Praha - Drážďany, rychlovlakem za hodinu, ale až v roce 2030

29.04.2016 20:35 | fa ra | Diskuze

Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování zcela nové vysokorychlostní železnice z Prahy přes Ústí do Drážďan. Hotova by mohla být v roce 2030. Trať spojí Českou republiku a Německo tunelem pod Krušnými horami. Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu.

Foto: Phil Richards

Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí. Podrobnosti k projektu dnes v Ústí nad Labem představil ministr dopravy Dan Ťok a saský ministr hospodářství Martin Dulig.

Náklady na stavbu se odhadují v řádech desítek miliard korun. Peníze nejsou podle Ťoka problémem. "Peníze vezmeme ze státního rozpočtu, v evropských rozpočtech, z peněz bych strach neměl. Pro Česko je důležité, že ho nebudou vysokorychlostní tratě obcházet," zdůraznil Ťok.

Dominantní stavbou nové železniční trati bude tunel pod Krušnými horami dlouhý 26,5 kilometru, z toho na německé straně bude měřit 15,1 kilometru a 11,4 kilometru na české straně. V Ústí je plánován nový terminál na západním nádraží, protože pro novou vysokorychlostní trať směrem z Ústí do Prahy se počítá jen s osobními vlaky.

Železniční spojení mezi Prahou a Drážďany, které vede po koridoru podél Labe, nyní měří 196 kilometrů. Nová trať bude dlouhá 140 kilometrů. Z Drážďan do Ústí v současnosti cesta trvá 65 minut, po vysokorychlostní trati to bude 25 minut. Z Ústí do Prahy teď cestující jezdí vlakem 70 minut, po nové trati to bude 27 minut. Vlaky by z Drážďan do Ústí mohly jezdit rychlostí až 230 kilometrů v hodině a z Ústí do Prahy až 350 kilometrů v hodině.

Kapacita současné železniční tratě podél Labe bude v krátké době podle odhadů odborníků vyčerpána. "Pohraniční stanice Děčín/Bad Schandau je co do železničního provozu nejvytíženější v ČR a patří i mezi nejvytíženější v Německu. Nedávno dokončená studie potvrdila, že vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan potřebujeme." uvedl Ťok.

Drážďany jsou pro napojení české železnice na vysokorychlostní tratě nejvhodnější volbou, protože rameno západoevropských vysokorychlostních tratí je zde nejblíže k ČR.

V Německu se projekt posuzuje v rámci plánu spolkových dopravních cest. "Předpokládáme, že v létě budou k dispozici výsledky analýzy. Pak bude projekt předložen spolkovému sněmu a do konce roku 2016 bychom měli mít jistotu, že byl projekt schválen," uvedl Dulig. Dnešní konference je podle něj jistým apelem na politiky. "Je to velký generační projekt, o jehož významu musíme přesvědčit politiky i veřejnost," zdůraznil.

Projekt je podle Ťoka z hlediska ekologie velmi výhodným projektem, protože odvádí železniční dopravu z údolí Labe do tunelu. "Myslím, že ani ekologové by neměli proti tomu nic říkat," uvedl Ťok.

V původních plánech vysokorychlostní železnice Ústí nad Labem míjela, podle dnes zveřejněných se počítá i se zastávkou na severu Čech. "Děláme vlaky pro lidi, je potřeba, aby zastavily tam, kde lidi bydlí. Dneska se ukazuje, že zastavení toho vysokorychlostního vlaku není takový problém," řekl ministr.

Česko se v rámci EU už zavázalo k vysokorychlostnímu spojení Praha-Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany. Základním parametrem stavby je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Leo Express dokončila úpravu svých vlaků pro vstup na polský trh a navyšuje četnost spojení

Leo Express dokončil přestavbu pětice svých vlaků pro provoz v Polsku. Kvůli tomu dopravce neměl od ledna k dispozici vždy jednu soupravu a omezil dopravu mezi Prahou a Bohumínem a Prahou a Uherským Hradištěm.

Evropská komise prošetří rakouské požadavky na výši minimální mzdy pro dopravce ze střední a východní Evropy

Evropská komise dnes zahájila řízení s Rakouskem kvůli zákonu, který nařizuje, aby zahraniční řidiči přivážející či odvážející zboží z rakouského území dostávali rakouskou minimální mzdu.

Regiojet bude jezdit do mezi Prahou a Vídní čtyřikrát denně

Železniční dopravce RegioJet chce od letošního prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, jezdit čtyřikrát denně se svými vlaky mezi Prahou, Brnem a Vídní.

Ilustrační foto

Spolkový sněm odhlasoval mýtné na německých dálnicích. Jaké budou ceny mýtného v SRN?

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm.



Čti více
Ilustrační foto

Ozvěny trhu: ECB sníží objem nákupu v září

Rada guvernérů ECB dnes podle očekávání nezměnila měnovou politiku. V diskuzi to doprovodila holubičí rétorikou. I přes předpokládané vítězství E. Macrona v druhém kole francouzských prezidentských voleb existují jistá mezní rizika vyplývající z vývoje politické situace v Evropě.

Ilustrační foto

Příští týden bude zkrácený, zájem vyvolá zasedání Fedu, hospodářské výsledky a politický vývoj ve Francii

První květnový týden bude ve většině Evropy zkrácený o pondělní Svátek práce. Investoři budou sledovat středeční Fed, pokračující výsledkovou sezónu a na průzkumy před víkendovým druhým kolem prezidentských voleb ve Francii.

Ilustrační foto

Konkurent Uberu, čínský Didi, je miláčkem investorů

Čínský provozovatel alternativní taxislužby Didi Chuxing Technology získal od investorů 5,5 miliardy USD (135,4 miliardy Kč). Peníze chce použít na globální expanzi a rozvoj technologie umělé inteligence.

Ilustrační foto

Největší bankovní bankrot od finanční krize: First NBC Bank šla ke dnu

Americké úřady v pátek rozhodly o uzavření finančního ústavu First NBC Bank, náklady na její očištění se odhadují na jednu miliardu USD (24,6 miliardy Kč).

Ilustrační foto

Akcie ve Spojených státech na závěr týdne oslabily

K poklesu přispěla slabá zpráva o růstu americké ekonomiky. Za celý měsíc však všechny tři indexy díky příznivým hospodářským výsledkům vzrostly.

Ilustrační foto

Uplynulý týden byl ovlivněn prezidentskými volbami ve Francii, zasedáním ECB a výsledkovou sezónou

První kolo prezidentských voleb ve Francii, kde do druhého kola (7.5.) postoupili Macron a Le Penová,  přijaly trhy pozitivně. Trh již zaceňuje finální výhru umírněného Macrona a bylo to znát především na evropských bankovních titulech.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.