Olympijské hry, zábava za miliardy

25.07.2016 13:46 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Výběr hlavních událostí v historii olympijských her z pohledu komercionalizace před XXXI. letními olympijskými hrami v Riu de Janeiro, které začnou 5. srpna:

Foto: Stux

 

 

1896 - K financování první olympiády v Aténách přispěl filantrop George Averoff, jenž dotoval stavbu olympijského stadionu. Jednou z prvních reklam se zde prezentoval Kodak.

1912 - Deset švédských společností zakoupilo práva pořizovat fotografie na OH ve Stockholmu a prodávat suvenýry.

1920 - Při olympiádě v Antverpách byl oficiální bulletin tak přeplněn reklamou, že v něm diváci stěží nacházeli informace.

1924 - V Paříži byly poprvé a naposled povoleny reklamní plochy umístěné přímo na olympijských sportovištích.

1928 - Během amsterdamských OH se rozšířila práva na provoz občerstvení. V roce, kdy s MOV podepsala smlouvu Coca-Cola, byla povolena propagace firem, ale ne na stadionu a budovách.

1932 - ZOH v Lake Placid přišly s první "public relations" akcí, kdy lákaly turisty k zimním radovánkám. Letní olympiáda v Los Angeles pak vytěžila komerční potenciál maximálně: dokonce rozprodala zájemcům montované bungalovy z olympijské vesnice.

1936 - Hry se objevily premiérově v televizi. Ale zatím jen pokusně. V okolí Berlína je mohlo vidět 162.000 lidí.

1948 - MOV přesvědčil londýnskou BBC, aby zaplatila tehdy kolosální obnos tisíce guinejí za přenosová práva z olympiády.

1952 - V Helsinkách bylo firmám z 11 zemí umožněno dotovat různé produkty pro OH, od jídla až třeba po květiny.

1956 - ZOH z Cortiny d'Ampezzo byly prvně přenášeny živě v televizním přenosu. Jednání o vysílání LOH ještě zkrachovala.

1960 - Letní římské hry sledovali u televize lidé z 18 evropských zemí a také USA, Kanady a Japonska. Sponzoringem se uvedlo hned 46 společností.

1964 - Počet zúčastněných firem se rozrostl na 250. Například Seiko dodalo tokijské olympiádě superpřesnou časomíru, satelity se postaraly o televizní přenos prakticky do celého světa.

1966 - MOV se prvně podělil o své příjmy s národními olympijskými výbory a mezinárodními sportovními federacemi.

1968 - Z Mexika vysílala televize poprvé barevně.

1972 - MOV si zajistil vlastnictví vysílacích práv z her. V Mnichově se prezentace her ujala smluvní reklamní agentura, která prodala výrobcům licenci k logu olympiády a také k prvnímu maskotu v historii, jímž se stal jezevčík Waldi.

1984 - LOH v Los Angeles se poprvé od roku 1896 konaly bez státního finančního příspěvku, přesto skončily ziskem 223 milionů dolarů. Naposledy byla olympiáda zisková v roce 1932. MOV rozdělila sponzory na tři odlišné kategorie s jinými právy.

1988 - V Calgary a Soulu byl odstartován tzv. olympijský marketingový program (TOP), který vznikl v roce 1985 a v němž se klade důraz na snížení počtu sponzorů, ale zvýšení celkových finančních toků.

2004 - LOH v Aténách byly zatím nejsledovanější olympiádou všech dob. V televizi jim přihlíželo 3,9 miliardy lidí.

2008 - Čínu stála letní olympiáda až 44 miliard dolarů (1100 miliard korun), což z této akce učinilo nejdražší olympiádu v historii.

2010 - Na ZOH ve Vancouveru bylo prodáno do té doby rekordních 97 procent všech volných vstupenek.

2012 - Na LOH v Londýně bylo prodáno opět rekordních 97 procent všech volných vstupenek, londýnská olympiáda tak překonala v rámci LOH Peking z roku 2008, kde se prodalo 95,6 procenta vstupenek.

Zdroj:čtk

Podobná témata
sport, olympijské hry

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Kam zmizela fronta žadatelů o pořádání olympijských her?

Bývaly doby, kdy města na celém světě prahla po tom, aby mohla pořádat olympijské hry. Jejich pořádání bylo spojené se slávou a prestiží. Ovšem to už nějakou dobu neplatí, napsal zpravodajský server CNN.

Čínská společnost shání finance na nákup AC Milan

Čínské konsorcium usilující o koupi fotbalového týmu AC Milán shání další investory od doby, co souhlasilo s uzavřením obchodu s Fininvest SpA Silvia Berlusconiho, uvádějí zdroje blízké této záležitosti.

Olympijský plavec Ryan Lochte přišel o všechny své sponzory

Ve vyjádření společnosti Speedo, vyrábějící plavecké potřeby, stojí: "Naše společnost nemůže tolerovat chování, které je v očividném rozporu s hodnotami, které naše společnost vyznává."



Čti více

Cena ropy dnes zamířila vzhůru. Pozornost investorů se opět zaměřuje na OPEC

Ceny ropy na světových trzích dnes po dvou dnech sestupu ze 17měsíčních maxim mírně oživily.

Automobilka Porsche je v Německu vyšetřována v souvislosti s aférou Dieselgate

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to dnes Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA).

Ilustrační foto

ThyssenKrupp se stal terčem masivního kybernetického útoku, přišel o plány a výrobní tajemství

Německý průmyslový koncern ThyssenKrupp se na jaře stal terčem masivního kybernetického útoku, při kterém mu byly ukradeny technické plány a další výrobní tajemství.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.