Škoda 120 oslaví 40 let, na trh byly uvedeny 2 miliony kusů

11.09.2016 11:17 | fa ra | Diskuze

Automobily s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou byly v půlce 70. let ve světě dávno za zenitem, československý průmysl však v té době přišel s novinkou, která stále využívala tuto koncepci. Modelová řada Škoda 105/120, představená 15. září 1976, sice vznikla jako dočasné řešení, ve výrobě však vydržela téměř 14 let.

Foto: Photobeppus

Do začátku roku 1990 se nakonec vyrobilo přes dva miliony "stodvacítek" a příbuzných typů, včetně elegantních kupé Garde a Rapid.

Důvodů, proč mladoboleslavská automobilka přišla před 40 lety na trh s už na první pohled zastaralým řešením, bylo několik. Nástupce Škody 1000 MB a následné řady Škoda 100/110, které se vyráběly od roku 1964, se rodil dlouho a s obtížemi. Do výroby se nedostala Škoda 720, vůz klasické koncepce s karoserií od italského designéra Giorgetta Giugiara, ani Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, jejíž vnější podobu také navrhl Giugiaro.

Výrazná modernizace "stovky" tak nakonec byla východiskem z nouze, výsledný vůz nesoucí tovární označení Škoda 742 ale svého předchůdce na první pohled příliš nepřipomínal. V liniích karoserie, která nezapře příbuznost s nerealizovanými modely 720 a 760, je dodnes znát italský rukopis, výrazné změny se udály i pod kapotou. Například se zvětšil objem motoru a chladič, ve "stovce" umístěný vedle pohonné jednotky, se přesunul dopředu k zavazadlovému prostoru.

Právě toto vylepšení, které přineslo výrazné snížení hluku uvnitř auta, se ale stalo zdrojem jedné z nejtypičtějších závad, kterými Škoda 120 a její varianty trpěla. Motor a chladič od sebe dělily zhruba tři metry, což jednak vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny (Škodě Favorit stačila půlka) a také při zanedbané údržbě mohlo vést k přehřátí motoru. Typickým obrazem čs. silnic 80. let tak byla "stodvacítka" stojící na krajnici s "uvařeným" motorem.

Na druhou stranu ale byla Škoda 120 ve srovnání se svou předchůdkyní přeci jen krokem vpřed. Přestože byla obě auta navenek prakticky stejně velká, nabízela novější škodovka posádce více vnitřního prostoru, pohodlnější interiér a lepší výhled. Výrazně se také zlepšila pasivní bezpečnost, už jen díky přesunutí nádrže ohrožené z přední části vozu pod zadní sedadla, řidičovu šanci na přežití nehody pak zvýšil bezpečnostní sloupek volantu, který ostatně vyžadovaly mezinárodní normy.

Změn oproti řadě Škoda 100/110 bylo nakonec tolik, že se termín pro začátek výroby "stodvacítky", původně plánovaný na rok 1974, musel o dva roky odložit. V Mladé Boleslavi kvůli novému modelu mimo jiné postavili novou lisovnu a lakovnu, vedení automobilky také prosadilo nákup robotů a výstavbu nové svařovací haly. Ta ve své době nebyla nezbytná, o dekádu později ale výrazně pomohla továrně v přípravě na výrobu Škody Favorit, který se stal základem současné prosperity továrny.

V druhé polovině 70. let byl ale v Mladé Boleslavi moderní vůz s koncepcí "všechno vepředu" stále ještě jen nedostižným snem. V roce 1977 se naplno rozběhla produkce, jak "stodvacítky" poháněné motorem o objemu 1,174 litru, tak slabšího litrového modelu 105. Obě varianty se vyráběly v řadě stupňů výbavy, od zcela spartánské Škody 105 S bez stahovacích zadních oken až po nejluxusnější Škodu 120 GLS se čtveřicí světlometů vepředu, opěrkami hlavy nebo silnějším motorem.

Začátkem 80. let se také do prodeje dostalo kupé nazvané Garde (později Rapid), které ve výrobním programu nahradilo legendární "erko", vycházející se Škody 100. Z hlediska prodejů sice garde a rapidy hrály jen podružnou roli - celkem se jich vyrobilo necelých 45.000 - pomáhaly ale automobilce vylepšovat si pověst, zejména na západě. V zemích jako Velká Británie, kde byly škodovky v 80. letech často terčem posměchu, se o Rapidu někdy psalo jako o "Porsche chudého muže".

Díky závodní Škodě 130 LR továrna v 80. letech bodovala i v rallye a právě toto auto v typickém modro-bílo-červeném zbarvení dokonce jako model vyráběla firma Matchbox. "Zápaďácká" hračka ani výrazná modernizace z roku 1984 ale nemohly zakrýt, že řada 105/120 již byla beznadějně zastaralá. Vědomi si toho byli i v Mladé Boleslavi, kde od začátku 80. let usilovně pracovali na favoritu. Ten se začal prodávat v roce 1988, až do začátku roku 1990 se ale vedle něj vyráběly i vozy s motorem vzadu.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Patří budoucnost létajícím autům?

Nesmějte se! Létající auta vyvíjí např. zakladatel Googlu či Airbus a tento týden byl představen i model slovenské firmy AeroMobil. Jedná se o slepou uličku vědeckého vývoje nebo nás čeká revoluce v dopravě?

Ilustrační foto

Škoda Auto plánuje do roku 2025 prodávat čtvrtinu vozů na elektřinu nebo hybridní pohon

Škoda Auto plánuje, že bude v roce 2025 prodávat čtvrtinu vozů na elektrický nebo hybridní pohon. K tomu jí má pomoci pět elektromobilů a několik dalších modelů na hybridní pohon kombinující spalovací agregát a elektromotor s dobíjením z elektrické zásuvky (plug in hybrid).

Korupce v české automobilce Škoda Auto?

Bývalý egyptský importér vozů Škoda, firma Artoc Auto, si stěžuje na korupci v české automobilce Škoda Auto.

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí vzrostla

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí vzrostla o 10,7 procenta na rekordních 387.342 vozů.

Registrace aut VW v Evropě v březnu stouply o 6 %

Volkswagen (OTCPK:VLKAY) zaregistroval v březnu v Evropě celkově 414 844 vozidel, tj. o 6,2 % více než ve stejném období loňského roku.

Ilustrační foto

Škoda Auto plánuje investovat desítky miliard korun v Číně do rozšíření modelových řad

Škoda Auto spolu s čínskou partnerskou firmou SAIC investuje v příštích pěti letech v Číně dvě miliardy eur, tedy téměř 54 miliard Kč.



Čti více
Ilustrační obrázek

Top onkologická léky a akcie roku 2017

Akcie biotechnologických společností jsou notoricky riskantními podniky. Výsledky biotechnologických firem jsou nejisté a často ve finále horší, než trhy očekávaly. Některým biotechnologickým společnostem se ale podaří na trhu prorazit a sklidit za to obrovský úspěch. Investoři pak vydělají velké peníze.

Známí shortaři z Citron Research útočí na akcie online prodejce nábytku Wayfair. Brzy bude čelit konkurenci ze strany Amazon

Analytici Citron Research doporučují prodat akcie Wayfair Inc. již od roku 2015, nyní však jejich nápor nabral na intenzitě.

Alcoa zveřejnila hospodářské výsledky za Q1

Společnost Alcoa (NYSE:AA) reportovalaa za Q1 zisk na akcii ve výši 0,63 USD, čímž překonala odhady analytiků o 0,10 %.

Automobilka GM ve Venezuele propustila 2 700 zaměstnanců prostřednictvím SMS zpráv

Venezuelská továrna americké automobilky General Motors propustila 2700 zaměstnanců.

T-Mobile US reportovala hospodářské výsledky za první čtvrtletí

T-Mobile US (NASDAQ:TMUS) vykázala za první čtvrtletí zisk na akcii ve výši 0,80 USD, analytici přitom očekávali pouze 0,35 USD.

Express Scripts vykázala výsledky za Q1

Společnost Express Scripts (NASDAQ:ESRX) vykázala za první čtvrtletí zisk na akcii ve výši 1,33 USD, čímž překonala odhady analytiků o 0,01 USD.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.