Pomalá smrt naftových motorů. Budou akcie Tesla Motors výsostně kralovat trhu?

31.08.2016 15:58 | V Z | Diskuze

Investoři do ropy jsou až příliš dobře obeznámeni s konceptem „stranded assets“, tj. uvízlých či nevyužitých aktiv: tento pojem popisuje riziko, že se uhlovodíkové zdroje energie kvůli politickým krokům související s bojem proti klimatickým změnám stanou ekonomicky neúnosnými.

Foto: Gerhard Gellinger

Netýká se přitom jen ropy. V Evropě uhelné a plynové elektrárny utrpěly ztráty ve výši miliard eur kvůli rapidnímu nástupu a převaze solárních a větrných zdrojů energie, píše agentura Bloomberg.

S uvízlými investicemi přitom pravděpodobně bojuje i evropský automobilový průmysl.

Automobilky hojně využívají dodavatelů a subdodavatelů, avšak i nadále si samy vyvíjejí a vyrábějí spalovací motory. Motory tvoří základ identity značky a přidané hodnoty výroby. Jejich vývoj polyká miliardy eur, ale přitom existuje značné riziko, že se kvůli rozmachu elektromobilů tato investice nikdy nevrátí.

Toto riziko je přitom akutnější v Evropě, která má zavedeny přísnější pravidla pro emise oxidu uhličitého než Spojené státy. Zaměření evropských automobilek na naftové motory situaci ještě zhoršuje. Především kvůli nedávnému emisnímu skandálu německé automobilky Volkswagen si přitom naftové motory mnoho nových příznivců nezískávají.

Především u malých aut se tak náklady na zajištění plnění emisních limitů stávají ekonomicky neúnosnými. Více než polovina aut prodávaných v Evropě je v současnosti vybavena naftovými motory. Konzultantská společnost Alix Partners přitom odhaduje, že tento podíl do roku 2030 poklesne na pouhých 9 %.

Velkým problémem, jemuž výrobci automobilů musím čelit, je skutečnost, že výrobní závody, technologie a nástroje související s výrobou spalovacích motorů a převodovek vytvářejí značnou část jejich účetní rozvahy. Analytik Philippe Houchois ze společnosti Jefferies tvrdí, že existuje značné riziko, že evropský automobilový průmysl bude muset začít odepisovat investice.

Rozsah případných odpisů je přitom těžké odhadnout, protože o účetních rozvahách jednotlivých firem není k dispozici příliš mnoho informací. Částečnou nápovědou je údaj od společnosti Fiat Chrysler, která odhaduje, že náklady na vývoj a výrobu pohonných jednotek tvoří 20 % celkových nákladů na vývoj vozidla.

Tesla Motors, elektrický strašák chřadnoucích německých automobilek, se přitom rovněž potýká s problémy nicméně akcie Tesla Motors jsou stále v kurzu. Jednu velkou výhodu však Elon Musk rozhodně má: nebude muset odepisovat závody na výrobu dieselových motorů. V tomto světle není divu, že se akcie firem z automobilového průmyslu obchodují s tak nízkým poměrem P/E. 

Vývoj účetní rozvahy tradičních automobilek bude záviset na rychlosti nástupu elektromobilů. V současnosti jejich prodeje tvoří méně než 2 % celkových prodejů aut v Evropě. Mnoho firem z oboru se domnívá, že elektromobily budou ještě dlouhá léta minoritní záležitostí a že budou mít dostatek času odepsat investice přijatelným tempem.

Na druhou stranu, Bloomberg New Energy Finance odhaduje, že vzhledem k prudkému poklesu cen baterií náklady na pořízení a vlastnictví elektromobilů poklesnou pod náklady konvenčních automobilů již v roce 2022. Dokonce i Volkswagen, který si dával načas, uvádí, že elektromobily budou v roce 2025 tvořit až čtvrtinu celkových prodejů.

Za ideální situace by tedy automobilky měly přestat investovat do naftových motorů. Kvůli přísným emisním limitům, kterých musejí dosáhnout do roku 2021, však musejí s investicemi pokračovat. Do té doby přitom ještě nedojde k dostatečnému rozšíření elektromobilů. Automobilky se tak ocitly v pasti. Daimler oznámil, že letos do naftových motorů investuje 3 miliardy dolarů. Firma se domnívá, že spalovací motory před sebou mají ještě dlouhou budoucnost, jak v nových autech, tak jako náhradní díly.

Zdá se, že nový šéf VW Matthias Mueller si alespoň uvědomuje rizika, jimž jeho společnost i celý sektor čelí. Mueller prohlásil, že přijde doba, kdy se již nevyplatí investovat do naftových motorů. Podobné prohlášení zaznělo i od šéfa BMW Haralda Kruegera. Tato doba se však asi blíží víc, než je jim milé.

Firmy přitom mohou podniknout různé kroky k zajištění hladkého přechodu. Kromě minimalizace investic do naftových motorů se automobilky mohou spojovat se svými konkurenty. Tyto společné podniky přitom již existují, např. mezi Renaultem a Daimlerem.

Odborové organizace budou požadovat zachování pracovních míst, takže lze očekávat snahu o přestavbu některých závodů na spalovací motory na elektromotory. Několik firem, včetně VW, zvažuje investice do výroby baterií.

Výroba elektromotorů a převodovek do elektromobilů je mnohem snadnější a má menší přidanou hodnotu než výroba spalovacích motorů. Některé automobilky ji tedy pravděpodobně budou outsourcovat. Výroba baterií bude méně náročná na lidské zdroje, jinak by jejich cena nemohla poklesnout na ekonomicky přijatelnou úroveň.

Zdá se tedy, že odchod naftových motorů na smetiště dějin je jistotou a zaměstnanci i investoři se dočkají elektrického šoku.

 

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Celosvětová poptávka po benzinu poroste do roku 2021

Poptávka po benzinu ve Spojených státech, které se na světové spotřebě ropy podílejí asi desetinou, se příští rok dostane na maximum a dál neporoste.

Hyperloop míří do Indie

Společnost Hyperloop Technologies Inc. začala jednat s představiteli indické vlády a vybraných indických firem o částečné účasti na výstavbě a následném provozu vysokorychlostního transportního systému Hyperloop One.

General Motors a Lyft plánují společně testovat „tisíce“ samořízených elektromobilů

Automobilka General Motors a alternativní taxislužba Lyft chtějí již v příštím roce začít testovat elektromobily vybavené systémem plně autonomního řízení.

Elon Musk se chce stát tunelářem. Výroky, které Vám dnes neměly uniknout

Výkonný ředitel Tesla Inc., Elon Musk dnes v rozhovoru pro agenturu Bloomberg vysvětlil jaké má plány s jeho novou „nudnou“ společností.

Pražský dopravní podnik hodlá koupit 14 elektrobusů

Pražský dopravní podnik (DPP) koupí 14 elektrobusů pro linku 207 ze Staroměstské na Ohradu, jezdit by mohly od září 2018, oznámill generální ředitel DPP Martin Gillar.

Ilustrační foto

Donald Trump zatím drží slovo a celý arabský svět se třese

Znepokojení pozorovatelé se po amerických volbách uklidňovali, že zvolený prezident Donald Trump po volbách zaujme umírněnější postoje než v kampani. Zatím to tak nevypadá...



Čti více
Ilustrační foto

Apple slaví velké vítězství, čínský trh zůstane pro jeho iPhone 6 otevřený

Čínský soud zrušil rozhodnutí pekingského úřadu pro ochranu duševního vlastnictví, podle kterého telefony iPhone 6 a iPhone 6 Plus amerického výrobce Apple porušují patent jednoho z čínských konkurentů a nesmějí se na čínském trhu prodávat. Informovala o tom agentura Nová Čína.

Ilustrační foto

Čína obnoví dovoz masa z Brazílie

Čína se rozhodla obnovit dovoz masa z Brazílie, který Peking v pondělí pozastavil kvůli skandálu kolem uplácení inspektorů. Oznámil to dnes brazilský ministr zemědělství Blairo Maggi.

Ilustrační foto

Tesco by mohlo dostat v Británii rekordní pokutu za účetní skandál

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké době mohla s britským Úřadem pro vyšetřování závažných podvodů (SFO) uzavřít dohodu ohledně svého účetního skandálu, v jejímž rámci by zaplatila značnou pokutu. S odvoláním na zdroje z právnických kruhů to dnes uvedla televize Sky News.

Ilustrační foto

Uplynulý týden na akciových trzích: Trump neuspěl se zrušením tzv. Obamacare, výsledky na pražské burze, terorismus

Akciové trhy prošly v polovině týdne mírnou korekcí, ač o žádný výrazný pohyb nešlo, i tak americké indexy v úterý poprvé po půlroce zaznamenaly denní poklesy přes 1 %. Za poklesem nestala žádná zpráva, větší roli sehrál technický vývoj, kdy trh dlouho neprošel žádným poklesem a chyběl podnět k dalšímu  růstu.

Ilustrační foto

Donald Trump nepochodil v Kongresu a index Dow Jones zažil nejhorší týden od jeho zvolení

Americké akcie zakončily páteční obchodování s mírnou ztrátou poté, co prošly značnými výkyvy v reakci na průběh projednávání reformy zdravotní péče v Kongresu.

Co podle forex analytiků z Barclays hrozí euru letos a napřesrok?

Forex analytici z Barclays si myslí, že euro se nyní nachází blízko bodu zvratu.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.