Nový šéf Volkswagenu mění firmu k nepoznání. Naráží na odpor ze strany pracovníků

28.02.2016 07:49 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Nedlouho poté, co se šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisního skandálu chopil firemních otěží, předstoupil v továrně ve Wolfsburgu před 20.000 zaměstnanců shromážděných před improvizovaným pódiem, který zakrýval koberec ve stříbrné barvě, typické pro automobilový koncern. "Ten koberec bych nejraději roztrhl," vyštěkl Müller, jak podle listu The Wall Street Journal později uvedli dva lidé z okolí.

Foto: Francesco Gasparetti

 

Nový generální ředitel německého koncernu tvrdí, že nechce žádná královská privilegia, protože manažeři Volkswagenu jsou obchodníci, a ne rockové hvězdy.

Když Müller v září sliboval, že změní firemní kulturu ve Volkswagenu, řada pozorovatelů očekávala, že se prostě nic nezmění. Když však Müller začal demontovat tuhou hierarchii, která podle kritiků položila základy emisního skandálu, překvapil firemní matadory i lidi mimo koncern samotný.

Jen co zkritizoval koberec, zbavil se Müller ještě viditelnějšího symbolu výsadních práv firemních špiček, totiž firemního Airbusu, i když několik menších letadel koncernu zůstalo. A urychlil rozhodování.

"Je to jako noc a den," řekl Andreas Renschler, člen rady v divizi nákladních vozů, který do firmy přišel loni z konkurenčního Daimleru. "Zjišťujeme, že krize nám dává velkou příležitost firmu měnit," uvedl.

A změn je naléhavě třeba. Ještě předtím, než se skandál v září rozhořel, se Volkswagen bezradně potácel na trhu ve Spojených státech, zatímco doma bojoval se snižováním nákladů.

Dlouholetí zaměstnanci tvrdí, že firmu zatěžuje byrokracie a bratříčkování.

Müller chce změny nastartovat přijímáním lidí zvenku a odebíráním podpory nižším manažerům, vyrostlým ještě za starých pořádků. Chce také změnit firemní kulturu, a to od samého vrcholku. Nový generální ředitel tak obvykle nechává dveře své kanceláře otevřené, čímž se nápadně liší od svého předchůdce Martina Winterkorna, který u své kanceláře trpěl jen pár lidí.

Řada změn se do pohybu uvedla již za Winterkorna, Müller ale urychlil jejich zavádění a slíbil, že do poloviny roku představí novou globální strategii. Zrušil tři místa ve správní radě a vyměnil více než desítku vedoucích pracovníků, včetně šéfů divizí Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podle ostřílených harcovníků také vynechal generaci řídicích pracovníků, kteří na základě předpokladu, že poslušnost znamená povýšení, vybudovali svou kariéru na podlézání autokratickým ředitelům. Na jejich místo dosadil lidi zvenku a mladší pracovníky. Mnoho z nich nemá žádné vazby na staré pořádky, prahne po změně, a má nyní větší autonomii, než si jejich předchůdci dokázali představit.

Nový šéf se pustil i do vedoucího aparátu. Za Winterkorna se z funkce generálního ředitele stala překážka pro celou řadu rozhodnutí, od změn ve firemní strategii po úhel čelního skla. Klíčová rozhodnutí, jako třeba správný produktový mix pro americký trh, nikdy nepadla.

"Strategie, synergie a řízení problémů budoucnosti - takto vidím naši, svou roli ve správní radě," řekl Müller svému týmu na říjnové schůzi vedení. "Jestli je sklon čelního skla o jeden stupeň větší nebo ne, to je něco, čím se nebudu a nechci zabývat," řekl. Počet vedoucích pracovníků pracujících přímo pod ním se od té doby snížil na zhruba 17, což je o téměř polovinu méně než dosud.

Müllerova snaha o změnu ale naráží na odpor ze strany pracovníků. Zaměstnanci ovládají polovinu křesel ve firemní dozorčí radě a mají velkého spojence ve spolkovém státu Dolní Sasko, který vlastní pětinu akcií s hlasovacími právy a v radě mu patří dvě křesla.

Vlivný šéf závodní rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšení produktivity v německých továrnách Volkswagenu vytvářejí mezi zaměstnanci "znepokojení".

A i když uvnitř Volkswagenu se dějí podstatné změny, další změny jsou podle některých investorů nutné i v samotném způsobu spravování společnosti. Yngve Slyngstad, šéf norského státního penzijního fondu, který je jedním z největších investorů na světě, si nedávno posteskl, že Volkswagen, který od roku 2009 ovládají rodiny Porscheů a Piëchů, zůstává i nadále v jejich železném sevření.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Ministr dopravy Ťok se chystá podpořit testování samořízených vozidel na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou.

Ford investuje 1,2 miliardy USD v Michiganu, kde vytvoří 130 pracovních míst

Jedním ze závodů je i továrna na výrobu motorů, kde chce Ford Motor podle svého dnešního sdělení vytvořit dalších 130 pracovních míst.

Aféra Dieselgate neměla vliv na cenu ojetých vozů koncernu Volkswagen

Aféra s naftovými motory koncernu VW, které jsou schopné obcházet homologační emisní testy, se nijak neprojevila na cenách ojetých aut s dotčenými agregáty. Vyplývá to z analýzy společnosti Audatex, která se zabývá oceňováním vozidel.

Ilustrační foto

Německé investory ČR láká, jsme pro ně nejatraktivnější investiční lokalitou

Česká republika je mezi zeměmi střední a východní Evropy nejatraktivnější investiční lokalitou pro německé investory. Nejdůležitějším faktorem zůstává členství v EU, dále třeba kvalita a dostupnost lokálních dodavatelů a hospodářská stabilita.

Německé společnosti se potýkají s úbytkem velkých průmyslových zakázek

Důvodem jsou slabé ceny ropy, které zbrzdily poptávku na Blízkém východě, a také posun Německa k obnovitelným zdrojům energie, který se promítl do oslabení jeho tradiční výroby.



Čti více

Cena ropy na světových trzích dnes dále posiluje. Investoři doufají v prodloužení dohody OPEC

Cena ropy dnes na světových trzích dál posiluje, severomořský Brent se vrátil nad 52 dolarů za barel.

Hedge fondy nekupují akcie Snap, jelikož nechtějí příliš riskovat, tvrdí analytička Odeon Capital Group LLC

Jahanara Nissar, analytička Odeon Capital Group LLC v rámci svého výzkumu zpovídala investiční manažery hedge fondů ohledně jejich názoru na akcie Snap Inc.

Americký dolar dnes posiluje v reakci na příznivé údaje z ekonomiky

Americký dolar dnes na devizových trzích zpevňuje, podpořily ho zejména příznivé statistické údaje ze Spojených států.

Alibaba a China Construction Bank uzavírají strategické partnerství

Společnost Alibaba oznámila, že prohloubí finanční spolupráci s China Construction Bank ve snaze dále expandovat a inovovat v oblasti maloobchodu, technologie a výroby.

Automobilky Mercedes a Audi v Číně svolají do servisů skoro milion svých vozů

Německé automobilky Audi a Mercedes v Číně svolají do opravy téměř milion vozů. Důvodem jsou hrozící problémy s přehříváním a bezpečnostní problémy s airbagy.

Ilustrační obrázek

Tvorba vlastního AOS (10) – Optimalizace parametrů strategie

V předchozím díle jsme si připravili v kódu proměnné, které nyní můžeme využít k optimalizace strategie v testeru.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.