Vzájemná konektivita automobilů je blízko, ale nejasnosti přetrvávají

10.01.2017 12:05 | Miloš Kotek | Diskuze

Po desetiletích výzkum, vývoje a investování se vzájemná konektivita vozů pomalu vynořuje na světlo.

Ilustrační obrázek
Foto: Kārlis Dambrāns

Administrativní způsobilost komunikace mezi vozidly má na starosti Národní úřad pro bezpečnost na silnicích, který oznámil prostřednictvím Ministerstva dopravy, že povoluje praktické zkoušky infrastruktury a technologií v celé zemi. Prvním vozidlem, které má umožňovat komunikaci mezi vozidly, se má stát v roce 2017 Cadillac CTS.

„Pravidla pro komunikaci vozů jsme vyvíjeli během posledních 12 let,“ prohlásil nastupující ministr dopravy Antony Foxx. „Z hlediska bezpečnosti jsou přínosem, o tom není sporu.“

I když se sen o propojenosti vozidel zvolna naplňuje, mnohé regulační a infrastrukturní problémy přetrvávají. Největší obavy panují ohledně toho, že se technologický vývoj brzo odkloní od technologie založené na radiovém vysílání, který zákon vymezuje pro vyhrazenou rádiovou komunikaci krátkého dosahu. Než se komunikace vozů rozvine, může být tato norma zastaralá.

Národní úřad pro bezpečnost na silnicích odhaduje, že pokud by komunikace vozidel (V2V) plně začala fungovat, zachránilo by to 1321 lidských životů ročně. Předpokládá se, že k tomu dojde v roce 2019 a do roku 2023 by měly mít tuto schopnost všechny nově vyrobené vozy.

Kritici namítají, že během sedmi let, než dojde k celkové realizaci tohoto plánu, bude komunikace vozidel záviset na technologii, která tou dobou bude již zastaralá.

„Komunikace založená na radiovém spojení krátkého dosahu má své limity,“ tvrdí Roger Lanctot, analytik společnosti Strategy Analytics a propagátor technologie moderních celulárních sítí. Navrhuje, aby technologie přešla na komunikační standardy, které používají nové chytré telefony.

Vyhlídky celulárních sítí páté generace (5G) pro komunikaci mezi vozy je pro výrobce automobilů lákavá. V minulém roce vytvořily automobilky Audi, BMW a Daimler asociaci s telekomunikačními firmami Qualcomm, Huavei, Ericsson, Intel a Nokia, která by měla prozkoumat možnosti technologie 5G jako komunikační základ pro nové vozy.

„Předpokládáme, že technologie 5G se stane během následujícího desetiletí dominantním standardem v mobilní komunikaci,“ prohlásil Christoph Grote, vice president pro elektroniku společnosti BMW u příležitosti založení asociace.

„Mobilní sítě mají jednu nespornou výhodu. Již mají vybudovanou infrastrukturu ve formě pozemních vysílačů,“ uvádí Roger Lanctot.

Současná technická specifikace V2V vyžaduje vybudování radiových vysílačů podél silnic a dálnic. Zatím je infrastruktura vybudována jen v testovacích městech New York, Wyoming a Tampa. Je otázkou, jak rychle by se podařilo vytvořit potřebnou infrastrukturu po celých USA a jak by bylo zajištěno financování.

Dalším problémem je, že na rozdíl od celulární infrastruktury 5G nezajišťuje stávající navrhované řešení komunikaci na větší vzdálenosti.

Jedním z řešení tohoto nedostatku by byla možnost využít komunikační jednotky ve voze k předávání informace dál. V komunikační jednotce ve voze by mohla být implementována i komunikace prostřednictvím sítí 5G. Národní úřad pro bezpečnost na silnicích zvažoval využití celulárního spojení, případně satelitního, nebo wifi spojení, ale dospěl k názoru, že zatím tyto technologie nejsou připraveny k nasazení v reálném provozu.

Vyhrazené radiové spojení na krátkou vzdálenost je „jedinou bezdrátovou technologií, která dokáže splnit požadované parametry,“ tvrdí Ken Leonard vedoucí divize inteligentních dopravních systémů z Ministerstva dopravy. „Slyšel jsem mnoho zvěstí o tom, že technologie 5G je těsně před nasazením, ale nikdo neví, jestli k tomu dojde v roce 2018, 2020 nebo v roce 2025.“

Vývojáři pracující na technologii radiového spojení na krátkou vzdálenost vnímají tyto diskuze jako něco, co je zdržuje od práce. Gary Smith z General Motors tvrdí, že neexistuje jiná plnohodnotná možnost, než nasadit technologii radiového krátkého dosahu. „Pokud to neuděláme teď, propásneme příležitost.“

Diskuze o technickém řešení zesilují, protože do přijetí legislativy zbývá 90 dní. Automobilky však mohou ke splnění požadovaných cílů použít i jiné technické řešení. Komunikace V2V však bude muset být technologicky zpětně adaptabilní, aby mohla komunikovat i se zastaralými technologickými řešeními.

Jak to dopadne, není ve hvězdách, ale v autech a celkové dopravní infrastruktuře. Situace je podobná, jako při stanovování technologických podmínek pro provozování systému na vybírání mýtného v České republice, kde bylo vybráno technicky zastaralé a investičně náročné řešení s mýtnými bránami, což umrtvilo možnost provozovat technologicky vyspělejší satelitní sledování minimálně o desítku let.

 

Líbil se vám tento článek?
+0 / -0
Odeslat článek e-mailem
Diskuze
Vstoupit do diskuze
V diskuzi zatím není žádný komentář. Buďte první, kdo bude komentovat.


Související články

Divize autonomních vozidel Waymo společnosti Alphabet by mohla mít po osamostatnění hodnotu 70 miliard USD

Telekomunikační gigant Huawei vyrazil do boje na poli osobních počítačů

Nejzajímavější akcie na dnešní den: Nokia, AutoZone, Agilent Tech a další

Nokia a Apple ukončily patentové spory. Akcie Nokia posilují před US trhem o 6,3 %

Ilustrační foto

Celosvětové prodeje chytrých telefonů výrazně rostou, čínské firmy dohání Samsung a Apple

Naděje společnosti AMD na dohodu s Intel umírá



Čti více

Woodside Petroleum předpokládá 15% zvýšení své produkce LNG do roku 2020

Bitcoin dnes během pouhých 4 hodin oslabil o 200 USD, aby následně dosáhl absolutního maxima

Krátkodobý výhled pro komoditní měny NZD, AUD a CAD podle forex analytiků SocGen

Akcie Bunge posilují o 14,5 % v reakci na spekulace o převzetí ze strany Glencore

Akcie producentů oceli v USA posilují před jednáním o vlivu zahraničního dovozu na národní bezpečnost USA

Cena ropy dnes posiluje v reakci na pravděpodobné prodloužení dohody OPEC

Portál Web4Trader používá cookies s cílem zajistit co možná nejlepší zážitek při návštěvě těchto webových stránek. Dalším užíváním těchto webových stránek vyjadřujete souhlas s umístěním souborů cookies na vašem počítači / zařízení. Více informací naleznete zde.