Nový šéf Volkswagenu mění firmu k nepoznání. Naráží na odpor ze strany pracovníků

28.02.2016 07:49 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Nedlouho poté, co se šéf Volkswagenu Matthias Müller po vypuknutí emisního skandálu chopil firemních otěží, předstoupil v továrně ve Wolfsburgu před 20.000 zaměstnanců shromážděných před improvizovaným pódiem, který zakrýval koberec ve stříbrné barvě, typické pro automobilový koncern. "Ten koberec bych nejraději roztrhl," vyštěkl Müller, jak podle listu The Wall Street Journal později uvedli dva lidé z okolí.

Foto: Francesco Gasparetti

 

Nový generální ředitel německého koncernu tvrdí, že nechce žádná královská privilegia, protože manažeři Volkswagenu jsou obchodníci, a ne rockové hvězdy.

Když Müller v září sliboval, že změní firemní kulturu ve Volkswagenu, řada pozorovatelů očekávala, že se prostě nic nezmění. Když však Müller začal demontovat tuhou hierarchii, která podle kritiků položila základy emisního skandálu, překvapil firemní matadory i lidi mimo koncern samotný.

Jen co zkritizoval koberec, zbavil se Müller ještě viditelnějšího symbolu výsadních práv firemních špiček, totiž firemního Airbusu, i když několik menších letadel koncernu zůstalo. A urychlil rozhodování.

"Je to jako noc a den," řekl Andreas Renschler, člen rady v divizi nákladních vozů, který do firmy přišel loni z konkurenčního Daimleru. "Zjišťujeme, že krize nám dává velkou příležitost firmu měnit," uvedl.

A změn je naléhavě třeba. Ještě předtím, než se skandál v září rozhořel, se Volkswagen bezradně potácel na trhu ve Spojených státech, zatímco doma bojoval se snižováním nákladů.

Dlouholetí zaměstnanci tvrdí, že firmu zatěžuje byrokracie a bratříčkování.

Müller chce změny nastartovat přijímáním lidí zvenku a odebíráním podpory nižším manažerům, vyrostlým ještě za starých pořádků. Chce také změnit firemní kulturu, a to od samého vrcholku. Nový generální ředitel tak obvykle nechává dveře své kanceláře otevřené, čímž se nápadně liší od svého předchůdce Martina Winterkorna, který u své kanceláře trpěl jen pár lidí.

Řada změn se do pohybu uvedla již za Winterkorna, Müller ale urychlil jejich zavádění a slíbil, že do poloviny roku představí novou globální strategii. Zrušil tři místa ve správní radě a vyměnil více než desítku vedoucích pracovníků, včetně šéfů divizí Škoda, SEAT a Lamborghini.

Müller podle ostřílených harcovníků také vynechal generaci řídicích pracovníků, kteří na základě předpokladu, že poslušnost znamená povýšení, vybudovali svou kariéru na podlézání autokratickým ředitelům. Na jejich místo dosadil lidi zvenku a mladší pracovníky. Mnoho z nich nemá žádné vazby na staré pořádky, prahne po změně, a má nyní větší autonomii, než si jejich předchůdci dokázali představit.

Nový šéf se pustil i do vedoucího aparátu. Za Winterkorna se z funkce generálního ředitele stala překážka pro celou řadu rozhodnutí, od změn ve firemní strategii po úhel čelního skla. Klíčová rozhodnutí, jako třeba správný produktový mix pro americký trh, nikdy nepadla.

"Strategie, synergie a řízení problémů budoucnosti - takto vidím naši, svou roli ve správní radě," řekl Müller svému týmu na říjnové schůzi vedení. "Jestli je sklon čelního skla o jeden stupeň větší nebo ne, to je něco, čím se nebudu a nechci zabývat," řekl. Počet vedoucích pracovníků pracujících přímo pod ním se od té doby snížil na zhruba 17, což je o téměř polovinu méně než dosud.

Müllerova snaha o změnu ale naráží na odpor ze strany pracovníků. Zaměstnanci ovládají polovinu křesel ve firemní dozorčí radě a mají velkého spojence ve spolkovém státu Dolní Sasko, který vlastní pětinu akcií s hlasovacími právy a v radě mu patří dvě křesla.

Vlivný šéf závodní rady Bernd Osterloh nedávno upozornil, že plány na zvýšení produktivity v německých továrnách Volkswagenu vytvářejí mezi zaměstnanci "znepokojení".

A i když uvnitř Volkswagenu se dějí podstatné změny, další změny jsou podle některých investorů nutné i v samotném způsobu spravování společnosti. Yngve Slyngstad, šéf norského státního penzijního fondu, který je jedním z největších investorů na světě, si nedávno posteskl, že Volkswagen, který od roku 2009 ovládají rodiny Porscheů a Piëchů, zůstává i nadále v jejich železném sevření.

Zdroj:čtk

Podobná témata
německo, volkswagen, automobilový průmysl, dieselgate, průmysl, akcie, doprava

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Kohlberg Kravis Roberts kupuje německou společnost zaměřenou na výzkum trhu Gfk

Americká investiční společnost Kohlberg Kravis Roberts (KKR) nabídne menšinovým akcionářům německé firmy pro výzkum trhu GfK odkoupení jejich akcií. S většinovým akcionářem GfK se už dohodla na vzájemné spolupráci, uvedla dnes KKR.

Automobilka Porsche je v Německu vyšetřována v souvislosti s aférou Dieselgate

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to dnes Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA).



Čti více

Snížení produkce ropy nečleny OPEC je stále obestřeno tajemstvím

Cena ropy se stabilizovala po volatilním obchodování způsobeném otázkami ohledně setkání členů OPEC s nečlenskými zeměmi, které se koná tento víkend.

Cena zlata by podle nejlepšího prognostika měla v roce 2017 poklesnout

Podle nejpřesnějšího prognostika třetího čtvrtletí vytipovaného agenturou Bloomberg by cena zlata měla v roce 2017 klesat kvůli slibnému ekonomickému růstu a politice amerického Fedu, který dvakrát zvedne sazby.

Express Scripts se ocitla pod palbou investorů

Známý spekulant na pokles cen Andrew Left ve čtvrtek řekl, že pokud Donald Trump opravdu chce řešit problém s cenami léků, měl by se zaměřit například na správce léčebných výloh Express Scripts (NASDAQ:ESRX).

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.