Politiku zemí střední a východní Evropy čím dál více ovlivňují podnikatelé vlastníci média

18.09.2016 07:20 | fa ra | Diskuze

Tvrdí to britský týdeník The Economist, který ve svém článku popisuje zpravodajství o migrační krizi a jeho údajné ovlivňování.

Foto: Public Domain

Jako příklad uvádí postup televize Prima, za níž stojí podnikatel Ivan Zach. The Economist si všímá, že má Zach blízko k prezidentovi Miloši Zemanovi, kterého týdeník označuje jako populistu, levičáka a jednoho z nejvíce paranoidních odpůrců uprchlíků v Evropě.

Loni v září, jen několik dní po tom, co Německo otevřelo své hranice desítkám tisíc běženců, svolalo vedení Primy schůzku zpravodajského týmu. Do té doby televize ve vysílání představovala případy uprchlíky včetně popisu jejich obtíží na cestě do Evropy. Na svolané schůzce ale člen správní rady redaktorům řekl, aby napříště uprchlíky vykreslovali výhradně jako ohrožení, píše The Economist. "Je zde zvykem, že vedení je bůh a tomu se neodmlouvá," cituje týdeník šéfredaktorku zpravodajství Primy Jitku Obzinovou.

"Tím sdělením bylo, že nebudeme objektivní, že musíme podpořit politiku a uzavření hranic. Uprchlíci jsou lidská masa, ne jednotlivci. Bylo to proti všem zásadám žurnalistiky," citoval The Economist nejmenovaného účastníka schůzky.

Není novinkou, že média v České republice a jinde ve střední a východní Evropě zaujala protiuprchlickou pozici, která baží po senzaci. Na nahrávce z porady Primy, kterou zveřejnil server Hlídací pes, je ale zarážející ta bezostyšnost, s jakou vedení nadiktovalo šéfredaktorům směr, píše britský list.

Poloviční podíl v Primě má pod kontrolou Zach, člověk blízký Zemanovi, a - jak je přesvědčen The Economist - Prima začala šířit Zemanovy názory na uprchlíky. Porada na Primě není podle listu pouze případem české zpravodajské organizace, která se rozhodla šířit hysterii kolem uprchlíků. Poskytuje také náhled na to, jak se pevné vztahy politiků, podnikatelů a jimi ovládaných médií stále více podílejí na vytváření veřejného mínění ve střední a východní Evropě.

Po pádu komunismu sehrály při budování nezávislého tisku velkou roli západoevropské mediální skupiny, které z tohoto prostoru ale v důsledku finanční krize v roce 2008 a ztráty příjmů z reklamy odešly. Německé mediální skupiny Verlagsgruppe Handelsblatt a WAZ, britské Northcliffe a Mecom, švédskou Bonnier a švýcarskou Ringier nahradili většinou místní vlastníci, z nichž mnozí mají politické ambice.

Nejlepším příkladem propojení podnikání, médií a politiky je v České republice ministr financí a miliardář Andrej Babiš, který vlastní dva z největších deníků a rozhlasovou stanici. Prima je jednou z posledních, kde se ještě angažují i zahraniční majitelé - polovinu podílu má pod kontrolou švédská MTG Broadcasting. Je to ale Zach, kdo má podle The Economist větší vliv na každodenní chod televize. Za velkou část svého majetku Zach vděčí privatizaci Investiční a Poštovní banky (IPB) z doby, kdy byl Zeman premiérem.

Podobné případy pak týdeník uvádí z Maďarska - shodu mezi termínem nástupu premiéra Viktora Orbána v roce 2005 s koupí velkého deníku Magyar Hírlap, který převzal podnikatel Gábor Széles. Rumunské politické strany jsou podle článku The Economist závislé na televizních baronech, zatímco nová polská vláda nasadila své lidi do státní televize i rozhlasu.

V závěru článek konstatuje, že lidé ve střední a východní Evropě jsou i bez intervence médií nepřátelští k uprchlíkům, avšak média se postarala o zažehnutí ohně. Prima, která patří k nejsledovanějším v zemi, přebrala Zemanovu nepřátelskou rétoriku a v jednu chvíli tvrdila, že do Evropy míří 150 milionů migrantů. Podle jednoho průzkumu se mezi loňským zářím a letošním únorem v České republice zvýšil počet odpůrců uprchlíků z 50 na 65 procent.

The Economist připomíná, že se případem zabývá Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní. Ta v červnu uvedla, že od září 2015 Prima změnila tón zpravodajství a začala uprchlíky líčit hlavně jako zdroj problémů. Letos v září má zveřejnit zprávu a může doporučit sankce. Šéfredaktor webu Hlídací pes Robert Břešťan, který o poradě Primy informoval, situaci označuje za jasný pokus zmanipulovat veřejné mínění, což je podle The Economist dobrý popis situace v médiích střední a východní Evropy.

Zdroj:čtk

Podobná témata
politika, uprchlická krize, the economist, média, migrace, ftv prima

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Ministerstvo vnitra bude mít konkurenci: BBC bude bojovat s dezinformacemi

Britský zpravodajský kanál BBC sestaví speciální tým, který bude ověřovat a odhalovat záměrně zavádějící a nepravdivé informace, které jsou zejména na sociálních sítích vydávány za skutečné zprávy.

ČT podle rozhodnutí RRTV porušila zákon, když stranila Hillary Clintonové

Česká televize při vysílání zpravodajského bloku Americká volební noc k volbě amerického prezidenta loni v listopadu podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání porušila zákon.

Ukrajina zakázala kritizující ruskou nezávislou TV stanici

Ukrajinské úřady zakázaly šířit vysílání ruské televize Dožď, která se ve své vlasti těší pověsti nezávislého média, kritického k současnému režimu.

Podle Trumpa je CNN příšerná instituce

Budoucí americký prezident Donald Trump dnes na tiskové konferenci ve svém newyorském sídle dal průchod své zášti vůči reportérům televize CNN.

Ilustrační foto

Nejen česká média jsou terčem kritiky, italský populista chce "lidové soudy" proti médiím

Vůdce italského populistického Hnutí pěti hvězd (M5S), bývalý komik Beppe Grillo, navrhl vytvoření jakýchsi lidových soudů, které by zasahovaly proti médiím, jež "vyrábějí falešné zprávy".

Ilustrační foto

Reklama v televizi podražila, nejvíce si připlatí inzerenti na Primě

Ceny televizní reklamy na letošní rok vzrostly až o více než desetinu. Důvodem je zejména zaplněnost reklamního prostoru a ochota ke zvýšení investic ze strany inzerentů.



Čti více

Počet aktivních ropných vrtů v USA v tomto týdnu vzrostl o 29

Poslední údaje společnosti Baker Hughes o těžbě ropy v USA vypovídají o skokovém navýšení počtu aktivních ropných vrtů.

Nejasná zpráva o dalším vývoji amerického dolaru podle forex analytiků BofA Merrill Lynch

Na jedné straně slova prezidenta Donalda Trumpa, na straně druhé výroky předsedkyně FEDu, Janet Yellenové. Forex obchodníci se tento týden museli smířit s rozporuplnými signály ohledně dalšího vývoje amerického dolaru, tvrdí analytici BofA Merrill Lynch.

Akcie na trzích v USA během inauguračního projevu Donalda Trumpa mírně oslabily

Americké akcie během inauguračního projevu nyní již úřadujícího prezidenta USA, Donalda Trumpa mírně oslabily, index S&P 500 je však stále v pozitivním teritoriu +0,37 %.

Čínské společnosti zvyšují své investice do hollywoodské filmové produkce

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální skupiny Viacom přijme od dvou čínských filmových společnosti Shanghai Film Group (SFG) a Huahua Media miliardu dolarů (zhruba 25 miliard Kč).

Týdenní výhled pro měnový pár USD/JPY podle analytiků Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ

Forex analytici Bank of Tokyo Mitsubishi UFJ předpokládají, že měnový pár USD/JPY zůstane i v příštím týdnu vysoce volatilní.

Investiční doporučení a cílová cena pro akcie IBM podle analytiků Morgan Stanley a Barclays

Akcie IBM dnes po zveřejnění čtvrtletních výsledků přitahují pozornost analytiků včetně těch z Barclays a Morgan Stanley

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.