V Německu by už za několik let mohly jezdit první vlaky bez strojvůdce

24.09.2016 15:00 | fa ra | Diskuze

Plně automatické stroje by se na tamních železnicích mohly podle Achima Fiacka ze společnosti Deutsche Bahn (DB) objevit kolem roku 2023.

Foto: Phil Richards

Fiack to řekl v rozhovoru s ČTK. Německé dráhy o projektu od začátku uvažují v mezinárodním měřítku, časem by tedy takové vlaky mohly jezdit i do Česka.

"Odhadujeme, že to čistě technicky bude možné do tří až čtyř let, když se do toho skutečně opřeme," říká Fiack o plně automatických vlacích. Než začnou vozit i cestující, bude třeba upravit právní rámec a vyjednat povolení potřebná pro nasazení automatických souprav do provozu. "Počítáme s tím, že to bude trvat ještě další tři, čtyři roky. Naším cílem je, aby první plně automatické vlaky jezdily v polovině dvacátých let," upřesňuje vizi muž z oddělení strategického managementu DB.

V prvních letech nebudou automatické vlaky jezdit po celém Německu, ale na zvláště vybraných tratích. Jaké to budou, začínají už teď řešit odborníci. "Jak přístupná je ta trať? Je na ní i nákladní doprava? Kolik je na ní železničních přejezdů? Jakou rychlostí se na ní jezdí?," vyjmenovává Fiack některé z otázek, které experti posuzují.

Než bude možné soupravy plně automatizovat, je podle německého manažera nutné zapracovat na několika oblastech. "Bude potřeba funkce autopilota, která řízení vlaku převezme," uvádí Fiack jeden z příkladů. Automatický vlak bude také muset mít senzory, které budou sledovat trať i okolí a dokážou rozpoznat překážky. "Vlak musí mít oči, musí být schopen vidět," podotýká.

Třetí technickou oblastí, na níž bude potřeba se zaměřit, je přesné určování polohy, aby bylo vždy jasné, kde a hlavně na jaké koleji se daný vlak pohybuje, a to i v případě, když jsou koleje těsně vedle sebe. Čtvrtým bodem je lepší napojení vlaků na datové sítě, aby mohly nepřetržitě komunikovat s centrálou a případně i mezi sebou.

"Jednotlivé technologie jsou už částečně k dispozici na trhu, ale jde o to, jak systémy vzájemně propojit," říká Fiack k oblasti, u které čeká největší obtíže. Oproti letištním drahám nebo některým metrům, které jsou již plně automatizované, situaci na železnici komplikuje to, že nejde o uzavřené okruhy, a cestu vlaku tak může kdykoliv něco nebo někdo zkřížit.

Právě v takových podmínkách už Deutsche Bahn vlaky několik let testuje. Od roku 2008 jezdí stroje na pětadvacetikilometrové trati mezi Annaberg-Buchholzem a Schwarzenbergem na německé straně Krušných hor, jen několik kilometrů od českých hranic. Zatím v lokomotivě vždy pro jistotu sedí strojvůdce, příští rok už by ale vlak mohl trasu poprvé zvládnout úplně sám.

Od automatických souprav si hlavní německý železniční dopravce slibuje energetické úspory a větší vytížení tratí. Vlak bez strojvůdce bude schopen jízdu naprosto přesně přizpůsobit trati, a mohl by tak ušetřit přes deset procent energie. Zároveň bude díky výrazně lepší koordinaci vlaků a jejich propojenosti možné jednotlivé soupravy na trať vysílat s výrazně menšími rozestupy než dnes.

Přes veškeré změny, které chce DB časem uplatnit i v mezinárodní dopravě, zůstane jedna věc stejná. I v automatických vlacích budou zprvu jízdenky kontrolovat průvodčí.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Malé děti na palubu letadel nepatří: Co byste měli vědět, než vezmete dítě do letadla

Evropská komise ukončila řízení s Německem kvůli mýtnému

Čína půjčí Srbsku na modernizaci železniční trati do Budapešti

Leo Express dokončila úpravu svých vlaků pro vstup na polský trh a navyšuje četnost spojení

Evropská komise prošetří rakouské požadavky na výši minimální mzdy pro dopravce ze střední a východní Evropy

Regiojet bude jezdit do mezi Prahou a Vídní čtyřikrát denně



Čti více

Forex analytici z UOB a jejich technické cíle pro měnové páry

Cena ropy dnes vzrostla, nicméně obavy nezmizely

Ukrajinští vyšetřovatelé zasahují v místních kancelářích Yandexu

Týdenní výhled: 29. května - 2. června; Poslední NFP před červnovým zasedáním FOMC

Jaká je aktuální situace na finančních trzích?

Analytici Deutsche Bank se zaměřili na možnou volatilitu měn G10

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.