Jsou akcie Tesla Motors levné nebo drahé? Tesle nestačí jen mít Elona Muska

10.05.2016 15:59 | V Z | Diskuze

Od primárního úpisu akcií Tesla Motors mezi medvědy a býky na trhu probíhá zuřivá debata, zda je firma vysoce přeceňovanou automobilkou nebo potenciálně nedoceněnou technologickou společností. Býčí investoři, kteří tvrdí, že je výrobce elektromobilů vhodnější srovnávat např. s Applem či Amazonem než s automobilkami GM či Ford, vyhnali akcie společnosti Tesla k tržním hodnocením, které vyvolávají mezi giganty automobilového trhu zmatek i závist. A

Foto: Brian Snelson

Zdá se však, že generální ředitel Tesly Elon Musk, který se právě snaží provést firmu kritickým přechodem od výroby malých objemů luxusních vozidel k masové produkci, měl zjevení, které mu poradilo, jak dál: Tesla se musí mnohem více začít podobat automobilkám, kterým se Musk tak rád posmívá.

„Myslím, že jsme zatím odvedli velmi dobrou práci, co se týče designu a technologií našich výrobků,“ uvedl Musk tento týden v komentáři ke čtvrtletním výsledkům zveřejněným společností. „Klíčem k budoucnosti je stát se leaderem i ve výrobě.“ Tento typicky neskromný cíl podle Muska není ničím novým. Musk tvrdí, že „Tesla bere výrobu velmi vážně“. Přesto však má společnost před sebou ještě velmi dlouhou cestu.

Nad úvodní chválou designu a výkonnosti vozidel Tesla začala převažovat frustrace vlastníků z nízké spolehlivosti a kvality dodaných vozidel. Zákaznici si stěžovali na nutnost výměny řídící jednotky Modelu S či na nefunkční výklopné dveře Modelu X. Tesla se rovněž potýkala s mnoha problémy s těsněním oken, otvíráním dveří či předčasnou korozí – tyto problémy nejprve pozdržely a poté snížily ratingy jejích modelů.

Musk mezitím čelí největší výrobní výzvě v historii automobilového průmyslu. Chce zvýšit výrobu z loňských 50 000 vozidel na 500 000 aut v roce 2018. Tento nárůst by překonal i Fordův Model T, kterému trvalo zvýšení výroby ze 70 000 kusů na půl milionu čtyři roky. Musk se však zjevně chce zapsat do historie a analytikům oznámil, že podle jeho „nejlepšího odhadu“ bude Tesla v roce 2020 vyrábět „téměř milion vozidel“.

Ať se na to podíváme jakkoli, jde o velmi smělý plán, který navíc Musk oznámil v den, kdy firmu opustili viceprezidenti pro výrobu a montáž. Muskovi tak chybí základní tým pro uskutečnění jeho smělých plánů. Při prezentaci čtvrtletních výsledků Musk vyzval „nejlepší profesionály z výroby z celého světa“, aby se k němu přidali, a tvrdil, že brzy oznámí nové posily. Musk sám si otevřel kancelář u výrobní linky společnosti Tesla v kalifornském Fremontu. Dokonce prý má v konferenční místnosti spací pytel na přespání po nočních kontrolách kvality.

Pro investory, kteří věří Muskově schopnosti proměnit obrovské úvodní investice ve stejně velké zisky – jako to dokázal např. Jeff Bezos v Amazonu, je představa, že Musk přímo řídí výrobní linku, velmi lákavá. Odborníci z automobilového průmyslu však tvrdí, že právě tato představa ukazuje, jak špatně Musk chápe, co ho v automobilovém sektoru čeká. 

V kultuře Silicon Valley, charakterizované rychlými změnami a průlomovými technologiemi, není nic neobvyklého, pokud společnosti změní obchodní strategii, často velmi dramaticky. Zkušenosti z automobilového průmyslu však ukazují, že zde skutečně funguje jen jediná strategie: dlouhodobý, soustředěný a disciplinovaný vývoj, jakého jsme byli svědky např. u Toyoty, která se rozrostla z výrobce tkalcovských stavů až na jednu z největších automobilek na světě. Důrazem na „průběžné a soustavné vylepšování“, zpětné analýzy a zkoumání, zodpovědnost a systematickou snahu o odstraňování nedokonalostí i v nejmenších detailech se strategie, která funguje v automobilovém průmyslu, velmi liší od Muskova přelétavého stylu.

Tesla měla šanci začít budovat podobnou korporátní kulturu v roce 2010, kdy Toyota koupila v Tesle 10% podíl a nabídla své výrobní know-how. Namísto, aby Tesla předvídala, jaké úkoly před ní budou v budoucnu stát, a položila základní kameny svého budoucího úspěchu, její „amatérská arogance“ Toyotu vypudila. O šest let později ve světle stejného chování Muskovy ambice vypadají nejen velmi směle, ale téměř neuskutečnitelně.

 

Elektrická fantazie: Bude se příští elektromobil Tesla prodávat za 600 000 Kč?

 

Stojí impérium Elona Muska na státní podpoře? Tesla a SolarCity získaly od státu již 4,9 miliardy dolarů

 

I kdyby se Muskovi podařilo transformovat Teslu téměř přes noc v gigantickou automobilovou výrobnu, čelí další výzvě, na kterou se ho žádný analytik v rozhovoru o čtvrtletních výsledcích neptal: zda bude schopen tyto vozy prodat. Výrobní cíl Tesly je založen na předpokladu, že zákazníci uhradí nejméně 35 000 dolarů za každou ze 400 000 zaregistrovaných (zrušitelných) předobjednávek. Tesla se vychloubá, že Model 3 vygeneruje výnosy 14 miliard dolarů. Několik analytiků zjistilo, že kontroly proti spekulativním hromadným předobjednávkám, které avizoval Musk, ve skutečnosti vůbec neprobíhají, a je tedy pravděpodobné, že značná část předpobjednávek Modelu 3 nebude realizována.

Ostatní automobilky se nedožadují refundovatelných záloch, protože plánovaní výroby je uměním vybalancovat nabídku a poptávku. Příliš optimistické odhady poptávky jsou nejčastější příčinou pádu v automobilovém průmyslu. Takže i kdyby poptávka po Modelu 3 převýšila poptávku po ostatních elektromobilech, pokud Tesla poptávku nadhodnotí, zabije ji to, stejně jako přehnané odhady zničily mnoho firem v minulosti.

Musk však zatím vrší jedno nepravděpodobné prohlášení za druhým. Kritika budoucích vyhlídek Tesly se tak pomalu proměňuje v lakmusový test jeho vlastních schopností. Někteří investoři Muskovi a jeho poslání nadále neotřesitelně věří. Pro jiné Muskův nedostatek disciplíny odhaluje tvrdou pravdu o rozkolu mezi Silicon Valley a automobilovými společnostmi. Automobilky mohou v porovnání s hbitými softwarovými start-upy působit jako neohrabaní obři, ale prošly si brutální konkurencí, která je naučila výkonnosti, efektivitě, komplexnosti i zaměření na detail. 

To by mohl být, ve zkratce, důvod, proč Google přestal vyhrožovat automobilovým společnostem rozchodem a začal s nimi spolupracovat jako s partnery. Musk, který vsadil budoucnost Tesly na sílu své inspirace a vize, již možnost takového obratu nemá. Je zcela sám a chystá se zdolat velmi prudkou horu.

Zdroj:Bloomberg, Redakce

Podobná témata
elon musk, tesla motors, známé osobnosti

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Analytici očekávají pokles globálního trhu s naftou

Podle analytiků UBS pomalu končí éra osobních automobilů s dieselovými motory, zejména kvůli rostoucí popularitě hybridních a elektrických vozidel.

Nizozemsko láká Tesla Motors, aby v zemi postavila továrnu

Holandský ministr hospodářství Henk Kamp uvedl, že kabinet se snaží do země přilákat společnost Tesla Motors (NASDAQ:TSLA), aby zde vybudovala závod na výrobu elektromobilů.



Čti více

Ruský stát prodal čtvrtinový podíl ve své největší ropné společnosti Kataru a Glencore

Zhruba pětinový podíl v ruské státní ropné společnosti Rosněfť koupily společně švýcarský obchodník s komoditami Glencore a katarský státní investiční fond. Moskva za 19,5 procenta akcií Rosněfti získá 10,5 miliardy dolarů (264 miliard Kč), sdělil dnes Kreml.

Dolar zaznamenává solidní zisky, zatímco libra padá

Po italském referendu, se forexový trh zaměří na měnově politická oznámení tohoto týdne. Dnes se pozornost přesouvá na měnově politické rozhodnutí Bank of Canada a jeho dopad na kanadský dolar.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.