Podvody v automobilovém průmyslu zasáhly VW, GM, Suzuki nebo Mitsubishi

18.05.2016 13:39 | fa ra | Diskuze

Výběr velkých skandálů, které zasáhly v uplynulých dvou letech významné světové automobilky (řazeno chronologicky):

Foto: Public Domain

 

TOYOTA

Americké ministerstvo spravedlnosti v březnu 2014 oznámilo, že největší automobilka světa, japonská Toyota Motor, zaplatí v USA 1,2 miliardy dolarů (téměř 24 miliard Kč), a tamní úřady tak ukončí její vyšetřování. V něm se jednalo o postup automobilky při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže vozů. Toyota podle ministerstva přiznala, že poskytovala americkým zákazníkům zavádějící informace ohledně problémů vedoucích k nechtěnému zrychlování aut. Vyšetřování americké vlády potvrdilo, že za zrychlování mohou vadné plynové pedály a problémy s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Toyota kvůli problémům s nechtěným zrychlováním stále čelí stovkám žalob.

Potíže se dostaly do centra pozornosti poté, co v roce 2009 údajně kvůli nechtěné akceleraci vozu Lexus zahynul v Kalifornii dálniční strážník s celou rodinou. Kvůli problémům s nechtěným zrychlováním a s brzdami u hybridního automobilu Prius byla automobilka v minulých letech nucena svolat ke kontrole po celém světě přes 14 milionů vozů.

 

GENERAL MOTORS

Největší americká automobilka General Motors (GM) se loni v září s vyšetřovateli dohodla, že zaplatí 900 milionů dolarů (21,5 miliardy korun) za zastavení trestního stíhání postupu, jímž firma řešila problémy s vadnými přepínači zapalování u řady svých vozů. Automobilka zároveň uvedla, že zaplatí 575 milionů dolarů za urovnání části civilních žalob. GM kvůli problémům se zapalováním svolala s velkým zpožděním k opravám miliony aut. Vadné přepínače u zapalování se mohly samovolně přesunout do vypnuté polohy, což zastavilo motor a vyřadilo většinu systémů napájených elektřinou, včetně posilovače řízení, posilovače brzd a airbagů. Důsledky závady si vyžádaly nejméně 169 mrtvých a v běhu jsou žaloby na další stovky případů. Automobilka o potížích věděla už v roce 2001, ale se svoláváním vozů k opravě začala až v únoru 2014.

 

VOLKSWAGEN

Skandál v největší evropské automobilce vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vozy s těmito motory se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek. Koncern kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Tento týden koncern VW v Česku rozeslal v první vlně servisní akce pozvánky do servisů pro prvních zhruba 1000 vozů. Další vlny budou následovat.

 

MITSUBISHI

Automobilka letos v dubnu přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby odporující japonským předpisům prý firma používala od roku 1991. Prezident automobilky Tecuró Aikawa dnes oznámil, že kvůli skandálu odstoupí v červnu z funkce. Kromě Aikawy skončí ve funkci i jeho náměstek. O skandál se začaly zajímat také úřady v USA. Automobilku zasáhly skandály i v minulosti. V roce 2004 přiznala vadnou konstrukci náboje kol u jednoho typu svých nákladních vozů, což způsobilo více než 50 nehod. V roce 2000 se zjistilo, že firma po více než dvě desetiletí nelegálně zatajovala stížnosti zákazníků.

 

SUZUKI 

Japonská automobilka Suzuki Motor dnes oznámila, že u svých 16 modelů prodávaných v Japonsku používala metody testování emisí a spotřeby, které nebyly v souladu s japonskými předpisy. Testy však ukázaly, že není potřeba dosavadní údaje měnit. Zpráva přichází poté, co japonské ministerstvo dopravy nařídilo domácím automobilkám přezkoumat jejich metody testování spotřeby paliva po skandálu automobilky Mitsubishi. Suzuki je čtvrtým největším výrobcem aut v Japonsku. Nesprávné zkušební metody automobilka používala od roku 2010 a týkají se zhruba 2,1 milionu vozů. Nesrovnalosti se netýkají vozů v zahraničí.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Šéfové BMW a Daimleru věří v dlouhodobý růst automobilového sektoru

Celosvětový prodej automobilů bude podle ředitelů německých automobilek Daimler a BMW nadále pokračovat v růstu, a to navzdory stoupajícímu zájmu o systémy pro sdílení vozů. Informovala o tom agentura DPA.

Ilustrační foto

Až 30 milionů euro, taková bude odměna pro top manažery Opelu, pokud dotáhnou obchod s PSA do konce

Členové představenstva německé automobilky Opel by měli v rámci plánovaného převzetí podniku francouzským konkurentem PSA Group získat milionové prémie.

Finanční divize skupiny Volkswagen dosáhla loni rekordního zisku

Finanční divize německé automobilové skupiny Volkswagen loni i přes emisní skandál dosáhla rekordního zisku, stejně jako celá skupina.

Výroba aut v Británii v únoru stoupla nejvýše za 17 let

Výroba aut v Británii v únoru stoupla nejvýše za 17 let. Pokračovala tak v růstovém trendu podpořeném vysokým vývozem, který kompenzuje slabší poptávku doma.

Ilustrační foto

Volkswagen otestuje zájem investorů o jeho dluhopisy, poprvé od vypuknutí dieselgate

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho očekávaný návrat na evropský dluhopisový trh. Informovala o tom dnes agentura Reuters.



Čti více

Ropné pole u pobřeží Mexika může představovat i více jak odhadovaných 800 milionů barelů ropy, tvrdí CEO Eni

Výkonný ředitel Eni, Claudio Descalzi dnes oznámil, že nedávno objevené ropné pole u pobřeží Mexika může představovat více jak dříve odhadovaných 800 milionů barelů ropy.

Americké akcie dnes uzavřely smíšeně, dolar však posiloval

Americký akciový index Dow Jones dnes kvůli ztrátám finančních společností oslabil. Zbývající dva indexy však rostly, hlavně díky energetickému sektoru a firmám Vertex Pharmaceuticals a Amazon.com.

Duke Energy žaluje pojišťovací společnosti kvůli nákladům za odstranění uhelného popelu

Společnost Duke Energy (DUK) oznámila, že žaluje v Severní Karolíně více jak dvacet pojišťovacích společností kvůli odmítnutí nákladů za odstranění popela vzniklého spalováním uhlí.

Agnico-Eagle má dobrou pozici profitovat z býčího cyklu na investičním zlatu

Analytici JPMorgan se ve své poslední zprávě blíže zaměřili na akcie těžební společnosti Agnico-Eagle.

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Akcie Snap dnes oslabovaly po negativních investičních doporučeních analytiků Odeon a Barclays o 4 %, v několika okamžicích se však situace otočila poté, co společnost oznámila dohodu s NBCUniversal.

Novo Nordisk znovu žádá u FDA o povolení svého rychle působícího inzulinu v USA

Po odmítnutí FDA v říjnu minulého roku se společnost Novo Nordisk znovu pokusí získat povolení k prodeji svého inzulinového pera s rychle působícím inzulinem v USA.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.