Olympijské hry, zábava za miliardy

25.07.2016 13:46 | Redakce Web4Trader | Diskuze

Výběr hlavních událostí v historii olympijských her z pohledu komercionalizace před XXXI. letními olympijskými hrami v Riu de Janeiro, které začnou 5. srpna:

Foto: Stux

 

 

1896 - K financování první olympiády v Aténách přispěl filantrop George Averoff, jenž dotoval stavbu olympijského stadionu. Jednou z prvních reklam se zde prezentoval Kodak.

1912 - Deset švédských společností zakoupilo práva pořizovat fotografie na OH ve Stockholmu a prodávat suvenýry.

1920 - Při olympiádě v Antverpách byl oficiální bulletin tak přeplněn reklamou, že v něm diváci stěží nacházeli informace.

1924 - V Paříži byly poprvé a naposled povoleny reklamní plochy umístěné přímo na olympijských sportovištích.

1928 - Během amsterdamských OH se rozšířila práva na provoz občerstvení. V roce, kdy s MOV podepsala smlouvu Coca-Cola, byla povolena propagace firem, ale ne na stadionu a budovách.

1932 - ZOH v Lake Placid přišly s první "public relations" akcí, kdy lákaly turisty k zimním radovánkám. Letní olympiáda v Los Angeles pak vytěžila komerční potenciál maximálně: dokonce rozprodala zájemcům montované bungalovy z olympijské vesnice.

1936 - Hry se objevily premiérově v televizi. Ale zatím jen pokusně. V okolí Berlína je mohlo vidět 162.000 lidí.

1948 - MOV přesvědčil londýnskou BBC, aby zaplatila tehdy kolosální obnos tisíce guinejí za přenosová práva z olympiády.

1952 - V Helsinkách bylo firmám z 11 zemí umožněno dotovat různé produkty pro OH, od jídla až třeba po květiny.

1956 - ZOH z Cortiny d'Ampezzo byly prvně přenášeny živě v televizním přenosu. Jednání o vysílání LOH ještě zkrachovala.

1960 - Letní římské hry sledovali u televize lidé z 18 evropských zemí a také USA, Kanady a Japonska. Sponzoringem se uvedlo hned 46 společností.

1964 - Počet zúčastněných firem se rozrostl na 250. Například Seiko dodalo tokijské olympiádě superpřesnou časomíru, satelity se postaraly o televizní přenos prakticky do celého světa.

1966 - MOV se prvně podělil o své příjmy s národními olympijskými výbory a mezinárodními sportovními federacemi.

1968 - Z Mexika vysílala televize poprvé barevně.

1972 - MOV si zajistil vlastnictví vysílacích práv z her. V Mnichově se prezentace her ujala smluvní reklamní agentura, která prodala výrobcům licenci k logu olympiády a také k prvnímu maskotu v historii, jímž se stal jezevčík Waldi.

1984 - LOH v Los Angeles se poprvé od roku 1896 konaly bez státního finančního příspěvku, přesto skončily ziskem 223 milionů dolarů. Naposledy byla olympiáda zisková v roce 1932. MOV rozdělila sponzory na tři odlišné kategorie s jinými právy.

1988 - V Calgary a Soulu byl odstartován tzv. olympijský marketingový program (TOP), který vznikl v roce 1985 a v němž se klade důraz na snížení počtu sponzorů, ale zvýšení celkových finančních toků.

2004 - LOH v Aténách byly zatím nejsledovanější olympiádou všech dob. V televizi jim přihlíželo 3,9 miliardy lidí.

2008 - Čínu stála letní olympiáda až 44 miliard dolarů (1100 miliard korun), což z této akce učinilo nejdražší olympiádu v historii.

2010 - Na ZOH ve Vancouveru bylo prodáno do té doby rekordních 97 procent všech volných vstupenek.

2012 - Na LOH v Londýně bylo prodáno opět rekordních 97 procent všech volných vstupenek, londýnská olympiáda tak překonala v rámci LOH Peking z roku 2008, kde se prodalo 95,6 procenta vstupenek.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační obrázek

Česko letos zažívá boom zájmu o elektrokola

Letos se jich prodá až 50.000, poptávka vzroste meziročně o 50 procent, řekl ČTK jednatel společnosti ekolo.cz Jakub Ditrich. 

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Akcie Snap dnes oslabovaly po negativních investičních doporučeních analytiků Odeon a Barclays o 4 %, v několika okamžicích se však situace otočila poté, co společnost oznámila dohodu s NBCUniversal.

Under Armour údajně v létě otevře svůj první obchod v Ruské federaci

Výrobce a maloobchodní prodejce sportovního oblečení, Under Armour se chystá expandovat do Ruska a sponzorovat také tamní sport.

Ilustrační obrázek

Světový fotbalový šampionát v Rusku 2018 se blíží, sponzoři se však k němu otáčejí zády

Od opětovného vypuknutí fotbalové horečky svět dělí již jen šestnáct měsíců, velcí sponzoři se však na rozdíl od minulých šampionátů do týmu oficiálních partnerů nehrnou. Mohou za to poslední skandály FIFA, nebo snad místo konání v Rusku?

Ilustrační foto

Nejdražší fotbalový klub na světě v Evropě nenajdete

Fotbaloví fanoušci si pomalu zvykají na fakt, že ty nejbohatší velkokluby už nemusí nutně pocházet z Evropy. Ambice čínského státu v oblasti sportu mají za následek mohutné investice, které mají z Číny učinit fotbalovou supervelmoc.

Alibaba bude jedním z hlavních sponzorů olympijských her

Čínská skupina Alibaba se stala jedním z hlavních sponzorů olympijských her až do roku 2028.



Čti více
Ilustrační foto

Konkurent Uberu, čínský Didi, je miláčkem investorů

Čínský provozovatel alternativní taxislužby Didi Chuxing Technology získal od investorů 5,5 miliardy USD (135,4 miliardy Kč). Peníze chce použít na globální expanzi a rozvoj technologie umělé inteligence.

Ilustrační foto

Největší bankovní bankrot od finanční krize: First NBC Bank šla ke dnu

Americké úřady v pátek rozhodly o uzavření finančního ústavu First NBC Bank, náklady na její očištění se odhadují na jednu miliardu USD (24,6 miliardy Kč).

Ilustrační foto

Akcie ve Spojených státech na závěr týdne oslabily

K poklesu přispěla slabá zpráva o růstu americké ekonomiky. Za celý měsíc však všechny tři indexy díky příznivým hospodářským výsledkům vzrostly.

Ilustrační foto

Uplynulý týden byl ovlivněn prezidentskými volbami ve Francii, zasedáním ECB a výsledkovou sezónou

První kolo prezidentských voleb ve Francii, kde do druhého kola (7.5.) postoupili Macron a Le Penová,  přijaly trhy pozitivně. Trh již zaceňuje finální výhru umírněného Macrona a bylo to znát především na evropských bankovních titulech.

Co nyní očekávají forex analytici BofAML od centrálních bankéřů ECB, FED a BoJ? Dopady na kurz eura, dolaru a japonského jenu

Forex analytici Bank of America Merrill Lynch upozorňují, že pozornost investorů na deivzových trzích se po druhém kole prezidentských voleb ve Francii přesune zpět k politice centrálních bank.

Analytici varují před špatnými časy pro akcie Under Armour

Analytické týmy Stifel Nicolaus, Susquehann, FBR Capital a další se dnes blíže zaměžily na akcie Under Armour.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.