Světová válka o lithium je v plném proudu. Bílá ropa je nejžhavější komoditou současnosti. Česko může být lithiová velmoc

19.04.2016 06:02 | wa pe | 1 komentář / 1 nový

Komodity si v minulém roce vedly doslova žalostně až na  lithium, jehož cena vzrostla o 10 %.  O bílou ropu, jak se kovu již začíná přezdívat, svádějí čím dál ostřejší boj technologičtí giganti, těžební společnosti i investoři po celém světě.

Foto: fdecomite

 

Podle britského týdeníku The Economist je lithium v současnosti „nejžhavější komoditou na světě.“ Za hladem po tomto alkalickém kovu stojí především potřeba skladování energie, která bude s rozvojem elektromobilů a obnovitelných zdrojů energie dále rapidně narůstat. Lithium je hlavní složkou elektrických baterií pro elektromobily, baterií pro přenosné přístroje a také baterií pro rezidenční systémy, které mají nahradit dodávku elektřiny z elektrické sítě. Nabídka lithia nestačí uspokojovat poptávku a tak se cena lithia od roku 2003 ztrojnásobila.

Jednou ze společností, které se budou snažit zajistit si stabilní dodávky bílé ropy za co nejnižší cenu bude i automobilka Tesla Motors, která nedávno překvapila rekordním množstvím předběžných objednávek na svůj nový elektromobil Model 3. Přes 300 000 objednávek, které nyní Tesla registruje zaráží o to více, když si uvědomíme, že za celý minulý rok sjelo z výrobních pásů nevadské automobilky méně než 50 000 vozů.  Podle výkonného ředitele Elona Muska by se toto číslo mělo brzy zdesetinásobit na  500 000 vyprodukovaných elektromobilů ročně. Co to znamená pro lithium nedávno objasnil Musk následujícími slovy: „...pro takovéto množství vyrobených aut za rok budeme potřebovat celou nynější produkci lithia na světě.“

V rozmezí posledního dubnového a květnového týdne můžeme očekávat slavnostní uvedení do provozu Gigafactory, doposud největší továrny na výrobu lithiových baterií na světě, která by měla dosáhnout plné plánované produkce akumulátorů Tesla někdy v druhé polovině letošního roku. Tesla však není jediná automobilka, která se připravuje na nastávající revoluci v automobilismu.  Se svými vozy poháněnými elektřinou chtějí co nejrychleji prorazit i renomované značky jako Volkswagen, Audi či Porsche.  Nedávno se k těmto značkám inspirována úspěchem Modelu 3 přidala i automobilka Fiat Chrysler. Další konkurence Muskovi roste také v případě startupu Faraday Future financovaného čínským miliardářem Ťia Jüe-tchingem či technologického giganta Apple, který ohlásil uvedení svého vlastního elektromobilu již v roce 2019.

 

Lithiová horečka na obzoru

Někteří analytici situaci na trhu s lithiem přirovnávají k počátkům 20. století, kdy John D. Rockefeller budoval své ropné impérium. Masivně vzrůstající poptávka v průběhu příštích několika dekád má jasné obrysy, zásoby komodity jsou omezené, zatímco odhady její budoucí ceny takřka neznají strop. To vše nyní vede k tomu, že o nejvýznamnější naleziště například v Nevadě či Argentině a perspektivní těžební společnosti se nyní bude svádět tuhý boj.

Objem lithia, který se v současnosti na světě těží nestačí držet krok byť jen s aktuální poptávkou v budoucnu však bude ještě huř. Podle investiční banky Goldman Sachs si vyžádá každé procento podílu elektromobilů na celkovém trhu vzrůst poptávky po lithiu o 70 000 tun ročně. Automobilový průmysl samotný by se mohl do roku 2025 postarat o ztrojnásobení trhu s alkalickým kovem, přičemž výpočty neberou do úvahu spotřební elektroniku či rezidenční systémy pro skladování elektrické energie. Podle týdeníku The Economist se v důsledku vysoké spotřeby komodity v high-tech sektoru se jen v listopadu a prosinci minulého roku import lithium karbonátu do Číny zdvojnásobil, což vyhnalo jeho cenu na 13 000 USD za tunu. Agentura Bloomberg informovala, že některé čínské kontrakty dokonce udávají cenu až 23 000 USD za tunu.

Většina dnešní světové produkce alkalického kovu pochází z nalezišť v Austrálii, Číně, Argentiny, Chile a Bolívie. V Severní Americe je v současnosti jediným větším nalezištěm Nevada, kde také sídlí Tesla Motors a míří zde i Faraday Future. Zde se lithium získává ze slaných minerálních vod, což je dnes cenově nejdostupnější známý zdroj kovu.

Exponenciální růst poptávky po lithiu v příštích letech může těšit především těžařské společnosti, které jsou aktuálně pod drobnohledem investorů, již se budou snažit také ukrojit si svůj díl lithiového koláče. Jedním z nejznámnějších investorů v těžebním sektoru je Frank Giustra, který nedávno vstoupil do společnosti Lithium X, jenž provozuje prospekční operace v takzvaném lithiovém trojúhelníku v Argentině a také drží velké pozemky v nevadské Clayton Valley blízko dolu Silver Peak asi tři hodiny cesty od Gigafactory Elona Muska.

V minulosti se těžbou komodity zabývala jen hrstka velkých těžařských společností, nadcházející lithiová horečka by to však již brzy mohla výrazně změnit. Mezi tradiční producenty, kteří již dnes výrazně těží ze vzrůstající poptávky patří Albermale (ALB), SQM a FMC. Pokud budou chtít nová hráči na trhu konkurovat těmto zavedeným společnostem musí vsadit právě na cenově dostupnou těžbu ze slaných minerálních vod v Nevadě, ale především v oblasti takzvaného lithiového trojúhelníku, který se rozkládá na území Argentiny, Bolívie a Chile. Zatímco Chilská vláda již oznámila, že nehodlá udělovat nové těžební koncese, státní kontrola nad nalezišti v Bolívii značně omezuje těžbu. Ve hře zůstává tedy převážně Argentina, která disponuje známými zásobami asi 128 milionů tun lithia. Lithiová horečka by mohla být pro zemi cestou jak splatit alespoň část dluhů, které vedly ke státnímu bankrotu na přelomu let 2001 a 2002. Jak uvedli argentinští představitelé, o těžbu lithia či zajištění jeho dodávek nyní jednají s hlavními automobilkami včetně například Toyoty či Mitsubishi.

Společnosti, kterým se v budoucnu podaří dostat na trh nové dodávky lithia své zákazníky rozhodně nebudou muset hledat dlouho, ti už si je najdou sami.

 

Česká republika jako lithiová velmoc?

Není žádnou novinkou, že je oblast v okolí Cínovce považována za jedno z největších nalezišť lithia na celém světě a určitě největším nalezištěm v Evropě. Ačkoliv je těžba v této oblasti od osmdesátých let minulého století postupně utlumována (a na české straně ukončena), těžařské společnosti z celého světa si už začínají všímat. Naposledy na Cínovci zpracovala studii proveditelnosti česko-australská společnost Geomet. 

Že skrývá Cínovec potenciál enormního zisku lze usuzovat i dle zájmu RSJ Private Equity, kterou ovládá miliardář Karel Janeček.

 

Líbil se vám tento článek?
+1 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Jen aby se o něj u nás nezačlo válčit........
Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Obyvatelé Dubí vítají těžbu lithia v Krušných horách

Ilustrační foto

Japonské firmy se zapojí do rozšiřování sítě vodíkových čerpacích stanic

Glencore: Rozmach elektromobilů je rychlejší, než se čekalo

Ilustrační foto

Čína a Indie překonaly USA a staly se nejoblíbenějšími zeměmi pro investice do obnovitelných zdrojů energie

Společnost Anglo American znovu zahájí těžbu v dole na měď El Soldado v Chile

General Electric jedná o společném projektu větrné farmy v Chile za 1,6 miliardy USD



Čti více

Ruský ministr energetiky Novak připustil možnost změny podmínek dohody o snížení těžby ropy

Morgan Stanley snížil cílové ceny ropy

Ilustrační foto

Donald Trump chce těžit ropu v chráněné Arktické národní rezervaci na Aljašce

Deutsche Bank: Vše je o cenách

Proč cena ropy po rozšíření dohody OPEC prudce poklesla?

Ilustrační foto

Který z miliardářů se může pochlubit nejvíc sexy manželkou?

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.