Společnost Boeing slaví sté narozeniny

16.07.2016 12:50 | fa ra | Diskuze

Americká společnost Boeing je známá hlavně jako výrobce dopravních letadel, její výrobní program je ale mnohem širší. Firma, založená 16. července 1916 v Seattlu Williamem Edwardem Boeingem, totiž vyrábí i vojenská letadla a další techniku včetně radarů, angažuje se také v kosmickém výzkumu.

Foto: moonm

Boeing například v minulosti dodával techniku pro Apollo, později stavěl raketoplány a podílel se na budování Mezinárodní vesmírné stanice.

Nejznámější je ale přeci jen jako výrobce letadel, ať už civilních nebo vojenských. Jeho továrny dnes opouštějí například obří modely 747 Jumbo Jet (nyní i ve variantě 747-8 se zvýšenou kapacitou) a moderní dálkové 787 Dreamliner, tak menší stroje řady 737. Boeing ale vyráběl či vyrábí také velkokapacitní vojenský transportní letoun C-17 Globemaster, stíhačky F-15 Eagle nebo F/A-18 Hornet či vrtulníky, ať už bojový AH-64 Apache nebo dopravní CH-47 Chinook.

Právě na trhu civilních dopravních letadel dnes musí Boeing tvrdě bojovat s konkurencí, představovanou evropským Airbusem. Nejnovější prodloužený Jumbo Jet byl vlastně přímou reakcí na Airbus A380, největší stroj svého druhu, zařazený do služby před devíti lety. Ale i u menších letadel je evropská konkurence nepříjemná a firmy se každoročně přetahují v počtu objednávek i dodaných strojů. Loni například Boeing dodal 762 letadel, o 127 víc než soupeř, kterému se ale sešlo víc objednávek.

Ještě koncem 70. let to přitom na trhu dopravních letadel vypadalo poněkud jinak. Vedle sovětské konstruktérské školy, která se uplatňovala hlavně za železnou oponou, měl Boeing dva soupeře přímo na domácí půdě - Lockheed a McDonnell Douglas - a také rozdrobenou evropskou konkurenci. Přesto si ale udržoval náskok, který vyústil v dominaci. Lockheed měl sice nadějný Tristar z roku 1970, komerčního úspěchu s ním ale nedosáhl a nakonec se půlce 80. let z civilní sféry stáhl.

A McDonnell Douglas, který navázal na existenci firmy, jež dala světu první moderní dopravní letadlo (Douglas DC-3), se nakonec v roce 1997 stal součástí Boeingu. Tato fúze přitom byla jen jednou z několika podobných operací v historii společnosti ze Seattlu. Už v roce 1960 Boeing "spolkl" výrobce vrtulníků Vertol Aircraft Corporation, v polovině 90. let pak Boeing získal leteckou a vojenskou část společnosti Rockwell, která vyráběla mimo jiné balistické střely Minuteman.

Dnešní gigantická firma, která zejména v USA zaměstnává skoro 160.000 lidí a jejíž roční obrat se blíží stovce miliard dolarů (více než dvojnásobek českého státního rozpočtu), přitom vyrostla ze skromných začátků. Potomek německého důlního inženýra Wilhelma Böinga propadl létání v roce 1910, kdy se poprvé setkal s aeroplánem na letecké show. Spojil se s inženýrem Conradem Westerveltem a už v roce 1916 se jim podařilo pod značkou B&W vyrobit první hydroplán.

Společnost, již Boeing založil, se původně jmenovala Pacific Aero Products, své jméno jí dal zakladatel až o rok později. Koncem první světové války se Boeingu podařilo dodat americkému námořnictvu první cvičné stroje, čáru přes rozpočet mu ale udělal konec války a záplava vysloužilých vojenských strojů na trhu. Ve 20. letech se firma držela hlavně díky vojenským objednávkám, další dekáda pak přinesla rozvoj letecké dopravy a Boeing na to reagoval i slavným hydroplánem Clipper.

Těsně před válkou pak představil typ Stratoliner, první letoun pro přepravu pasažéru s přetlakovou kabinou, schopný létat ve velkých výškách. Slavné období firma zažívala za druhé světové války, kdy Boeing dodával americkému vojenskému letectvu tisíce slavných bombardérů B-17 a B-29. Po válce se firma musela potýkat se ztrátou vojenských objednávek na letadla, částečně je ale nahradily projekty protiletadlových a později balistických střel a také techniky pro lety do vesmíru.

Už koncem 40. let Boeing představil první proudový bombardér B-47 a v roce 1952 představil dosud létající B-52. Nová éra pak přišla v roce 1958, kdy Boeing vyvinul civilní proudový typ 707. O deset let později se objevil 747 Jumbo Jet, který se ukázal být "trefou do černého". Koncem 60. let totiž řada firem včetně Boeingu koketovala s nadzvukovou dopravou, nakonec se ale ukázala, že ekonomičtější, byť pomalejší stroj lépe uspokojí potřeby aerolinek.

Zdroj:čtk

Podobná témata
magazín, boeing company

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Výrobky firmy Moser si již přes 100 let drží renomé skla králů

Vizitka karlovarské sklárny Moser, která změnila v tomto týdnu vlastníky:

Donald Trump prodal všechny své akcie již v červnu, mírní obavy z možného střetu zájmů jeho mluvčí

Nově zvolený americký prezident Donald Trump v červnu prodal všechny své akcie, které držel v různých společnostech. Podle deníku The Washington Post (WP) to řekl Trumpův mluvčí.



Čti více
Ilustrační foto

České startupy se zaměřují na softwarová řešení

České takzvané startupy málokdy vyvíjejí produkty v klíčových technologiích, na nichž by v budoucnu mohl být postaven rozvoj české ekonomiky. Místo toho většina nabízí inovativní softwarová řešení.

Ilustrační foto

Bitevní letoun L-159 ještě neřekl poslední slovo, Aero Vodochody oprášilo po 13 letech montážní linku

Aero Vodochody na přelomu roku pošle do Iráku zcela nový letoun L-159, který 13 let už nevyrábělo.

Ilustrační foto

Dánský řetězec názorně předvedl, jak perfektně může fungovat byznys s prošlými potravinami

Možnost nakoupit za minimální ceny produkty, kterými pohrdli zákazníci supermarketů, uvádí v nadšení klientelu řetězce nového stylu Wefood v Kodani.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.