V Německu by už za několik let mohly jezdit první vlaky bez strojvůdce

24.09.2016 15:00 | fa ra | Diskuze

Plně automatické stroje by se na tamních železnicích mohly podle Achima Fiacka ze společnosti Deutsche Bahn (DB) objevit kolem roku 2023.

Foto: Phil Richards

Fiack to řekl v rozhovoru s ČTK. Německé dráhy o projektu od začátku uvažují v mezinárodním měřítku, časem by tedy takové vlaky mohly jezdit i do Česka.

"Odhadujeme, že to čistě technicky bude možné do tří až čtyř let, když se do toho skutečně opřeme," říká Fiack o plně automatických vlacích. Než začnou vozit i cestující, bude třeba upravit právní rámec a vyjednat povolení potřebná pro nasazení automatických souprav do provozu. "Počítáme s tím, že to bude trvat ještě další tři, čtyři roky. Naším cílem je, aby první plně automatické vlaky jezdily v polovině dvacátých let," upřesňuje vizi muž z oddělení strategického managementu DB.

V prvních letech nebudou automatické vlaky jezdit po celém Německu, ale na zvláště vybraných tratích. Jaké to budou, začínají už teď řešit odborníci. "Jak přístupná je ta trať? Je na ní i nákladní doprava? Kolik je na ní železničních přejezdů? Jakou rychlostí se na ní jezdí?," vyjmenovává Fiack některé z otázek, které experti posuzují.

Než bude možné soupravy plně automatizovat, je podle německého manažera nutné zapracovat na několika oblastech. "Bude potřeba funkce autopilota, která řízení vlaku převezme," uvádí Fiack jeden z příkladů. Automatický vlak bude také muset mít senzory, které budou sledovat trať i okolí a dokážou rozpoznat překážky. "Vlak musí mít oči, musí být schopen vidět," podotýká.

Třetí technickou oblastí, na níž bude potřeba se zaměřit, je přesné určování polohy, aby bylo vždy jasné, kde a hlavně na jaké koleji se daný vlak pohybuje, a to i v případě, když jsou koleje těsně vedle sebe. Čtvrtým bodem je lepší napojení vlaků na datové sítě, aby mohly nepřetržitě komunikovat s centrálou a případně i mezi sebou.

"Jednotlivé technologie jsou už částečně k dispozici na trhu, ale jde o to, jak systémy vzájemně propojit," říká Fiack k oblasti, u které čeká největší obtíže. Oproti letištním drahám nebo některým metrům, které jsou již plně automatizované, situaci na železnici komplikuje to, že nejde o uzavřené okruhy, a cestu vlaku tak může kdykoliv něco nebo někdo zkřížit.

Právě v takových podmínkách už Deutsche Bahn vlaky několik let testuje. Od roku 2008 jezdí stroje na pětadvacetikilometrové trati mezi Annaberg-Buchholzem a Schwarzenbergem na německé straně Krušných hor, jen několik kilometrů od českých hranic. Zatím v lokomotivě vždy pro jistotu sedí strojvůdce, příští rok už by ale vlak mohl trasu poprvé zvládnout úplně sám.

Od automatických souprav si hlavní německý železniční dopravce slibuje energetické úspory a větší vytížení tratí. Vlak bez strojvůdce bude schopen jízdu naprosto přesně přizpůsobit trati, a mohl by tak ušetřit přes deset procent energie. Zároveň bude díky výrazně lepší koordinaci vlaků a jejich propojenosti možné jednotlivé soupravy na trať vysílat s výrazně menšími rozestupy než dnes.

Přes veškeré změny, které chce DB časem uplatnit i v mezinárodní dopravě, zůstane jedna věc stejná. I v automatických vlacích budou zprvu jízdenky kontrolovat průvodčí.

Zdroj:čtk

Podobná témata
německo, magazín, vlaková doprava, deutsche bahn

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

LEO Express a CRRC budou společně vyvíjet koncept a design nové generace LEO Express vlaků

LEO Express a CRRC budou společně vyvíjet koncept a design nové generace LEO Express vlaků s LEO Express průmyslovými vzory a designem. Zároveň počítáme se zapojením českých železničních dodavatelů.

Ilustrační foto

Lufthansa sčítá škody způsobené stávkou, další protesty pilotů nelze vyloučit

Německá letecká společnost Lufthansa dnes musela z organizačních důvodů zrušit 35 plánovaných letů, třebaže nakonec čtyřdenní stávka pilotů nespokojených s výší platů již nepokračuje.

Gotthardský železniční tunel

Gotthardský tunel bude uveden do provozu již zítra, je dlouhý jako cesta z Prahy do Příbrami

Gotthardský železniční tunel ve Švýcarsku, který bude 11. prosince zprovozněn pro pravidelnou dopravu, je s délkou přes 57 kilometrů nejdelším železničním tunelem světa.

Ilustrační foto

Vánoce na sněhu? Stále více Čechů preferuje naopak teplo a moře

Stále víc Čechů tráví vánoční svátky v teple u moře, letos tento trend podle cestovních kanceláří ještě zesílil. Největší zájem je o Spojené arabské emiráty a Egypt.

Ilustrační foto

PID oslavila v tomto týdnu čtvrtstoletí od zprovoznění prvních autobusových spojení

Pražskou integrovanou dopravou (PID) mohou dnes cestující dojet do 388 mimopražských obcí, každý den příměstské linky využije zhruba 180.000 lidí. Ve středu 11. ledna uplynulo čtvrtstoletí od zprovoznění prvních autobusových spojů systému.

Regiojet hlásí rostoucí obsazenost spojů mezi Prahou a Brnem

Téměř po dvou týdnech provozu je soukromý dopravce RegioJet s obsazeností svých vlaků na trase z Brna do Prahy spokojený. V prvních dnech jimi jelo v průměru téměř 1000 cestujících denně, což je mezi 150 a 200 lidmi na jeden vlak.



Čti více

Technické cíle pro aktuální býčí průlom na páru AUD/JPY podle forex analytiků Credit Suisse

Měnový pár AUD/JPY signalizoval obrat do býčího trendu již v listopadu minulého roku, kdy prorazil svůj střednědobý klesající trend od roku 2014.

Forex: USD/CAD analytici z Credit Agricole zůstávají ohledně vývoje páru optimističtí

Kanadská centrální banka ohlásila svou měnovou politiku, která se ukázala být celkově v souladu s očekáváními analytiků Credit Agricole.

Euro po vyjádření Draghiho oslabuje; dolar zpevňuje

Dolar dnes na devizových trzích dál zpevňuje, podpořily jej zejména příznivé údaje z americké ekonomiky.

Investiční doporučení pro akcie Rio Tinto, Glencore a BHP Billiton podle analytiků Goldman Sachs

Analytici Goldman Sachs se ve své aktuální výzkumné zprávě zaměřili na akcie těžebních společnosti Rio Tinto, Glencore a BHP Billiton.

Nejzajímavější akcie pro dnešní den, Netflix, Tesla, Apple, Nike, Coca-Cola a další...

Které akcie dnes budou na trzích v USA přitahovat investice a od kterých se raději držet dál?

Ilustrační foto

Čína se vypořádala s místopředsedou PetroChina, za korupci půjde na 15 let do vězení

Bývalý druhý nejvyšší představitel čínského ropného gigantu PetroChina Liao Jung-jüan byl dnes odsouzen k 15 letům vězení za korupci. Informovala o tom agentura Reuters.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.