Elektromobily způsobí příští ropnou krizi, známe důvody

01.03.2016 07:16 | V Z | 6 komentářů / 6 nových

U všech dobrých technologií dojde k okamžiku, kdy na trhu začnou dominovat natolik, že nakupovat jejich alternativy nemá smysl. Podívejte se například na chytré telefony v minulém desetiletí, barevné televizory v sedmdesátých letech nebo, hlouběji v historii, na auta s benzinovými motory na začátku 20. století. Předpovědět načasování těchto posunů je těžké, ale když k nim dojde, celý svět se změní.

Foto: Joe Nuxoll

 

Podle agentury Bloomberg budou dvacátá léta jedenadvacátého století desetiletím elektromobilů.

Ceny baterií za poslední rok poklesly o 35 % a vývoj směřuje k tomu, aby se elektromobily staly v následujících šesti letech i bez vládní podpory stejně dostupným dopravním prostředkem jako benzinová auta, uvádí nová analýza trhu s elektromobily zveřejněná společností Bloomberg New Energy Finance (BNEF). To by znamenalo začátek opravdu masového trhu s elektromobily.

Okolo roku 2040 již podle studie bude možné koupit elektromobil s dlouhým dojezdem za méně než 22 000 dolarů v dnešních cenách. Celkem 35 % všech nových vozidel prodávaných na celém světě by mělo být elektricky poháněných.

Ropné společnosti se těchto plánů zatím příliš neobávají. Plug-in automobily v současnosti tvoří jen 0,1 % světového trhu s automobily. Ve většině zemí jsou raritou a stojí výrazně více než srovnatelné model s benzinovými motory. Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) tvrdí, že elektromobily budou v roce 2040 tvořit jen jedno procento všech aut na světě. Ředitel společnosti ConocoPhillips Ryan Lance loni uvedl, že elektromobily nebudou mít výraznější vliv na trh nejméně dalších 50 let.

Na druhou stranu už je známo, že Tesla, Chevrolet a Nissan plánují v následujících letech uvést na trh elektromobily s dlouhým dojezdem v ceně okolo 30 000 dolarů. I další automobilky a technologické společnosti investují do vývoje nových modelů elektromobilů miliardy dolarů. V roce 2020 už by některé z těchto modelů stát méně než srovnatelná benzínová auta a nabízet lepší výkon. Cílem je zopakovat úspěch Modelu S společnosti Tesla, jehož prodeje nyní překračují konkurenty v segmentu velkých luxusních aut. Otázkou tedy je, nakolik tyto elektromobily sníží poptávku po ropě? A kdy tato snížená poptávka vyústí v příští ropnou krizi?

Abychom si tuto otázku dokázali zodpovědět, pokusme se odhadnout, jak rychle porostou prodeje.

Prodeje elektromobilů loni celosvětově stouply asi o 60 %. Zajímavé je, že se tato míra růstu shoduje s ročním odhadem společnosti Tesla do roku 2020 a že stejný růst pomohl po roce 1910 Fordu Model T porazit koňské povozy. Pro porovnání, solární panely se pohybují na podobné růstové křivce (okolo 50 % za rok), zatímco LED žárovky rostou o asi 140 % ročně.

Agentura Bloomberg ve své nové animované sérii Sooner Than You Think (Dříve, než si myslíte) vypočítala možné důsledky dlouhodobého růstu ve výši 60 %. Podle těchto kalkulací by elektromobily vedly již v roce 2023 k propadu poptávky ropy o 2 miliony barelů denně. Tento propad by byl srovnatelný s tím, který v roce 2014 vedl k ropné krizi.

Složená roční míra růstu ve výši 60 % nemůže vydržet příliš dlouho. BNEF postupuje ve své analýze více metodologicky a ve svém odhadu okamžiku, kdy ceny poklesnou dostatečně na to, aby přilákaly běžné kupce, vychází z cen komponent. S využitím modelu BNEF by k propadu prodeje ropy o 2 miliony barelů denně došlo později – v roce 2028.

Analytik BNEF Salim Morsy uvádí, že OPEC a Exxon odhadují míru rozšíření na 2 %. Podle něj nezáleží na tom, zda rozšíření v roce 2040 dosáhne 25 % či 50 %, ale na tom, že na masové rozšíření vsázejí hráči na trhu.

Analýza BNEF se soustředí na celkové náklady vlastnictví elektromobilů, včetně údržby, paliva a především baterií.

Cena baterie tvoří třetinu nákladů výroby elektromobilů. K masovému rozšíření elektromobilů je zapotřebí dosáhnout splnění alespoň jedné ze čtyř následujících podmínek:

  1. Státy začnou nabízet pobídky ke snížení nákladů.
  2. Výrobci se smíří s extrémně nízkými ziskovými maržemi.
  3. Zákazníci budou ochotni za elektromobily zaplatit více než za běžná auta.
  4. Ceny baterií klesnou.

První tři podmínky jsou nyní v rané fázi naplňovány, ale nejsou dlouhodobě udržitelné. Ceny baterií se naštěstí vyvíjejí správným směrem. Bohužel do karet nehraje cena lithia, které třeba Goldman Sach nazývá "novodobým benzínem".

Rovnice týkající se elektromobilu má ještě jednu neznámou: odkud bude pocházet potřebná elektřina? V roce 2040 budou elektromobily podle odhadů BNEF potřebovat 1 900 terawatthodin elektřiny, tj. asi 10 % celkové výroby elektřiny v loňském roce.

Dobrou zprávou je, že výroba elektřiny je stále šetrnější vůči životnímu prostředí. Od roku 2013 roste výroba elektřiny z větrných a solárních zdrojů více než z uhlí, zemního plynu a ropy. V USA díky dotacích zažívá solární energie velký boom. V Evropě podíl vzrostl meziročně o 15 %. Závratný růst je také v Africe. Elektromobily sníží náklady na ukládání energií v bateriích a podpoří ukládaní kolísající solární a větrné energie.  Elektrická vozidla a obnovitelné zdroje energií tak budou vzájemně podporovat poptávku po čistější energetické síti.

Co se týče obav ohledně zásob lithia a dalších materiálů používaných v bateriích, podle analýzy BNEF se nejedná o vážný problém. Do roku 2030 bude k výrobě baterií zapotřebí méně než 1 % známých zásob lithia, niklu, manganu a mědi. Spotřeba kobaltu dosáhne asi 4 % rezerv. Po roce 2030 se navíc baterie pravděpodobně budou vyrábět z jiných materiálů a budou lehčí, menší a levnější.

Navzdory výše uvedeným faktorům zůstává na ropném trhu mnoho důvodů ke skepsi. Výrobci budou muset skutečně snížit ceny elektromobilů. V současnosti není k dispozici dostatečný počet nabíjecích stanic umožňující cestování na dlouhé vzdálenosti. Mnozí noví řidiči v Číně a Indii budou pravděpodobně nadále upřednostňovat benzinové a naftové motory. Rostoucí poptávka po ropě z rozvojových zemí možná převýší vliv elektromobilů, především pokud cena ropy i nadále zůstane po 20 dolary za barel.

Dalšími neznámými faktory, které BNEF bere v potaz, jsou vzestup autonomních vozidel a jízdních služeb, jako je Uber a Lyft – všechna tato vozidla najedou nejméně 30 000 km za rok. Čím více kilometrů za rok, tím nižší budou náklady na baterie. Pokud budou tyto nové služby úspěšné, mohly by podpořit růst podíl elektromobilů na trhu až na 50 % v roce 2040, uvádí BNEF.

Jedná věc je jistá: až dojde k pádu ropného trhu, bude to teprve začátek. V každém následujícím roce přibudou na cestách nové elektromobily a poklesne poptávka po ropě.

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+1 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Ono s tou ropou...jen minimum se jí spotřebuje na ježdění osobními auty,pár procent..
A hlavně už ti vydřiduši ze Saudské arábie nebudou mít žádné páky na vydírání civilizovaného světa a jejich jediným vývozním artiklem bude islám. Tím možná zmanipulují pár slepic, ale slušní lidé se na tu hrůzu už nebudou muset dívat.
Některým lidem je potřeba zabránit v řízení jakýmikoliv prostředky. Pokud obsahují i manuální řízení, pak by měly mít možnost příslušné úřady takovou volbu zablokovat a pirátům vyloučit možnost, aby ohrožovali nevinné lidi.
Já myslím, že by byli výrobci sami proti sobě, kdyby tam tuhle možnost nedali. OK, pro manželku je to možná super, ale chlap si občas potřebuje trošku zajezdit.
Pokud samořízená auta znamenají, že už si nezazávodíme, tak to nechci. Nevíte někdo, jestli lze u samořízených aut nastavit i manuální ovládání? Přeci jen občas je potřeba si trošku zařádit.:-)
Masakr! Už se těším na elektrická auta a samořiditelná.:-) Jezdit zadarmo a ještě bez nutnosti řídit.:-)
Vstoupit do diskuze


Související články

Ceny ropy jsou dále na ústupu

O fungování dohody OPEC se směle pochybuje. Světové ceny ropy dnes končily výrazným poklesem a ropa tak navázala na pondělní čtyřprocentní ztráty.

Akcie v USA po zasedání ECB vzrostly, dolar posílil

Akcie ve Spojených státech posílily. Náladu na trhu podpořil růst cen ropy a komentář prezidenta Evropské centrální banky (ECB), který přinesl naději na další stimulační opatření.

Cena ropy brzy klesne pod 40 USD za barel, varuje analytik

Cena ropy na světových trzích v posledních týdnech zažívá výrazné zotavení, podle analytika Rakeshe Upadhyaye z investiční společnosti Divergente LLC ji však brzy čeká návrat pod úroveň 40 USD za barel. 

Saúdskoarabské Aramco již údajně jedná o snížení dodávek ropy

Saúdskoarabská státní ropná společnost Aramco oznámila, že s odběrateli jedná o možném snížení dodávek ropy až o 7 % s platností od února.

Česká pobočka ropného koncernu Total má nového generálního ředitele

Generálním ředitelem společnosti Total ČR, která patří do francouzského ropného koncernu Total, se stal v lednu Lukasz Semeniuk (42).



Čti více
Ilustrační foto

Operační systém Android se dočká digitálního asistenta od Googlu

Společnost Google z technologické skupiny Alphabet bude dodávat svého digitálního asistenta do chytrých telefonů založených na nejnovějších verzích jejího operačního systému Android. Google to uvedl v dnešním sdělení.

Ilustrační foto

Stada otevřel své účty zájemcům o převzetí

Německý výrobce léků Stada Arzneimittel dnes potenciálním zájemcům o převzetí sdělil, že si mohou prověřit jeho účty a finanční situaci.

Ilustrační foto

Amazon plánuje rozšíření britských aktivit, brexit nevadí

Americký internetový prodejce Amazon plánuje vytvořit letos v Británii více než 5000 pracovních míst. Firma opět zvyšuje své investice v zemi, která se chystá opustit Evropskou unii.

Vuzix dodá společnosti Toshiba chytré brýle na míru. Akcie společnosti dnes posilují o 15 %

Výrobce nositelné elektroniky, Vuzix dnes oznámil, že uzavřel dohodu o vývoji a produkci chytrých brýlí na míru pro Toshiba client Solutions Co. Ltd.

Výhled pro měnový pár GBP/USD podle forex analytiků MUFG

Forex analytici Mitsubishi UFJ se ve své aktuální zprávě blíže věnovali měnovému páru GBP/USD.

Zájem o akcie Snap v rámci chystaného IPO převyšuje nabídku

Agentura Reuters informovala, že zájem o akcie Snap, se kterými by se mělo začít obchodovat příští čtvrtek, převyšuje nabídku.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.