Politiku zemí střední a východní Evropy čím dál více ovlivňují podnikatelé vlastníci média

18.09.2016 07:20 | fa ra | Diskuze

Tvrdí to britský týdeník The Economist, který ve svém článku popisuje zpravodajství o migrační krizi a jeho údajné ovlivňování.

Foto: Public Domain

Jako příklad uvádí postup televize Prima, za níž stojí podnikatel Ivan Zach. The Economist si všímá, že má Zach blízko k prezidentovi Miloši Zemanovi, kterého týdeník označuje jako populistu, levičáka a jednoho z nejvíce paranoidních odpůrců uprchlíků v Evropě.

Loni v září, jen několik dní po tom, co Německo otevřelo své hranice desítkám tisíc běženců, svolalo vedení Primy schůzku zpravodajského týmu. Do té doby televize ve vysílání představovala případy uprchlíky včetně popisu jejich obtíží na cestě do Evropy. Na svolané schůzce ale člen správní rady redaktorům řekl, aby napříště uprchlíky vykreslovali výhradně jako ohrožení, píše The Economist. "Je zde zvykem, že vedení je bůh a tomu se neodmlouvá," cituje týdeník šéfredaktorku zpravodajství Primy Jitku Obzinovou.

"Tím sdělením bylo, že nebudeme objektivní, že musíme podpořit politiku a uzavření hranic. Uprchlíci jsou lidská masa, ne jednotlivci. Bylo to proti všem zásadám žurnalistiky," citoval The Economist nejmenovaného účastníka schůzky.

Není novinkou, že média v České republice a jinde ve střední a východní Evropě zaujala protiuprchlickou pozici, která baží po senzaci. Na nahrávce z porady Primy, kterou zveřejnil server Hlídací pes, je ale zarážející ta bezostyšnost, s jakou vedení nadiktovalo šéfredaktorům směr, píše britský list.

Poloviční podíl v Primě má pod kontrolou Zach, člověk blízký Zemanovi, a - jak je přesvědčen The Economist - Prima začala šířit Zemanovy názory na uprchlíky. Porada na Primě není podle listu pouze případem české zpravodajské organizace, která se rozhodla šířit hysterii kolem uprchlíků. Poskytuje také náhled na to, jak se pevné vztahy politiků, podnikatelů a jimi ovládaných médií stále více podílejí na vytváření veřejného mínění ve střední a východní Evropě.

Po pádu komunismu sehrály při budování nezávislého tisku velkou roli západoevropské mediální skupiny, které z tohoto prostoru ale v důsledku finanční krize v roce 2008 a ztráty příjmů z reklamy odešly. Německé mediální skupiny Verlagsgruppe Handelsblatt a WAZ, britské Northcliffe a Mecom, švédskou Bonnier a švýcarskou Ringier nahradili většinou místní vlastníci, z nichž mnozí mají politické ambice.

Nejlepším příkladem propojení podnikání, médií a politiky je v České republice ministr financí a miliardář Andrej Babiš, který vlastní dva z největších deníků a rozhlasovou stanici. Prima je jednou z posledních, kde se ještě angažují i zahraniční majitelé - polovinu podílu má pod kontrolou švédská MTG Broadcasting. Je to ale Zach, kdo má podle The Economist větší vliv na každodenní chod televize. Za velkou část svého majetku Zach vděčí privatizaci Investiční a Poštovní banky (IPB) z doby, kdy byl Zeman premiérem.

Podobné případy pak týdeník uvádí z Maďarska - shodu mezi termínem nástupu premiéra Viktora Orbána v roce 2005 s koupí velkého deníku Magyar Hírlap, který převzal podnikatel Gábor Széles. Rumunské politické strany jsou podle článku The Economist závislé na televizních baronech, zatímco nová polská vláda nasadila své lidi do státní televize i rozhlasu.

V závěru článek konstatuje, že lidé ve střední a východní Evropě jsou i bez intervence médií nepřátelští k uprchlíkům, avšak média se postarala o zažehnutí ohně. Prima, která patří k nejsledovanějším v zemi, přebrala Zemanovu nepřátelskou rétoriku a v jednu chvíli tvrdila, že do Evropy míří 150 milionů migrantů. Podle jednoho průzkumu se mezi loňským zářím a letošním únorem v České republice zvýšil počet odpůrců uprchlíků z 50 na 65 procent.

The Economist připomíná, že se případem zabývá Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní. Ta v červnu uvedla, že od září 2015 Prima změnila tón zpravodajství a začala uprchlíky líčit hlavně jako zdroj problémů. Letos v září má zveřejnit zprávu a může doporučit sankce. Šéfredaktor webu Hlídací pes Robert Břešťan, který o poradě Primy informoval, situaci označuje za jasný pokus zmanipulovat veřejné mínění, což je podle The Economist dobrý popis situace v médiích střední a východní Evropy.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Čína přikázala třem webům ukončit streamování

Společnost Apple Inc. chce vstoupit do content industry

Návštěvnost českých webů z PC v dubnu oslabila o 1 %

Ilustrační foto

Děti se častěji seznamují na internetu a vystavují se vysokému riziku

Ilustrační foto

Internet: Válečná fronta, na které to islamisté natřeli i Američanům

Facebook vytváří nový prvek pro předplatné zpráv



Čti více

Nintendo díky úspěchu herní konzole Switch překonává v tržní kapitalizaci Sony

Technické úrovně na páru AUD/NZD podle forex analytiků NAB

Uber vyzývá své zaměstnance, aby neopouštěli společnost

Červen byl pro další vývoj kanadského dolaru zásadní, tvrdí forex analytici ING

Počet aktivních ropných vrtů v USA roste již 23. týden v řadě

Google přestane číst Vaše e-maily, aby zjistil, jak lépe zacílit svou reklamu

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.