Jan Horčík z Hybrid.cz: Klasické automobilky jsou zkostnatělé. Tesla nemá konkurenci

03.05.2017 05:55 | Ivo Horváth | Diskuze

Hovořili jsme s Janem Horčíkem, šéfredaktorem magazínu hybrid.cz, o elektromobilech a společnosti Tesla Inc.

Ilustrační obrázek
Foto: Jan Horčík

Automobilka Tesla má nově na burze celkově větší hodnotu než Ford… Do jaké míry je podle vás tato informace významná?

Sice nejsem z ekonomické sféry, ale tato informace podle mě není nějak zvlášť významná, cena akcií je vždy hodně spekulativní, Elon Musk již v minulosti říkal, že cena může být v některých případech přemrštěná. Symbolický význam spočívá v tom, že zájem investorů ukazuje, že elektromobilita je jasným trhem budoucnosti.

 

Co podle vás stojí za úspěchem Tesly? Je opravdu tak dobrá?

Ano. Mají produkt, který nikdo jiný nemá a přišli ve správný čas na správné místo. Nikdo jiný takový produkt, jako má Tesla, zatím nenabízí. Pokud si dnes například nějaký manažer vybírá mezi Porsche, BMW či Mercedesem, a pak si vyzkouší Teslu, tak se většinou rozhodne pro Teslu, protože je to něco unikátního, co žádná jiná automobilka nemá. Tesla je vynikající po technické stránce, velmi pozitivní u Tesly je také feeling – pocit z jízdy, velice významný je i cool faktor – auta mají jednoduše dobrý image.

 

Jan Horčík studoval mediální studia na Masarykově univerzitě v Brně. V roce 2006 založil server hybrid.cz, kde působí jako šéfredaktor. O rok později přidal server ekobydleni.eu. Oba magazíny spadají pod vydavatelství Chamanne s.r.o.

 

Co je hlavní inovací Tesly? Co ji tak zvýhodňuje oproti konkurenci? Kdo je vlastně konkurentem Tesly?

Tesla v současné době žádnou přímou konkurenci nemá, i proto jsou její akcie tak vysoko. V současnosti neexistuje jiná automobilka, která by byla jejím přímým konkurentem, který by dnes dokázal vyrábět stejná auta.

 

Dala by se pozice Tesly připodobnit ke společnosti Apple s jejími iPhony?

Je pravdou, že Tesla a Apple jsou často připodobňovány. Tesla se společností Apple inspirovala například při budování své obchodní sítě, v showroomech musí být všechno designově vyvedené. Velice podobná je i forma přístupu k zákazníkovi, ten je na prvním místě. Tesla je také firmou ze Silicon Valley. Jednoduše to není žádná Stutgardská automobilka či umaštěná garáž. Apple dokonce také vyvíjel vlastní elektromobil a údajně se teď přeorientoval jen na vývoj software pro autonomní řízení – jedná se vlastně o mozek autonomních aut, který je řídí pomocí umělé inteligence. To, k čemu Apple směřoval, mělo být robotické auto. Domnívám se, že ale zjistili, že vyrobit auto není zase tak snadné…

 

Vraťme se k Tesle - v čem jsou její elektromobily lepší?

Je možné vyjmenovat mnoho konkrétních výhod. A jako první mě napadá dojezd. Zatímco konkurenční elektromobily jsou z jiné - nižší cenové kategorie, jejich běžný dojezd je dnes 150 – 200 km. Maximum u Tesly je až 600 km, běžný provoz je 300 – 400 km.

 

Jakým způsobem Tesla tak dobrých dojezdových vzdáleností docílila?

Její auta jsou konstruována tak, aby umožnila zabudování velké baterie. Tesla dlouhodobě také pracovala na vývoji baterie a její battery management system je podle mnohých jedním z nejcennějších know-how, která Tesla má. A nejde přitom jen o dojezd.

Tesla také nabízí na celém kontinentu internet zdarma. Auta si online automaticky stahují různé aktualizace, elektromobil si sám například dokáže stáhnout update svého firmware, sám od sebe tak vlastně vylepšuje.

U některých vozů také například bylo možné softwarovým upgradem dokoupit větší kapacitu baterií. Něco podobného je v celém automobilovém světě naprosté unikum.

Tesla má rovněž zajímavé jízdní vlastnosti, pro elektromobily je typické, jak intenzivně zabírá jejich motor hned od nuly. Ihned po sešlápnutí plynového pedálu je k dispozici maximální výkon motoru.

Řidiči mají z jízdy v elektromobilu velice dobrý pocit, jízda je jednoduchá, vůbec není cukavá jako u vozů se spalovacími motory, ale naopak lineární. V elektromobilech je také velice příjemné jezdit. A pokud je někdo technický fanoušek, inovaci pociťuje plnými doušky. Spalovací motor je tady přeci jen sto let a elektromobily jsou novinkou…

 

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Andrea Unger a jeho pohled na forex strategie, psychologii tradingu, algoritmické obchodování a technickou analýzu

Vedoucí pobočky pojišťovny Allianz: Dokážeme pojistit i ještěrku

Pavel Drahotský

Ředitel Saxo Bank Pavel Drahotský: Čím více počítačů kolem nás, tím lépe pro uživatele

Jiří Tuška

Profesionální trader: Když jsem se v noci vzbudil, šel jsem kontrolovat pozice. Musel jsem něco změnit. Teď obchoduji v řádech minut

Tomáš Hykel

Tomáš Hykel – cesta profesionáního tradera. Tradingová strategie supportu a rezistence funguje

Jiří Pehe: Demokracie může být v ohrožení. Omezme pravomoci prezidenta. Už Václav Klaus si dělal co chtěl



Čti více
Ilustrační foto

Uplynulý týden na finančních trzích: Rozhovory o brexitu, ČEZ, Kofola

Ilustrační foto

Americké akcie zakončily týden smíšeně, pouze index Dow Jones nepatrně klesl

Nintendo díky úspěchu herní konzole Switch překonává v tržní kapitalizaci Sony

Uber vyzývá své zaměstnance, aby neopouštěli společnost

Počet aktivních ropných vrtů v USA roste již 23. týden v řadě

Google přestane číst Vaše e-maily, aby zjistil, jak lépe zacílit svou reklamu

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.