Praha - Drážďany, rychlovlakem za hodinu, ale až v roce 2030

29.04.2016 20:35 | fa ra | Diskuze

Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování zcela nové vysokorychlostní železnice z Prahy přes Ústí do Drážďan. Hotova by mohla být v roce 2030. Trať spojí Českou republiku a Německo tunelem pod Krušnými horami. Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu.

Foto: Phil Richards

Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí. Podrobnosti k projektu dnes v Ústí nad Labem představil ministr dopravy Dan Ťok a saský ministr hospodářství Martin Dulig.

Náklady na stavbu se odhadují v řádech desítek miliard korun. Peníze nejsou podle Ťoka problémem. "Peníze vezmeme ze státního rozpočtu, v evropských rozpočtech, z peněz bych strach neměl. Pro Česko je důležité, že ho nebudou vysokorychlostní tratě obcházet," zdůraznil Ťok.

Dominantní stavbou nové železniční trati bude tunel pod Krušnými horami dlouhý 26,5 kilometru, z toho na německé straně bude měřit 15,1 kilometru a 11,4 kilometru na české straně. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky.

Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany, které vede po koridoru podél Labe, nyní měří 196 kilometrů. Nová trať bude dlouhá 140 kilometrů. Z Drážďan do Ústí v současnosti cesta trvá 65 minut, po vysokorychlostní trati to bude 25 minut. Z Ústí do Prahy teď cestující jezdí vlakem 70 minut, po nové trati to bude 27 minut. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohly jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině a z Ústí do Prahy až 350 kilometrů v hodině.

Kapacita současné železniční tratě podél Labe bude v krátké době podle odhadů odborníků vyčerpána. "Pohraniční stanice Děčín/Bad Schandau je co do železničního provozu nejvytíženější v ČR a patří i mezi nejvytíženější v Německu. Nedávno dokončená studie potvrdila, že vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan potřebujeme." uvedl Ťok.

Drážďany jsou pro napojení české železnice na vysokorychlostní tratě nejvhodnější volbou, protože rameno západoevropských vysokorychlostních tratí je zde nejblíže k ČR.

V Německu se projekt posuzuje v rámci plánu spolkových dopravních cest. "Předpokládáme, že v létě budou k dispozici výsledky analýzy. Pak bude projekt předložen spolkovému sněmu a do konce roku 2016 bychom měli mít jistotu, že byl projekt schválen," uvedl Dulig. Dnešní konference je podle něj jistým apelem na politiky. "Je to velký generační projekt, o jehož významu musíme přesvědčit politiky i veřejnost," zdůraznil.

Projekt je podle Ťoka z hlediska ekologie velmi výhodným projektem, protože odvádí železniční dopravu z údolí Labe do tunelu. "Myslím, že ani ekologové by neměli proti tomu nic říkat," uvedl Ťok.

V původních plánech vysokorychlostní železnice Ústí nad Labem míjela, podle dnes zveřejněných se počítá i se zastávkou na severu Čech. "Děláme vlaky pro lidi, je potřeba, aby zastavily tam, kde lidi bydlí. Dneska se ukazuje, že zastavení toho vysokorychlostního vlaku není takový problém," řekl ministr.

Česko se v rámci EU už zavázalo k vysokorychlostnímu spojení Praha-Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany. Základním parametrem stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Zdroj:čtk

Podobná témata
německo, vlaková doprava

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Nefunkční letiště v Berlíně obsluhují desítky lidí, jeho otevření je v nedohlednu

Na berlínském letišti Willyho Brandta pracují desítky lidí. Na rozdíl od běžných vzdušných přístavů ale nikdo z nich neodbavuje cestující, nekontroluje pasy ani neprodává občerstvení a suvenýry.

Ilustrační foto

Německé mýtné: Ani nová podoba návrhu není v souladu s pravidly EU

V rozporu s pravidly Evropské unie je i nová podoba mýtného, které prosazuje německá vláda. Vyplývá to z právního posudku vědecké služby německého Spolkového sněmu, z které dnes citovala agentura DPA.

Německé mýtné v navrhované podobě je diskriminační, shodli se europoslanci

Dálniční poplatky schválené německou vládou jsou diskriminační a Evropská komise by neměla Berlínu v této otázce ustupovat. Při dnešní debatě se na tom shodli evropští poslanci z většiny stran zastoupených v Evropském parlamentu.

Zavedení mýtného v navrhované podobě může německému rozpočtu přinést ztrátu, tvrdí autoklub ADAC

Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích může být pro německý rozpočet výrazně ztrátové, ukazuje studie zpracovaná pro největší evropský autoklub ADAC.

V Hamburku a Berlíně dnes stávkuje pozemní personál letišť

Stávka pozemního personálu letišť v Berlíně a Hamburku začala dnes nad ránem a potrvá téměř celé dopoledne. Oznámila to agentura DPA s odvoláním na odborový svaz Verdi.

Ilustrační foto

RegioJet končí s dálkovými vlaky mezi Bratislavou a Košicemi

Soukromý železniční dopravce RegioJet českého podnikatele Radima Jančury končí s provozem svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi.



Čti více

Americký dolar dnes zpevňoval. Čeká se zvýšení sazeb

Americký dolar dnes na devizových trzích posiluje, pomáhají mu naděje na brzké zvýšení úrokových sazeb ve Spojených státech.

Evropské akcie vystoupily na nejvyšší hodnotu za 14 měsíců

Evropské akcie se dnes podle klíčového indexu STOXX 600 vyšplhaly na nejvyšší hodnotu za posledních 14 měsíců.

Cena ropy dnes navázala na včerejší růst

Ceny ropy na světových trzích dnes pokračují v růstu.

Akcie NVIDIA mají namířeno na růst

Akcie známého výrobce grafických procesorů NVIDIA (NVDA) by měly v nejbližší budoucnosti posilovat.

Forex analytici ze SocGen udělují rady k párům EUR/GBP, GBP/USD a EUR/CAD

Forex analytici ze Societe Generale doporučují krátké pozice na páru EUR/CAD.

EUR: Podle forex analytiků TD euro otestuje úroveň 1,0340

Forex analytici z TD sázejí na pokles eura v horizontu příštích dvou měsíců.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.