Přežijí Ford, Toyota, Volkswagen a další tradiční automobilky rok 2036? Revoluce v dopravě se blíží mílovými kroky

27.06.2016 15:53 | wa pe | Diskuze

Samořiditelná auta od Google, alternativní taxislužby Uber nebo Lyft, elektromobily společnosti Tesla, pro zavedené automobilky dnes nebezpečí číhá na každém rohu. Postaví se s úspěchem budoucím výzvám, nebo je čeká postupný zánik?

Foto: Andres Limones Cruz

 

V podmínkách tržní ekonomiky se jen vzácně setkáme s průmyslovým odvětvím tak stabilním, jako je výroba automobilů. Po celá desetiletí od počátku motorizace vyspělých ekonomik se toho pro velké automobilky mnoho nezměnilo a inovace se omezovaly především na design, zvýšení bezpečnosti vozů, případně jejich elektronizaci. Poslední léta však dávají tušit, že skutečné změny se pro automobilový sektor začínají rýsovat na obzoru a rozhodně nebudou jen kosmetické.

 

Elektromobily

Co se počtu vyrobených vozů týče, je automobilka Elona Muska, Tesla Motors ve srovnání s koncerny typu GM nebo Volkswagen jen trpaslíkem, budoucí vývoj jí však hraje do karet a uvědomují si to i stávající obři automobilového průmyslu. Se svými vozy poháněnými elektřinou chtějí co nejrychleji prorazit i renomované značky jako už zmíněný Volkswagen, Audi či Porsche. Tesla sice doposud nevykázala byť jen jediný ziskový rok, na své straně má však důvěru investorů v podnikatelského génia charismatického Elona Muska. Díky tomu se Tesla Motors dostává nesrovnatelně větší převážně pozitivní pozornosti médií než tradičním konkurentům jako například automobilkám Ford či GM a akcionáři jsou ochotni odpouštět i vysokou volatilitu akcií automobilky

Poslední čísla o objednávkách nového Modelu 3 a ambiciózní plány produkce dávají tušit, že do několika málo let by se z Tesla Motors mohl stát jeden z největších hráčů na trhu. Tesla Motors však není jedinou společností, která dýchá současným obrům automobilového průmyslu na záda, brzy se můžeme dočkat i elektromobilu s logem vykousnutého jablka na kapotě a kromě Apple Car roste nová konkurence na trhu s elektromobily i v podobě Faraday Future a dalších.      

 

Samořiditelná auta a alternativní taxislužby

Další obrovský potenciál změny v sobě ukrývají alternativní taxislužby a samořiditelné automobily, které můžeme označit jak za součást takzvané sdílené ekonomiky, tak čtvrté průmyslové revoluce. Ve světě, ve kterém jen málokdo z nás bude vlastnit a také sám řídit osobní automobil prudce poklesne poptávka po nových vozech, což si vyžádá závažnou změnu obchodního modelu velkých automobilek. Ve vyspělých ekonomikách, kde se samořiditelné vozy prosadí nejdříve, se znatelně zvýší efektivita dopravy. Auta již nebudou stát nevyužita v nekonečných řadách na parkovištích, ale budou takřka bez ustání v pohybu. Odhaduje se, že utilizace vozidel dnes dosahuje pouze 4 %, po zbytek času pouze postávají ladem. Samořídící vozy a koncept takzvané dopravy jako služby by měl využitelnost vozů zvýšit 8–12násobně. Klienti ve velkých městech si pomocí mobilního telefonu objednají odvoz, automatický systém vyhodnotí, který volný vůz je nejblíže a samořídící systém se již postará o bezpečnou dopravu zákazníka na místo. Někteří odborníci předpokládají, že ve velkých auty přeplněných metropolích by v příštích desetiletích mohlo dokonce dojít k zákazu živých řidičů. Odhady počítají, že v těch nejvyspělejších ekonomikách by rozvoj samořídících systémů a rozmach sdílené ekonomiky mohly přinést v dalších dvou desetiletích pokles poptávky po nových vozech až o 85 %, konzervativnější odhady se pohybují kolem 40% poklesu poptávky v dalších 25 letech.

Nastupujícího trendu si už v jeho počátcích byli vědomi v automobilce GM, kde začali s investicemi do samořídících technologií a mobilních wifi hotspotů už v roce 2008, kdy  Uber byl ještě hudbou budoucnosti a v Google si ještě ani neuměli představit, že budou kdy mít s automobilovým průmyslem cokoli společného. Poté, co automobilka neuspěla s navázáním spolupráce s alternativní taxislužbou Uber, se obrátila na jejího soka Lyft, ve kterém koupila 9% podíl za 500 milionů USD a získala také místo v jeho představenstvu. Investice v současné době přitahuje i izraelská alternativní taxislužba Gett oblíbená především v Evropě. Zaspat automobilka nehodlá ani v oblasti samořiditelných vozů, nedávno investovala skoro 1 miliardu USD do výrobce software pro tyto systémy, společnosti Cruise Automation. Konkurenční Fiat Chrysler se snaží dohnat rychle ujíždějící vlak technologického pokroku spoluprací se společností Apple, která podle všeho vyvíjí vlastní elektromobil, a Ford pro změnu sází na kooperaci s Google.

Výzvy, se kterými se budou muset největší tradiční automobilky v blízké budoucnosti vyrovnat jsou značné, stejně jako nutné změny jejich obchodního modelu, pokud si budou chtít svou pozici alespoň částečně udržet. Na druhou stranu může svěží vítr inovací přinést do sektoru dlouho skomírající dynamiku, kterou nakonec mohou ocenit i samotní akcionáři. 

 

Zdroj:Oilprice, Redakce

Podobná témata
volkswagen, google, elon musk, elektromobily, audi, tesla motors, apple, porsche, lyft, čtvrtá průmyslová revoluce, akcie, samořízená auta, doprava, cruise automation, sdílená ekonomika, podniky a byznys, gett, ford motor company, fiat chrysler automobiles n.v., general motors company, toyota motor corporation, uber technologies inc

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Amazon v Seattlu otevřel svůj první kamenný obchod s potravinami

Supermarket bez pokladen nazvaný Amazon Go je zatím k dispozici jen zaměstnancům, jeho zpřístupnění široké veřejnosti firma připravuje na začátek příštího roku. Uvedla to dnes agentura Reuters.

Analytici Pacific Crest snižují výhled prodejů chytrých telefonů Apple iPhone

Analytici z Pacific Crest se domnívají, že nižší výhledy prodejů nových iPhone budou mít negativní vliv na akcie Apple (AAPL), a snižují proto svou cílovou cenu.

Ilustrační foto

Volkswagen chce konkurovat Uberu, založil vlastní společnost Moia

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia konkurovat společnostem typu Uber a nabídnout moderní způsoby přepravy jako je pronajímání aut, spolujízda nebo carsharing, tedy sdílení auta.



Čti více

Akcie společností těžících kovy budou v roce 2017 na vzestupu, tvrdí analytici Citigroup

Analytici Citigroup změnili svůj výhled pro těžební sektor v roce 2017 z medvědího na býčí. Investiční doporučení pro akcie BHP Billiton (BHP +1,9 %) a Rio Tinto (RIO +1,1 %)

Forex výhled pro kanadský dolar před zasedáním Bank of Canada v příštím týdnu podle analytiků Credit Agricole

Co mohou forex obchodníci čekat od kanadské centrální banky na jejím zasedání příští středu a kam zamíří do konce roku měnový pár USD/CAD?

EUR/USD je na cestě k paritě, očekávají forex analytici Societe Generale

Forex analytici Societe Generale v tomto měsíci nečekají na měnovém páru EUR/USD výraznější pokles a tvrdí, že rozhodující událostí budou až francouzské prezidentské volby.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.