Světy technologií a aut se propojují

06.10.2016 10:15 | V Z | Diskuze

Dělící čára mezi technologiemi a automobilovým průmyslem se stále více rozpíjí a nabízejí možnosti o kterých se nám kdyse jen zdálo.

Foto: Neeta Lind

Vzestup společností nabízejících spolujízdu, jako je Uber či Lyft, znamená, že doprava je ještě více spojena s chytrými telefony, zatímco auta se stávají počítači díky technologii autonomního řízení. Vývoj technologií využívaných v automobilovém průmyslu je však velmi drahý: celkový rozpočet automobilek na vědu a výzkum mezi lety 2010 a 2014 vzrostl o 61 % na 137 miliard dolarů.

Generální ředitel skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne se domnívá, že je nesmysl, aby jednotlivé automobilky utrácely miliardy dolarů za vývoj konkurenčních, avšak prakticky identických systémů. Automobilky tak spojují své síly do stále se rostoucích aliancí, aby sdílely riziko i náklady spojené s vývojem.

Fiat Chrysler tak spolupracuje na vývoji 100 samořídících dodávek se společností Google, a jedná i o podobném projektu s Uberem. Google naproti tomu investoval do Uberu, podobně jako společnosti Toyota, Microsoft a Tata, která vlastní automobilku Land Rover. Konkurent General Motors investoval do alternativní platformy Lyft, jejíž spojenectví s čínskou společností Didi, která rovněž nabízí spolujízdu, je nyní nejasné poté, co Didi uzavřela několik dohod s Apple a Uberem. Ford se od června pokouší dohnat konkurenci a investoval do několika start-upů, zatímco předseda představenstva Bill Ford vložil prostředky do Lyftu.

Jde přitom o hodně. Automobilky si chtějí zajistit, aby v budoucnosti ze spolujízdy netěžily především softwarové společnosti. Analytická společnost McKinsey odhaduje, že spolujízda a onboard datové služby by mohly v roce 2030 automobilovému průmyslu vygenerovat dodatečné tržby ve výši 1,5 bilionu dolarů nad rámec odhadovaných 5,2 bilionů dolarů z tradičních prodejů automobilů a souvisejících služeb. Spolujízda je přitom atraktivní alternativou i pro spotřebitele: vlastnictví automobilu v USA stojí v průměru 8 558 dolarů ročně, avšak auta jsou využívána jen 4 % celkové doby. Sdílení jízd v autonomních vozidlech by tak mohlo zajistit mnohem efektivnější využívání aut.

Zdroj:Bloomberg, Redakce
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Uber přiznal, že platil řidičům v NYC málo

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Nokia, AutoZone, Agilent Tech a další

Ilustrační foto

Nad Uberem se stahují mračna: Podle Soudu EU jde o přepravní službu a musí žádat o licenci

Uber v reakci na rozhodnutí soudu pozastavuje od zítřka svůj provoz v Brně

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Apple, Valeant, Allergan a další

Ilustrační foto

Uber v hledáčku amerických kriminalistů



Čti více

Akcie General Electric oslabují o 1,6 % v reakci na výroky výkonného ředitele Immelta

Automobilka Aston Martin vykázala poprvé po deseti letech zisk za první čtvrtletí. Nabídne své akcie v rámci IPO?

Koruna dnes mírně zpevnila na páru s dolarem, oslabila však vůči euru

Lavazza koupila většinový podíl v Kicking Horse Coffee a očekává růst tržeb

BNP Paribas zaplatí v USA pokutu 8,3 miliardy korun za podvody na devizovém trhu

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.