Tunelový komplex Blanka se blíží k prvnímu roku svého provozu, někde přinesl zlepšení, jinde naopak dopravu zkomplikoval

13.09.2016 16:14 | fa ra | Diskuze

Denně jeho nejvytíženější částí projede až 85.000 aut, některým částem města Blanka v dopravě ulevila, jinde se dopravní situace zhoršila.

Foto: Marcus Meissner

Tunel tak má své zastánce i řadu kritiků, ti poukazují hlavně na to, že měla být spuštěna další dopravní opatření, která by pomohla oblastem, kde auta z Blanky vyjíždějí. Dostavba severozápadní části Pražského okruhu, která se ani nezačala stavět, byla dokonce podmínkou stavebního povolení pro Blanku. Nestaví se ani další části městského okruhu, které by na tunel navázaly.

"Blanka je sirotek. Je třeba dokončit oba okruhy a další návazné stavby. blízko jsme například začátku výstavby Radlické radiály," řekl ČTK náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Část okruhu mezi D1 a D11 by se podle harmonogramu pracovní skupiny, v níž kromě Prahy bude zasedat Středočeský kraj, mohla začít stavět na konci roku 2019. Nyní příslušné orgány řeší tzv. řízení EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Blanka ulevila Praze 1, Smíchovu nebo Praze 7. V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše a na Nuselském mostě. Tunel naopak zhoršil dopravní situaci v Praze 6 a v některých částech Prahy 8. Vedení Prahy chce v pátek představit dopravní opatření, která by mohla situaci zlepšit. "V řešení je například změna režimu některých semaforů, a to i pro případ uzavírek Blanky," řekl Dolínek.

Podle dopravních expertů je ale na taková opatření rok po otevření tunelu pozdě. "Ještě před zprovozněním Blanky jsme městu doporučili zhruba padesát doprovodných opatření. Ty by zmenšily negativní dopady na návazných ulicích, udělaly z Blanky skutečný obchvat centra, omezily nárůst dopravy, který Blanka vygenerovala, a zlepšily konkurenceschopnost veřejné a bezmotorové dopravy," řekl ČTK dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler. Z navržených opatření se ale podle něj realizovala jen malá část.

Praha 6 Blanku označuje za "prokletí" - stavba významně zhoršila dopravní situaci například na Prašném mostě a Vítězném náměstí. Praha 8 zase požaduje zahloubit do tunelu ulici V Holešovičkách, kterou auta jezdí z a do tunelu ve směru od dálnice D8. Denně tam projede asi o 16.000 aut víc než před otevřením tunelu.

Blanka podle Fillera do města přivedla asi o deset procent vozidel víc, než tam mířilo před jejím otevřením. Ke zlepšení poměrů je nutné omezení dopravy, tvrdí Filler. Magistrát by měl instalovat světelnou závoru v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách. Funkcí světelné závory je regulovat vjezd vozidel v určitém místě. Mělo by také vzniknout záchytné parkoviště v Suchdole, aby lidé mohli nechat auto u autobusu a nejezdili Podbabskou a ulicí Jugoslávských partyzánů. "Dlouhodobě Dejvicím pomůže tramvajová trať do Suchdola a obchvat Vítězného náměstí. Tyhle stavby ale měly být dokončené dřív než Blanka," dodal Filler.

Blanka doplnila městský okruh se Zlíchovským, Strahovským tunelem a Mrázovkou. Vnitřní městský okruh dále tvoří část ulice Strakonické, Barrandovský most a téměř 17 km dlouhá Jižní spojka a Štěrboholská radiála. Zbývá dokončit soubor tří staveb východní části okruhu v úseku Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála a tzv. Libeňská spojka. Jejich stavba ale ještě nezačala.

Součástí stavebního povolení Blanky byla podmínka, že před otevřením tunelu pro dopravu musí být zprovozněna severozápadní část Pražského okruhu (obchvat Prahy, také vnější okruh, plánovaný přes Suchdol). Ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne. Než bude Pražský okruh dokončený, zůstává tak tunel Blanka ve zkušebním provozu.

Blanka jako komplex tří tunelů vyšla na 43 miliard korun, zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Tunel byl zprovozněn loni v září, je označován ze nejdelší městský tunel v Evropě. Součástí komplexu jsou i dvě velká podzemní parkoviště, zatím nepoužívaná.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

V létě budete moci z Prahy letadlem zavítat do 154 destinací přímým spojem

Z pražského Letiště Václava Havla bude během letní sezony možné letět přímo do 154 míst po celém světě včetně devíti nových destinací. Zároveň na 20 linkách se meziročně zvýší počet letů. V tiskové zprávě o tom informovalo letiště.

Hyperloop míří do Indie

Společnost Hyperloop Technologies Inc. začala jednat s představiteli indické vlády a vybraných indických firem o částečné účasti na výstavbě a následném provozu vysokorychlostního transportního systému Hyperloop One.

Ryanair začne od října létat z letiště v Pardubicích

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair začne od října létat z letiště v Pardubicích.

Vysokorychlostní železniční trať z Prahy do Brna vyjde na 120 až 160 miliard korun

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde, podle navrhovaných variant, na 120 až 160 miliard korun.

Německé mýtné v navrhované podobě je diskriminační, shodli se europoslanci

Dálniční poplatky schválené německou vládou jsou diskriminační a Evropská komise by neměla Berlínu v této otázce ustupovat. Při dnešní debatě se na tom shodli evropští poslanci z většiny stran zastoupených v Evropském parlamentu.

Aerolinky Ryanair budou od zimní sezóny létat z Prahy do osmi nových destinací

Irský nízkonákladový dopravce Ryanair chystá od letošní zimní letové sezóny osm nových přímých leteckých spojení z Prahy.



Čti více

Cílové úrovně pro měnové páry EUR/USD a EUR/GBP podle forex analytiků Toronto-Dominion Bank

Forex analytici TD Bank se ve své aktuální zprávě blíže zaměřili na akcie EUR/USD a EUR/GBP.

Ilustrační obrázek

Koruna v reakci na dnešní rozhodnutí ČNB pokračovat v režimu devizových intervencí oslabila

Koruna v reakci na dnešní rozhodnutí ČNB pokračovat v režimu devizových intervencí oslabila po 15:30 až na 27,20 Kč/EUR.

EUR/USD: technická analýza 30.3.2017

Pár EURUSD je ovlivněn především sentimentem ohledně aktivace článku 50 Lisabonské smlouvy a oficiálním zahájením Brexitu. Očekáváme postupné uklidnění situace a pohyb mezi 1,071 a 1,082.

Cena zlata: technická analýza 30.30.2017

Zlato sice zažilo velice dobré čtvrtletí, rezistence na 1263 se ale ukazuje jako příliš vysoko. Pro příští týden očekáváme mírnou korekci směrem dolů.

Cena ropy: technická analýza 30.3.2017

Ropa chytla druhý dech a technické indikátory vysílají růstové signály. Uvidíme, jestli bude mít černé zlato dost síly na proražení rezistence na 52,4 a 53,14.

Ilustrační obrázek

Akcie ČEZ: technická analýza 30.3.2017

Rezistence na úrovni 443 Kč se potvrzuje. I když je například indikátor MACD naladěn prorůstově, tak neočekáváme proražení této hranice. Vede nás k tomu zejména objemový indikátor OBV.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.