Stojí impérium Elona Muska na státní podpoře? Tesla a SolarCity získaly od státu již 4,9 miliardy dolarů

12.04.2016 13:50 | wa pe | Diskuze

Elon Musk a jeho společnosti s automobilkou Tesla Motors v čele vždy přitahovaly, kromě pozornosti médií a veřejnosti, také státní subvence. Ustojí Muskovo impérium případný konec státní podpory?

Foto: Public Domain

Podnikatel, investor, vynálezce a v neposlední řadě také vizionář Elon Musk je pro mnohé předobrazem úspěchu v dnešních Spojených státech. Jeho společnosti jsou nejen nositelem technologického pokroku, ale také společenské změny, na což rád ve svých rozhovorech upozorňuje. Jestli v současné době existuje výraznější kritika jeho podnikatelských aktivit, pak je to jejich značná závislost na státních pobídkách, přímých i nepřímých subvencích a daňových úlevách, bez kterých by, jak zlé jazyky tvrdí, Muskovy společnosti nepřežily. Sám slavný miliardář to nikdy nepopíral a dokonce prohlásil, že stát by do budoucna neměl přímo finančně podporovat podniky zaměřené na trvale udržitelný rozvoj jako jeho Tesla Motors a SolarCity, ale raději výrazněji využívat uhlíkovou daň, která by prodražila výrobu neekologických produktů natolik, že by se jejich další produkce stala nerentabilní.

Tváří v tvář miliardovým dotacím, které jeho společnosti v minulosti získaly, a na kterých jsou stále závislé, se to jeví jako odvážný výrok. Jerry Hirsch z Los Angeles Times v loňském roce vypočítal, že  Muskovy společnosti si již prostřednictvím daňových úlev, zvýhodněných půjček, dotací a prodeji emisních povolenek přišly na 4,9 miliardy USD. Analytik z Jefferies, Jack Dolev, doslova prohlásil, že "„Musk jde tam, kde jsou státní peníze, což je sice skvělá strategie, ale stát vás dříve nebo později odstřihne.“

Elon Musk se podobné kritice několikrát osobně bránil a to i na svém blogu, kde uvedl, že státní subvence 5 miliard USD, které budou v dalších pěti letech potřeba k dobudování Gigafactory, největší továrny na lithium-iontové baterie na světě v americké Nevadě, pokryjí podle Muska asi jen 5 % nákladů. Ve výhledu dalších dvaceti let, po kterou budou subvence trvat, by měly provozní a modernizační náklady představovat asi 100 miliard USD, což státní podporu v relativním srovnání sníží na pouhé 1 %.  Dlouhodobý ekonomický přínos továrny pro celý region bude podle CEO Tesly nesrovnatelný s náklady, které pro státní rozpočet nyní představuje. Podpora státu je navíc vázána na výkonnostní kritéria, což znamená, že Tesla se dostane ke státním penězům teprve až splní svou část dohody. Zatímco stát a Tesla se společně podílí na zisku, pouze automobilka samotná nese riziko, dodává Musk.

 

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.