Průlom ve štěpení vodíku by mohl vést ke vzniku čistého paliva

23.12.2015 10:09 | V Z | Diskuze

Vodíkové palivové články patří k nejnadějnějším oborům zelené energetiky. Automobil, jehož jediným vedlejším produktem je voda, by byl skvělou inovací. Jejich rozšíření na kterémkoli trhu však brání extrémní technologická náročnost, uvádí server Oilprice.

Foto: UCL MPS

 

 

Navzdory podpoře od jedné největších automobilek na světě vodíkové palivo stále zůstává daleko v závěsu za elektromobily. Tato situace je důsledkem mnoha vzájemně propojených problémů. Největší překážkou pro rozšíření vodíkového paliva však zůstává vysoká cenová náročnost této technologie.

V současnosti využívané metody pro výrobu vodíku nejsou komerčně životaschopné. Nákladově nejúčinnějším způsobem výroby vodíku pro průmyslové použití, včetně palivových článků, je parní reformování uhlovodíku. 

Při tomto procesu je zemní plyn vystaven proudu o vysoké teplotě, který vede k chemickému rozpadu plynu a uvolnění vodáku. Celý proces samozřejmě není příliš zelený, protože využívá zemní plyn a jeho účinnost je nízká.

K dalším dostupným metodám patří plynování uhlí z nízkým obsahem dusíku v průmyslové peci a následná chemická extrakce vodíku z plynu spolu s kysličníkem uhelnatým a kysličníkem uhličitým. Tyto metody jsou přiměřeně účinné pro výrobu vodíku za přijatelnou cenu v průmyslové výrobě, ale nejsou ani zdaleka schopny cenově konkurovat benzínu či zemnímu plynu. K výrobě velmi čistého vodíku lze rovněž využít elektrolýzu, při níž dochází k chemickému rozkladu vody na vodík a kyslík. Problémem je, že tato metoda je velmi energeticky náročná a může dokonce spotřebovat více energie, než kolik se nakonec vyrobí.

V Německu se nedávno objevil nový způsob výroby vodíku. Vodík je možné extrahovat z mnoha molekul, k nimž patří i metan (CH4). Metan lze za použití vysokých teplot „štěpit“ a molekulu rozdělit na vodík a uhlík. Německý vývojový tým vybudoval reaktor, který po dobu dvou týdnů testování úspěšně štěpil metan při teplotě okolo 1 200°C a vykázal míru konverze na vodík dosahující 78 %.

Jde o velmi významný úspěch. Metoda štěpení metanu již byla nějakou dobu známá, ale nebyla příliš využitelná pro výrobu vodíku, protože dosahovaná míra konverze byla nízká a většina reaktorů měla problémy. Pokud se bude účinnost výroby vodíku ze štěpení metanu stále zvyšovat, průmysloví výrobci vodíku si toho pravděpodobně velmi rychle všimnou. Pokud navíc budou ceny vstupních materiálů přiměřeně nízké a účinnost konverze zůstane zachována i při výrobě ve velkém měřítku, mohl by celý proces vést k první životaschopné metodě pro výrobu vodíku pro dopravu.

Německý výzkumný tým prokázal, že „štěpení metanu by mohlo při současných cenách zemního plynu v Německu vést k nákladům ve výši 1,9 až 3,3 euro na kilogram vodíku.” Cena ve Spojených státech amerických by mohla být ještě nižší, avšak zásadním faktorem je dlouhodobá spolehlivost nového reaktoru.

Pokud se bude reaktor příliš často potýkat s obtížemi a pokud se budou objevovat problémy s údržbou (např. ucpávání uhlíkem), technologie se nikdy nedostane dál než za startovní čáru. Štěpení metanu je mnohem ekologičtější technologií než v současnosti používané standardní metody, jako je parní reformování metanu, či alternativní metody výroby vodíku. Z ekologického pohledu by nový reaktor mohl nabízet skutečný průlom. Mnoho otázek ještě zůstává nezodpovězených, avšak nejdůležitější z nich je, zda se úspěch testů provedených v Německu podaří zopakovat i v zařízeních jinde na světě.

Zdroj:Oilprice
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Investoři se zajímají o olovo díky automobilům se systémem stop-start

Investoři se zajímají o olovo díky velkému množství toto kovu použitého v bateriích automobilů, které využívají čím dál populárnějšího systému stop-start. Automobilky instalují tento systém do svých vozů ve snaze vyhovět přísnějším emisním standardům.

Cena kobaltu rychle roste. Hlad po tomto kovu způsobuje jeho využití v elektromobilech

Investoři stále více nakupují kobalt kvůli obavám z nedostatku tohoto kovu, který je důležitou součástí lithium-iontových baterií používaných v elektrických autech.

Místo uranu lithium, navrhuje ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci své surovinové politiky státu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) nebude navrhovat těžbu nového ložiska uranu v Česku. Na veřejném projednání surovinové politiky ČR to dnes uvedl náměstek ministra průmyslu Jiří Koliba.

Trhy by se měly připravit na „energetické tsunami,“ a cenu ropy ve výši 10 USD za barel, varuje manažer energetické společnosti Engie

Cena ropy by mohla v příštích deseti letech klesnout až na 10 USD za barel díky hned pěti podstatným faktorům, tvrdí ředitel výzkumu, technologií a inovací společnosti Engie, Thierry Lepercq

Světová poptávka po benzinu zřejmě klesne

Podle předpovědí Mezinárodní energetické agentury (IEA) dojde ve světovém vývoji v příštích 25 letech zřejmě k poklesu spotřeby benzínu, zejména v důsledku využívání automobilů s účinnějšími motory a nástupu elektromobilů z dílen nových hráčů, jako je například Tesla Motors Inc.



Čti více

Analytici ze Stifel zvýšili doporučení pro akcie Black Stone Minerals

Analytici ze Stifel zvýšili své investiční doporučení pro akcie společnosti Black Stone Minerals (BSM) z Hold na Buy.

OPEC a jeho spojenci se setkají, aby zhodnotili dohodu o snížení těžby

Členské země OPEC a jejich partneři se tento víkend setkají v Kuvajtu, aby zhodnotili dopad dohody o snížení těžby.

Saudská Arábie snižuje v březnu dodávky ropy do USA o 300 tisíc barelů denně

Vývoz ropy ze Saudské Arábie do Spojených států klesne v březnu v porovnání s únorem o přibližně 300 tisíc barelů za den.

Omán omezí dodávky ropy zákazníkům v Asii, aby uspokojil poptávku místních rafinerií a dodržel dohodu o omezení těžby

Podle agentury Reuters oznámil Omán svým obchodním partnerům v Asii, že jim od června sníží dodávky ropy o 15%.

Commerzbank: Připravte se na nový zájem investorů o zlato

Podle analytiků Commerzbank by se měl obnovit láskyplný vztah investorů ke zlatu. Jedním z důvodů pro obnovení zájmu o tento drahý kov by podle analytiků měl být návrat ke klíčové úrovni 1250 dolarů za trojskou unci.

Thajsko má zájem o dodávky zkapalněného zemního plynu

Thajsko, druhá největší ekonomika v jihovýchodní Asii, podepisuje smlouvy na nákup zkapalněného zemního plynu (LNG) a rozšiřuje také své terminály ve snaze nahradit klesající domácí produkci.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.