Ferruccio Lamborghini by oslavil sté narozeniny

26.04.2016 21:30 | fa ra | Diskuze

Úspěšný italský poválečný výrobce traktorů či klimatizačních systémů Ferruccio Lamborghini se nakonec proslavil výrobou luxusních automobilů. Tomu předcházel údajný spor se šéfem další prestižní italské značky Enzem Ferrarim. Lamborghini nebyl spokojený s kvalitou zakoupeného Ferrari, a proto se na jaře 1963 rozhodl začít vyrábět vlastní sportovní auta v továrně nedaleko Boloni.

Foto: John Lloyd

Ferruccio Lamborghini, který se narodil před 100 lety, 28. dubna 1916, zemřel v únoru 1993. Automobilka Lamborghini patří od roku 1998, kdy jej koupila Audi, do skupiny Volkswagen.

Výrobce proslulých traktorů, které změnily tvář celého italského venkova po druhé světové válce, se narodil ve vesnici Renazzo, která dnes patří k městu Cento v provincii Ferrara. Jeho rodiče byli rolníci a obchodníci s dobytkem, syn však odmalička tíhl ke strojům.

Za druhé světové války pak sloužil v letectvu jako opravář, na ostrově Rhodos byl posléze zajat Brity. Po návratu se v roce 1946 oženil a o dva roky později založil ve městě Cento firmu na výrobu traktorů. V roce 1959 pak začal vyrábět klimatizaci, hořáky, kamna či větráky.

Stále ale toužil po odpovídajícím luxusním autě. Maserati ho zklamalo, zdálo se mu těžké a pomalé. Spokojen nebyl ani s britskými sportovními automobily Aston Martin či Jaguar či s německým Mercedesem. Pořídil si několik modelů značek Alfa Romeo a Lancia, ale na každém našel nějaký nedostatek. A tak si po roztržce s Ferrarim založil vlastní automobilku.

Lamborghini přeplatil schopné Ferrariho konstruktéry v čele s Giottem Bizzarinim. První model nové společnosti byl představen v roce 1964 a nesl typové označení 350 GT. Oproti vozům Ferrari, které v té době měly značně spartánský interiér, působila kabina novinky luxusnějším dojmem. Průlomovým modelem pak byla legendární Miura z roku 1966.

V roce 1969 obdržel Lamborghini nejvyšší italské státní vyznamenání udělované za rozvoj průmyslu a hospodářství, poté ale postupně odešel do ústraní. Lamborghini totiž musel kvůli velkým ztrátám továrnu na zemědělské stroje prodat koncernu Fiat, který ji přenechal firmě SAME. Dnes je původní podnik součástí velké nadnárodní skupiny SDF s centrálou v italském Trevigliu, která stále nabízí i traktory Lamborghini.

Osud automobilky byl ještě složitější. Produkci supersportů převzal v roce 1972 švýcarský podnikatel Georges-Henri Rossetti. Zbývajících 49 procent akcií pak Ferruccio prodal v roce 1973 po ropné krizi, úpadek značky totiž pokračoval dál. Slávu automobilky oprášilo až Diablo z roku 1990, poslední významné "lambo" zkonstruované za Ferrucciova života.

Po složitých peripetiích včetně bankrotu v roce 1978, revitalizace, podvázaného rozvoje v područí Patricka Mimrama (1980-1987), Chrysleru (1987-1994) a indonéského Megateku (1994-1998) Lamborghini roku 1998 zakotvilo v přístavu Volkswagen.

Zakladatel se po prodeji automobilky stáhl na svůj statek La Fiorita v Umbrii. Věnoval se pěstování révy a výrobě vína. Také byl jedním z prvních průkopníků agroturistiky. Zemřel 20. února 1993 ve věku 76 let na následky infarktu. Jeho syn Antonio prodává pod označením Tonino Lamborghini oděvy, módní doplňky a parfémy. Dcera Patrizia se věnuje statku a vínu.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Patří budoucnost létajícím autům?

Nesmějte se! Létající auta vyvíjí např. zakladatel Googlu či Airbus a tento týden byl představen i model slovenské firmy AeroMobil. Jedná se o slepou uličku vědeckého vývoje nebo nás čeká revoluce v dopravě?

Ilustrační foto

První vůz značky Volvo byl vyroben před devadesáti lety

Základní údaje o švédské automobilce Volvo, jejíž první automobil byl vyroben 14. dubna 1927:

Ilustrační foto

Lada Niva se drží v nabídkách evropských autosalonů desítky let

Automobil Lada Niva získal v českém prostředí největší slávu díky seriálu Návštěvníci, ve kterém parta falešných zeměměřičů z 25. století použila upravený vůz k cestě do minulosti.

Ilustrační foto

Henry Ford: Muž, který postavil Ameriku na kola a sympatizoval s Hitlerem

Říká se o něm, že postavil Ameriku na kola. Henry Ford vyráběl levná auta, zavedl výrobu na běžícím pásu a zdvojnásobil minimální mzdu.

Ženevský autosalon zahájen

Dnes byl zahájen hlavní letošní evropský autosalon v Ženevě. Co si pro své zákazníky automobilky připravily?

Ilustrační foto

Prostějov: Město oděvů

Oděvní průmysl patřil k hanáckému Prostějovu tak neodmyslitelně jako ke Zlínu přídomek "město bot". Už od druhé poloviny 19. století se stal Prostějov jedním z největších center výroby konfekce v Evropě, na konci 19. století se město podílelo třetinou oděvní výroby na celkové produkci v Rakousku-Uhersku.



Čti více
Ilustrační foto

Největší bankovní bankrot od finanční krize: First NBC Bank šla ke dnu

Americké úřady v pátek rozhodly o uzavření finančního ústavu First NBC Bank, náklady na její očištění se odhadují na jednu miliardu USD (24,6 miliardy Kč).

Ilustrační foto

Švédský gripen se zrodil pro válku, která ovšem nikdy nepřišla

Švédské vojenské letectvo patří do nepočetného klubu vzdušných sil, které po druhé světové válce provozovaly stíhačky domácí výroby.

Ilustrační foto

Češi mají i letos vysoký zájem o dovolenou v tuzemsku

Nárůst zájmu o domácí dovolenou je letos stejně vysoký jako loni. V posledních dvou letech se poptávka po tuzemské turistice zvýšila meziročně o pětinu, i kvůli dřívější bezpečnostní situaci v populárních zahraničních destinacích.

Domácí spotřeba piva v ČR zůstává 143 litrů piva na hlavu

Produkce českých pivovarů se loni zvýšila o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů piva a nealka.

Ilustrační foto

Akcie ve Spojených státech na závěr týdne oslabily

K poklesu přispěla slabá zpráva o růstu americké ekonomiky. Za celý měsíc však všechny tři indexy díky příznivým hospodářským výsledkům vzrostly.

Ilustrační foto

Uplynulý týden byl ovlivněn prezidentskými volbami ve Francii, zasedáním ECB a výsledkovou sezónou

První kolo prezidentských voleb ve Francii, kde do druhého kola (7.5.) postoupili Macron a Le Penová,  přijaly trhy pozitivně. Trh již zaceňuje finální výhru umírněného Macrona a bylo to znát především na evropských bankovních titulech.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.