Vzájemná konektivita automobilů je blízko, ale nejasnosti přetrvávají

10.01.2017 12:05 | Miloš Kotek | Diskuze

Po desetiletích výzkum, vývoje a investování se vzájemná konektivita vozů pomalu vynořuje na světlo.

Ilustrační obrázek
Foto: Kārlis Dambrāns

Administrativní způsobilost komunikace mezi vozidly má na starosti Národní úřad pro bezpečnost na silnicích, který oznámil prostřednictvím Ministerstva dopravy, že povoluje praktické zkoušky infrastruktury a technologií v celé zemi. Prvním vozidlem, které má umožňovat komunikaci mezi vozidly, se má stát v roce 2017 Cadillac CTS.

„Pravidla pro komunikaci vozů jsme vyvíjeli během posledních 12 let,“ prohlásil nastupující ministr dopravy Antony Foxx. „Z hlediska bezpečnosti jsou přínosem, o tom není sporu.“

I když se sen o propojenosti vozidel zvolna naplňuje, mnohé regulační a infrastrukturní problémy přetrvávají. Největší obavy panují ohledně toho, že se technologický vývoj brzo odkloní od technologie založené na radiovém vysílání, který zákon vymezuje pro vyhrazenou rádiovou komunikaci krátkého dosahu. Než se komunikace vozů rozvine, může být tato norma zastaralá.

Národní úřad pro bezpečnost na silnicích odhaduje, že pokud by komunikace vozidel (V2V) plně začala fungovat, zachránilo by to 1321 lidských životů ročně. Předpokládá se, že k tomu dojde v roce 2019 a do roku 2023 by měly mít tuto schopnost všechny nově vyrobené vozy.

Kritici namítají, že během sedmi let, než dojde k celkové realizaci tohoto plánu, bude komunikace vozidel záviset na technologii, která tou dobou bude již zastaralá.

„Komunikace založená na radiovém spojení krátkého dosahu má své limity,“ tvrdí Roger Lanctot, analytik společnosti Strategy Analytics a propagátor technologie moderních celulárních sítí. Navrhuje, aby technologie přešla na komunikační standardy, které používají nové chytré telefony.

Vyhlídky celulárních sítí páté generace (5G) pro komunikaci mezi vozy je pro výrobce automobilů lákavá. V minulém roce vytvořily automobilky Audi, BMW a Daimler asociaci s telekomunikačními firmami Qualcomm, Huavei, Ericsson, Intel a Nokia, která by měla prozkoumat možnosti technologie 5G jako komunikační základ pro nové vozy.

„Předpokládáme, že technologie 5G se stane během následujícího desetiletí dominantním standardem v mobilní komunikaci,“ prohlásil Christoph Grote, vice president pro elektroniku společnosti BMW u příležitosti založení asociace.

„Mobilní sítě mají jednu nespornou výhodu. Již mají vybudovanou infrastrukturu ve formě pozemních vysílačů,“ uvádí Roger Lanctot.

Současná technická specifikace V2V vyžaduje vybudování radiových vysílačů podél silnic a dálnic. Zatím je infrastruktura vybudována jen v testovacích městech New York, Wyoming a Tampa. Je otázkou, jak rychle by se podařilo vytvořit potřebnou infrastrukturu po celých USA a jak by bylo zajištěno financování.

Dalším problémem je, že na rozdíl od celulární infrastruktury 5G nezajišťuje stávající navrhované řešení komunikaci na větší vzdálenosti.

Jedním z řešení tohoto nedostatku by byla možnost využít komunikační jednotky ve voze k předávání informace dál. V komunikační jednotce ve voze by mohla být implementována i komunikace prostřednictvím sítí 5G. Národní úřad pro bezpečnost na silnicích zvažoval využití celulárního spojení, případně satelitního, nebo wifi spojení, ale dospěl k názoru, že zatím tyto technologie nejsou připraveny k nasazení v reálném provozu.

Vyhrazené radiové spojení na krátkou vzdálenost je „jedinou bezdrátovou technologií, která dokáže splnit požadované parametry,“ tvrdí Ken Leonard vedoucí divize inteligentních dopravních systémů z Ministerstva dopravy. „Slyšel jsem mnoho zvěstí o tom, že technologie 5G je těsně před nasazením, ale nikdo neví, jestli k tomu dojde v roce 2018, 2020 nebo v roce 2025.“

Vývojáři pracující na technologii radiového spojení na krátkou vzdálenost vnímají tyto diskuze jako něco, co je zdržuje od práce. Gary Smith z General Motors tvrdí, že neexistuje jiná plnohodnotná možnost, než nasadit technologii radiového krátkého dosahu. „Pokud to neuděláme teď, propásneme příležitost.“

Diskuze o technickém řešení zesilují, protože do přijetí legislativy zbývá 90 dní. Automobilky však mohou ke splnění požadovaných cílů použít i jiné technické řešení. Komunikace V2V však bude muset být technologicky zpětně adaptabilní, aby mohla komunikovat i se zastaralými technologickými řešeními.

Jak to dopadne, není ve hvězdách, ale v autech a celkové dopravní infrastruktuře. Situace je podobná, jako při stanovování technologických podmínek pro provozování systému na vybírání mýtného v České republice, kde bylo vybráno technicky zastaralé a investičně náročné řešení s mýtnými bránami, což umrtvilo možnost provozovat technologicky vyspělejší satelitní sledování minimálně o desítku let.

 

Zdroj:MW, Redakce

Podobná témata
intel, automobilový průmysl, audi, ericsson, daimler, bmw, samořízená auta, mýtné, general motors company, nokia corp, kapsch, qualcomm inc, huawei technologies

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0

Sdílejte článek na sociálních sítích
Odeslat článek e-mailem

Diskuze

V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.

Vstoupit do diskuze


Související články

Apple žaluje Qualcomm za údajně přehnané licenční poplatky a zadržené platby

Celková výše poplatků, které si výrobce polovodičových součástek Qualcomm účtuje za své duševní vlastnictví, podle Apple dávno překročila hranice férového obchodu i zákonů.

Ilustrační obrázek

Světové ekonomické fórum v Davosu. Místo, kde se hledá řešení potíží, nebo jen skupinová terapie pro globální elity?

Tak jako každý rok se i letos v lednu ve švýcarském Davosu schází politická, obchodní a intelektuální elita, aby diskutovala nad výzvami, kterým svět aktuálně čelí. Jaký je skutečný význam a dopady tohoto setkání, ke kterému se obrací pozornost světových médií?

Panasonic chce rozšířit partnerství s Tesla Motors

Japonská společnost Panasonic Corp. hodlá v rámci strategie zaměřené na automobilový průmysl dále rozšířit spolupráci s výrobcem elektrických vozidel Tesla Motors Inc. i v oblasti technologie autonomního řízení.

Energetická budoucnost patří vodíku je přesvědčeno vedení Royal Dutch Shell, Toyoty a dalších společností

Velké automobilové a energetické společnosti jako Shell, Total či Toyota se ve společném prohlášení ze Světového ekonomického fóra v Davosu zavázaly investovat v příštích pěti letech 10 miliard euro do rozvoje vodíkových technologií, které podle nich představují ideální možnost, jak zbavit svět závislosti na fosilních palivech.

Analytici z UBS snížili cílovou cenu pro akcie Qualcomm

Analytici z UBS snížili cílovou cenu pro akcie Qualcomm, nicméně současně potvrdili své stávající doporučení.



Čti více
Ilustrační foto

Saudi Aramco zvládá nahrazovat stará ropná pole novými, nyní jich má v provozu 220

Saúdskoarabská ropná a plynárenská společnost Saudi Aramco provozuje asi 220 vrtných souprav díky pokračujícím investicím do kapacity navzdory nízkým cenám ropy.

Ilustrační foto

Příští týden na finančních trzích: Makroekonomické události v USA a SRN, první kroky Donalda Trumpa

Příští týden budou trhy vyhodnocovat Trumpův inaugurační projev a jeho další případné poznámky. Z pohledu jiných faktorů se investoři zaměří na výsledkovou sezónu.

Ilustrační foto

Kam poteče české pivo?

Česká republika je neodmyslitelně spojena s pivem. Aby ne, když je prazdrojem nejrozšířenějšího druhu piva, ležáku. Pivo je také vděčným diskuzním tématem a pomůckou zároveň i pro ekonomy, a to i pro ty, kteří se zajímají o kurzy měn.

Gazprom zprovozní další dva ropné vrty za polárním kruhem

Zatímco západní energetické společnosti si stále nejsou jisté, zda se těžba ropy ve ztížených arktických podmínkách vyplatí, ruská společnost Gazprom zde navyšuje počty svých ropných plošin.

Počet aktivních ropných vrtů v USA v tomto týdnu vzrostl o 29

Poslední údaje společnosti Baker Hughes o těžbě ropy v USA vypovídají o skokovém navýšení počtu aktivních ropných vrtů.

Nejasná zpráva o dalším vývoji amerického dolaru podle forex analytiků BofA Merrill Lynch

Na jedné straně slova prezidenta Donalda Trumpa, na straně druhé výroky předsedkyně FEDu, Janet Yellenové. Forex obchodníci se tento týden museli smířit s rozporuplnými signály ohledně dalšího vývoje amerického dolaru, tvrdí analytici BofA Merrill Lynch.

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.