Lednový efekt na akciích? Nevěřte tomu

04.01.2017 08:03 | Miloš Kotek | Diskuze

Vánoční růst a Santa Klaus rally jsou za námi a tak makléřské firmy přicházejí s další marketingovou strategií, která se jmenuje „lednový efekt“.

Ilustrační foto
Foto: Public Domain

Situace je o to zábavnější, že listopadový a prosincový růst akcií se spíš označuje jako „Santa Trump“ rallye, protože na prvním vystoupení nově zvoleného amerického presidenta Donalda Trumpa se podařilo aktivistickému investorovi Carlu Icahnovi dát ve známost, že si odskočil na půl hodiny nakoupit akcie za miliardu dolarů.

Nicméně zpět k „lednovému efektu“. Jde o předpoklad, že akcie v lednu budou růst, protože jde o první měsíc roku a to do pozic vstupují obvykle dlouhodobí investoři. Ne, že by to nebyl logický argument. Lednové nákupy jsou obvykle vyvolány tím, že se do trhu vrací investoři, kteří prodávali své akcie z daňových důvodů a také ti, kteří se zbavovali akcií, které nenaplnily očekávání a tak se jich zbavili, načež nakupují nové kandidáty s lepšími vyhlídkami. Dalším důvodem nákupů jsou mimořádné mzdové odměny na konci roku. Lidé získají peníze navíc a mohou se rozhodnout investovat.

Nicméně hlavním důvodem růstu je, že se jedná o takzvaně sebevyplňující se proroctví. Ceny akcií v lednu rostou, protože vám každý makléř jako hlavní argument pro nákup akcií v telefonu uvede, že je vhodné nakupovat akcie, protože existuje „lednový efekt“.

Existuje však jeden veliký problém.

Kdyby „lednový efekt“ opravdu existoval, nevedlo by to k tomu, že by se profesionální účastníci trhu na takovou situaci v předstihu připravili? A kdo by zájemcům vůbec prodával akcie, kdyby bylo zřejmé, že o měsíc později budou mít podstatně vyšší cenu?

S lednovým efektem to tedy bude zřejmě trochu jinak, a pokud vás někdo osloví, že je nejlepší čas nakupovat akcie, protože „lednový efekt“, zřejmě mu jde o provize z vašich obchodů a nikoli o starost o vaše blaho.

Ostatně, kdo tomu nevěří, ať se podívá na výsledky lednového obchodování za posledních deset let na akciovém indexu S&P 500. Za posledních jedenáct let byl leden v pěti případech ziskový, ale v šesti případech ztrátový!

Graf: Lednový efekt na indexu S&P 500 v letech 2006 až 2016

 

 

 

Zdroj:wolfstreet

Podobná témata
analýzy, carl icahn, lednový efekt, akcie, donald trump

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.