Italské skútry Vespa slaví sedmdesátiny

23.04.2016 14:44 | fa ra | Diskuze

Již desítky let jsou ikonou nejen italské kultury, objevují se ve filmu i v literatuře a po celém světě mají miliony nadšených milovníků. Italské skútry Vespa se zrodily jako levné a pohodlné dopravní prostředky ve válkou zničené Itálii a ulicemi po celém světě je stále slyšet jejich bzučivý zvuk.

Foto: Frank Behrens

Na Vespě se proháněl Gregory Peck s Audrey Hepburnovou v slavném filmu Prázdniny v Římě nebo členové londýnské subkultury takzvaných mods. A přes určité změny si Vespa, jejíž historie se začala psát 23. dubna 1946, stále uchovává své charakteristické rysy.

Před 70 lety italské ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo patent na malý motocykl, který podala firma Piaggio. Společnost, kterou v roce 1884 založil v Janově Rinaldo Piaggio (1884-1938), se zpočátku orientovala na loďařský a železniční průmysl, postupně však ve výrobním programu převážila letadla. Hlavní výroba se nakonec přesunula do toskánské Pontedery, kde má Vespa sídlo dodnes. Po druhé světové válce se ale firma stejně jako celá země ocitla v troskách, kvůli vojenským zakázkám byla totiž často terčem spojeneckých náletů.

Jednoho ze synů zakladatele společnosti Enrica Piaggia (1905- 1965) tehdy napadlo, že by mohl prorazit s levným a jednoduchým dopravním prostředkem, který by byl ve válce zničené zemi dostupný pro širokou veřejnost. První skútr byl vyroben ještě za války a je znám po označením MP5 nebo také Paperino (italské označení Kačera Donalda), jak ho pojmenovali samotní dělníci z továrny. Piaggiovi se však nelíbil a jeho vývoj zastavil a "Kačerů" tak bylo vyrobeno asi jen 100 kusů.

Piaggio poté zadal konstrukci skútru leteckému inženýrovi Corradinu D’Ascaniovi a ten ho nezklamal. "Sembra una vespa" - "to vypadá jako vosa", řekl Enrico Piaggio, když uviděl prototyp nového skútru MP6, který byl patentován v dubnu 1946. Právě tato hláška společně s bzučivým zvukem motoru stála za vznikem jména Vespa (v italštině vosa). D’Ascanio vytvořil elegantnější a praktičtější model, který obsahoval řadu revolučních prvků, jako bylo například uložení mechanických částí pod karoserii, volná střední část, která umožňuje snadné nastupování, pohon zadního kola hřídelí nebo jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu.

Během prvního roku se prodalo 2500 skútrů, v dalším roce to bylo již 10.000 kusů a v roce 1950, kdy se Vespa začala vyrábět i v Německu, to bylo 50.000 skútrů. Miliontá Vespa byla prodána v roce 1956, dva miliony byly překonány o čtyři roky později a magická hranice deset milionů padla koncem 80. let. Do dnešních dní celkový počet vyrobených kusů přesáhl 18 milionů. Pravděpodobně nejpopulárnějším modelem je Vespa PX.

Výroba se postupně rozšířila i do dalších evropských měst, do USA nebo do Asie a měnili se také majitelé. Vespa mnoho let patřila do koncernu Fiat, v roce 2003 se ale společnost Piaggio ocitla na pokraji bankrotu a novým majitelem se stala holdingová firma IMMSI. Společnost, která ovládá i další slavné italské motocyklové značky jako Aprilia, Gilera nebo Moto Guzzi, provedla v Piaggiu restrukturalizaci a o tři roky později část akcií uvedla na burzu.

Slávu skútrů šíří po celém světě také řada klubů, které sdružují milovníky těchto strojů. Vespa Club Czech Republic vznikl v roce 2004. Nejdříve se jmenoval Vespa Club Praha, v roce 2006 se ale přejmenoval podle mezinárodních zvyklostí. VCCR je oficiálně uznaný národní klub spadající pod světovou organizaci Vespa World Club, zřízenou firmou Piaggio.

Na českém trhu se některé Vespy dají pořídit již za necelých 70.000 korun, cena těch nejdražších se pohybuje kolem 260.000 korun.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Prostějov: Město oděvů

Oděvní průmysl patřil k hanáckému Prostějovu tak neodmyslitelně jako ke Zlínu přídomek "město bot". Už od druhé poloviny 19. století se stal Prostějov jedním z největších center výroby konfekce v Evropě, na konci 19. století se město podílelo třetinou oděvní výroby na celkové produkci v Rakousku-Uhersku.

Ilustrační foto

Legendární "vejtřaska" dnes slaví 65. narozeniny

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Ilustrační foto

Před osmdesáti lety si nechal DuPont patentovat nylon a dobyl celý svět

Patent na nylon - jemné, pevné, pružné, odolné a první plně syntetické polyamidové vlákno - získala před 80 lety, 16. února 1937, americká chemická společnost DuPont.

Ilustrační foto

Automatické sněhové řetězy pro kamiony z dílny české firmy mohou být na trhu už letos

Firma IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku začala vyvíjet automatické sněhové řetězy i pro kamiony. První zkoušky této novinky dopadly podle podnikatele Petra Grosse, který zaměstnává přes 200 lidí, dobře.

Ilustrační foto

První Land Rover Defender sjel z výrobní linky před skoro sedmdesáti lety, poslední přesně před rokem

Land Rover Defender byl až do konce výroby prakticky stejný automobil jako na začátku, v roce 1948. Během let se sice změnilo třeba umístění světlometů a pod kapotou se vystřídaly různé benzínové i naftové motory, jinak to ale byl stále stejný hranatý dříč, schopný poradit si i v tom nejtěžším terénu.

Ilustrační foto

Kdo byl Ernst Werner Siemens?

Německý vynálezce a úspěšný podnikatel Ernst Werner Siemens patřil k velkým postavám úsvitu elektrotechnického věku. Z jeho hlavy pocházelo elektrického dynamo, které zahájilo epochu ekonomické výroby energie, ale i elektrická lokomotiva, tramvaj nebo trolejbus.



Čti více

Ropné pole u pobřeží Mexika může představovat i více jak odhadovaných 800 milionů barelů ropy, tvrdí CEO Eni

Výkonný ředitel Eni, Claudio Descalzi dnes oznámil, že nedávno objevené ropné pole u pobřeží Mexika může představovat více jak dříve odhadovaných 800 milionů barelů ropy.

Americké akcie dnes uzavřely smíšeně, dolar však posiloval

Americký akciový index Dow Jones dnes kvůli ztrátám finančních společností oslabil. Zbývající dva indexy však rostly, hlavně díky energetickému sektoru a firmám Vertex Pharmaceuticals a Amazon.com.

Duke Energy žaluje pojišťovací společnosti kvůli nákladům za odstranění uhelného popelu

Společnost Duke Energy (DUK) oznámila, že žaluje v Severní Karolíně více jak dvacet pojišťovacích společností kvůli odmítnutí nákladů za odstranění popela vzniklého spalováním uhlí.

Agnico-Eagle má dobrou pozici profitovat z býčího cyklu na investičním zlatu

Analytici JPMorgan se ve své poslední zprávě blíže zaměřili na akcie těžební společnosti Agnico-Eagle.

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Akcie Snap dnes oslabovaly po negativních investičních doporučeních analytiků Odeon a Barclays o 4 %, v několika okamžicích se však situace otočila poté, co společnost oznámila dohodu s NBCUniversal.

Novo Nordisk znovu žádá u FDA o povolení svého rychle působícího inzulinu v USA

Po odmítnutí FDA v říjnu minulého roku se společnost Novo Nordisk znovu pokusí získat povolení k prodeji svého inzulinového pera s rychle působícím inzulinem v USA.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.