Ferruccio Lamborghini by oslavil sté narozeniny

26.04.2016 21:30 | fa ra | Diskuze

Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizačních systémů Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel údajný spor se šéfem další prestižní italské značky Enzem Ferrarim. Lamborghini nebyl spokojený s kvalitou zakoupeného Ferrari, a proto se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Foto: John Lloyd

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy jej koupila Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, která dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války pak sloužil v letectvu jako opravář, na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět klimatizaci, hořáky, kamna či větráky.

Stále ale toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar či s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Lamborghini přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, poté ale postupně odešel do ústraní. Lamborghini totiž musel kvůli velkým ztrátám továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné "lambo" zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini roku 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína. Také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu.

Zdroj:čtk

Podobná témata
magazín, lamborghini

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Legendární "vejtřaska" dnes slaví 65. narozeniny

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Ilustrační foto

Před osmdesáti lety si nechal DuPont patentovat nylon a dobyl celý svět

Patent na nylon - jemné, pevné, pružné, odolné a první plně syntetické polyamidové vlákno - získala před 80 lety, 16. února 1937, americká chemická společnost DuPont.

Ilustrační foto

Automatické sněhové řetězy pro kamiony z dílny české firmy mohou být na trhu už letos

Firma IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku začala vyvíjet automatické sněhové řetězy i pro kamiony. První zkoušky této novinky dopadly podle podnikatele Petra Grosse, který zaměstnává přes 200 lidí, dobře.

Ilustrační foto

První Land Rover Defender sjel z výrobní linky před skoro sedmdesáti lety, poslední přesně před rokem

Land Rover Defender byl až do konce výroby prakticky stejný automobil jako na začátku, v roce 1948. Během let se sice změnilo třeba umístění světlometů a pod kapotou se vystřídaly různé benzínové i naftové motory, jinak to ale byl stále stejný hranatý dříč, schopný poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Ilustrační foto

Kdo byl Ernst Werner Siemens?

Německý vynálezce a úspěšný podnikatel Ernst Werner Siemens patřil k velkým postavám úsvitu elektrotechnického věku. Z jeho hlavy pocházelo elektrického dynamo, které zahájilo epochu ekonomické výroby energie, ale i elektrická lokomotiva, tramvaj nebo trolejbus.

Ilustrační foto

Výrobky firmy Moser si již přes 100 let drží renomé skla králů

Vizitka karlovarské sklárny Moser, která změnila v tomto týdnu vlastníky:



Čti více
Ilustrační obrázek

Veřejné zakázky za rok 2016: vypsáno bylo 8860 zakázek za 392,2 miliardy korun

Veřejní investoři loni vypsali 8860 zakázek za 392,2 miliardy korun. Počet se meziročně zvýšil zhruba o pětinu, objem vzrostl téměř o polovinu.

Investiční doporučení a cílová cena pro akcie SAP podle analytiků Goldman Sachs

Analytici Goldman Sachs se ve své aktuální zprávě blíže zaměřili na akcie německého výrobce software, společnosti SAP.

Snap sází na hardware

Snap Inc  při podpoře svého primárního úpisu akcií v Londýně oznámil, že je schopný vyrábět dobře se prodávající přístroje a software podporující reklamu tak rychle, že bude jeden krok před firmou Facebook.

Ilustrační obrázek

Amazon letos nabere 1000 stálých zaměstnanců

Americký internetový prodejce Amazon letos nabere v Dobrovízi u Prahy a v pražské korporátní kanceláři 1000 stálých zaměstnanců, nyní v tuzemsku zaměstnává přes 3000 lidí.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.