Vývojář Mercedes-Benz: Auto, které samo zaparkuje, bude za pár let běžnou záležitostí

01.10.2016 13:46 | fa ra | Diskuze

Auta, která si v nákupním centru sama najdou volné parkovací místo a pak přijedou, když je člověk zase potřebuje, by už za několik let neměla nikoho překvapit.

Foto: Moerschy

Je o tom přesvědčen vývojář ve společnosti Mercedes-Benz Jochen Haab. Na vozy s trojcípou hvězdou na kapotě, které jezdí zcela samostatně na všech druzích silnic a za všech podmínek, si však podle něj počkáme ještě o dalších deset let více.

"Není to už otázka desetiletí. Půjde to krok za krokem. Nebude to ale tak, že si hned v tom příštím kroku sednete v garáži do auta a ono vás zaveze, kam chcete, pak vás vzbudí a řekne: 'Tak a jste tady'. To ještě nějaké roky potrvá," říká asi padesátiletý inženýr o technologii, na níž pracuje několik společností, včetně Tesly, Googlu, Fordu nebo Volva.

Kroků na cestě k autům, která se obejdou bez řidiče, ušly již řadu. Některé vozy zvládají například samostatné parkování nebo popojíždění v zácpě. Při jízdě na dálnici si zase bez problémů drží jízdní pruh, bezpečnou vzdálenost od ostatních aut i stanovenou rychlost.

Právě dálnice jsou místem, kde se budou auta zcela samostatně pohybovat nejdříve. "Dálnice je relativně bezrizikové prostředí," říká během jízdy po jedné z nich Haab, podle něhož si s nimi do pár let auta poradí tak dobře, že se řidič bude moci věnovat jiným činnostem a řízení převezme, jen když to bude nutné. "Auto se bude pohybovat samo a vy si třeba můžete zkontrolovat e-mail," říká o systému, který například automobilka Tesla nabízí již dnes.

Další oblastí, kde je pokrok jednoduše představitelný, je parkování. Mercedes třídy E je možné už dnes zaparkovat pomocí mobilního telefonu. Auto si díky senzorům samo najde parkovací místo a řidič z něj může klidně vystoupit. Pak jenom na mobilním telefonu zvolí, jestli má auto zaparkovat popředu nebo pozadu a vůz si se zbytkem poradí sám. Řidič, který ovšem i při takovém manévru nese za vůz zodpovědnost, musí zatím stát poblíž, přinejmenším tři metry.

Za tři, čtyři roky by tomu mělo být už jinak. Samostatné by vozy měly být třeba v parkovacích garážích. "Vystoupíte a auto se zaparkuje samo, a to v prostředí, kde se volně pohybují lidé," líčí německý inženýr. Na běžných silnicích a hlavně ve městech budou podle Haaba auta řidiče v příštích letech spíše podporovat a ulehčovat mu činnost, než že by jezdila zcela samostatně. "V městském provozu nebo na cestách mimo město je toho příliš, co by se mohlo stát, co se nedá předpovědět," míní.

Další pokrok podle něj bude ale docela rychlý. Technologie je v podstatě už dnes k dispozici - koneckonců vozy některých automobilek již úseky na silnicích samostatně zvládají -, ale ještě je třeba vyřešit několik otázek. Jednou z nich je právní úprava, například otázka, kdo má v případě nehody autonomního auta zodpovědnost.

Další je pak otázka ochrany před výpadkem některého ze systémů. Například když kámen rozbije kameru nebo radar, musí fungovat ještě náhradní. Řidiči, který si cestou bude třeba číst nebo se dívat na televizi, musí dát auto dostatek času, aby v případě potíží převzal řízení. Na to je třeba několik vteřin. "Auto musí předvídat, co se v nejbližším okamžiku stane, musí to ukládat, a když nějaký senzor vypadne, musí těch několik vteřin pokračovat podle této předpovědi," říká.

Že to vozy stuttgartské automobilky budou zvládat spolehlivě a i za nepříznivého počasí jako je hustý sníh nebo déšť, či za teplot od minus 40 do plus 60 stupňů, je podle něj představitelné kolem roku 2030.

Zdroj:čtk

Podobná témata
automobilový průmysl, tesla motors, mercedes-benz, samořízená auta

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články
Ilustrační foto

Uživatelé sociální sítě pro obchodníky Tradebird sázejí na akcie Tesla a kupují bitcoin

Sociální sítě a ostatní crowdsource platformy se stávají novým zdrojem informací nejen pro retailové forex obchodníky či investory preferující akcie či digitální měny jako bitcoin. Které investice aktuálně doporučují uživatelé nové sociální sítě Tradebird? 

Ford bude prodávat součástky pro auta konkurentů pod novou značkou

Automobilka Ford Motor Co. představila novou značku Omnicraft, pod níž chce prodávat autosoučástky prodejcům vozů Ford a nezávislým servisům na opravy konkurenčních vozidel.

Tesla bude přicházet s upgradem každých 12-18 měsíců

Tesla Motors Inc. očekává, že představí hlavní vylepšení svých modelů každých 12-18 měsíců.

Nejzajímavější akcie pro dnešní den, Netflix, Tesla, Apple, Nike, Coca-Cola a další...

Které akcie dnes budou na trzích v USA přitahovat investice a od kterých se raději držet dál?

Ilustrační obrázek

Světové ekonomické fórum v Davosu. Místo, kde se hledá řešení potíží, nebo jen skupinová terapie pro globální elity?

Tak jako každý rok se i letos v lednu ve švýcarském Davosu schází politická, obchodní a intelektuální elita, aby diskutovala nad výzvami, kterým svět aktuálně čelí. Jaký je skutečný význam a dopady tohoto setkání, ke kterému se obrací pozornost světových médií?

Panasonic chce rozšířit partnerství s Tesla Motors

Japonská společnost Panasonic Corp. hodlá v rámci strategie zaměřené na automobilový průmysl dále rozšířit spolupráci s výrobcem elektrických vozidel Tesla Motors Inc. i v oblasti technologie autonomního řízení.



Čti více

Fond Amundi doporučuje nákup japonského jenu a prodej kanadského dolaru

Fond Amundi, který spravuje majetek přesahující 1,1 bilionu dolarů, nakupuje japonský jen a prodává kanadský dolar.

Cena ropy stoupla na 53 USD v reakci na plnění dohody OPEC ze strany Iráku

Druhý největší světový producent ropy již snížil těžbu o 180 000 barelů denně v rámci plnění dohody členských i nečlenských zemí organizace OPEC s cílem snížit globální zásoby ropy a stabilizovat trh.

Ilustrační foto

PMI potvrdí dobrý vstup eurozóny do nového roku

Americká data dnes přinesou mírné zklamání, když by prodeje stávajících nemovitostí měly mírně klesnout ze svého dlouhodobého maxima. Naopak velmi dobrá čísla bychom měli zaznamenat z eurozóny, kde si PMI do nového roku převádějí své velmi slušné hodnoty z roku 2016.

GBP/USD nad 55denním klouzavým průměrem a co bude s Brexitem – BTMU

Forex analytici BTMU zmiňují, že libra přes noc podala mezi měnami jeden z nejlepších výkonů oproti americkému dolaru, když nesměle prolomila 55denní klouzavý průměr nad úroveň 1,2400 poprvé za víc jak měsíc.

Forex analytici předpovídají "nový standard" USD

Podle forex analytiků ANZ Research se USD od roku 2008 stal klíčovým faktorem směřování většiny měn a nyní se začíná jevit příliš draze. Analýza naznačuje, že komoditní měny jsou nejvíce náchylné na jakoukoli korekci.

Forex analytici z Citi radí tento týden otevřít krátké pozice na páru EUR/JPY

Forex investoři by měli tento týden zvážit prodej EUR/JPY, uvádí týdenní doporučení CitiFX pro své klienty.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.