Olympijské hry, zábava za miliardy

25.07.2016 13:46 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Výběr hlavních událostí v historii olympijských her z pohledu komercionalizace před XXXI. letními olympijskými hrami v Riu de Janeiro, které začnou 5. srpna:

Foto: Stux

 

 

1896 - K financování první olympiády v Aténách přispěl filantrop George Averoff, jenž dotoval stavbu olympijského stadionu. Jednou z prvních reklam se zde prezentoval Kodak.

1912 - Deset švédských společností zakoupilo práva pořizovat fotografie na OH ve Stockholmu a prodávat suvenýry.

1920 - Při olympiádě v Antverpách byl oficiální bulletin tak přeplněn reklamou, že v něm diváci stěží nacházeli informace.

1924 - V Paříži byly poprvé a naposled povoleny reklamní plochy umístěné přímo na olympijských sportovištích.

1928 - Během amsterdamských OH se rozšířila práva na provoz občerstvení. V roce, kdy s MOV podepsala smlouvu Coca-Cola, byla povolena propagace firem, ale ne na stadionu a budovách.

1932 - ZOH v Lake Placid přišly s první "public relations" akcí, kdy lákaly turisty k zimním radovánkám. Letní olympiáda v Los Angeles pak vytěžila komerční potenciál maximálně: dokonce rozprodala zájemcům montované bungalovy z olympijské vesnice.

1936 - Hry se objevily premiérově v televizi. Ale zatím jen pokusně. V okolí Berlína je mohlo vidět 162.000 lidí.

1948 - MOV přesvědčil londýnskou BBC, aby zaplatila tehdy kolosální obnos tisíce guinejí za přenosová práva z olympiády.

1952 - V Helsinkách bylo firmám z 11 zemí umožněno dotovat různé produkty pro OH, od jídla až třeba po květiny.

1956 - ZOH z Cortiny d'Ampezzo byly prvně přenášeny živě v televizním přenosu. Jednání o vysílání LOH ještě zkrachovala.

1960 - Letní římské hry sledovali u televize lidé z 18 evropských zemí a také USA, Kanady a Japonska. Sponzoringem se uvedlo hned 46 společností.

1964 - Počet zúčastněných firem se rozrostl na 250. Například Seiko dodalo tokijské olympiádě superpřesnou časomíru, satelity se postaraly o televizní přenos prakticky do celého světa.

1966 - MOV se prvně podělil o své příjmy s národními olympijskými výbory a mezinárodními sportovními federacemi.

1968 - Z Mexika vysílala televize poprvé barevně.

1972 - MOV si zajistil vlastnictví vysílacích práv z her. V Mnichově se prezentace her ujala smluvní reklamní agentura, která prodala výrobcům licenci k logu olympiády a také k prvnímu maskotu v historii, jímž se stal jezevčík Waldi.

1984 - LOH v Los Angeles se poprvé od roku 1896 konaly bez státního finančního příspěvku, přesto skončily ziskem 223 milionů dolarů. Naposledy byla olympiáda zisková v roce 1932. MOV rozdělila sponzory na tři odlišné kategorie s jinými právy.

1988 - V Calgary a Soulu byl odstartován tzv. olympijský marketingový program (TOP), který vznikl v roce 1985 a v němž se klade důraz na snížení počtu sponzorů, ale zvýšení celkových finančních toků.

2004 - LOH v Aténách byly zatím nejsledovanější olympiádou všech dob. V televizi jim přihlíželo 3,9 miliardy lidí.

2008 - Čínu stála letní olympiáda až 44 miliard dolarů (1100 miliard korun), což z této akce učinilo nejdražší olympiádu v historii.

2010 - Na ZOH ve Vancouveru bylo prodáno do té doby rekordních 97 procent všech volných vstupenek.

2012 - Na LOH v Londýně bylo prodáno opět rekordních 97 procent všech volných vstupenek, londýnská olympiáda tak překonala v rámci LOH Peking z roku 2008, kde se prodalo 95,6 procenta vstupenek.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Dopingový hříšník si dělá v reklamě legraci ze svého skandálu, úřadům se to nelíbí

Ilustrační obrázek

Česko letos zažívá boom zájmu o elektrokola

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Under Armour údajně v létě otevře svůj první obchod v Ruské federaci

Ilustrační obrázek

Světový fotbalový šampionát v Rusku 2018 se blíží, sponzoři se však k němu otáčejí zády



Čti více

Sharp potvrzuje nabídku na převzetí paměťové divize Toshiba a překvapuje trhy svým celoročním výhledem

Uganda a Tanzanie postaví nejdelší vytápěný ropovod na světě

Uber smí po rozhodnutí soudu dále nabízet své služby v Itálii

Výhled pro kurz dolaru podle forex analytiků Toronto-Dominion Bank

Počet aktivních ropných vrtů v USA roste už 19. týden v řadě

Kurz dolaru dnes posiluje v reakci na vyšší růst ekonomiky USA a pokles britské libry

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.