Už ne pouze elektromobily. Americká NASA zveřejnila projekt série letadel na plně elektrický pohon

28.06.2016 11:44 | wa pe | Diskuze

NASA vyvíjí letadlo se 100% elektrickým pohonem a funkční prototypy již má k dispozici i Boeing a Airbus. Nastává nová éra letectví?

Foto: Public Domain

 

Rychlá doprava osob a zboží po celém světě díky letecké dopravě je vnímána jako jeden z největších úspěchů 20. století, mnozí se však ptají, zdali cena, kterou za ni lidstvo platí, není přeci jen příliš vysoká. Profesor Niko Paech z Katedry produkce a životního prostředí na německé Carl von Ossietzky Universität Oldenburg označuje leteckou dopravu za vůbec nejtěžší zločin proti životnímu prostředí, kterého se jednotlivec dnes může legálně dopustit. V rámci jednoho letu z Mnichova do New Yorku a zpět vypustí dopravní letadlo v průměru emise o objemu 4,2–4,5 tuny CO2 na každého jednotlivého pasažéra. V případě letu na Nový Zéland a zpět je to dokonce 14,5 tuny CO2 na osobu. Odhady uznávaných klimatologů přitom počítají s tím, že pro zastavení nebo alespoň výrazné zpomalení globálního oteplování by takzvaná uhlíková stopa jednotlivce, spotřebované služby a zboží v přepočtu na CO2 emise, neměla přesáhnout 2,7 tuny ročně. 

Ve snaze snížit negativní vliv letecké dopravy na životní prostředí při současném zachování dnešních nákladů investují  výzkumné organizace po celém světě nemálo úsilí i financí na vývoj efektivnějších leteckých motorů i zcela nových alternativ.

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) nedávno ohlásil vývoj nového letounu pod označením X-57 Maxwell vybaveného hned 14 elektromotory, které by měly umožnit dosáhnutí rychlosti až 281,6 km/h, což je podstatně více než u současné elektrické konkurence. Zatímco tento první prototyp bude mít dostatek místa pouze pro samotného pilota, další plánované stroje by již měly mít prostor pro pasažéry a náklad. Zástupci NASA prohlásili, že prototyp by měl v praxi názorně demonstrovat pokročilé letecké technologie pro snižování emisí, spotřeby a hluku.  V NASA doufají, že prototyp také pomůže rychlejšímu přijetí předpisů pro tento typ strojů.

Plně elektrická letadla dnes mohou létat pouze v rámci testování, jelikož s jejich komerčním využitím prozatím platná regulace letecké dopravy v Evropě ani v USA nepočítá.  Na to ostatně doplatila i česká společnost Evektor-Aerotechnik z Kunovic, která byla připravena nabídnout zákazníkům letadlo na elektrický pohon již v polovině minulého roku, výrobu však zhatily neexistující předpisy pro jiné než spalovací motory.

Nové elektrické letouny NASA jsou součástí 10letého programu pod názvem New Aviation Horizons dotovaného částkou 790 milionů USD. NASA není rozhodně první, kdo se na tomto poli snaží s předstihem prosadit, kromě již zmíněné české firmy Evektor, jsou to výrobci Airbus se svým sportovním letounem E-Fan, který již přeletěl kanál La Manche, a také Boeing, který má už za sebou zkoušky svého hybridního letounu a nepilotovaného solárního stroje.

Cílem těchto a podobných strojů je především omezení emisí CO2, zkrácení doby letu a nižší provozní náklady. Zatímco první komerční verze E-Fan by měla vzlétnout už v příštím roce, X-57 čekají ještě léta testování předtím, než se bude moci zapojit do standardního letového provozu.  

Zdroj:Oilprice, Redakce

Podobná témata
letecká doprava, nasa, boeing company, airbus group

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Nadzvuková letadla se vracejí. Budou je aerolinky kupovat?

Nový výrobce nadzvukových dopravních letadel Boom Technology čelí obrovskému množství výzev a překážek. Mnohé z nich jsou shodné s těmi, které před více než deseti lety poslaly na smetiště dějin legendární Concordy, píše agentura Bloomberg.

Akcie, které si dnes zasluhují vaši pozornost: Coca-Cola, Boeing, Southwest Airlines, Apple a další

Které akcie dnes přitahují pozornost investorů těsně před zahajovacím zvoněním na burzách v USA?



Čti více

Analytici očekávají pokles globálního trhu s naftou

Podle analytiků UBS pomalu končí éra osobních automobilů s dieselovými motory, zejména kvůli rostoucí popularitě hybridních a elektrických vozidel.

Ilustrační foto

Daimler zvažuje přesun výroby elektrických aut do Číny

Německý automobilový koncern Daimler zvažuje, že bude vyrábět elektrická auta a baterie v Číně. Chtěl by se tak dostat blíže koncovým zákazníkům největšího automobilového trhu na světě. Napsala to dnes agentura Reuters.

Ilustrační foto

Australské úřady si došláply na finanční divizi BMW, má zaplatit 1,4 miliardy korun

Finanční divize německé automobilky BMW musí v Austrálii zaplatit 77 milionů australských dolarů (přes 1,4 miliardy Kč) za pochybení při poskytování úvěrů. Informovala o tom australská komise pro cenné papíry a investice (ASIC).

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.