Škoda 120 oslaví 40 let, na trh byly uvedeny 2 miliony kusů

11.09.2016 11:17 | fa ra | Diskuze

Automobily s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou byly v půlce 70. let ve světě dávno za zenitem, československý průmysl však v té době přišel s novinkou, která stále využívala tuto koncepci. Modelová řada Škoda 105/120, představená 15. září 1976, sice vznikla jako dočasné řešení, ve výrobě však vydržela téměř 14 let.

Foto: Photobeppus

Do začátku roku 1990 se nakonec vyrobilo přes dva miliony "stodvacítek" a příbuzných typů, včetně elegantních kupé Garde a Rapid.

Důvodů, proč mladoboleslavská automobilka přišla před 40 lety na trh s už na první pohled zastaralým řešením, bylo několik. Nástupce Škody 1000 MB a následné řady Škoda 100/110, které se vyráběly od roku 1964, se rodil dlouho a s obtížemi. Do výroby se nedostala Škoda 720, vůz klasické koncepce s karoserií od italského designéra Giorgetta Giugiara, ani Škoda 760 s motorem vpředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, jejíž vnější podobu také navrhl Giugiaro.

Výrazná modernizace "stovky" tak nakonec byla východiskem z nouze, výsledný vůz nesoucí tovární označení Škoda 742 ale svého předchůdce na první pohled příliš nepřipomínal. V liniích karoserie, která nezapře příbuznost s nerealizovanými modely 720 a 760, je dodnes znát italský rukopis, výrazné změny se udály i pod kapotou. Například se zvětšil objem motoru a chladič, ve "stovce" umístěný vedle pohonné jednotky, se přesunul dopředu k zavazadlovému prostoru.

Právě toto vylepšení, které přineslo výrazné snížení hluku uvnitř auta, se ale stalo zdrojem jedné z nejtypičtějších závad, kterými Škoda 120 a její varianty trpěla. Motor a chladič od sebe dělily zhruba tři metry, což jednak vyžadovalo skoro 12 litrů chladící kapaliny (Škodě Favorit stačila půlka) a také při zanedbané údržbě mohlo vést k přehřátí motoru. Typickým obrazem čs. silnic 80. let tak byla "stodvacítka" stojící na krajnici s "uvařeným" motorem.

Na druhou stranu ale byla Škoda 120 ve srovnání se svou předchůdkyní přeci jen krokem vpřed. Přestože byla obě auta navenek prakticky stejně velká, nabízela novější škodovka posádce více vnitřního prostoru, pohodlnější interiér a lepší výhled. Výrazně se také zlepšila pasivní bezpečnost, už jen díky přesunutí nádrže ohrožené z přední části vozu pod zadní sedadla, řidičovu šanci na přežití nehody pak zvýšil bezpečnostní sloupek volantu, který ostatně vyžadovaly mezinárodní normy.

Změn oproti řadě Škoda 100/110 bylo nakonec tolik, že se termín pro začátek výroby "stodvacítky", původně plánovaný na rok 1974, musel o dva roky odložit. V Mladé Boleslavi kvůli novému modelu mimo jiné postavili novou lisovnu a lakovnu, vedení automobilky také prosadilo nákup robotů a výstavbu nové svařovací haly. Ta ve své době nebyla nezbytná, o dekádu později ale výrazně pomohla továrně v přípravě na výrobu Škody Favorit, který se stal základem současné prosperity továrny.

V druhé polovině 70. let byl ale v Mladé Boleslavi moderní vůz s koncepcí "všechno vepředu" stále ještě jen nedostižným snem. V roce 1977 se naplno rozběhla produkce, jak "stodvacítky" poháněné motorem o objemu 1,174 litru, tak slabšího litrového modelu 105. Obě varianty se vyráběly v řadě stupňů výbavy, od zcela spartánské Škody 105 S bez stahovacích zadních oken až po nejluxusnější Škodu 120 GLS se čtveřicí světlometů vepředu, opěrkami hlavy nebo silnějším motorem.

Začátkem 80. let se také do prodeje dostalo kupé nazvané Garde (později Rapid), které ve výrobním programu nahradilo legendární "erko", vycházející se Škody 100. Z hlediska prodejů sice garde a rapidy hrály jen podružnou roli - celkem se jich vyrobilo necelých 45.000 - pomáhaly ale automobilce vylepšovat si pověst, zejména na západě. V zemích jako Velká Británie, kde byly škodovky v 80. letech často terčem posměchu, se o Rapidu někdy psalo jako o "Porsche chudého muže".

Díky závodní Škodě 130 LR továrna v 80. letech bodovala i v rallye a právě toto auto v typickém modro-bílo-červeném zbarvení dokonce jako model vyráběla firma Matchbox. "Zápaďácká" hračka ani výrazná modernizace z roku 1984 ale nemohly zakrýt, že řada 105/120 již byla beznadějně zastaralá. Vědomi si toho byli i v Mladé Boleslavi, kde od začátku 80. let usilovně pracovali na favoritu. Ten se začal prodávat v roce 1988, až do začátku roku 1990 se ale vedle něj vyráběly i vozy s motorem vzadu.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Čtvrtinu produkce Škody Auto budou v roce 2025 tvořit elektromobily nebo hybridy

Vyrábět by se měly v Mladé Boleslavi. Na setkání manažerů automobilek se zástupci vlády to uvedl předseda představenstva Škody Bernhard Maier.

Ilustrační foto

Legendární "vejtřaska" dnes slaví 65. narozeniny

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Ilustrační obrázek

ČEZ potvrdil jednání s automobilkou Škoda ohledně spolupráce v oblasti elektrické mobility

Jednání o možné spolupráci potvrdil HN šéf ČEZu D. Beneš. ČEZ již několik let staví dobíjecí stanice podél hlavních českých silničních tahů, nedávno na projekt dostal i dotaci z EU.

Ilustrační foto

Před osmdesáti lety si nechal DuPont patentovat nylon a dobyl celý svět

Patent na nylon - jemné, pevné, pružné, odolné a první plně syntetické polyamidové vlákno - získala před 80 lety, 16. února 1937, americká chemická společnost DuPont.

Ilustrační foto

Českým automobilkám a výrobcům autodílů chybí aktuálně zhruba 4000 pracovníků

Podobnou roční potřebu nových zaměstnanců budou mít nejméně do roku 2020. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu.

Ilustrační foto

Škodovka vykročila do roku 2017 správnou nohou, prodej aut zvýšila o 2,4 procenta

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto prodala v lednu 93.800 vozů, meziročně o 2,4 procenta více. Oproti loňskému lednu prodala o 2200 aut více.



Čti více

Analytici z Oppenheimer potvrdili doporučení pro akcie Fitbit

Analytici z Oppenheimer potvrdili své investiční doporučení pro akcie Fitbit (FIT) na Outperform.

Akcie Pinnacle Foods dosáhly nového historického maxima

Akcie Pinnacle Foods (PF) posílily v reakci na dobré kvartální výsledky hospodaření a dostaly se na své nové historické maximum.

Cena ropy dnes šla nahoru, jelikož americké zásoby se překvapivě ztenčily

Ceny ropy dnes rostly, příčinou jsou překvapivé zprávy o poklesu amerických zásob.

Odsouhlasí EU akvizici Mentor Graphics skrze Siemens?

Společnost Siemens by mohla získat nepodmíněný souhlas antimonopolního úřadu EU ve věci akvizice společnosti Mentor Graphics (MENT) za 4,5 miliard USD.

Lyft expanduje do 54 dalších měst USA

Soukromá kapitálová společnost Lyft v minulém měsíci rozšířila své služby o 40 nových měst v rámci Spojených států a nyní se chystá expandovat do 54 dalších amerických měst.

Trable Victoria’s Secret znepokojují sektor obchodních domů

Společnost Victoria’s Secret zaznamenala překvapivý 20% pokles tržeb ze zavedené sítě prodejen. Takový pokles je alarmující.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.