Elon Musk hledá pro svou vizi dobrovolníky na Mars, kteří mají 200000 USD na lístek a nebojí se životunebezpečné mise

29.09.2016 14:33 | Ne Ro | Diskuze

Jak jsme již psali ve středu, podnikatel a vizionář Elon Musk představil svou vizi, týkající se cestování na planetu Mars. Takže jaké jsou podrobnosti...

Foto: Public Domain

Vize klade velké nároky jak na technologie, jak se na rudou planetu vůbec dostat, tak skýtá i četná nebezpečí, která budou především první generaci meziplanetárních cestovatelů již možná za deset let hrozit. 

Sám Musk očekává, že první účastníci mise na Mars budou během celé mise takříkajíc jednou nohou v hrobě. V tomto duchu se Musk vyjádřil během svého ostře sledovaného příspěvku na 67. International Astronautical Congress v mexickém městě Guadalajara. Pakliže jste připraveni zemřít, budete nejspíše vhodným kandidátem pro tuto misi, uvedl ve svém proslovu Musk.

Planeta Mars - v tuto chvíli s nulovou lidskou populací - skýtá možnou budoucnost pro stále se rozrůstající lidské plémě, které bude záhy čítat více než 7 miliard. Mars tudíž může znamenat šanci pro lidi v případě vyhynutí lidské rasy zde na Zemi, soudí miliardář a zakladatel Space Exploration Technologies Corp., Elon Musk. Počítá s vybudováním kosmických lodí, které budou s to unést na své palubě 100 i více lidských pasažérů plavících se temným kosmickým prostorem plné temné hmoty rudé planetě vstříc. Přitom nepředpokládá, že se tento scénář uskuteční až někdy v blíže nespecifikované době jakési vzdálené budoucnosti, nýbrž již za přibližně deset pozemských let. Zpočátku by vstupenka na palubu jednoho takovéhoto pasažéra a budoucího obyvatele Marsu mohla přijít na cirka 200 tisíc USD a s postupem času poklesnout třeba na polovinu. Prezentace smělých vizí Muskovi přinesla nejen spoustu ovací od posluchačů, ale i četné otázky z řad publika.

Musk byl zdá se velice podrobný ohledně svých kosmických plavidel, ale poměrně skoupý na slovo ohledně zdrojů jejich financování, uvedl na to konto vědecký analytik Space Foundation, jenž Muskův proslov bedlivě sledoval prostřednictvím internetového vysílání. Musk je očividně schopen nadchnout širší publikum pro svou vizi a zprostředkovat mu pocit, že její uskutečnění není zdaleka tak nemožné, jak by se nám na prvý pohled mohlo jevit. Nicméně, třeba podotknout, že spousta věcí musí takříkajíc klapnout, aby se Muskem představený scénář skutečně zhmotnil.

Za zmínku určitě stojí i to, že Musk, který je mimoto výkonným ředitelem společnosti Tesla Motors Inc., prohlásil, že je pro svou vizi ochoten sáhnout i do vlastních kapes, v nichž dnes třímá okolo 8,6 miliardy USD, a podotkl, že je bude potřeba pro věc zainteresovat jak soukromý, tak i veřejný sektor. Osidlování Marsu sice nejspíš bude představovat vysoce riskantní počin, ale nebude zdaleka novinkou. Lidé se totiž jak známo po staletí vrhali do podobně riskantních a životunebezpečných podniků při kolonizování nových území zde na Zemi, tak proč to teď nezkusit s jinými planetami? Bude třeba lidí s objevitelským duchem. Musk se obává, že pakliže zůstane lidská civilizace pouze zde na Zemi, tak se pravděpodobně sama vyhubí. Alternativou jak se tomuto neblahému osudu vyhnout, by mohlo být osídlování dalších planet a stát se multiplanetárním druhem.

Společnost SpaceX Inroads v mezičase učinila pokrok, týkající se jedné, pro Muskovo osidlování Marsu klíčové, technologie, a sice vyřešila, jak vystřelovat placený náklad na zemskou oběžnou dráhu a následně vracet prázdné rakety zpět na Zemi, kde by mohly být znovu využity. Společnost v současnosti používá raketu Falcon 9, aby ukojila přání svých zákazníků jak komerční provenience (komerční satelity), tak i National Aeronautics and Space Administration USA. Musk tedy není ve výzkumu vesmíru žádným nováčkem. Ostatně, ne vše šlo vždy hladce a SpaceX již zaznamenal prohru, a sice 1. září, kdy výbuch zničil jednu z raket na startovací rampě Mysu Canaveral na Floridě. Vyšetřování této nehody pokračuje. Musk si v souvislosti s misí na Mars představuje vybudování obřího raketového pohonu, sestávajícího z 42 motorů Raptor, které by mohly být zažehnuty právě na Mysu Canaveral na Floridě, a které by mohly pohánět technologiemi nabušenou vesmírnou kocábku s přibližně 100 lidmi na palubě rudé planetě v ústrety. Hodilo by se takovýto raketoplán pokřtít třeba "Heart of Gold", což  by představovalo příhodný odkaz na sci-fi knihu "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy". Raketoplán by ještě na zemské oběžné dráze doplnil palivo a pak už jen vzhůru na Mars. Cesta tam by mohla trvat od 80 do 130 dní, a to podle toho, jaká by byla konstelace Země vůči Marsu. Na Marsu by musely vzniknout továrny produkující palivo pro cestu zpět na Zem.

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Baird: Tesla má před sebou zářivou budoucnost

Studenti vymysleli auto, které s pár litry benzínu ujede tisíce kilometrů

Dosáhly už akcie Tesla Inc. svého vrcholu?

Divize autonomních vozidel Waymo společnosti Alphabet by mohla mít po osamostatnění hodnotu 70 miliard USD

Nejrychlejší elektromobil světa překonal svůj vlastní rychlostní rekord

V Evropě vzniknou obrovské továrny na baterie, Tesla by mohla přijít o svůj náskok



Čti více

Koruna dnes mírně zpevnila na páru s dolarem, oslabila však vůči euru

Americký dolar dnes vyčkává poblíž šestiměsíčních minim na zveřejnění zápisu FEDu

Cena ropy dnes přešlapuje na místě. Trhy vyčkávají na další kroky OPEC

Kanadská centrální banka ponechala své úrokové sazby na stávající výši

Goldman: Zmrazení produkce ropy ve skupině OPEC zhatí prodej amerických rezerv

OPEC nedokázal snížit nadbytek ropy na trhu, i tak vygeneroval vyšší příjmy

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.