Před 150 lety se narodil Giovanni Agnelli, který stál u zrodu Fiatu

13.08.2016 10:16 | fa ra | Diskuze

Potomek statkářské rodiny Giovanni Agnelli byl v mládí vojákem, později obchodoval se zemědělskými produkty a desítky let starostoval v rodném Villar Perosa nedaleko Turína. Do historie ale vstoupil Agnelli, který se narodil před 150 lety, 13. srpna 1866, jako zakladatel slavné italské průmyslové dynastie.

Foto: Martin Abegglen

Už jako důstojník se zajímal o technické novinky a koncem 19. století stál u zrodu turínské automobilky Fiat, kterou jeho potomci ovládají dodnes.

Budoucí průmyslový magnát vzešel ze zemědělského prostředí, jeho rodině patřily rozsáhlé pozemky. Už Agnelliho otec Edoardo se díky svému vlivu stal starostou a vypadalo to, že i syn půjde v jeho stopách. Během služby u tehdy prestižního jezdectva jej ale fascinovala technika a když v 27 letech Giovanni Agnelli svlékl uniformu, zkoušel kromě obchodu s dřevem a osením podnikat také v průmyslu. Přestože měl za sebou studium na technické škole v Pinerolu, moc se mu to nedařilo.

Podnikavý duch ale Agnelliho táhl dál, a tak se přestěhoval do rušnějšího Turína, rodícího se centra italského průmyslu (dál ale zvládal být starostou rodného města). Zámožný a stále ještě mladý obchodník patřil k častým hostům turínské kavárny Burello, kde se scházeli nadaní technici, aristokraté i bohatí kupci jako on. Byla to právě tato kavárna, situovaná nedaleko nádraží, kde se v červenci roku 1899 zrodila firma, nazvaná Fabbrica Italiana Automobili Torino.

Italská továrna na automobily Turín, jak zní český překlad jména, se brzy proslavila a zkratka jejího názvu FIAT (už od roku 1906 psáno Fiat) se stala známou po celé Evropě. A Agnelli, který byl zpočátku jen jedním ze společníků, postupem času získal ve společnosti hlavní slovo i majoritu. Cesta ke slávě přitom začala skromně, výrobou čtyřkoňového vozíku podle konstrukce bratrů Ceiranových, který více než automobil opravdu spíše připomínal kočár bez koní.

Turínský výrobce byl navíc jen jednou z mnoha firem, které se ve své době snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se i díky Agnelliho zápalu stal největší italskou automobilkou, záběr jeho činnosti byl ale mnohem širší než jen výroby osobních vozů. Turínská továrna vyráběla také letecké motory, traktory či nákladní automobily, v roce 1917 přidala také železniční strojírny. To vše pod vedením Giovanniho Agnelliho, který v čele firmy vydržel přes 40 let.

V jeho éře se také automobilka poprvé vydala na cestu, která je pro Fiat dodnes typická, tedy výrobu malých vozů pro masy. V roce 1925 představil turínský výrobce model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Skutečná revoluce pak přišla o 11 let později, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny Fiat vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek.

Konce výroby auta pojmenovaného podle italského označení myšáka Mickeyho se ale Giovanni Agnelli nedožil, zemřel v prosinci 1945 ve věku 79 let. Konec továrníkova života přitom nebyl příliš šťastný, a to kvůli vyšetřování jeho spojení s fašistickým režimem a Benitem Mussolinim. Už v roce 1923 se stal Agnelli senátorem, jeho Fiat také pomáhal vyzbrojovat italskou armádu. Po Mussoliniho pádu byl proto z ředitelské funkce odvolán, až těsně před smrtí mu soud povolil návrat.

Po smrti zakladatele firmy stál dvě dekády v čele Fiatu zkušený obchodník Vittorio Valletta, jehož na postu prezidenta firmy v roce 1966 vystřídal Giovanniho stejnojmenný vnuk, přezdívaný Gianni nebo také Avvocato (právník). Tato mimořádně charismatická osobnost vedla Fiat přes 30 let a do jeho chodu zasahovala až do své smrti v roce 2003. Dnes zastupuje rodinu Agnelliů v čele Fiatu (dnes Fiat Chrysler Automobiles) Gianniho vnuk John Elkann.

Zdroj:čtk

Podobná témata
magazín, fiat chrysler automobiles n.v.

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Legendární "vejtřaska" dnes slaví 65. narozeniny

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Ilustrační foto

Před osmdesáti lety si nechal DuPont patentovat nylon a dobyl celý svět

Patent na nylon - jemné, pevné, pružné, odolné a první plně syntetické polyamidové vlákno - získala před 80 lety, 16. února 1937, americká chemická společnost DuPont.

Akcie Fiat stoupají v reakci na možnou konsolidaci automobilového průmyslu

Akcie Fiat Chrysler Automobiles (NYSE:FCAU) na premarketu stoupají po zveřejnění zprávy, že automobilka General Motors zahájila jednání s francouzskou skupinou PSA Group o možném prodeji evropské divize Opel.

Fiat Chrysler čelí dalšímu obvinění z podvodu s emisemi – tentokrát ve Francii

Akcie Fiat Chrysler (NYSE:FCAU) se na premarketu propadly o 2,5 % poté, co francouzští vyšetřovatelé rozhodli, že případ možné manipulace s emisemi dieselových vozidel postoupí k dalšímu šetření.

Ilustrační foto

Automatické sněhové řetězy pro kamiony z dílny české firmy mohou být na trhu už letos

Firma IPG z Vrbna pod Pradědem na Bruntálsku začala vyvíjet automatické sněhové řetězy i pro kamiony. První zkoušky této novinky dopadly podle podnikatele Petra Grosse, který zaměstnává přes 200 lidí, dobře.

Ilustrační foto

Fiat Chrysler plánuje posílení sítě dealerů v USA

Fiat Chrysler plánuje otevřít dalších až 400 obchodních zastoupení v USA.



Čti více

PSA Group slíbila, že v případě převzetí Opelu zachová v provozu německé továrny

Francouzská automobilka PSA Group německé vládě slíbila, že v případě převzetí konkurenta Opel zachová v provozu všechny jeho továrny v Německu.

Podíl žen na kurzovém sázení v Česku stále roste

Podíl žen na kurzovém sázení v Česku se pohybuje mezi deseti až 13 procenty. Jejich počet neustále roste.

Odkupu pohledávek loni mírně klesl

České factoringové společnosti loni financovaly odkup pohledávek za 131 miliard korun, což je meziroční pokles o čtyři procenta.

Írán plánuje do poloviny dubna zvýšit těžbu ropy

Írán předpokládá, že do poloviny dubna zvýší těžbu ropy na čtyři miliony barelů denně. Během příštích pěti let pak hodlá uskutečnit 500 nových ropných vrtů a dosáhnout produkce 4,7 milionu barelů denně.

Ilustrační foto

Akcie českých bank tíží návrh na novou daň

Akcie amerických bank žene, na rozdíl od těch českých, vzhůru očekáváné snižování daní. Trump plánuje snížení firemních daní z 35 na 15 %. Podle agentury Bloomberg by navrhované snížení daní mohlo přinést šesti největším americkým bankám úspory až 12 mld. USD.

Ilustrační foto

Čtvrtinu produkce Škody Auto budou v roce 2025 tvořit elektromobily nebo hybridy

Vyrábět by se měly v Mladé Boleslavi. Na setkání manažerů automobilek se zástupci vlády to uvedl předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.