Vývojář Mercedes-Benz: Auto, které samo zaparkuje, bude za pár let běžnou záležitostí

01.10.2016 13:46 | fa ra | Diskuze

Auta, která si v nákupním centru sama najdou volné parkovací místo a pak přijedou, když je člověk zase potřebuje, by už za několik let neměla nikoho překvapit.

Foto: Moerschy

Je o tom přesvědčen vývojář ve společnosti Mercedes-Benz Jochen Haab. Na vozy s trojcípou hvězdou na kapotě, které jezdí zcela samostatně na všech druzích silnic a za všech podmínek, si však podle něj počkáme ještě o dalších deset let více.

"Není to už otázka desetiletí. Půjde to krok za krokem. Nebude to ale tak, že si hned v tom příštím kroku sednete v garáži do auta a ono vás zaveze, kam chcete, pak vás vzbudí a řekne: 'Tak a jste tady'. To ještě nějaké roky potrvá," říká asi padesátiletý inženýr o technologii, na níž pracuje několik společností, včetně Tesly, Googlu, Fordu nebo Volva.

Kroků na cestě k autům, která se obejdou bez řidiče, ušly již řadu. Některé vozy zvládají například samostatné parkování nebo popojíždění v zácpě. Při jízdě na dálnici si zase bez problémů drží jízdní pruh, bezpečnou vzdálenost od ostatních aut i stanovenou rychlost.

Právě dálnice jsou místem, kde se budou auta zcela samostatně pohybovat nejdříve. "Dálnice je relativně bezrizikové prostředí," říká během jízdy po jedné z nich Haab, podle něhož si s nimi do pár let auta poradí tak dobře, že se řidič bude moci věnovat jiným činnostem a řízení převezme, jen když to bude nutné. "Auto se bude pohybovat samo a vy si třeba můžete zkontrolovat e-mail," říká o systému, který například automobilka Tesla nabízí již dnes.

Další oblastí, kde je pokrok jednoduše představitelný, je parkování. Mercedes třídy E je možné už dnes zaparkovat pomocí mobilního telefonu. Auto si díky senzorům samo najde parkovací místo a řidič z něj může klidně vystoupit. Pak jenom na mobilním telefonu zvolí, jestli má auto zaparkovat popředu nebo pozadu a vůz si se zbytkem poradí sám. Řidič, který ovšem i při takovém manévru nese za vůz zodpovědnost, musí zatím stát poblíž, přinejmenším tři metry.

Za tři, čtyři roky by tomu mělo být už jinak. Samostatné by vozy měly být třeba v parkovacích garážích. "Vystoupíte a auto se zaparkuje samo, a to v prostředí, kde se volně pohybují lidé," líčí německý inženýr. Na běžných silnicích a hlavně ve městech budou podle Haaba auta řidiče v příštích letech spíše podporovat a ulehčovat mu činnost, než že by jezdila zcela samostatně. "V městském provozu nebo na cestách mimo město je toho příliš, co by se mohlo stát, co se nedá předpovědět," míní.

Další pokrok podle něj bude ale docela rychlý. Technologie je v podstatě už dnes k dispozici - koneckonců vozy některých automobilek již úseky na silnicích samostatně zvládají -, ale ještě je třeba vyřešit několik otázek. Jednou z nich je právní úprava, například otázka, kdo má v případě nehody autonomního auta zodpovědnost.

Další je pak otázka ochrany před výpadkem některého ze systémů. Například když kámen rozbije kameru nebo radar, musí fungovat ještě náhradní. Řidiči, který si cestou bude třeba číst nebo se dívat na televizi, musí dát auto dostatek času, aby v případě potíží převzal řízení. Na to je třeba několik vteřin. "Auto musí předvídat, co se v nejbližším okamžiku stane, musí to ukládat, a když nějaký senzor vypadne, musí těch několik vteřin pokračovat podle této předpovědi," říká.

Že to vozy stuttgartské automobilky budou zvládat spolehlivě a i za nepříznivého počasí jako je hustý sníh nebo déšť, či za teplot od minus 40 do plus 60 stupňů, je podle něj představitelné kolem roku 2030.

Zdroj:čtk
Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Waymo zahájí v Arizoně testování samořízených aut

Waymo – divize pro autonomní vozidla společnosti Alphabet Inc. – zahájí v arizonském Phoenixu program testování samořízených vozidel s několika stovkami rodin. Pro tyto účely zakoupí 500 minivanů Chrysler.

Tesla výrazně rozšiřuje svou síť „čerpacích stanic“ v USA

Společnost Tesla Inc. oznámila, že plánuje rozšířit svou síť dobíjecích stanic Supercharger v USA na více jak 10 000 lokací.

Tesla si pro Model 3 vybrala rizikovou strategii výroby

Tesla při honbě za termíny pro spuštění výroby svého Modelu 3 objednala pro svou továrnu stálé výrobní zařízení a přeskočila tak krok, kdy výrobci automobilů před faktickou výrobou testují relativně levné prototypy výrobních strojů tak, aby dosáhli parametrů vhodných pro výrobu.

Ilustrační foto

Patří budoucnost létajícím autům?

Nesmějte se! Létající auta vyvíjí např. zakladatel Googlu či Airbus a tento týden byl představen i model slovenské firmy AeroMobil. Jedná se o slepou uličku vědeckého vývoje nebo nás čeká revoluce v dopravě?

Elon Musk může získat celkem 1,4 miliardy dolarů, pokud Tesla dosáhne milníků

Pouze šest zbývajících milníků zůstává mezi Elonem Muskem a 1,4 miliardou dolarů. Musk, který v roce 2012 získal 5,27 milionů akciových opcí vázaných k tržním a provozním cílům firmy, již do současné doby dosáhl šesti z deseti provozních cílů a osm z deseti cílů vázaných k tržní hodnotě firmy Tesla.



Čti více

Co bude čtvrteční zasedání ECB znamenat pro EUR? Odhadují forex analytici BofA Merrill Lynch

Jakou rétoriku mají ve čtvrtek forex obchodníci očekávat od představitelů ECB, radí analytici Bank of America Merrill Lynch.

Měnový pár USD/CAD je nadhodnocený, tvrdí forex analytici TD Bank

Forex analytici TD Bank se ve své aktuální zprávě blíže zaměřili na měnové páry USD/CAD a EUR/CAD.

General Electric jedná o společném projektu větrné farmy v Chile za 1,6 miliardy USD

Agentura Reuters informovala, že koncern General Electric jedná s nezávislým irským producentem elektřiny, Mainstream Renewable Power o investicích a dodání větrných turbín pro společnou větrnou farmu v Chile.

Cena ropy dnes dále oslabuje. OPEC nedokáže snížit přesycenost trhu, obávají se obchodníci

Ceny ropy na světových trzích dál klesají, za posledních sedm dní už pošesté. Dolů je tlačí hlavně pochybnosti, zda Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) bude schopna zajistit snížení zásob suroviny.

Kurz eura dnes na devizových trzích výrazně posiluje

Kurz eura dnes na devizových trzích pokračuje v růstu, vzhůru jej táhnou spekulace, že Evropská centrální banka (ECB) by mohla brzy udělat první krok ke zmírnění své měnové stimulace ekonomiky.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.