Podmínky pro podnikání se v ČR neustále zhoršují, rozhovor se Slávkou Harazimovou, jejíž firma inspirovala celý svět

28.11.2016 10:47 | Ivo Horváth | Diskuze

Spíše opatrný optimismus a také obavy z některých opatření – tak vidí své podnikání dnes Slávka Harazimová, která před více než dvaceti lety v Praze rozjela jako první na světě byznys odvozu řidičů „pod vlivem“ i s jejich automobily. Firma Drink SOS byla inspirací pro podnikatele po celém světě díky jedinému článku v International Herald Tribune. 

Foto: Drink SOS


Období nejen firemních vánočních večírků se blíží – jaká jsou vaše očekávání? Odvoz řidičů i s jejich automobily pro vás musí znamenat žně…

Před pár lety firmy začaly šetřit kvůli krizi, teď už se jim daří lépe, mnoho důvodů k oslavám nejen v našem oboru podnikání ale není. Ani vánoční večírky nejsou tak bujaré, jako bývaly před krizí… Podmínky se hrozně zhoršují, a to je patrné u všech oborů. Jedná se nejen například o nárůst práce pro naši účetní, navíc budeme muset řešit EET u každého našeho jednotlivého řidiče. I když nás má toto potkat až ve druhé nebo třetí vlně, pořád tajně doufám že k tomuto nikdy nedojde. Zatím máme povinnost podávat kontrolní hlášení k podání daně z DPH. Myslím, že to je zbytečné a k ničemu. Daňové přiznání k DPH jsme podávali jednou za tři měsíce, teď to je duplicitní. Znovu se vypisuje totéž, co v daňovém přiznání. Navíc je nutné vypsat všechny faktury, všechny odběratele i dodavatele. Čísla faktur. Nejkrásnější na tom je, že například – když se jedná o velkou firmu - vydají 10000 faktur, splete-li se jejich účetní o jedno číslo v čísle faktury, hned je zaděláno na problém na finančním úřadu. Majitel firmy i účetní, kdo to popletl, jsou vyzvaní, aby chybu napravili do pěti dnů. V opačném případě jim hrozí pokuta 30 000 Kč.

 

Ani s označením aut jste to neměli jednoduché..

Úřady nám dlouho bránily vozit označení na střeše auta – reklamní panel jim připadal, že připomíná označení taxislužby. Nakonec jsme museli najít výrobce panelu, který má od ministerstva dopravy výjimku, něco podobného mají také auta, která rozvážejí pizzu. Přitom když jsme měli červený reklamní klobouk, tak nás lidé lépe viděli, věděli, že jedou dvě auta za sebou. Pravda je, že v tomto případě k nám úřady byly dlouhá léta benevolentní…Bohužel pouze do okamžiku, kdy reklamní klobouky - jen jiné barvy - okopírovala naše konkurence, která ale v rámci drinkservisu opravdu ilegálně taxikařila. Kvůli této konkurenci pak ještě úřady zakázaly drinkservisům vybírat od klientů hotovost… Ale když někoho odvezeme z večírku, tak přeci od něj nemůžeme brát fakturační data, a služby fakturovat – dovedete si představit, jaká by byla dobytnost těch pohledávek? A to zrovna v našem oboru?

 

Ale ani tím vaše starosti neskončily…

Problémů, které jsme v průběhu našeho podnikání museli řešit, je tolik, že už si ani všechny nevybavuji. Asi vrcholného bodu absurdity úředníci dosáhli, když naše podnikání zařadili do kategorie taxislužby. Důvodem byla, jak jinak, zase ona konkurence, kterou od ilegálního taxikaření v rámci drinkservisu nezastavil ani zákaz reklamních klobouků, ani zákaz hotovostní platby. Úředníci asi usoudili, že když některé společnosti načerno ve velkém taxikaří přes deset let a nikdo jim v tom neumí zabránit, nejjednodušší je zařadit jejich oficiální předmět podnikání do taxislužby. Je to podobné, jako kdyby jedna kurýrní služba provozovala černou taxislužbu, a tak by zákonodárci udělali taxikáře i ze všech kurýrů v České republice. Co na tom, že my například nemáme jediné taxikářské auto a dvacet let se v rámci naší personální politiky snažíme spolupracovat především s lidmi, kteří mají své stálé povolání v jiném, než taxikářském oboru a hledají pouze přivýdělek.

 

Je pro vás výhodou, že jste byli ve vašem podnikání jako první?

Ano, jsme stabilizovaní i díky tomu, že jsme vznikli jako první, máme náskok před konkurencí, a velká část klientely nám zůstala věrná. V našem oboru je to ale trochu specifické – část klientů nám ubylo například z toho důvodu, že už přestali pít alkohol, a protože jsme na trhu už přes dvacet let, někteří ze zákazníků nás také už opustili navždy. Na druhou stranu přichází nová krev, naše podnikání ale spíš stagnuje. Vzhledem k situaci, která panuje v našem oboru, to ale považují za zázrak. Konkurence, která nedodržuje zákony a systém dispečinků – to vše vedlo k tomu, že už jsem to v minulosti s podnikáním tak trochu vzdala. Byla jsem ve stadiu, kdy hrozilo, že to odskáču zdravím, a že se 15 let budu rozčilovat nad něčím, co neumím změnit – mám na mysli například jednání s úředníky. Jsou ale i některé pozitivní zprávy. Problematika taxislužby se dostává do širšího povědomí díky panu Jančurovi, majiteli Student Agency. Ten tvrdí, že prodělává ročně 68 milionů, protože z pěti a půl tisíc taxikářů jich 3500 jezdí na koncesi bílého koně. Podal několik trestních oznámení a uvidíme, co se s tím bude dít. Jen mě trochu mrzí, že to přišlo až po tolika letech. Alespoň se něco začíná dít. Jančura má úplně jiný ekonomický systém. Prodělává, protože na rozdíl od jiných dodržuje zákony, jde proti nelegálnímu systému a jeho náklady jsou tak neporovnatelně vyšší.

 

Jak se vyvíjí počet aut v dispečinku?

Od doby, kdy jsme měli boom, jich trochu ubylo. Během dvacetileté historie nás – podobně jako další podnikatele - poznamenala krize. I v krizi nám ale pomohl nový silniční zákon a bodový systém. Lidé začali mít strach z postihů a začali nám znovu volat ve velkém. Dvacetileté výročí jsme měli loni – a po uvědomění si toho, jak dlouho už v podnikání jsem, na mě přišla trochu únava.

Zdroj:Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační obrázek

Vi3 – taxislužba v barvách VB expanduje po ČR, tři její vozy zapálila konkurence

I když v rámci ČR mají špatnou pověst hlavně pražští taxikáři, nejinak tomu je v dalších velkých českých městech. Zatímco v Praze bojují se zavedenými pořádky například taxislužby Tick Tack a Green Prague majitele Student Agency Radima Jančury, taxislužba Vi3 zatím funguje v Liberci, Jablonci, Hradci Králové, v Českých Budějovicích a Havířově.

Ilustrační obrázek

Petr Koblic: investiční banky radí klientům tendenčně, podle toho co sami umí, ne podle toho co by pro klienta bylo nejlepší

Pro duální listing je podle šéfa pražské burzy nutné, aby měl emitent nějaký byznys v ČR. Také mnoho dalších zajímavých informací najdete v rozhovoru, který Petr Koblic exkluzivně poskytl serveru W4T.

Ilustrační obrázek

VIDEO: prezidentský kandidát Michal Horáček má jasno nejen v tom, jaké bude mít spolupracovníky, ale také koho by jmenoval guvernérem ČNB

Kontaktní kampaň ano, koblihy ne. A první zahraniční cesta na rozdíl od Miloše Zemana na tradiční Slovensko. Michal Horáček už má jasno nejen o tom, jaká bude jeho kampaň, jaké bude mít spolupracovníky, ale také koho by například jmenoval guvernérem ČNB. Na rozdíl od Václava Klause si nepřeje pro ČR dvojí zahraniční politiku a na rozdíl od Miloše Zemana by v životě nešířil paniku tak, jako současný prezident činil během uprchlické krize. Horáček by se také v životě nechoval jako lokaj Číny a nezavítal by na akci s bývalými členy KGB typu „Rhodos“. Michal Horáček se navíc domnívá, že by jako český prezident mohl přispět ke světovému míru. Více podrobností najdete v exklusivním rozhovoru, který prezidentský kandidát poskytl serveru W4T.

Ilustrační obrázek

Kauza OVB je jen špičkou ledovce: Finanční poradenství v ČR je jeden velký skandál, který ČNB nezajímá

Na naše dotazy odpovídal Artur Petržilka, viceprezident Asociace finančních poradců České republiky.



Čti více
Ilustrační obrázek

Deset nejbohatších lidí všech dob

Kdo z žijících i zesnulých superboháčů měl či má víc majetku není vůbec snadné zodpovědět, obzvláště pokud uvážíme změny, k nimž v průběhu historie došlo. Přesto se o takovýto, poměrně smělý, nástřel nedávno pokusil tým vědců, mezi nimiž byli nejen univerzitní ekonomové, ale i historikové.

Ropné pole u pobřeží Mexika může představovat i více jak odhadovaných 800 milionů barelů ropy, tvrdí CEO Eni

Výkonný ředitel Eni, Claudio Descalzi dnes oznámil, že nedávno objevené ropné pole u pobřeží Mexika může představovat více jak dříve odhadovaných 800 milionů barelů ropy.

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Akcie Snap dnes oslabovaly po negativních investičních doporučeních analytiků Odeon a Barclays o 4 %, v několika okamžicích se však situace otočila poté, co společnost oznámila dohodu s NBCUniversal.

Analytici Baird doporučují akcie Tesla k nákupu

Analytici Baird se ve své aktuální zprávě blíže zaměřili na akcie Tesla Inc.

Samsung představila svůj nový chytrý telefon Galaxy S8

Měl by jí pomoci získat vedoucí pozici na trhu, o kterou ji po problémech s přístroje/apple/m Note 7 připravil konkurenční americký výrobce Apple.

Cena ropy na světových trzích dnes dále posiluje. Investoři doufají v prodloužení dohody OPEC

Cena ropy dnes na světových trzích dál posiluje, severomořský Brent se vrátil nad 52 dolarů za barel.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.