Námořní dopravu potápí ke dnu negativní úrokové sazby, tvrdí CEO Moller-Mærsk

11.05.2016 09:45 | wa pe | Diskuze

Negativní úrokové sazby jen pokřivují trh, tvrdí  výkonný ředitel A. P. Moller-Mærsk Group, největšího provozovatele lodní přepravy na světě. 

Foto: kees torn

 

CEO Moller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen uvedl nedávno pro agenturu Bloomberg, že politika levných peněz pomáhá udržovat nad vodou i ty rejdaře, kteří by za normálních okolností dávno vyhlásili úpadek. Výsledkem je tak abnormálně vysoká konkurence tlačící cenu námořní přepravy na příliš nízkou hladinu. Příkladem může být například jihokorejský kontejnerový přepravce Hanjin Shipping Co, který se právě snaží se svými věřiteli dohodnout na restrukturalizaci dluhu. Banky, které tomuto osmému největšímu námořnímu dopravci na světě půjčily peníze souhlasily s návrhem za předpokladu, že jej budou akceptovat i soukromí držitelé korporátních dluhopisů.

zdroj: Bloomberg

Negativní úrokové sazby jsou nástrojem nekonvenční měnové politiky, ke které se v současnosti uchyluje čím dál tím větší počet státu po celém světě, především v Japonsku a Evropě.  Centrální bankéři se pomocí ní snaží znovu nastartovat inflaci a roztočit kola ekonomického růstu, situace nejenom v námořní přepravě však ukazuje, že s sebou přináší i mnohá rizika, především vznik takzvaných tržních bublin v případě hned několika druhů aktiv například na trhu s nemovitostmi. Podle Andersena chybí současné politické reprezentaci vůle a odvaha řešit nízkou konkurenceschopnost svých zemí strukturálními reformami, a proto se uchyluje k expanzivní měnové politice, která však řešení potíží pouze oddaluje.

Negativní důsledky levných peněz se podle výkonného ředitele dříve než jinde podepsaly na kontejnerové námořní přepravě, která již před zavedením negativních sazeb měla málo prostoru pro vyrovnávání výkyvů na trhu. S tím souhlasí i analytici z výzkumné společnosti Drewry Maritime Equity Research, kteří za hlavní důvody špatné situace námořní dopravy označují pokles objemu přepravy, nízké marže a nadbytek volné kapacity. Jen v tomto roce by měly ztráty provozovatelů kontejnerové námořní přepravy dosáhnout až 6 miliard USD, odhadují analytici.

 

Zdroj:Bloomberg, Redakce

Podobná témata
záporné úrokové sazby, lodní doprava, maersk

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Blíží se krach trhu se státními dluhopisy? Čeho se obávají profesionální správci aktiv?

Manažeři investičních fondů se kromě jiného obávají, že trh se státními dluhopisy brzy nečeká nic dobrého, vyplývá z průzkumu Bank of America Merrill Lynch (BofA).

Ministerstvo financí prodalo státní dluhopisy s rekordně nejnižším výnosem v historii České republiky

Ministerstvo financí prodalo státní dluhopisy za sedm miliard s průměrným úrokem minus 0,416 procenta.

Bitcoin může hrát roli protiváhy centrálním bankám, tvrdí respektovaný investiční manažer Bill Gross

Prostředkem úniku ze sevření škodlivé politiky centrálních bank by mohla být podle Billa Grosse z Janus Capital Group digitální měna bitcoin či její obdoba.



Čti více

Akcie Caterpillar dnes uzavřely v mínusu v reakci na zhoršený výhled analytiků agentury Fitch

Akcie Caterpillar (NYSE:CAT) se během dnešního obchodování dotkly hranice 52týdenních maxim, nakonec však uzavřely o 1,1 % níže. Důvodem oslabení bylo snížení výhledu analytiky Fitch na negativní z původně stabilního.

Který obchod doporučují forex analytici ANZ pro příští týden?

Preferovaným křížovým párem forex analytiků Australia and New Zealand Banking Group je AUD/JPY. Jaký obchod pro příští týden doporučují?

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.