Škoda 120 oslaví 40 let, na trh byly uvedeny 2 miliony kusů

11.09.2016 11:17 | fa ra | Diskuze

Automobily s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou byly v půlce 70. let ve světě dávno za zenitem, československý průmysl však v té době přišel s novinkou, která stále využívala tuto koncepci. Modelová řada Škoda 105/120, představená 15. září 1976, sice vznikla jako dočasné řešení, ve výrobě však vydržela téměř 14 let.

Foto: Photobeppus

Do začátku roku 1990 se nakonec vyrobilo přes dva miliony "stodvacítek" a příbuzných typů, včetně elegantních kupé Garde a Rapid.

Důvodů, proč mladoboleslavská automobilka přišla před 40 lety na trh s už na první pohled zastaralým řešením, bylo několik. Nástupce Škody 1000 MB a následné řady Škoda 100/110, které se vyráběly od roku 1964, se rodil dlouho a s obtížemi. Do výroby se nedostala Škoda 720, vůz klasické koncepce s karoserií od italského designéra Giorgetta Giugiara, ani Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, jejíž vnější podobu také navrhl Giugiaro.

Výrazná modernizace "stovky" tak nakonec byla východiskem z nouze, výsledný vůz nesoucí tovární označení Škoda 742 ale svého předchůdce na první pohled příliš nepřipomínal. V liniích karoserie, která nezapře příbuznost s nerealizovanými modely 720 a 760, je dodnes znát italský rukopis, výrazné změny se udály i pod kapotou. Například se zvětšil objem motoru a chladič, ve "stovce" umístěný vedle pohonné jednotky, se přesunul dopředu k zavazadlovému prostoru.

Právě toto vylepšení, které přineslo výrazné snížení hluku uvnitř auta, se ale stalo zdrojem jedné z nejtypičtějších závad, kterými Škoda 120 a její varianty trpěla. Motor a chladič od sebe dělily zhruba tři metry, což jednak vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny (Škodě Favorit stačila půlka) a také při zanedbané údržbě mohlo vést k přehřátí motoru. Typickým obrazem čs. silnic 80. let tak byla "stodvacítka" stojící na krajnici s "uvařeným" motorem.

Na druhou stranu ale byla Škoda 120 ve srovnání se svou předchůdkyní přeci jen krokem vpřed. Přestože byla obě auta navenek prakticky stejně velká, nabízela novější škodovka posádce více vnitřního prostoru, pohodlnější interiér a lepší výhled. Výrazně se také zlepšila pasivní bezpečnost, už jen díky přesunutí nádrže ohrožené z přední části vozu pod zadní sedadla, řidičovu šanci na přežití nehody pak zvýšil bezpečnostní sloupek volantu, který ostatně vyžadovaly mezinárodní normy.

Změn oproti řadě Škoda 100/110 bylo nakonec tolik, že se termín pro začátek výroby "stodvacítky", původně plánovaný na rok 1974, musel o dva roky odložit. V Mladé Boleslavi kvůli novému modelu mimo jiné postavili novou lisovnu a lakovnu, vedení automobilky také prosadilo nákup robotů a výstavbu nové svařovací haly. Ta ve své době nebyla nezbytná, o dekádu později ale výrazně pomohla továrně v přípravě na výrobu Škody Favorit, který se stal základem současné prosperity továrny.

V druhé polovině 70. let byl ale v Mladé Boleslavi moderní vůz s koncepcí "všechno vepředu" stále ještě jen nedostižným snem. V roce 1977 se naplno rozběhla produkce, jak "stodvacítky" poháněné motorem o objemu 1,174 litru, tak slabšího litrového modelu 105. Obě varianty se vyráběly v řadě stupňů výbavy, od zcela spartánské Škody 105 S bez stahovacích zadních oken až po nejluxusnější Škodu 120 GLS se čtveřicí světlometů vepředu, opěrkami hlavy nebo silnějším motorem.

Začátkem 80. let se také do prodeje dostalo kupé nazvané Garde (později Rapid), které ve výrobním programu nahradilo legendární "erko", vycházející se Škody 100. Z hlediska prodejů sice garde a rapidy hrály jen podružnou roli - celkem se jich vyrobilo necelých 45.000 - pomáhaly ale automobilce vylepšovat si pověst, zejména na západě. V zemích jako Velká Británie, kde byly škodovky v 80. letech často terčem posměchu, se o Rapidu někdy psalo jako o "Porsche chudého muže".

Díky závodní Škodě 130 LR továrna v 80. letech bodovala i v rallye a právě toto auto v typickém modro-bílo-červeném zbarvení dokonce jako model vyráběla firma Matchbox. "Zápaďácká" hračka ani výrazná modernizace z roku 1984 ale nemohly zakrýt, že řada 105/120 již byla beznadějně zastaralá. Vědomi si toho byli i v Mladé Boleslavi, kde od začátku 80. let usilovně pracovali na favoritu. Ten se začal prodávat v roce 1988, až do začátku roku 1990 se ale vedle něj vyráběly i vozy s motorem vzadu.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Škoda Auto má zatím řešení pro 300 tisíc vozů postižených aférou dieselgate

Škoda Auto dosud vytvořila řešení pro opravu 300.000 vozů z celkem 1,2 milionu aut značky postižených aférou dieselgate týkající se motorů způsobilých obcházet měření emisí.

Ilustrační foto

Hospodářské výsledky Škoda Auto: Růst čistého zisku o neuvěřitelných 34 procent

Škoda Auto loni zvýšila čistý zisk o 34 procent na 951 milionů eur, tedy v přepočtu 25,7 miliardy korun. Tržby vzrostly o desetinu na rekordních 13,7 miliardy eur (370 miliard Kč). Automobilka to oznámila na dnešní tiskové konferenci.

Ilustrační foto

Škoda Auto letos odmění zaměstnance rekordním bonusem

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto dostanou letos rekordní bonus ve výši 41.000 hrubého. Jde tak o meziroční nárůst o 37 procent.

Produkce nákladních aut kopřivnickou Tatrou se zvýšila o 88 procent

Tuzemské automobilky vyrobily v lednu a únoru rekordních 251.774 osobních aut, což je o 9,2 procenta více než ve stejném období loni.

Servisní akce Škody Auto se v České republice dotkne 3260 aut

Servisní akce Škody Auto týkající se aktualizace softwaru sedmistupňové převodovky DSG se týká celosvětově 192.000 aut.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni zvýšil o 30,9 procenta

Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni zvýšil o 30,9 procenta na 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy Kč).



Čti více

Akcie Apple mohou posílit o dalších 40 %, tvrdí analytici UBS

Akcie Apple dnes posílily na svá nová absolutní maxima poté, co analytici UBS ve své poslední zprávě odhadli, že v příštích několika letech by mohly posílit o dalších 40 %.

Akcie Diffusion Pharma posilují o 60 % v reakci na uznání patentu společnosti

Akcie Diffusion Pharmaceuticals (DFFN +60,2 %) posilují při 16násobku průměrného obchodního objemu poté, co registrovala patent pokrývající také její lék čekající na schválení regulačními úřady, Trans Sodium Crocetinate (TSC).

Akcie Darden Restaurants dnes posilují na svá historická maxima

Akcie Darden Restaurants dnes posilují o 9,1 % na své absolutní maximum poté, co společnost vykázala lepší než očekávané výsledky za Q4.

Čínský technologický gigant Tencent věří v úspěch společnosti Tesla Motors. Nakoupil její akcie za 1,8 miliardy USD

Finanční prostředky z prodeje svého 5% akciového podílu pomohou Tesla Inc. Elona Muska zahájit masovou výrobu elektromobilu Model 3, kterého by se první zákazníci měli dočkat již v tomto roce.

Akcie Snap oslabují po další plagiátorské akci ze strany konkurenčního Facebooku

Akcie Snap dnes oslabují o 3,86 % poté, co společnost Facebook okopírovala jednu z podstatných součástí Snapchat a umístila ji na svou sociální síť.

Akcie Tenaris posilují o 5 % po zvýšeném výhledu globální poptávky po potrubí používaném při těžbě ropy

Akcie Tenaris posilují o 5,6 % poté, co společnost zvýšila svůj výhled poptávky po potrubních produktech používaných při produkci ropy a zemního plynu.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.