami do evropských zemí

Evropská komise prošetří rakouské požadavky na výši minimální mzdy pro dopravce ze střední a východní Evropy

Ilustrační foto

Nefunkční letiště v Berlíně obsluhují desítky lidí, jeho otevření je v nedohlednu

Ilustrační foto

Automatické sněhové řetězy pro kamiony z dílny české firmy mohou být na trhu už letos

Některé západní země EU zavedou kontroly cestujících v rychlovlacích



Čti více
Ilustrační foto

Sedm velkých ruských společností jedná s moskevskou burzou o zalistování svých akcií, na Západ nesmí

Reuters: Irák možná zváží zajištění produkce ropy

Stratégové Deutsche Bank se otočili zády k evropským bankovním titulům

JPMorgan zvyšuje rating pro britské akcie

Vietnamská firma VNG plánuje IPO v USA

Ilustrační foto

Rekordní pokuta pro Bank of Ireland za selhání v otázce AML

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.