Ropovod IKL slaví 20 let. Odpojil ČR od závisloti na ruské ropě

25.03.2016 10:30 | Redakce W4T | Diskuze

Výběr informací o ropovodu IKL, od jehož zprovoznění na české straně uplyne 25. března 20 let:

Foto: Public Domain

 

- Stavbu druhého ropovodu (vedle tehdy jediného ropovodu Družba přepravujícího ropu z Ruska) si vyžádala potřeba diverzifikace dodávek této strategické suroviny po rozpadu komunistického bloku a snaha o snížení závislosti na tehdy nestabilním a nevyzpytatelném Rusku.

- Česká vláda o stavbě rozhodla v únoru 1992. V dubnu 1994 byla podepsána česko-bavorská smlouva o převzetí a dělbě záruk za tzv. nepojistitelné škody na ropovodu.

- Stavba vlastního ropovodu byla na české straně oficiálně zahájena v září 1994, některé stavební práce ale začaly již v dubnu 1992.

- Česká část ropovodu byla zprovozněna 25. března 1996, na německé straně byl ropovod slavnostně uveden do provozu 13. března 1996.

- Generálním dodavatelem stavby byly Vodní stavby Praha, hlavními subdodavateli Plynostav Pardubice, IPS Praha a ČKD Praha DIZ.

- Ropovod měří 347,4 km a vede z poloviny po německém a z poloviny po českém území z Ingolstadtu do rafinérií v Kralupech a Litvínově. Délka liniové části ropovodu v ČR je 168,6 km. Objem ropovodu, který tvoří potrubí o průměru 700 mm, je zhruba 140.000 m3. Ropa jím proudí rychlostí 0,5 až 1,2 m/s.

- Ve Vohburgu u Ingolstadtu je napojen na Transalpinský ropovod (TAL) vedoucí z italského Terstu.

- Ropovodem IKL se přepravuje ropa pocházející především z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.

- Součástí stavby ropovodu bylo i vybudování centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi u Kralup. Zde byly již v červenci 1994 uvedeny do provozu první čtyři zásobníky, každý o kapacitě 50.000 m3. Další dva, každý o kapacitě 100.000 m3, byly zprovozněny v říjnu 1996.

- Ropovod vlastní a provozuje státní společnost Mero, která je jediným přepravcem ropy v ČR a vlastní a provozuje i českou část ropovodu Družba. Od prosince 2012 má Mero pětiprocentní podíl ve firmách vlastnících a provozujících ropovod TAL, což dává možnost přednostního využití jeho kapacity v případě nouze.

- Mero každoročně přepraví do obou českých rafinérii v Kralupech a Litvínově přes sedm milionů tun ropy. V roce 2014 to bylo 7,5 milionů tun, z toho ropovodem IKL 3,6 milionu tun.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Světové ceny ropy zahájily nový rok výrazným růstem

Globální ekonomika letos mírně poroste, věří v Moody's

Cena ropy během dne ztrácela kolem dvou procent, později ztráty zmírnila

Zasedání kartelu OPEC končí bez dohody o produkci

Kam se nyní vydá cena ropy? To nejdůležitější, co ovlivní cenu komodity nejen v tomto týdnu

Cena ropy dnes posiluje v reakci na slábnoucí americký dolar



Čti více
Ilustrační foto

Uplynulý týden na finančních trzích: Rozhovory o brexitu, ČEZ, Kofola

Ilustrační foto

Americké akcie zakončily týden smíšeně, pouze index Dow Jones nepatrně klesl

Nintendo díky úspěchu herní konzole Switch překonává v tržní kapitalizaci Sony

Technické úrovně na páru AUD/NZD podle forex analytiků NAB

Uber vyzývá své zaměstnance, aby neopouštěli společnost

Červen byl pro další vývoj kanadského dolaru zásadní, tvrdí forex analytici ING

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.