Podmínky pro podnikání se v ČR neustále zhoršují, rozhovor se Slávkou Harazimovou, jejíž firma inspirovala celý svět

28.11.2016 10:47 | Ivo Horváth | Diskuze

Spíše opatrný optimismus a také obavy z některých opatření – tak vidí své podnikání dnes Slávka Harazimová, která před více než dvaceti lety v Praze rozjela jako první na světě byznys odvozu řidičů „pod vlivem“ i s jejich automobily. Firma Drink SOS byla inspirací pro podnikatele po celém světě díky jedinému článku v International Herald Tribune. 

Foto: Drink SOS


Období nejen firemních vánočních večírků se blíží – jaká jsou vaše očekávání? Odvoz řidičů i s jejich automobily pro vás musí znamenat žně…

Před pár lety firmy začaly šetřit kvůli krizi, teď už se jim daří lépe, mnoho důvodů k oslavám nejen v našem oboru podnikání ale není. Ani vánoční večírky nejsou tak bujaré, jako bývaly před krizí… Podmínky se hrozně zhoršují, a to je patrné u všech oborů. Jedná se nejen například o nárůst práce pro naši účetní, navíc budeme muset řešit EET u každého našeho jednotlivého řidiče. I když nás má toto potkat až ve druhé nebo třetí vlně, pořád tajně doufám že k tomuto nikdy nedojde. Zatím máme povinnost podávat kontrolní hlášení k podání daně z DPH. Myslím, že to je zbytečné a k ničemu. Daňové přiznání k DPH jsme podávali jednou za tři měsíce, teď to je duplicitní. Znovu se vypisuje totéž, co v daňovém přiznání. Navíc je nutné vypsat všechny faktury, všechny odběratele i dodavatele. Čísla faktur. Nejkrásnější na tom je, že například – když se jedná o velkou firmu - vydají 10000 faktur, splete-li se jejich účetní o jedno číslo v čísle faktury, hned je zaděláno na problém na finančním úřadu. Majitel firmy i účetní, kdo to popletl, jsou vyzvaní, aby chybu napravili do pěti dnů. V opačném případě jim hrozí pokuta 30 000 Kč.

 

Ani s označením aut jste to neměli jednoduché..

Úřady nám dlouho bránily vozit označení na střeše auta – reklamní panel jim připadal, že připomíná označení taxislužby. Nakonec jsme museli najít výrobce panelu, který má od ministerstva dopravy výjimku, něco podobného mají také auta, která rozvážejí pizzu. Přitom když jsme měli červený reklamní klobouk, tak nás lidé lépe viděli, věděli, že jedou dvě auta za sebou. Pravda je, že v tomto případě k nám úřady byly dlouhá léta benevolentní…Bohužel pouze do okamžiku, kdy reklamní klobouky - jen jiné barvy - okopírovala naše konkurence, která ale v rámci drinkservisu opravdu ilegálně taxikařila. Kvůli této konkurenci pak ještě úřady zakázaly drinkservisům vybírat od klientů hotovost… Ale když někoho odvezeme z večírku, tak přeci od něj nemůžeme brát fakturační data, a služby fakturovat – dovedete si představit, jaká by byla dobytnost těch pohledávek? A to zrovna v našem oboru?

 

Ale ani tím vaše starosti neskončily…

Problémů, které jsme v průběhu našeho podnikání museli řešit, je tolik, že už si ani všechny nevybavuji. Asi vrcholného bodu absurdity úředníci dosáhli, když naše podnikání zařadili do kategorie taxislužby. Důvodem byla, jak jinak, zase ona konkurence, kterou od ilegálního taxikaření v rámci drinkservisu nezastavil ani zákaz reklamních klobouků, ani zákaz hotovostní platby. Úředníci asi usoudili, že když některé společnosti načerno ve velkém taxikaří přes deset let a nikdo jim v tom neumí zabránit, nejjednodušší je zařadit jejich oficiální předmět podnikání do taxislužby. Je to podobné, jako kdyby jedna kurýrní služba provozovala černou taxislužbu, a tak by zákonodárci udělali taxikáře i ze všech kurýrů v České republice. Co na tom, že my například nemáme jediné taxikářské auto a dvacet let se v rámci naší personální politiky snažíme spolupracovat především s lidmi, kteří mají své stálé povolání v jiném, než taxikářském oboru a hledají pouze přivýdělek.

 

Je pro vás výhodou, že jste byli ve vašem podnikání jako první?

Ano, jsme stabilizovaní i díky tomu, že jsme vznikli jako první, máme náskok před konkurencí, a velká část klientely nám zůstala věrná. V našem oboru je to ale trochu specifické – část klientů nám ubylo například z toho důvodu, že už přestali pít alkohol, a protože jsme na trhu už přes dvacet let, někteří ze zákazníků nás také už opustili navždy. Na druhou stranu přichází nová krev, naše podnikání ale spíš stagnuje. Vzhledem k situaci, která panuje v našem oboru, to ale považují za zázrak. Konkurence, která nedodržuje zákony a systém dispečinků – to vše vedlo k tomu, že už jsem to v minulosti s podnikáním tak trochu vzdala. Byla jsem ve stadiu, kdy hrozilo, že to odskáču zdravím, a že se 15 let budu rozčilovat nad něčím, co neumím změnit – mám na mysli například jednání s úředníky. Jsou ale i některé pozitivní zprávy. Problematika taxislužby se dostává do širšího povědomí díky panu Jančurovi, majiteli Student Agency. Ten tvrdí, že prodělává ročně 68 milionů, protože z pěti a půl tisíc taxikářů jich 3500 jezdí na koncesi bílého koně. Podal několik trestních oznámení a uvidíme, co se s tím bude dít. Jen mě trochu mrzí, že to přišlo až po tolika letech. Alespoň se něco začíná dít. Jančura má úplně jiný ekonomický systém. Prodělává, protože na rozdíl od jiných dodržuje zákony, jde proti nelegálnímu systému a jeho náklady jsou tak neporovnatelně vyšší.

 

Jak se vyvíjí počet aut v dispečinku?

Od doby, kdy jsme měli boom, jich trochu ubylo. Během dvacetileté historie nás – podobně jako další podnikatele - poznamenala krize. I v krizi nám ale pomohl nový silniční zákon a bodový systém. Lidé začali mít strach z postihů a začali nám znovu volat ve velkém. Dvacetileté výročí jsme měli loni – a po uvědomění si toho, jak dlouho už v podnikání jsem, na mě přišla trochu únava.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Vedoucí pobočky pojišťovny Allianz: Dokážeme pojistit i ještěrku

Pavel Drahotský

Ředitel Saxo Bank Pavel Drahotský: Čím více počítačů kolem nás, tím lépe pro uživatele

Jiří Tuška

Profesionální trader: Když jsem se v noci vzbudil, šel jsem kontrolovat pozice. Musel jsem něco změnit. Teď obchoduji v řádech minut

Tomáš Hykel

Tomáš Hykel – cesta profesionáního tradera. Tradingová strategie supportu a rezistence funguje

Jiří Pehe: Demokracie může být v ohrožení. Omezme pravomoci prezidenta. Už Václav Klaus si dělal co chtěl

Ilustrační obrázek

Davide Biocchi a investiční strategie: Pokud chcete v obchodování adrenalin, zvyšte velikost obchodované částky



Čti více

A. Hansson: Hlavní otázkou je, jak rychle lze omezit stimuly ECB

Reuters: Irák možná zváží zajištění produkce ropy

Stratégové Deutsche Bank se otočili zády k evropským bankovním titulům

JPMorgan zvyšuje rating pro britské akcie

Vietnamská firma VNG plánuje IPO v USA

Ilustrační foto

Rekordní pokuta pro Bank of Ireland za selhání v otázce AML

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.