V Německu by už za několik let mohly jezdit první vlaky bez strojvůdce

24.09.2016 15:00 | fa ra | Diskuze

Plně automatické stroje by se na tamních železnicích mohly podle Achima Fiacka ze společnosti Deutsche Bahn (DB) objevit kolem roku 2023.

Foto: Phil Richards

Fiack to řekl v rozhovoru s ČTK. Německé dráhy o projektu od začátku uvažují v mezinárodním měřítku, časem by tedy takové vlaky mohly jezdit i do Česka.

"Odhadujeme, že to čistě technicky bude možné do tří až čtyř let, když se do toho skutečně opřeme," říká Fiack o plně automatických vlacích. Než začnou vozit i cestující, bude třeba upravit právní rámec a vyjednat povolení potřebná pro nasazení automatických souprav do provozu. "Počítáme s tím, že to bude trvat ještě další tři, čtyři roky. Naším cílem je, aby první plně automatické vlaky jezdily v polovině dvacátých let," upřesňuje vizi muž z oddělení strategického managementu DB.

V prvních letech nebudou automatické vlaky jezdit po celém Německu, ale na zvláště vybraných tratích. Jaké to budou, začínají už teď řešit odborníci. "Jak přístupná je ta trať? Je na ní i nákladní doprava? Kolik je na ní železničních přejezdů? Jakou rychlostí se na ní jezdí?," vyjmenovává Fiack některé z otázek, které experti posuzují.

Než bude možné soupravy plně automatizovat, je podle německého manažera nutné zapracovat na několika oblastech. "Bude potřeba funkce autopilota, která řízení vlaku převezme," uvádí Fiack jeden z příkladů. Automatický vlak bude také muset mít senzory, které budou sledovat trať i okolí a dokážou rozpoznat překážky. "Vlak musí mít oči, musí být schopen vidět," podotýká.

Třetí technickou oblastí, na níž bude potřeba se zaměřit, je přesné určování polohy, aby bylo vždy jasné, kde a hlavně na jaké koleji se daný vlak pohybuje, a to i v případě, když jsou koleje těsně vedle sebe. Čtvrtým bodem je lepší napojení vlaků na datové sítě, aby mohly nepřetržitě komunikovat s centrálou a případně i mezi sebou.

"Jednotlivé technologie jsou už částečně k dispozici na trhu, ale jde o to, jak systémy vzájemně propojit," říká Fiack k oblasti, u které čeká největší obtíže. Oproti letištním drahám nebo některým metrům, které jsou již plně automatizované, situaci na železnici komplikuje to, že nejde o uzavřené okruhy, a cestu vlaku tak může kdykoliv něco nebo někdo zkřížit.

Právě v takových podmínkách už Deutsche Bahn vlaky několik let testuje. Od roku 2008 jezdí stroje na pětadvacetikilometrové trati mezi Annaberg-Buchholzem a Schwarzenbergem na německé straně Krušných hor, jen několik kilometrů od českých hranic. Zatím v lokomotivě vždy pro jistotu sedí strojvůdce, příští rok už by ale vlak mohl trasu poprvé zvládnout úplně sám.

Od automatických souprav si hlavní německý železniční dopravce slibuje energetické úspory a větší vytížení tratí. Vlak bez strojvůdce bude schopen jízdu naprosto přesně přizpůsobit trati, a mohl by tak ušetřit přes deset procent energie. Zároveň bude díky výrazně lepší koordinaci vlaků a jejich propojenosti možné jednotlivé soupravy na trať vysílat s výrazně menšími rozestupy než dnes.

Přes veškeré změny, které chce DB časem uplatnit i v mezinárodní dopravě, zůstane jedna věc stejná. I v automatických vlacích budou zprvu jízdenky kontrolovat průvodčí.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Regiojet bude jezdit do mezi Prahou a Vídní čtyřikrát denně

Železniční dopravce RegioJet chce od letošního prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, jezdit čtyřikrát denně se svými vlaky mezi Prahou, Brnem a Vídní.

Ilustrační foto

Spolkový sněm odhlasoval mýtné na německých dálnicích. Jaké budou ceny mýtného v SRN?

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm.

Sněhová bouře na severovýchodě USA obrací pozornost investorů k akciím dopravních firem

Úterní sněhová bouře na severovýchodě Spojených států ublížila nejen akciím leteckých společností, ale především firmám v nákladní dopravní dopravě, uvedl pro CNBC Don Broughton ze společnosti Avondale Partners.

Německá vláda dementovala zprávu o pozdějším zavedení mýtného

Mýtné pro osobní automobily na německých dálnicích bude zavedeno nejdříve v roce 2020. Informoval o tom dnes německý list Handelsblatt s odvoláním na vládní dokumenty. Německé ministerstvo dopravy však jeho informace popřelo.



Čti více

Kurz eura dnes na devizových trzích výrazně posiluje

Kurz eura dnes na devizových trzích pokračuje v růstu, vzhůru jej táhnou spekulace, že Evropská centrální banka (ECB) by mohla brzy udělat první krok ke zmírnění své měnové stimulace ekonomiky.

Komerční banka vyplatí dividendy za 7,6 miliardy korun

Valná hromada Komerční banky dnes schválila návrh vyplatit dividendy za 7,6 miliardy korun, což je 40 Kč na akcii před zdaněním. 

McDonald's se v prvním čtvrtletí dařilo především na domácím trhu. Akcie posilují o více jak 4 %

Americký řetězec restaurací rychlého občerstvení McDonald's v prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk o osm procent na 1,21 miliardy dolarů (29,7 miliardy Kč).

Podpoří zítřejší daňový plán Donalda Trumpa americký dolar? Ptají se forex analytici BTMU

Forex analytici BTMU mají pochyby, zda zítřejší oznámení plánů Donalda Trumpa v daňové oblasti pomůže obnovit posilování na americkém dolaru.

Nejzajímavější akcie na dnešní den: DuPont, Caterpillar, 3M a další

Které akcie dnes přitahují pozornost investorů těsně před zahajovacím zvoněním na burzách v USA: DD, CAT, MMM, KO, LLY, PHM, WFC, NFLX a další.

Ilustrační foto

Gazprom počítá s růstem trhu s plynem v EU, konkurence z USA a Blízkého východu se neobává

Ruský plynárenský gigant Gazprom počítá s růstem svého podílu na trhu v Evropské unii, a to navzdory konkurenci ze Spojených států a Blízkého východu. Agentuře Reuters to dnes řekl generální ředitel podniku Alexej Miller.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.