V Německu by už za několik let mohly jezdit první vlaky bez strojvůdce

24.09.2016 15:00 | fa ra | Diskuze

Plně automatické stroje by se na tamních železnicích mohly podle Achima Fiacka ze společnosti Deutsche Bahn (DB) objevit kolem roku 2023.

Foto: Phil Richards

Fiack to řekl v rozhovoru s ČTK. Německé dráhy o projektu od začátku uvažují v mezinárodním měřítku, časem by tedy takové vlaky mohly jezdit i do Česka.

"Odhadujeme, že to čistě technicky bude možné do tří až čtyř let, když se do toho skutečně opřeme," říká Fiack o plně automatických vlacích. Než začnou vozit i cestující, bude třeba upravit právní rámec a vyjednat povolení potřebná pro nasazení automatických souprav do provozu. "Počítáme s tím, že to bude trvat ještě další tři, čtyři roky. Naším cílem je, aby první plně automatické vlaky jezdily v polovině dvacátých let," upřesňuje vizi muž z oddělení strategického managementu DB.

V prvních letech nebudou automatické vlaky jezdit po celém Německu, ale na zvláště vybraných tratích. Jaké to budou, začínají už teď řešit odborníci. "Jak přístupná je ta trať? Je na ní i nákladní doprava? Kolik je na ní železničních přejezdů? Jakou rychlostí se na ní jezdí?," vyjmenovává Fiack některé z otázek, které experti posuzují.

Než bude možné soupravy plně automatizovat, je podle německého manažera nutné zapracovat na několika oblastech. "Bude potřeba funkce autopilota, která řízení vlaku převezme," uvádí Fiack jeden z příkladů. Automatický vlak bude také muset mít senzory, které budou sledovat trať i okolí a dokážou rozpoznat překážky. "Vlak musí mít oči, musí být schopen vidět," podotýká.

Třetí technickou oblastí, na níž bude potřeba se zaměřit, je přesné určování polohy, aby bylo vždy jasné, kde a hlavně na jaké koleji se daný vlak pohybuje, a to i v případě, když jsou koleje těsně vedle sebe. Čtvrtým bodem je lepší napojení vlaků na datové sítě, aby mohly nepřetržitě komunikovat s centrálou a případně i mezi sebou.

"Jednotlivé technologie jsou už částečně k dispozici na trhu, ale jde o to, jak systémy vzájemně propojit," říká Fiack k oblasti, u které čeká největší obtíže. Oproti letištním drahám nebo některým metrům, které jsou již plně automatizované, situaci na železnici komplikuje to, že nejde o uzavřené okruhy, a cestu vlaku tak může kdykoliv něco nebo někdo zkřížit.

Právě v takových podmínkách už Deutsche Bahn vlaky několik let testuje. Od roku 2008 jezdí stroje na pětadvacetikilometrové trati mezi Annaberg-Buchholzem a Schwarzenbergem na německé straně Krušných hor, jen několik kilometrů od českých hranic. Zatím v lokomotivě vždy pro jistotu sedí strojvůdce, příští rok už by ale vlak mohl trasu poprvé zvládnout úplně sám.

Od automatických souprav si hlavní německý železniční dopravce slibuje energetické úspory a větší vytížení tratí. Vlak bez strojvůdce bude schopen jízdu naprosto přesně přizpůsobit trati, a mohl by tak ušetřit přes deset procent energie. Zároveň bude díky výrazně lepší koordinaci vlaků a jejich propojenosti možné jednotlivé soupravy na trať vysílat s výrazně menšími rozestupy než dnes.

Přes veškeré změny, které chce DB časem uplatnit i v mezinárodní dopravě, zůstane jedna věc stejná. I v automatických vlacích budou zprvu jízdenky kontrolovat průvodčí.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Nefunkční letiště v Berlíně obsluhují desítky lidí, jeho otevření je v nedohlednu

Na berlínském letišti Willyho Brandta pracují desítky lidí. Na rozdíl od běžných vzdušných přístavů ale nikdo z nich neodbavuje cestující, nekontroluje pasy ani neprodává občerstvení a suvenýry.

Ilustrační foto

Německé mýtné: Ani nová podoba návrhu není v souladu s pravidly EU

V rozporu s pravidly Evropské unie je i nová podoba mýtného, které prosazuje německá vláda. Vyplývá to z právního posudku vědecké služby německého Spolkového sněmu, z které dnes citovala agentura DPA.

Německé mýtné v navrhované podobě je diskriminační, shodli se europoslanci

Dálniční poplatky schválené německou vládou jsou diskriminační a Evropská komise by neměla Berlínu v této otázce ustupovat. Při dnešní debatě se na tom shodli evropští poslanci z většiny stran zastoupených v Evropském parlamentu.

Zavedení mýtného v navrhované podobě může německému rozpočtu přinést ztrátu, tvrdí autoklub ADAC

Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích může být pro německý rozpočet výrazně ztrátové, ukazuje studie zpracovaná pro největší evropský autoklub ADAC.

V Hamburku a Berlíně dnes stávkuje pozemní personál letišť

Stávka pozemního personálu letišť v Berlíně a Hamburku začala dnes nad ránem a potrvá téměř celé dopoledne. Oznámila to agentura DPA s odvoláním na odborový svaz Verdi.

Ilustrační foto

RegioJet končí s dálkovými vlaky mezi Bratislavou a Košicemi

Soukromý železniční dopravce RegioJet českého podnikatele Radima Jančury končí s provozem svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi.



Čti více

Umělá inteligence Google Assistant míří na chytré telefony napříč různými značkami

Prozatím jsme se mohli s Google Assistant setkat pouze na zařízeních Google, nyní však tato AI míří také na chytré telefony a další zařízení partnerských společností.

Cena ropy na světových trzích dnes posiluje díky spekulacím na její další růst

Ceny ropy na světových trzích dnes rostou. Odráží se v nich důvěra investorů i spekulantů v další růst cen, přestože další zisky může omezit rychlejší zvyšování těžby ve Spojených státech.

Hlavním faktorem ovlivňujícím vývoj na páru EUR/USD bude i nadále politika, tvrdí forex analytici Societe Generale

Forex analytici Societe Generale se ve své aktuální studii blíže zaměřili na měnové páry EUR/USD a GBP/USD.

Akcie aerolinek v USA oslabují v reakci na výroky Warrena Buffetta, že v sektoru nehodlá dále navyšovat své investice

Warren Buffett dnes pro televizi CNBC prohlásil, že jeho Berkshire Hathaway pravděpodobně nebude kupovat další akcie aerolinií v USA.

Goldman Sachs snížil rating pro akcie Tesla na úroveň Sell

Investiční firma Goldman Sachs snížila rating pro akcie Tesla (NASDAQ:TSLA) z úrovně Neutral na Sell.

Týdenní výhled: 27.února – 3.března; Projevy prezidenta USA Trumpa a Yellenové (Fed)

Ekonomický kalendář pro příští týden je plný dat, které pochází od tvůrci trhu, i když většina z nich bude mít spíše jen menší dopad na trh. Dnes v noci bude prezident USA Donald Trump bude mluvit před kongresem o svých plánech, zatímco v pátek má naplánovanou tiskovou konferenci předsedkyně Fedu Janet Yellenová.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.