Před 150 lety se narodil Giovanni Agnelli, který stál u zrodu Fiatu

13.08.2016 10:16 | fa ra | Diskuze

Potomek statkářské rodiny Giovanni Agnelli byl v mládí vojákem, později obchodoval se zemědělskými produkty a desítky let starostoval v rodném Villar Perosa nedaleko Turína. Do historie ale vstoupil Agnelli, který se narodil před 150 lety, 13. srpna 1866, jako zakladatel slavné italské průmyslové dynastie.

Foto: Martin Abegglen

Už jako důstojník se zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes.

Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách. Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Podnikavý duch ale Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. Byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce pak přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Švédský gripen se zrodil pro válku, která ovšem nikdy nepřišla

Švédské vojenské letectvo patří do nepočetného klubu vzdušných sil, které po druhé světové válce provozovaly stíhačky domácí výroby.

EPS Fiat Chrysler překonal očekávání o 2 centy, tržby rovněž vyšší

Automobilka Fiat Chrysler (NYSE:FCAU) vykázala za první čtvrtletí roku zisk na akcii (EPS) ve výši 0,43 euro, tj. 2 centy nad odhady analytiků.

Waymo zahájí v Arizoně testování samořízených aut

Waymo – divize pro autonomní vozidla společnosti Alphabet Inc. – zahájí v arizonském Phoenixu program testování samořízených vozidel s několika stovkami rodin. Pro tyto účely zakoupí 500 minivanů Chrysler.

Ilustrační foto

Patří budoucnost létajícím autům?

Nesmějte se! Létající auta vyvíjí např. zakladatel Googlu či Airbus a tento týden byl představen i model slovenské firmy AeroMobil. Jedná se o slepou uličku vědeckého vývoje nebo nás čeká revoluce v dopravě?

Ilustrační foto

Fiat Chrysler už nehledá dalšího partnera pro fúzi

Automobilka Fiat Chrysler (FCA) v současnosti již nehledá partnera pro fúzi a místo toho se zaměří na rozvoj svého podnikatelského záměru. Řekl to generální ředitel automobilky Sergio Marchionne.

Ilustrační foto

První vůz značky Volvo byl vyroben před devadesáti lety

Základní údaje o švédské automobilce Volvo, jejíž první automobil byl vyroben 14. dubna 1927:



Čti více

Předseda polského Svazu podnikatelů: Bez Ukrajinců by v našem hospodářství nastala úplná katastrofa

Krize ve vlastní zemi vyhání stále více Ukrajinců hledajících práci do sousedního Polska, kde je o ně navíc značný zájem.

Bankovní účet pro studenty a jeho výhody

Řada bank působících na českém trhu nabízí bankovní účet pro studenty. Podobný účet by měl splňovat několik základních předpokladů. Jelikož je to bankovní účet pro studenty, tak by mělo být jeho vedení i základní operace zdarma.

Ilustrační foto

Luxusní lyžařské středisko v Severní Koreji zeje prázdnotou, při stavbě uděloval své rady sám Kim Čong-un

Zasněžené svahy lyžařského střediska Masikrjong, které je v Severní Koreji jediné svého druhu, jsou neposkvrněné a téměř na nich není vidět lyžaře.

Ilustrační foto

Chtěli byste masku Dartha Vadera ze zlata? Připravte si 34 milionů korun

U známého japonského klenotníka Ginzy Tanaky bude příští týden ke koupi maska zlosyna z filmové ságy Hvězdné války Dartha Vadera vyrobená z pravého zlata.

Ilustrační foto

Příští týden bude zkrácený, zájem vyvolá zasedání Fedu, hospodářské výsledky a politický vývoj ve Francii

První květnový týden bude ve většině Evropy zkrácený o pondělní Svátek práce. Investoři budou sledovat středeční Fed, pokračující výsledkovou sezónu a na průzkumy před víkendovým druhým kolem prezidentských voleb ve Francii.

Ilustrační foto

Obyvatelé sídliště v Praze-Písnici chtějí jednat s ČEZ a politiky o odkupu bytů

Výběrové řízení na koupi bytů od ČEZ vyhrála letos firma Kennial, která patří do skupiny ARCA Capital podnikatele Pavola Krúpy. Od koupě ale ustoupila a jako důvod uvedla žalobu nájemníků na určení vlastnictví a právní vady tendru.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.