Vývojář Mercedes-Benz: Auto, které samo zaparkuje, bude za pár let běžnou záležitostí

01.10.2016 13:46 | fa ra | Diskuze

Auta, která si v nákupním centru sama najdou volné parkovací místo a pak přijedou, když je člověk zase potřebuje, by už za několik let neměla nikoho překvapit.

Foto: Moerschy

Je o tom přesvědčen vývojář ve společnosti Mercedes-Benz Jochen Haab. Na vozy s trojcípou hvězdou na kapotě, které jezdí zcela samostatně na všech druzích silnic a za všech podmínek, si však podle něj počkáme ještě o dalších deset let více.

"Není to už otázka desetiletí. Půjde to krok za krokem. Nebude to ale tak, že si hned v tom příštím kroku sednete v garáži do auta a ono vás zaveze, kam chcete, pak vás vzbudí a řekne: 'Tak a jste tady'. To ještě nějaké roky potrvá," říká asi padesátiletý inženýr o technologii, na níž pracuje několik společností, včetně Tesly, Googlu, Fordu nebo Volva.

Kroků na cestě k autům, která se obejdou bez řidiče, ušly již řadu. Některé vozy zvládají například samostatné parkování nebo popojíždění v zácpě. Při jízdě na dálnici si zase bez problémů drží jízdní pruh, bezpečnou vzdálenost od ostatních aut i stanovenou rychlost.

Právě dálnice jsou místem, kde se budou auta zcela samostatně pohybovat nejdříve. "Dálnice je relativně bezrizikové prostředí," říká během jízdy po jedné z nich Haab, podle něhož si s nimi do pár let auta poradí tak dobře, že se řidič bude moci věnovat jiným činnostem a řízení převezme, jen když to bude nutné. "Auto se bude pohybovat samo a vy si třeba můžete zkontrolovat e-mail," říká o systému, který například automobilka Tesla nabízí již dnes.

Další oblastí, kde je pokrok jednoduše představitelný, je parkování. Mercedes třídy E je možné už dnes zaparkovat pomocí mobilního telefonu. Auto si díky senzorům samo najde parkovací místo a řidič z něj může klidně vystoupit. Pak jenom na mobilním telefonu zvolí, jestli má auto zaparkovat popředu nebo pozadu a vůz si se zbytkem poradí sám. Řidič, který ovšem i při takovém manévru nese za vůz zodpovědnost, musí zatím stát poblíž, přinejmenším tři metry.

Za tři, čtyři roky by tomu mělo být už jinak. Samostatné by vozy měly být třeba v parkovacích garážích. "Vystoupíte a auto se zaparkuje samo, a to v prostředí, kde se volně pohybují lidé," líčí německý inženýr. Na běžných silnicích a hlavně ve městech budou podle Haaba auta řidiče v příštích letech spíše podporovat a ulehčovat mu činnost, než že by jezdila zcela samostatně. "V městském provozu nebo na cestách mimo město je toho příliš, co by se mohlo stát, co se nedá předpovědět," míní.

Další pokrok podle něj bude ale docela rychlý. Technologie je v podstatě už dnes k dispozici - koneckonců vozy některých automobilek již úseky na silnicích samostatně zvládají -, ale ještě je třeba vyřešit několik otázek. Jednou z nich je právní úprava, například otázka, kdo má v případě nehody autonomního auta zodpovědnost.

Další je pak otázka ochrany před výpadkem některého ze systémů. Například když kámen rozbije kameru nebo radar, musí fungovat ještě náhradní. Řidiči, který si cestou bude třeba číst nebo se dívat na televizi, musí dát auto dostatek času, aby v případě potíží převzal řízení. Na to je třeba několik vteřin. "Auto musí předvídat, co se v nejbližším okamžiku stane, musí to ukládat, a když nějaký senzor vypadne, musí těch několik vteřin pokračovat podle této předpovědi," říká.

Že to vozy stuttgartské automobilky budou zvládat spolehlivě a i za nepříznivého počasí jako je hustý sníh nebo déšť, či za teplot od minus 40 do plus 60 stupňů, je podle něj představitelné kolem roku 2030.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Čínský technologický gigant Tencent věří v úspěch společnosti Tesla Motors. Nakoupil její akcie za 1,8 miliardy USD

Finanční prostředky z prodeje svého 5% akciového podílu pomohou Tesla Inc. Elona Muska zahájit masovou výrobu elektromobilu Model 3, kterého by se první zákazníci měli dočkat již v tomto roce.

Ford investuje 1,2 miliardy USD v Michiganu, kde vytvoří 130 pracovních míst

Jedním ze závodů je i továrna na výrobu motorů, kde chce Ford Motor podle svého dnešního sdělení vytvořit dalších 130 pracovních míst.

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Amazon, Tesla, American Airlines a další

Které akcie dnes přitahují pozornost investorů těsně před zahajovacím zvoněním na burzách v USA: DRI, RHT, TSLA, AMZN, MKC, VRX, ERIC a další.

Tencent vlastní pětiprocentní podíl v Tesle

Čínská sociální a komunikační síť Tencent Holdings (OTCPK:TCEHY) oznámila, že vlastní 5procentní pasivní podíl ve společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA).

Ilustrační foto

Šéfové BMW a Daimleru věří v dlouhodobý růst automobilového sektoru

Celosvětový prodej automobilů bude podle ředitelů německých automobilek Daimler a BMW nadále pokračovat v růstu, a to navzdory stoupajícímu zájmu o systémy pro sdílení vozů. Informovala o tom agentura DPA.

Program samořízených vozů společnosti Uber po včerejší nehodě pokračuje

Mluvčí společnosti Uber Technologies dnes potvrdil, že společnost znovu spouští testování svých samořízených aut poté, co byl program po včerejší nehodě pozastaven.



Čti více

Akcie Tenaris posilují o 5 % po zvýšeném výhledu globální poptávky po potrubí používaném při těžbě ropy

Akcie Tenaris posilují o 5,6 % poté, co společnost zvýšila svůj výhled poptávky po potrubních produktech používaných při produkci ropy a zemního plynu.

Kurz USD se dnes po včerejším propadu stabilizuje

Kurz amerického dolaru se po pondělním propadu na nejnižší hodnotu za více než čtyři měsíce dnes téměř nemění. Ke stabilizaci kurzu přispěly naděje na další růst úrokových sazeb v USA.

Cena ropy dnes roste v reakci na výpadek těžby v Libyi

Ceny ropy se dnes výrazně zvyšují, severomořský Brent se tak vrátil nad hranici 51 dolarů za barel.

Forex výhled pro měnové páry USD/JPY, EUR/USD, AUD/JPY a EUR/JPY podle forex analytiků Societe Generale

Forex analytici Societe Generale se ve své aktuální zprávě blíže zaměřili na měnové páry USD/JPY, EUR/USD, AUD/JPY a EUR/JPY.

Podle íránského ministra bude omezení globální těžby ropy pravděpodobně prodlouženo

Íránský ministr pro ropu Bijan Zanganeh dnes pro novináře v Moskvě uvedl, že dohoda o snížení produkce ropy bude pravděpodobně prodloužena, ovšem že celá záležitost musí být nejprve důkladně projednána jednotlivými stranami.

Ilustrační foto

Dolar proti euru včera na novém čtyřměsíčním minimu

Čeká nás pravděpodobně klidné úterý, protože kalendář dnešních událostí – navíc druhořadých – je velmi krátký. Do zasedání ČNB zbývají dva dny, mezi investory na českém trhu tak bude pravděpodobně růst nervozita.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.