Před 150 lety se narodil Giovanni Agnelli, který stál u zrodu Fiatu

13.08.2016 10:16 | fa ra | Diskuze

Potomek statkářské rodiny Giovanni Agnelli byl v mládí vojákem, později obchodoval se zemědělskými produkty a desítky let starostoval v rodném Villar Perosa nedaleko Turína. Do historie ale vstoupil Agnelli, který se narodil před 150 lety, 13. srpna 1866, jako zakladatel slavné italské průmyslové dynastie.

Foto: Martin Abegglen

Už jako důstojník se zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes.

Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách. Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Podnikavý duch ale Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. Byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce pak přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Vláda Donalda Trumpa se chystá revidovat normy spotřeby paliva a emisí automobilů v USA

Vláda amerického prezidenta Donalda Trumpa přezkoumá přísné normy spotřeby automobilů, jimiž v samém závěru svého působení popudila předešlá administrativa Baracka Obamy americké automobilky.

Prezident Trump v Michiganu slíbil, že ukončí „útok na automobilový průmysl v USA“

Prezident USA, Donald Trump dnes navštívil testovací zařízení pro samořídící automobily v Michiganu a při té příležitostí slibil, že se zasadí o zvýšení počtu pracovních míst v automobilovém průmyslu v USA.

Ředitel VW nevyloučil možnost jednání s Fiat Chrysler

Generální ředitel koncernu Volkswagen AG (VOWG_p.DE) Matthias Mueller dnes po tiskové konferenci o hospodářských výsledcích firmy překvapivě nevyloučil možnost jednání o spojení se šéfem automobilky Fiat Chrysler (FCHA.MI) Sergiem Marchionnem.

Nejzajímavější akcie pro dnešní den, Nike, Tesla, Fiat, Caterpillar a další...

Které akcie dnes budou na trzích v USA přitahovat investice a od kterých se raději držet dál?

VW není otevřen jednání o spojení s Fiatem

Automobilka Volkswagen odmítla nabídku od CEO skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Sergio Marchionneho a potvrdila, že není otevřena jednání o spojení.

Ilustrační foto

TOP 10 automobilek s největším podílem na evropském trhu v roce 2016

Přehled deseti automobilek s největším podílem na evropském trhu v roce 2016:



Čti více

Ropné pole u pobřeží Mexika může představovat i více jak odhadovaných 800 milionů barelů ropy, tvrdí CEO Eni

Výkonný ředitel Eni, Claudio Descalzi dnes oznámil, že nedávno objevené ropné pole u pobřeží Mexika může představovat více jak dříve odhadovaných 800 milionů barelů ropy.

Americké akcie dnes uzavřely smíšeně, dolar však posiloval

Americký akciový index Dow Jones dnes kvůli ztrátám finančních společností oslabil. Zbývající dva indexy však rostly, hlavně díky energetickému sektoru a firmám Vertex Pharmaceuticals a Amazon.com.

Duke Energy žaluje pojišťovací společnosti kvůli nákladům za odstranění uhelného popelu

Společnost Duke Energy (DUK) oznámila, že žaluje v Severní Karolíně více jak dvacet pojišťovacích společností kvůli odmítnutí nákladů za odstranění popela vzniklého spalováním uhlí.

Agnico-Eagle má dobrou pozici profitovat z býčího cyklu na investičním zlatu

Analytici JPMorgan se ve své poslední zprávě blíže zaměřili na akcie těžební společnosti Agnico-Eagle.

Akcie Snap posilují po oznámení dohody o přenosech ze zimních olympijských her

Akcie Snap dnes oslabovaly po negativních investičních doporučeních analytiků Odeon a Barclays o 4 %, v několika okamžicích se však situace otočila poté, co společnost oznámila dohodu s NBCUniversal.

Novo Nordisk znovu žádá u FDA o povolení svého rychle působícího inzulinu v USA

Po odmítnutí FDA v říjnu minulého roku se společnost Novo Nordisk znovu pokusí získat povolení k prodeji svého inzulinového pera s rychle působícím inzulinem v USA.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.