Pomalá smrt naftových motorů. Budou akcie Tesla Motors výsostně kralovat trhu?

31.08.2016 15:58 | V Z | Diskuze

Investoři do ropy jsou až příliš dobře obeznámeni s konceptem „stranded assets“, tj. uvízlých či nevyužitých aktiv: tento pojem popisuje riziko, že se uhlovodíkové zdroje energie kvůli politickým krokům související s bojem proti klimatickým změnám stanou ekonomicky neúnosnými.

Foto: Gerhard Gellinger

Netýká se přitom jen ropy. V Evropě uhelné a plynové elektrárny utrpěly ztráty ve výši miliard eur kvůli rapidnímu nástupu a převaze solárních a větrných zdrojů energie, píše agentura Bloomberg.

S uvízlými investicemi přitom pravděpodobně bojuje i evropský automobilový průmysl.

Automobilky hojně využívají dodavatelů a subdodavatelů, avšak i nadále si samy vyvíjejí a vyrábějí spalovací motory. Motory tvoří základ identity značky a přidané hodnoty výroby. Jejich vývoj polyká miliardy eur, ale přitom existuje značné riziko, že se kvůli rozmachu elektromobilů tato investice nikdy nevrátí.

Toto riziko je přitom akutnější v Evropě, která má zavedeny přísnější pravidla pro emise oxidu uhličitého než Spojené státy. Zaměření evropských automobilek na naftové motory situaci ještě zhoršuje. Především kvůli nedávnému emisnímu skandálu německé automobilky Volkswagen si přitom naftové motory mnoho nových příznivců nezískávají.

Především u malých aut se tak náklady na zajištění plnění emisních limitů stávají ekonomicky neúnosnými. Více než polovina aut prodávaných v Evropě je v současnosti vybavena naftovými motory. Konzultantská společnost Alix Partners přitom odhaduje, že tento podíl do roku 2030 poklesne na pouhých 9 %.

Velkým problémem, jemuž výrobci automobilů musím čelit, je skutečnost, že výrobní závody, technologie a nástroje související s výrobou spalovacích motorů a převodovek vytvářejí značnou část jejich účetní rozvahy. Analytik Philippe Houchois ze společnosti Jefferies tvrdí, že existuje značné riziko, že evropský automobilový průmysl bude muset začít odepisovat investice.

Rozsah případných odpisů je přitom těžké odhadnout, protože o účetních rozvahách jednotlivých firem není k dispozici příliš mnoho informací. Částečnou nápovědou je údaj od společnosti Fiat Chrysler, která odhaduje, že náklady na vývoj a výrobu pohonných jednotek tvoří 20 % celkových nákladů na vývoj vozidla.

Tesla Motors, elektrický strašák chřadnoucích německých automobilek, se přitom rovněž potýká s problémy nicméně akcie Tesla Motors jsou stále v kurzu. Jednu velkou výhodu však Elon Musk rozhodně má: nebude muset odepisovat závody na výrobu dieselových motorů. V tomto světle není divu, že se akcie firem z automobilového průmyslu obchodují s tak nízkým poměrem P/E. 

Vývoj účetní rozvahy tradičních automobilek bude záviset na rychlosti nástupu elektromobilů. V současnosti jejich prodeje tvoří méně než 2 % celkových prodejů aut v Evropě. Mnoho firem z oboru se domnívá, že elektromobily budou ještě dlouhá léta minoritní záležitostí a že budou mít dostatek času odepsat investice přijatelným tempem.

Na druhou stranu, Bloomberg New Energy Finance odhaduje, že vzhledem k prudkému poklesu cen baterií náklady na pořízení a vlastnictví elektromobilů poklesnou pod náklady konvenčních automobilů již v roce 2022. Dokonce i Volkswagen, který si dával načas, uvádí, že elektromobily budou v roce 2025 tvořit až čtvrtinu celkových prodejů.

Za ideální situace by tedy automobilky měly přestat investovat do naftových motorů. Kvůli přísným emisním limitům, kterých musejí dosáhnout do roku 2021, však musejí s investicemi pokračovat. Do té doby přitom ještě nedojde k dostatečnému rozšíření elektromobilů. Automobilky se tak ocitly v pasti. Daimler oznámil, že letos do naftových motorů investuje 3 miliardy dolarů. Firma se domnívá, že spalovací motory před sebou mají ještě dlouhou budoucnost, jak v nových autech, tak jako náhradní díly.

Zdá se, že nový šéf VW Matthias Mueller si alespoň uvědomuje rizika, jimž jeho společnost i celý sektor čelí. Mueller prohlásil, že přijde doba, kdy se již nevyplatí investovat do naftových motorů. Podobné prohlášení zaznělo i od šéfa BMW Haralda Kruegera. Tato doba se však asi blíží víc, než je jim milé.

Firmy přitom mohou podniknout různé kroky k zajištění hladkého přechodu. Kromě minimalizace investic do naftových motorů se automobilky mohou spojovat se svými konkurenty. Tyto společné podniky přitom již existují, např. mezi Renaultem a Daimlerem.

Odborové organizace budou požadovat zachování pracovních míst, takže lze očekávat snahu o přestavbu některých závodů na spalovací motory na elektromotory. Několik firem, včetně VW, zvažuje investice do výroby baterií.

Výroba elektromotorů a převodovek do elektromobilů je mnohem snadnější a má menší přidanou hodnotu než výroba spalovacích motorů. Některé automobilky ji tedy pravděpodobně budou outsourcovat. Výroba baterií bude méně náročná na lidské zdroje, jinak by jejich cena nemohla poklesnout na ekonomicky přijatelnou úroveň.

Zdá se tedy, že odchod naftových motorů na smetiště dějin je jistotou a zaměstnanci i investoři se dočkají elektrického šoku.

 

Zdroj:Bloomberg, Redakce

Podobná témata
volkswagen, automobilový průmysl, elektromobily, tesla motors, daimler, bmw, ropa, fiat chrysler automobiles n.v.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Tesla Motors, Uber, Apple a další ženou cenu lithia směrem k novým rekordům

S nastávající érou elektromobilů a skladování energie, bude lithium hrát úlohu strategické suroviny, což se odrazí na jeho ceně. Ani letošní trojnásobné zvýšení ceny lithia nemusí být definitivní, domnívají se analytici. 

Elektromobily výrazně sníží spotřebu ropy. Cena ropy by tak mohla zůstat nízko

Rozmach elektromobilů vyráběných např. Tesla Motors a jejími konkurenty by mohl do roku 2035 snížit spotřebu ropy až o 10 %, uvádí ve své studii analytická společnost Wood Mackenzie, zaměřující se na ropný průmysl. Jak na tento vývoj zareaguje cena a spotřeba ropy?

Ilustrační foto

Cena ropy: Elektromobily ovlivní poptávku po mědi i ropě

Elektromobily by mohly již v roce 2023 snížit poptávku po ropě o 2 miliony barelů denně oproti současnému stavu, uvádí Bloomberg New Energy Finance.



Čti více

Dnešní zasedání ECB mělo za následek oslabení eura

Evropská měna smazala počáteční zisky a k americkému dolaru klesá o více než jedno procento.

Cena ropy dnes zamířila vzhůru. Pozornost investorů se opět zaměřuje na OPEC

Ceny ropy na světových trzích dnes po dvou dnech sestupu ze 17měsíčních maxim mírně oživily.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.