Vodíková auta pronikají do Británie, potýkají se s nedostatkem dobíjecích stanic

09.11.2015 19:31 | V Z | Diskuze

Britové si nově mohou koupit vodíková auta, ačkoliv zatím nemají prakticky žádnou možnost si je dobít. Společnosti Toyota a Hyundai již začaly nabízet auta s palivovými články na trhu ve Spojeném království.

 

Toyota plánuje uvést sedan ve stylu aero, jehož cena je v současnosti odhadována na více než 100 000 amerických dolarů. Očekává se, že prvním modelem společnosti Hyundai bude crossover, SUV kombinovaný s běžný vozem, který bude nabízen za cca. 81 000 dolarů. Honda se chystá nabídnout své vodíkové auto na britském trhu v roce 2017.

“Jedinou látkou, kterou bude za sebou zanechávat naše vozidlo, je voda, ať již ve formě výparů či kapek. Nebude vylučovat žádný CO2, žádný jedovatý oxid dusičitý ani žádné jiné částice,” Robin Hayles, manažer rozvoje trvale udržitelných paliv ve společnosti Hyundai, uvedl pro deník Guardian.

“Náš vůz nabízí stejné dojezdové vzdálenosti, výkon a krátkou dobu naplnění nádrže jako benzínové a naftové motory a kombinuje je s výhodami elektromobilů: nulovými emisemi, velmi plynulou jízdou a okamžitým točivým momentem,” řekl Hayles.

Klíčovým údajem jsou emise, které se staly u vozidel ve Spojeném království velmi sledovaným rysem. Britové používají tolik Volkswagenů s naftovými motory, že Velká Británie od roku 2010 překračuje limity pro emise stanovené Evropskou unií. Německý výrobce navíc používal u milionů svých vozidel zařízení zkreslující hodnoty emisí oxidu dusičitého.

Toyota ani Hyundai doposud neprodaly retailovým zákazníkům žádné vodíkové vozidlo. Tato auta jsou velmi drahá. Dokonce i s dotací od EU dosahující více než 23 000 dolarů na auto stojí asi dvakrát více než elektromobily a samozřejmě mnohem více než vozidla poháněná fosilními palivy.

V současnosti patří k potenciálním kupcům vodíkových aut společnosti s vazbami na průmysl podílející se na dobíjení vozidel. Patří sem společnosti s rozsáhlými vozovými parky, např. taxi služby či městské a regionální organizace, jako je Transport for London, provozovatel veřejné dopravy v britském hlavním městě.

Vodíková vozidla trpí prakticky stejným problémem jako elektromobily v Kalifornii: nedostatek dobíjecích stanic. Kalifornie dosahuje nejvyššího rozšíření elektromobilů v celých Spojených státech. Na jejích silnicích jezdí více než 150 000 elektromobilů, avšak nemají k dispozici dostatek stanic pro pravidelné dobíjení.

Auto s benzínovým či naftovým motorem ujede na plnou nádrž nejméně 320 km, zatímco elektromobil nabízí dojezd pouze asi 130 km na dobití. Guvernér Jerry Brown podepsal zákon, jehož cílem je motivovat výrobce energií v Kalifornii k výstavbě tisíců dobíjecích stanic po celém státě.

Totéž se týká i Velké Británie a vodíkových dobíjecích stanic. V celém Spojeném království jsou k dispozici pouze čtyři. Vzniká tak klasický začarovaný kruh: nikdo nekupuje vodíková auta, protože dobíjecích stanic je velmi málo. Když nikdo nekupuje auta, proč stavět dobíjecí stanice?

Británie s potýkala s podobným problémem u elektromobilů v roce 2010. Vyřešila jej výstavbou stovek snadno dostupných dobíjecích míst po celé zemi. Výstavba jednoho dobíjecího místa stála pouhých pár tisíc dolarů. Výstavba vodíkové dobíjecí sítě je výrazně nákladnější.

V důsledku toho vláda i firmy z oboru očekávají, že v roce 2020 bude ve Velké Británii nejvýše 65 vodíkových dobíjecích stanic, především v městských oblastech. Michael Dolman z poradenské společnosti Element Energy uvedl, že k dostatečnému pokrytí celé země by bylo zapotřebí nejméně 1 000 dobíjecích stanic.

Britská vláda se rozhodla poskytnout finanční pomoc. Poskytla například grant ve výši téměř 3 miliony dolarů (z celkové alokace 5,5 milionu dolarů) jedné společnosti – ITM Power – na výstavbu dvou nových vodíkových dobíjecích stanic v Londýně.

Toto opatření je ovšem pouhým začátkem. Navzdory vysokým nákladům nabízejí vodíková auta asi čtyřikrát větší dojezd než elektromobily. Vozidlo Hyundai má dojezd 580 km. To je ovšem slabou útěchou, pokud bude nejbližší dobíjecí stanice vzdálena 650 km.

Zdroj:Oilprice
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články
Ilustrační foto

Německý ministr financí připravuje Velkou Británii na bolestný rozvod

Británie musí pochopit, že nemůže mít po odchodu z Evropské unie lepší postavení než zbylých sedmadvacet členských zemí. V rozhovoru poskytnutém dnešnímu vydání deníků mediální skupiny Funke to řekl německý ministr financí Wolfgang Schäuble.

Ilustrační foto

Čína nervózně sleduje průběh brexitu, v sázce je spolupráce v oblasti jaderné energie

Odchod Británie z Evropské unie vzbuzuje nejistotu ve spolupráci Číny, Británie a Francie v oblasti jaderné energie. Agentuře Reuters to dnes sdělil člen vedení čínské státní společnosti China General Nuclear (CGN).

Ilustrační foto

Kam zamíří banky se sídlem v Londýně? Rozhodnutí budeme znát do dvou měsíců

Banky se sídlem v Londýně rozhodnou do dvou měsíců, kde na kontinentu se po brexitu usadí. Musí se přesunout, aby po odchodu Británie nepřišly o možnost obsluhovat klienty z Evropské unie (EU). Přitáhnout je chce řada měst, velmi aktivní jsou Němci.

Ilustrační foto

Automobilový sektor Velké Británie vystoupil na sedmnáctiletá maxima

Výroba automobilů v Británii se v prvním čtvrtletí vyšplhala na maximum za 17 let, rostoucí zahraniční poptávka totiž kompenzovala slabší zájem na domácím trhu.

Ilustrační foto

Velké Británii hrozí, že její bankovní sektor nebude zahrnut do dohod o volném obchodu po odchodu z EU

Británie se nemůže spoléhat na to, že její finanční sektor bude součástí případné dohody o volném obchodu s Evropskou unií. Agentuře Reuters to řekli diplomaté EU po vypracování návrhu zásad pro jednání o plánovaném odchodu Británie z unie.

Ilustrační foto

Deloitte: Spotřebitelská důvěru ve Velké Británii padá dolů

Důvěra britských spotřebitelů se v prvním čtvrtletí snížila kvůli vysoké inflaci. V ohrožení je tak nejdůležitější tahoun růstu britské ekonomiky.



Čti více
Ilustrační foto

Ozvěny trhu: ECB sníží objem nákupu v září

Rada guvernérů ECB dnes podle očekávání nezměnila měnovou politiku. V diskuzi to doprovodila holubičí rétorikou. I přes předpokládané vítězství E. Macrona v druhém kole francouzských prezidentských voleb existují jistá mezní rizika vyplývající z vývoje politické situace v Evropě.

Ilustrační foto

Příští týden bude zkrácený, zájem vyvolá zasedání Fedu, hospodářské výsledky a politický vývoj ve Francii

První květnový týden bude ve většině Evropy zkrácený o pondělní Svátek práce. Investoři budou sledovat středeční Fed, pokračující výsledkovou sezónu a na průzkumy před víkendovým druhým kolem prezidentských voleb ve Francii.

Ilustrační foto

Konkurent Uberu, čínský Didi, je miláčkem investorů

Čínský provozovatel alternativní taxislužby Didi Chuxing Technology získal od investorů 5,5 miliardy USD (135,4 miliardy Kč). Peníze chce použít na globální expanzi a rozvoj technologie umělé inteligence.

Ilustrační foto

Největší bankovní bankrot od finanční krize: First NBC Bank šla ke dnu

Americké úřady v pátek rozhodly o uzavření finančního ústavu First NBC Bank, náklady na její očištění se odhadují na jednu miliardu USD (24,6 miliardy Kč).

Ilustrační foto

Akcie ve Spojených státech na závěr týdne oslabily

K poklesu přispěla slabá zpráva o růstu americké ekonomiky. Za celý měsíc však všechny tři indexy díky příznivým hospodářským výsledkům vzrostly.

Ilustrační foto

Uplynulý týden byl ovlivněn prezidentskými volbami ve Francii, zasedáním ECB a výsledkovou sezónou

První kolo prezidentských voleb ve Francii, kde do druhého kola (7.5.) postoupili Macron a Le Penová,  přijaly trhy pozitivně. Trh již zaceňuje finální výhru umírněného Macrona a bylo to znát především na evropských bankovních titulech.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.