Proč nepadají akcie Volkswagen?

16.11.2015 12:00 | Miloš Kotek | Diskuze

Existuje souvislost mezi finanční kriminalitou, která vedla k finanční krizi v roce 2008 a technickou kriminalitou, která vedla k podvodům s emisními testy společnosti Volkswagen?

 

Na první pohled kriminalita, jako kriminalita. Velké banky namíchaly balíčky hypotečních dluhopisů, které prodávaly dál investorům a tak se zbavily rizika, i když věděly, že jsou finančně nekryté, případně velmi rizikové. Investoři jinde ve světě neměli žádnou vědomost o skutečné situaci a důvěřovaly velkým bankám, že se chovají profesionálně a dluhopisy kryté hypotékami obsahují jistou míru rizika, ale že to nejsou junk dluhopisy.

Problém byl v tom, že toto chování velkých bank bylo založeno přímo v systému a závislé na základní lidské vlastnosti, chamtivosti. Obvykle prodávají finanční produkty finanční dealeři, kteří za každou uzavřenou smlouvu dostávají provizi. Když dostanou provizi i za to, že prodají hypotéky osobám, které zcela zřejmě nebudou schopni splácet, kdo za to může?

Když dealer finančního produktu prodá svůj produkt osobám zcela prokazatelně neschopným z dlouhodobého hlediska splácet, ale dostane za to svoji provizi, přestane svůj produkt prodávat bezdomovcům, osobám slabě ekonomicky zabezpečeným, osobám ve vyloučených lokalitách?

Evidentně ne. Proč by se zbavoval svého příjmu? Jeho prací je prodávat. Že jeho klient bude mít třeba jen na jednu splátku, není jeho problém. Je to problém klienta a problém finanční instituce, která nabízí finanční produkt. Svým způsobem je to ekvivalentní takzvaným prodejům šmejdů, kteří prodávají důchodcům předražené zboží.

 

Problém je v systému prodeje finančních produktů.

Oproti tomu kriminalita prodeje vozů s podvodnými emisními hodnotami, je záležitostí reakce na stanovené ekologické předpisy, které stanovují vládní orgány. Vládní orgány začnou stanovovat emisní předpisy a ty zákonitě musí narazit na technologické hranice. Pokud jsou ekologické limity nastaveny tak, že jim není možno vyhovět, nebo když tak jen za vysokou cenu, je cesta nejmenšího odporu vyvinout postupy aby se koza nažrala a vlk zůstal celý. Emisní znečištění je dáno chemickými a fyzikálními zákony a je společné pro všechny automobilky a pro všechny automobily. Když vlády přijmou emisní hodnoty, které jsou nereálné, tak nejjednodušší odezvou je podvod při měření.

 

Problém je v systému stanovování hodnot emisních úrovní.

V případě prodeje finančních produktů je vzniklá kriminalita systémovou chybou a vzniká ze zdola. V případě emisních podvodů je vzniklá kriminalita chybou vzniklou shora. Technici Volkswagenu řeší zadání od vedení a nějak ho vyřeší.

Odlišná je i reakce postižených. Zatímco prodeje finančních produktů způsobují konkrétní finanční škody jednotlivcům, emisní podvody nikoho nezajímají. Spotřebitele zajímá, jestli auto jezdí, jak je drahé a za kolik. Výše emisí nikoho konkrétně nezajímá. Může být použita maximálně jako marketingový tah při prodeji nových vozů, ale když už si auto zákazník koupí, tak se výše emise stává zcela nezajímavým statistickým údajem.

Pokud chtějí vládní orgány svolat auta se softwarem na oklamání emisních měření do servisu, budou s tím mít zcela zákonitě problém. Proč by měl majitel takového auta do servisu jezdit? Co konkrétně se zlepší, když mu tam Volkswagen nahraje software, který nepodvádí? Vůbec nic. Tato cesta do servisu jen majitele aut s podvodným softwarem bude obtěžovat a nic konkrétního mu nepřinese.

Jedině lze využít situace k útoku na tržní podíl Volkswagenu, k získání kompenzace od Volkswagenu za „morální újmu“ a to je všechno.

Že jej tato kauza jen umělou bublinou, která obyčejné lidi nezajímá je vidět z grafu vývoje akcií společnosti Volkswagen, které po počátečním propadu stojí na místě a v dalším propadu nepokračují. Samozřejmě automobilka bude mít s řešením situace výdaje a bude ji to stát roční zisk, nebo tak něco, ale auta společnosti horší nebudou, jezdit budou stejně, ať již bude nainstalován podvodný, nebo libovolný jiný software.

Z hlediska stíhání tohoto kriminálního jednání to dopadne stejně, jako v případě finanční krize roku 2008. Nemůžete stíhat finančního prodejce, že prodává svůj finanční produkt. Stejně tak lze jen velmi obtížně stíhat technika, který plní svoje zadání od nadřízených.

 

Zdroj:MW

Podobná témata
volkswagen, ipo, hospodářská krize, zločin a podvod

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Automobilka Porsche je v Německu vyšetřována v souvislosti s aférou Dieselgate

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to dnes Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA).

Jižní Korea podá žalobu na VW

Jihokorejský regulátor podá žalobu na pět současných nebo bývalých manažerů firmy Volkswagen AG a udělí rekordní pokutu kvůli aféře s podvody ohledně emisí naftových motorů firmy.

Ilustrační foto

Volkswagen schytal pokutu za klamavou reklamu, jeho dieselové vozy šetrné k životnímu prostředí rozhodně nebyly

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů (zhruba 800 milionů Kč) za klamavou reklamu týkající se emisí.



Čti více

Stříbrné mince American Eagle s letošním datem jsou vyprodány, zlaté mince míří k rekordu

Prodej stříbrných mincí American Eagle s letošním datem klesl z loňského rekordu o 20 procent na nejnižší hodnotu za čtyři roky a letošní zásoby jsou již vyprodány, uvedla americká mincovna.

Ilustrační foto

Co se očekává od dnešního setkání kartelu OPEC s nečleny?

Představitelé Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dnes ve Vídni setkají se zástupci nečlenských zemí, aby dokončili jednání o globální dohodě na omezení těžby. Podle agentury Reuters půjde o první takovéto setkání od roku 2002.

Ukrajina a Rusko se blíží shodě v otázce dodávek plynu

Rusko a Ukrajina učinily pokrok při dnešním jednání o dodávkách a tranzitu zemního plynu. Třístranné jednání zprostředkované Evropskou unií bylo první od loňského listopadu, kdy Kyjev přestal kupovat ruský plyn, uvedla agentura Bloomberg.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.