Tunelový komplex Blanka se blíží k prvnímu roku svého provozu, někde přinesl zlepšení, jinde naopak dopravu zkomplikoval

13.09.2016 16:14 | fa ra | Diskuze

Denně jeho nejvytíženější částí projede až 85.000 aut, některým částem města Blanka v dopravě ulevila, jinde se dopravní situace zhoršila.

Foto: Marcus Meissner

Tunel tak má své zastánce i řadu kritiků, ti poukazují hlavně na to, že měla být spuštěna další dopravní opatření, která by pomohla oblastem, kde auta z Blanky vyjíždějí. Dostavba severozápadní části Pražského okruhu, která se ani nezačala stavět, byla dokonce podmínkou stavebního povolení pro Blanku. Nestaví se ani další části městského okruhu, které by na tunel navázaly.

"Blanka je sirotek. Je třeba dokončit oba okruhy a další návazné stavby. blízko jsme například začátku výstavby Radlické radiály," řekl ČTK náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Část okruhu mezi D1 a D11 by se podle harmonogramu pracovní skupiny, v níž kromě Prahy bude zasedat Středočeský kraj, mohla začít stavět na konci roku 2019. Nyní příslušné orgány řeší tzv. řízení EIA, které posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Blanka ulevila Praze 1, Smíchovu nebo Praze 7. V souvislosti s otevřením stavby klesl provoz v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše a na Nuselském mostě. Tunel naopak zhoršil dopravní situaci v Praze 6 a v některých částech Prahy 8. Vedení Prahy chce v pátek představit dopravní opatření, která by mohla situaci zlepšit. "V řešení je například změna režimu některých semaforů, a to i pro případ uzavírek Blanky," řekl Dolínek.

Podle dopravních expertů je ale na taková opatření rok po otevření tunelu pozdě. "Ještě před zprovozněním Blanky jsme městu doporučili zhruba padesát doprovodných opatření. Ty by zmenšily negativní dopady na návazných ulicích, udělaly z Blanky skutečný obchvat centra, omezily nárůst dopravy, který Blanka vygenerovala, a zlepšily konkurenceschopnost veřejné a bezmotorové dopravy," řekl ČTK dopravní expert hnutí Auto*Mat Vratislav Filler. Z navržených opatření se ale podle něj realizovala jen malá část.

Praha 6 Blanku označuje za "prokletí" - stavba významně zhoršila dopravní situaci například na Prašném mostě a Vítězném náměstí. Praha 8 zase požaduje zahloubit do tunelu ulici V Holešovičkách, kterou auta jezdí z a do tunelu ve směru od dálnice D8. Denně tam projede asi o 16.000 aut víc než před otevřením tunelu.

Blanka podle Fillera do města přivedla asi o deset procent vozidel víc, než tam mířilo před jejím otevřením. Ke zlepšení poměrů je nutné omezení dopravy, tvrdí Filler. Magistrát by měl instalovat světelnou závoru v Podbabě, na Vychovatelně a v ulici V Holešovičkách. Funkcí světelné závory je regulovat vjezd vozidel v určitém místě. Mělo by také vzniknout záchytné parkoviště v Suchdole, aby lidé mohli nechat auto u autobusu a nejezdili Podbabskou a ulicí Jugoslávských partyzánů. "Dlouhodobě Dejvicím pomůže tramvajová trať do Suchdola a obchvat Vítězného náměstí. Tyhle stavby ale měly být dokončené dřív než Blanka," dodal Filler.

Blanka doplnila městský okruh se Zlíchovským, Strahovským tunelem a Mrázovkou. Vnitřní městský okruh dále tvoří část ulice Strakonické, Barrandovský most a téměř 17 km dlouhá Jižní spojka a Štěrboholská radiála. Zbývá dokončit soubor tří staveb východní části okruhu v úseku Pelc-Tyrolka - Balabenka - Štěrboholská radiála a tzv. Libeňská spojka. Jejich stavba ale ještě nezačala.

Součástí stavebního povolení Blanky byla podmínka, že před otevřením tunelu pro dopravu musí být zprovozněna severozápadní část Pražského okruhu (obchvat Prahy, také vnější okruh, plánovaný přes Suchdol). Ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době nezačne. Než bude Pražský okruh dokončený, zůstává tak tunel Blanka ve zkušebním provozu.

Blanka jako komplex tří tunelů vyšla na 43 miliard korun, zhruba o deset miliard více, než bylo původně plánováno. Tunel byl zprovozněn loni v září, je označován ze nejdelší městský tunel v Evropě. Součástí komplexu jsou i dvě velká podzemní parkoviště, zatím nepoužívaná.

Zdroj:čtk

Podobná témata
politika, česká republika, praha

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Podmínky pro podnikání se v ČR neustále zhoršují, rozhovor se Slávkou Harazimovou, jejíž firma inspirovala celý svět

Spíše opatrný optimismus a také obavy z některých opatření – tak vidí své podnikání dnes Slávka Harazimová, která před více než dvaceti lety v Praze rozjela jako první na světě byznys odvozu řidičů „pod vlivem“ i s jejich automobily. Firma Drink SOS byla inspirací pro podnikatele po celém světě díky jedinému článku v International Herald Tribune. 

Bývalý primátor Pavel Bém si připomene průšvih Opencard u soudu

Pražští radní dnes schválili podání žaloby na vymáhání škody v kauze opencard po někdejších radních hlavního města včetně bývalého primátora Pavla Béma (ODS).

Ilustrační foto

Pražští strážníci začali pokutovat jezdce na segwayích v centru Prahy

Na dvoukolovém vozítku segway, na kterém je ode dneška zakázaný vjezd do historického centra Prahy, dnes strážníci přistihli 15 lidí.

Česko dnes válčí se sněhem a silným větrem

Dopravu v České republice dnes komplikuje sníh a silný vítr, a to zejména ve vyšších polohách.

Bývalý primátor Prahy, Bém označil žalobu v kauze Opencard za projev duševní choroby

Bývalý pražský primátor Pavel Bém (ODS) považuje dnešní rozhodnutí rady hlavního města podat na něj a někdejší radní žalobu kvůli kartě opencard za projev duševního onemocnění a ztráty soudnosti.

Kromě politiků bude hlavní město Praha žalovat v kauze Opencard také bývalé úředníky

Pražští radní souhlasili s žalobou na vymáhání škody v kauze opencard i po dvou bývalých úřednících magistrátu Ivanu Seyčkovi a Jiřím Chytilovi. ČTK to potvrdil mluvčí magistrátu Vít Hofman.



Čti více

Britskou libru čeká na páru s japonským jenem další výrazné oslabení, tvrdí forex analytici Credit Agricole

Podle forex analytiků Credit Agricole se můžeme na páru GBP/JPY dočkat výraznějšího oslabování, pokles GBP/USD bude spíše omezený.

Ford Kuga má další problémy s motorem, tentokrát v Jihoafrické republice

Automobilka Ford se rozhodla v Jihoafrické republice svolat do servisů 4 500 svých terénních vozů Kufa kvůli nebezpečí vznícení.

Gazprom hlásí rekordní vývoz zemního plynu do Německa

Ruská plynárenská společnost Gazprom zvýšila loni vývoz zemního plynu do Německa o deset procent na nový rekord 49,8 miliardy krychlových metrů a překonala dosavadní maximum více než 45 miliard kubíků z roku 2015.

USD/CAD nyní nabízí atraktivní úrovně pro vstup do dlouhé pozice, tvrdí forex analytici TD Bank

Podle valuačního modelu forex analytiků TD Bank je nyní měnový pár USD/CAD mimořádně levný a kanadský dolar bude dále profitovat z možného krátkodobého oslabení amerického dolaru.

Týdenní výhled: 16.-20. ledna; Ekonomický kalendář signalizuje vysokou volatilitu

Americký dolar minulý týden skončil níže oproti všem hlavním měnám, protože prezident USA Donald Trump ve svém projevu neposkytl dostatek informací o svých budoucích činech, jak se od něj očekávalo. Jedinou výjimkou byla britská libra, která dnes ráno překvapila gapem směrem dolů díky spekulacím, že britská premiérka Theresa Mayová bude v úterý naznačovat takzvaný "Hard Brexit".

Britská libra dnes prudce oslabuje. Investoři očekávají tvrdý brexit

Britská libra v dnešním obchodování v Asii zažila bleskový výprodej, takzvaný flash crash, a propadla se na nejnižší hodnoty od října. Forex obchodníci reagovali na spekulace médií, podle nichž britská premiérka Theresa Mayová v úterním projevu signalizuje takzvaný tvrdý brexit.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.