Možnou odpovědí na nedostatečný dojezd elektromobilů je elektrická silnice

11.03.2016 16:48 | V Z | Diskuze

Možným řešením dlouhodobého problému s nedostatečnou výdrží baterií a malým dojezdem elektromobilů je elektrifikace silnic. V závodě o výstavbu autonomních vozidel sledovat i silnici, píše agentura Bloomberg.

Foto: Public Domain

 

Otec s dcerou, kteří jsou nadšenci do elektromobilů, založili skotský projekt Tracked Electric Vehicle, který zajisťuje dobíjení baterií ve vozidlech za jízdy z kovového pruhu zabudovaného přímo do vozovky. Cílem systému je zbavit spotřebitele obav z malého dojezdu elektromobilů a strachu, že jim jejich vozidlo přestane jet dříve, než se dostanou k nabíjecí stanici.

Skotský program zaujal stavitele infrastruktury, jako jsou např. ArcelorMittal, OHL Group a Heintzmann, jejichž příjmy pocházejí z velkých veřejných staveb. Tyto firmy dokonce projektu TEV Project udělily cenu za nejlepší vynález v oboru. Podle zakladatele Willa Jonese má systém potenciál přispět k masivnímu rozšíření elektromobilů.

„Je to magická věc,“ tvrdí pětasedmdesátiletý Jones, který držitelem desítek patentů z oblasti energetiky a spoluzakladatelem výrobce bateriových systémů Philadelphia Scientific. „Pokud dosáhnete přímého nabíjení z vozovky, energetická síť pro elektromobily se rázem změní z nedostatečné na nekonečnou.“

Jonesův TEV Project plánuje postavit první zkušební elektrifikovanou silnici příští rok. Náklady odhaduje na 1,2 až 1,8 milionu dolarů na míli, tj. mnohem méně než u tradičních dálnic. Stavitelé infrastruktury rovněž celý projekt se zájmem sledují.

„Běžné dálnice obvykle stojí asi 30x více než silnice plánovaná projektem TEV Project,” uvádí předseda Smart Transportation Alliance, Jose Papi. Tato společnost zabývající se velkými infrastrukturními projekty udělila TEVu ocenění za nejlepší inovaci. Náklady na míli postavené silnice „jsou mnohem nižší než u jakéhokoli jiného projektu, se kterým jsme se setkali,“ uvedl Papi.

TEV, tj. zkratka pro Tracked Electric Vehicle, je nezisková organizace kladoucí si za cíl podporovat spolupráci mezi státními orgány a soukromými společnostmi. Elektrifikace všech 164 000 km státních dálnic a hlavních silnic ve Spojených státech pomocí této technologie by stála až 295 miliard dolarů.

Silnice plánované TEV Projectem by měly být vybavený kovovým pruhem, který by poskytoval zdroj energie pro vozidlo. Podobně jako dnešní tramvaje a vlaky metra by tak elektromobily na silnici či dálnici TEV byly dobíjeny za jízdy. Jones popisuje celý projekt jako kombinaci silnic z 19. století s dálnicemi 20. století, vytvářející novou dopravní síť využívající čisté energie.

V současnosti je ve světě 1 miliarda automobilů, a jen jedno promile z nich tvoří elektromobily. Prodeje elektromobilů loni podle údajů Bloomberg New Energy Finance vzrostly o 60 % a letos podle očekávání stoupnou o dalších 46 %. V USA je v současnosti celkově 460 000 elektrických vozidel. To je mnohem méně, než kolik by bylo zapotřebí k získání federální podpory pro výstavbu infrastruktury.

Americký federální úřad pro správu silnic a dálnic, Federal Highway Administration, loni požadoval rozpočet ve výši 49 miliard dolarů na údržbu celostátní sítě silnic a dálnic využívané asi 258 miliony benzinových a naftových automobilů.

Zdroj:Bloomberg, Redakce

Podobná témata
elektromobily, analýzy, ekonomika, evropa, průmysl, energetika, energie, podnik a byznys

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační obrázek

40 knih, které by si měli přečíst všichni investoři

„Pokud chcete zničit kulturu, nemusíte knihy pálit. Stačí zajistit, aby je lidi nečetli.“ Ray Bradbury.

Ilustrační obrázek

Světové ekonomické fórum v Davosu. Místo, kde se hledá řešení potíží, nebo jen skupinová terapie pro globální elity?

Tak jako každý rok se i letos v lednu ve švýcarském Davosu schází politická, obchodní a intelektuální elita, aby diskutovala nad výzvami, kterým svět aktuálně čelí. Jaký je skutečný význam a dopady tohoto setkání, ke kterému se obrací pozornost světových médií?

Energetická budoucnost patří vodíku je přesvědčeno vedení Royal Dutch Shell, Toyoty a dalších společností

Velké automobilové a energetické společnosti jako Shell, Total či Toyota se ve společném prohlášení ze Světového ekonomického fóra v Davosu zavázaly investovat v příštích pěti letech 10 miliard euro do rozvoje vodíkových technologií, které podle nich představují ideální možnost, jak zbavit svět závislosti na fosilních palivech.

Ilustrační foto

Na které automobilové novinky se můžeme těšit v letošním roce?

Nezávisle na tom, jak politika nového prezidenta USA Donalda Trumpa v budoucnu ovlivní automobilový průmysl, letošní rok bude nabit novinkami nejen na poli elektromobilů a samořízených vozidel.

Kaipan: Chtěli jsme koupit Škoda Auto, ale nakonec se to nepovedlo

Velkým automobilkám se Michal Hradský nemůže rovnat, ale jeho kabriolety mění jízdu v zážitek a přihlížející přivádí v úžas. Rozhovor s největším automobilovým nadšencem a výrobcem vozů Kaipan.



Čti více
Ilustrační foto

Saudi Aramco zvládá nahrazovat stará ropná pole novými, nyní jich má v provozu 220

Saúdskoarabská ropná a plynárenská společnost Saudi Aramco provozuje asi 220 vrtných souprav díky pokračujícím investicím do kapacity navzdory nízkým cenám ropy.

Ilustrační foto

Příští týden na finančních trzích: Makroekonomické události v USA a SRN, první kroky Donalda Trumpa

Příští týden budou trhy vyhodnocovat Trumpův inaugurační projev a jeho další případné poznámky. Z pohledu jiných faktorů se investoři zaměří na výsledkovou sezónu.

Ilustrační foto

Kam poteče české pivo?

Česká republika je neodmyslitelně spojena s pivem. Aby ne, když je prazdrojem nejrozšířenějšího druhu piva, ležáku. Pivo je také vděčným diskuzním tématem a pomůckou zároveň i pro ekonomy, a to i pro ty, kteří se zajímají o kurzy měn.

Gazprom zprovozní další dva ropné vrty za polárním kruhem

Zatímco západní energetické společnosti si stále nejsou jisté, zda se těžba ropy ve ztížených arktických podmínkách vyplatí, ruská společnost Gazprom zde navyšuje počty svých ropných plošin.

Počet aktivních ropných vrtů v USA v tomto týdnu vzrostl o 29

Poslední údaje společnosti Baker Hughes o těžbě ropy v USA vypovídají o skokovém navýšení počtu aktivních ropných vrtů.

Nejasná zpráva o dalším vývoji amerického dolaru podle forex analytiků BofA Merrill Lynch

Na jedné straně slova prezidenta Donalda Trumpa, na straně druhé výroky předsedkyně FEDu, Janet Yellenové. Forex obchodníci se tento týden museli smířit s rozporuplnými signály ohledně dalšího vývoje amerického dolaru, tvrdí analytici BofA Merrill Lynch.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.